احساس گناه در کودک | ایجاد عذاب وجدان در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساس گناه در کودک یکی از پیچیده ترین مسائل موجود در روانشناسی کودکان است. احساس گناه در کودکان به دلیل رفتارهای نامناسب والدین رخ می‌دهد. استفاده از کلمات نامناسب مانند: کاش زود بچه دار نمی‌شدیم، از وقتی بچه دار شدیم تو خرجش موندیم و … باعث بروز حس عذاب وجدان در کودک خواهد شد. زوجین زمانی که فرزند دار می‌شوند باید مسئولیت تمام اتفاقات و مسائلی که پیش می‌آید را بر عهده داشته باشند.

زمانی که با رفتارها و گفتارتان احساس گناه در کودک منتقل می‌کنید باید انتظار بروز مشکلات روانی و اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب را در آینده داشته باشید. دریافت کمک از روانشناس و مشاورین کودک می‌تواند در تربیت و شیوه رفتاری درست به والدین کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس گناه در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

احساس گناه در کودک

علت-احساس-گناه-در-کودک،-نینی-مایند

گاهی پدران و مادران به دلیل روش های سخت گیرانه تربیتی و وضع قوانین سفت و سخت برای کودکان ها همیشه و همه جا اولین نفر کودک را مقصر می‌دانند. حتی در بسیاری از موارد بدون بررسی مساله با کودک برخورد شدیدی می کنند. فشارهای اطرافیان، صحبت های بی ملاحظه والدین، سرزنش های وقت و بی وقت و تنبیه های نامناسب باعث بروز یک عذاب وجدان عمیق در  کودک می‌شود. تا جایی که کودک گمان می‌کند همه این مشکلات به خاطر او رخ داده است. این درحالی است که برای سلامت روان کودک خانه و خانواده باید محلی برای آرامش او باشد.

فروشگاه آرامیس

زمانی که خطایی از کودک سر می‌زند باید همراه با صبوری والدین رفع شود. این باید و نباید های سفت و سخت فشار زیادی به روان کودک می‌آورد و باعث بروز این حس می‌شود. والدین نباید قوانین را به کودکان تحمیل کنند زیرا اینگونه کودکان با فراموشی یکی از قوانین به احساس گناه مبتلا می‌شود. برای رفع این احساس و رفتارهای مناسب با کودکان از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

دلایل احساس گناه در کودک

استفاده از برخی جملات و رفتارهای نامناسب دلیل احساس گناه در کودکان می‌شود. گاهی خانواده ها با استفاده غیر عمدی و ناخودآگاه از برخی جملات خطاب به کودک مانند: “تو باید بابت کاری که کردی خجالت بکشی” ، “تو نباید این کار اشتباه را انجام می‌دادی” ، “از وقتی تو اومدی زندگی مارو درگیر کرد” ، ” از زمانی که به دنیا اومدی از پس خرج زندگی بر نمیاییم” و … باعث ایجاد احساس گناه در کودک می‌شود. لطفا در مکالمات و کلمات مورد استفاده خطاب به کودکان دقت کنید! در ادامه به دلایل احساس گناه در کودک اشاره کرده ایم.

1. برخورد خشمگین در برخورد با کودک

زمانی که کودکان اشتباهی را مرتکب می‌شوند، خانواده ها با برخوردهای خشمگین و نادرست احساس گناه در کودک را بروز می‌دهند. عصبانیت بیش از حد، داد و فریاد و سلب آرامش کودک باعث ایجاد عذاب وجدان می‌شود. با این رفتارهای نامطلوب کودک احساس می‌کند که مقصر تمام اتفاقات و مشکلات زندگی والدین است.

2. زیاده روی در قوانین

خواهشا خانه را مانند پادگان نکنید. اینکه کودک بر قوانین خانه مسلط باشد زیباست. تربیت درست شما زیباست. اما اینکه قوانین را دائم بر سر کودکان بکوبیم و انتظار عملکرد عالی از او داشته باشیم باعث ایجاد احساس گناه در کودک می‌شود. هیچ ایرادی ندارد اگر کودک شما یک شب دیرتر از ساعت خوابش به خواب برود. مشکلی ندارد اگر یک روز میل به وعده شام نداشته باشد. با اصرار و ایراد مداوم از او حس های پاک کودک را خدشه دار نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

3. تکرار مکرر موضوع

وقتی والدین رفتار اشتباه کودک را دائم کش می‌دهند و با تکرار سرزنش می‌کنند هیچ درسی به کودک نمی‌دهند. تکرار مکرر خطای کودک تنها باعث کاشت جوانه عذاب وجدان و خشم می‌شود. زمانی که خطای کودک ناچیز بود و با معذرت خواهی او روبرو شدید، داستان را کش ندهید. به جای این کار سعی کنید با آرامش و کمک به کودک به او آموزش دهید که چه کاری خطا و چه کاری درست است.

والدین باید در برابر اشتباهات کودک صبور باشند. کودک با همین خطاهاست که می تواند در آینده رفتار و انتخاب های درستی داشته باشد. پس در این بازه زمانی به او رفتار درست را یاد دهید. تا با جایگزین کردن آن ها در آینده عملکرد بهتری داشته باشد.

4. دلایل دیگری که باعث ایجاد احساس گناه در کودک می‌شود

علت-احساس-گناه-در-کودک،-نینی-مایند

  •  گفتن اینکه در بزرگ کردن تو با سختی های زیادی روبرو شدم
  • از او بخواهید چون شما را دوست دارد هرکاری انجام دهد
  • بگویید بخاطر تو دارم پدر یا مادرت رو تحمل می‌کنم
  • استفاده از جملاتی مانند: کاش انقد زود تورو به دنیا نمی‌آوردم، بچه فقط مایه دردسره، خدا منو بکشه از دست کارای تو راحت بشم، تو منو پیر کردی و …

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی در کودکان کلیک کنید.

راهکار کاهش احساس گناه در کودک

والدین مسئول فراهم کردن روحیه خوب و مناسب در کودکان هستند. پس برای کاهش بروز احساس گناه در کودکان باید به دنبال راهکاری باشید که کودک با آرامش از راه درست و غلط آگاه شود.

1. آگاهی والدین

اولین راهکار برای کاهش احساس گناه در کودک، آگاهی والدین است. ابتدایی ترین راه برای تربیت کودکان، آگاهی قبل از به دنیا آمدن آنهاست. والدینی که قصد بچه دار شدن دارند برای اینکه خطاهای تربیتی نداشته باشند باید به آگاهی از تربیت کودک برسند. با کمک روانشناس و مشاورین متخصص کودک باید راهکارها را آموزش ببینند و خود را مسئول روحیه و آرامش کودکان بدانند.

2. برخورد با آرامش

دومین قدم برای کاهش احساس گناه در کودک، برخورد با آرامش است. اگر کودک شما در ارتباط با خطاهایی که کرده است با برخورد آرام والدین روبرو شود، هرگز به عذاب وجدان مبتلا نخواهد شد. خشم، عصبانیت، پرخاشگری، تنبیه و کتک زدن کودک باعث ایجاد این حس خواهد شد. حتی اگر روز بد و سختی را گذرانده باشید اجازه ندارید آرامش را از کودکان سلب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

3. کمک از روانشناس کودکان

درمان-احساس-گناه-کودک،-نینی-مایند

اگر با اختلالات و آسیب های روانی کودکان مواجهه شدید، دیگر کار با ارائه راهکار حل نمی‌شود. کودکانی که احساس عذاب وجدان دارند باید همراه والدین به روانشناس مراجعه شوند. همانطور که اشاره شد، والدین مسئول ایجاد احساس گناه در کودکان هستند. این احساس گناه به مرور باعث افسردگی، اضطراب دائم در صورت انجام امور و … می‌شود. بنابراین والدین باید راهکارهای مقابله با چنین رفتارهایی را ببینند تا با مشکلات و آسیب های جدی در کودکان مواجهه نشوند.

 کلام آخر

بچه دار شدن نعمتی است که خدا به شما داده. با این نعمت الهی باید با صبر و شکیبایی برخورد کرد. اگر توانایی بزرگ کردن بچه ندارد لطفا بچه دارد نشوید. اما وقتی بچه دار شدید باید تمام تلاش خود را بکنید تا به بهترین شکل ممکن او را تربیت کنید. تربیت اشتباه و بروز احساس گناه در کودکان در آینده به او آسیب های جبران ناپذیری را وارد می‌کند.

با کمک روانشناس و مشاورین کودک در رابطه با تربیت کودک خود اقدام کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس گناه در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره