برخورد با اشتباهات کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برخورد با اشتباهات کودک گاه برای والدینی که مهارت کافی ندارند و یا خودشان با مشکلاتی درگیرند، تبدیل به یک چالش می‌شود. کودکان در هر سنی ممکن است اشتباهات و کارهای نادرستی بکنند که باید با آن‌ها برخورد کرد تا از انجام مجدد آن رفتارها جلوگیری شود. اما نحوه پاسخ و واکنش به این رفتارهای غلط و اشتباه کودک بسیار بیشتر از علت انجام آن رفتار حائز اهمیت است. چه بسا ممکن است به دنبال رفتار نامناسب و خطای والدین در پاسخ به اشتباهات کودک ، تاثیر کلام آن‌ها از بین برود. گاهی اوقات پدر و مادر آنقدر از رفتار کودک ناراحت و خشمگین می‌شوند که حتی اجازه زدن هم به او نمی‌دهند. چنین رفتارهای سرکوب گرانه‌ای باعث تخریب شخصیت و انزوای وی خواهد شد و در اغلب موارد هم به یک برداشت نادرست از رفتار در ذهن کودک خواهد انجامید. برای آشنایی با رفتار صحیح کودک کلیک کنید.

برخورد با اشتباهات کودک

شاید والدین از این موضوع غافل باشند که واکنش‌ها و پاسخ‌های آنان به انتخاب‌ها و اشتباهات فرزندانشان می‌تواند تاثیر پایدار و بنیادین و گاها غیرقابل تغییری بر روی رفتارها و تصمیم گیری‌های آینده او بگذارد و شخصیت او را شکل خواهد دهد. این عکس العمل‌ها باعث می‌شوند کودک در آینده وقتی در موقعیت مشابهی قرار گرفت، از آن جایی که در گذشته تجربه ناخوشایندی از آن اتفاق در ذهن او حک شده، توانایی مواجهه با مشکلات را نداشته و از ابراز وجود خود امتناع کند.

به عبارتی این برخوردها در نخستین سال‌های زندگانی کودکان، سنگ بنای شکل گیری اعتماد به نفس و عزت نفس او در آینده هستند که باید محتاطانه و با آگاهی کامل و دانش کافی در این زمینه اقدام به اتخاذ رفتاری خاص در مقابل اعمال کودک نمود. با دادن تذکرها و آموزش‌ها به روش صحیح و تنبیه و هشدار به کودک با شیوه اصولی و کاربردی می‌توان به ارتقا سطح خود مدیریتی و ضریب هوشی کودک در آینده کمک فراوانی کرد. هر چه ما به کودکان درک و نگرش درستی از کارهای خوب و پسندیده و امور ناپسند و نکوهش شده بدهیم، برخورد او با واقعیات و مسائل زندگی هم به میزان زیادی در آینده بهبود خواهد یافت و کودک به فردی مستقل و خود ساخته بدل خواهد شد. برای آشنایی با بهترین روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

نحوه برخورد درست با اشتباهات و رفتار بد کودک

حال اگر به یک رفتار اشتباه در کودک خود پی بردیم، نحوه درست برخورد با اشتباهات کودک چیست؟ در ادامه شما را با مهارت‌های لازم جهت انتخاب رفتاری مناسب در مواجهه با موقعیت‌های گوناگون آشنا خواهیم کرد که با تمرین و تداوم در انجام آن‌­ها، اثرات آن را در رفتار و عمل کودک خود شاهد خواهید بود.

برای جلوگیری از تقلید کودک از فیلم ها کلیک کنید.

به احساسات کودکتان توجه کنید

پیش از هر کار دیگری، باید ابتدا ببینید که کودک‌تان در مقابل کار اشتباهی که انجام داده چه عکس العملی دارد. آیا از رفتار اشتباهی که انجام داده پشیمان و نادم است یا احساس رضایت و غرور می‌کند و یا این که هیچ حس خاصی نسبت به آن نداشته و اشتباهی که مرتکب شده برایش امری عادی و معمول به حساب می‌آید.

فروشگاه آرامیس

چنانچه کودک‌تان را ناراحت و پشیمان یافتید، در کنار یادآوری عواقب ناپسند و ناخوشایند رفتار او، با لحنی آرام به او بگویید که می‌دانید این رفتار بد دیگر از او سر نخواهد زد. کاری کنید کودک‌تان احساس کند که همچنان برای شما مهم بوده و رفتار او باعث قطع رابطه شما با او نشده است.

حال اگر هیچ احساس ندامتی در کودک ندیده و بالعکس او را خشنود و راضی یافتید، به کودک بگویید که چطور انتظار چنین رفتاری را از او نداشته‌اید و چطور او را به عنوان بچه‌ای دانا و مسئولیت پذیر می‌شناختید و آن رفتار نادرست را به انسان‌های بد که کودک تا به آن سن شناخته است نسبت دهید.

برای آشنایی با علت و رفع زودرنجی کودکان کلیک کنید.

برخورد با اشتباهات والدین | هرگز صدای خود را برای کودک بالا نبرید

بسیاری از والدین نمی‌دانند که فریاد زد به عنوان عامل تشدید کننده‌ای برای ایجاد میل کودک به تکرار مجدد یک رفتار نادرست عمل می‌کند. لحن و تن صدای انتخابی توسط والدین نقش موثری در توجه کودک به موضوع و پی بردن به اهمیت و جدیت مسئله مطرح شده دارد. والدینی که در برخورد با اشتباهات کودک اولین رفتاری که از خود نشان می‌دهند داد و فریاد زدن سر کودک و سرزنش کردن رفتار زشت او با صدایی بلند است، شخصیت کودک خود را به میزان زیادی تخریب کرده و همانند تنبیه فیزیکی، آثار زیان بار و مخربی بر روان و حالات درونی کودک بر جای می گذارند.

تقریبا در تمامی والدینی که این روش را بر می‌گزینند، مشاهده شده که این کار نتیجه‌ای معکوس داشته و نه تنها کودک را از تکرار مجدد اشتباه باز نمی‌دارد، بلکه منجر به تلاش کودک برای مقابله به مثل و پاسخ دادن به این طرز برخورد والدین با رفتاری مشابه خواهد شد.

برای آشنایی با نحوه مقابله با حاضر جوابی کودک کلیک کنید.

برخورد با اشتباهات کودک | تذکر دادن به کودک در مورد رفتار اشتباه او

والدین باید بعد از این که از انجام یک کار نادرست از جانب کودکشان مطلع شدند، با لحنی آرام اما محکم به او در مورد خطرات و پیامدهای ناخواسته هشدار داده و او را از اتفاقات ناخوشایند احتمالی مطلع کنند. مثلا پدر و مادر وقتی می‌بینند کودک‌شان می خواهد یک چاقوی تیز را در دست بگیرد، به او هشدار می‌دهند که ممکن است دستش را با چاقو ببرد و اگر نمی‌خواهد که آسیبی به او برسد باید به چاقو دست نزند.

برای آشنایی با پیامدهای آرایش کردن کودک کلیک کنید.

در صورت گوش دادن و عمل کردن کودک به درخواست شما، از او قدردانی کنید

در برخورد با اشتباهات کودک به عملکرد او توجه کنید. با تشکر کردن، کودک به میزان اهمیت و ارزش کاری که با اطاعت از والدین خود انجام داده پی می‌برد و در آینده نیز بیشتر به دنبال کسب رضایت و انجام دستورات پدر و مادر خود خواهد بود. اما در صورتی که کودک‌تان همچنان به آن رفتار نادرست پیشین ادامه داد، سعی کنید مدام اشتباهش را به او یادآوری نکنید و تذکرهای متعدد ندهید، چون این کار هم می تواند نتیجه معکوس بدهد. تنها به یک بار هشدار دادن کفایت کنید و سپس با زیر نظر گرفتن رفتارهای کودک، منتظر تغییر رفتار او باشید.

روش برخورد با اشتباهات کودک را بیاموزید

نمی‌توان از والدین توقع داشت که تمام روش‌های برخورد با اشتباهات کودک را بلد باشند؛ والدین برای بهترین عکس العمل در مقابل انواع اشتباهات کودک خود باید روش‌های موثر را بیاموزند، ارائه بهترین روش‌های برخورد با اشتباهات کودک توسط یک روانشناس و مشاور متخصص در زمینه کودکان می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

اگر با بکارگیری انواع روش‌ها همچنان کودک‌تان به تکرار اشتباهات خود می‌پردازد، به طور قطع نیاز به مراجعه به یک مشاور ضروری است . شما با استفاده از راهکارهای ارائه شده توسط مشاور علاوه بر کاهش رفتارهای اشتباه در کودکتان از تاثیرات منفی برخوردهای قبلی که با کودک‌تان داشتید نیز با خبر شده و با کمک روانشناس این اثرات را از بین خواهید برد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با اشتباهات کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا نباید در برخورد با اشتباه کودک خود دچار عصبانیت شویم؟

زیرا انجام چنین رفتارهای مخربی در پاسخ به اشتباهات کودکان باعث تخریب شخصیت و انزوای او شده و به کودک فرصت ارائه توضیحات و دلالیل انجام کار نادرست خود را نخواهد داد که در بیشتر موارد هم به یک برداشت نادرست و درکی نا به جا از رفتار کودک خواهد انجامید.

اگر کودک از انجام یک رفتار نادرست خشنود بود، چگونه باید با او مواجه شویم؟

به کودک بگویید که انتظار چنین رفتاری را از او نداشته اید و او را به عنوان انسانی دانا و مسئولیت پذیر می‌شناختید و آن رفتار نادرست را به شخصیت‌های بدی که کودک تا به آن سن شناخته است نسبت دهید.

آیا هنگام تذکر دادن به کودک در مورد رفتار اشتباهش می توان از تن صدای بالا استفاده کرد؟

برای تذکر دادن به کودک ابتدا با تن آرام و ملایم به او در مورد کار نادرستی که انجام داده است هشدار دهید، اگر به شما گوش نداد و توجهی به صحبتتان نکرد، تن صدای خود را تغییر داده و با صلابت و جدیت بیشتری به او تذکر دهید. اما اگر باز هم کودک به کار ناپسند خود ادامه داد، دیگر چیزی به او نگفته و سکوت کنید تا با گذشت زمان، کودک، خود به اشتباهش پی ببرد و از تکرار آن کار غلط دست بکشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. پسرم خیلی از آزار دادن بقیه لذت میبره مثلا خواهر کوچکترش که میخوره زمین خسیی خوشحال میشه هر چی باهاش صحبت میکنیم درست نمیشه باید باهاش چیکارکنیم؟

    1. بروز چنین رفتار در کودکان زیر 5- 6 سال تا حدی طبیعی است و بیشتر در فرزندان اول دیده میشود. در برخورد با این بچه ها باید بدانید که ان ها از این که دیگر مانند گذشته توجه کامل شما رو ندارن ناراحت هستن و با برخورد تند باعث بدتر رفتار او میشوید. اما در کودکان بالای 7سال این رفتار باید بررسی شود و بدون ارزیابی نمیشه نظری داد

  2. سلان دخترمن امروز بایکی ازدوستاش تو کوچه سیگارپیداکردن وروشنش کردن وکشیدن دخترمن 7 سالشه ودوستش 10 سالشه من برای تنبیه گفتم یک هفته دیگه تو کوچه نمی ری و ازخرید وخوراکی خبری نیست چند بارهم بعش گفتم با این دوستش بازی نکنه اماگوش نمیده چی کارباید بکنم

    1. سلام و درود دخترتون تو سنی هست که کنجکاوی در مورد محیط براش طبیعی هست. اینکه از سرکنجکاوی و شیطنت بچه گانه خطایی انجام داده میتونید با روش های آرام تری اون رو متوجه اشتباهش بکنید. در مورد اینکه چطور باید باهاش برخورد کنید می تونید در کانال تلگرامی ذهن نو عضو بشید تا پاسخ متخصصان ما رو بشونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره