افسردگی در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی در کودکان موضوعی است که تا حد زیادی می‌تواند عملکرد کودک را تحت تأثیر خود قرار دهد. با توجه به اینکه دوران کودکی زمان یادگیری مهارت‌های مختلف برای هر فرد است درصورتی‌که کودک از سنین پایین دچار افسردگی باشد انگیزه وی برای یادگیری کاهش می‌یابد. افسردگی درعین‌حال بر توانایی تمرکز و حافظه فرد نیز تأثیر گذاشته و از این طریق می‌تواند مشکلاتی را به‌ویژه در مراحل تحصیل کودک ایجاد نماید.

افسردگی در کودکان باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند بهانه‌گیری و بدخلقی یا حتی پرخاشگری، انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع و یا حتی نشانه‌های جسمانی مانند دل‌درد و سردرد خواهد شد. درصورتی‌که هریک از این نشانه‌ها یا هر رفتار منفی دیگری را در فرزند خود مشاهده می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت روان کودک از یک روانشناس کمک بگیرید. و حتما درباره روانشناسی کودک و نوجوان بخوانید.

 

افسردگی در کودکان و نشانه‌های آن

کودکان با توجه به اینکه به‌اندازه بزرگ‌سالان قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط و احساسات خود را ندارند نشانه‌های متفاوتی نسبت به بزرگ‌سالان خواهند داشت. اگرچه کودکان نیز علائمی مانند اختلالات خواب، بی اشتها بودن و پایین آمدن سطح خلق را تجربه می‌کنند.

بااین‌حال افسردگی در کودکان بیشتر با نشانه‌هایی مانند انزواطلبی و بی‌میلی نسبت به حضور در جمع، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور افت عملکرد تحصیلی خود را نشان می‌دهد. برخی از کودکان حتی ممکن است نشانه‌های جسمی مانند دل‌درد یا سردرد را تجربه کنند. به همین خاطر گاهی ممکن است تشخیص افسردگی برای والدین دشوار باشد و آن‌ها متوجه دلیل بدرفتاری‌های کودک نشوند.

بهتر است درصورتی‌که با هر نشانه منفی در رفتار کودک مواجه شدید که برای مدتی ادامه پیدا کرده و پیامدهای منفی برای وی به همراه دارد راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مشاورین با انجام بررسی‌های لازم متوجه افسردگی یا هر اختلال دیگری در کودک خواهند شد.

فروشگاه آرامیس

با توجه به اینکه افسردگی می‌تواند تا حد زیادی عملکرد سالم کودک را تحت تأثیر قرار دهد و همین‌طور با در نظر گرفتن این موضوع که بی‌توجهی به درمان افسردگی به‌ویژه در شرایطی که از سنین پایین شروع شده باشد باعث باقی ماندن اثرات منفی آن در شرایط روحی فرد خواهد شد بهتر است نسبت به درمان این اختلال توجه کافی را داشته باشید.

برای شناخت بیشتر درمان و نشانه های کودک عصبی کلیک کنید.

 

دلایل بروز افسردگی در کودکان

با توجه به اینکه کودکان توانایی چندانی در کنترل شرایط و محیط اطراف خود ندارند هر موضوعی که بتواند اعضای خانواده آن‌ها را درگیر کند و یا احساس آرامش و امنیت را در آن‌ها دچار مشکل کند می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد.

به همین خاطر بهتر است در شرایطی که موضوع خاصی باعث ایجاد درگیری و نگرانی در خانواده شما شده بیش از قبل نسبت به سلامت روان کودک حساس باشید یا در صورت لزوم با یک مشاور در ارتباط با راهکارهایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های روحی صحبت کنید. از مهم‌ترین دلایل بروز افسردگی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نابسامانی‌های درون خانواده

کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر و به‌ویژه صمیمیت میان والدین، بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق والدین و یا حتی مشکلات مالی می‌تواند باعث نگرانی فرزند شما و بروز افسردگی در وی باشد. در شرایطی که چنین مشکلاتی را در فضای خانواده تجربه می‌کنید با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که همه‌چیز تحت کنترل بوده و شما اجازه نمی‌دهید کسی به او آسیب بزند.

مشکلات تربیتی

اشتباهات تربیتی بعضی از والدین می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی در کودکان باشد. والدینی که فرزندشان را بیش‌ازحد به خود وابسته می‌کنند و اجازه تجربه مستقلانه را به آن‌ها نمی‌دهند باعث می‌شوند اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های کودک نسبت به همسالان در وضعیتی پایین‌تر قرار داشته باشد و این موضوع می‌تواند باعث افسردگی کودک در مواجهه با ناکامی‌ها شود.

همچنین والدینی که فرزند خود را با دیگران مقایسه می‌کنند یا آن‌ها را تحقیر می‌کنند نیز باعث بروز اختلالاتی در سلامت روان فرزند ازجمله افسردگی می‌شوند. به همین خاطر روانشناسان معمولاً توصیه می‌کنند والدین اطلاعات خود را راجع به سبک‌های فرزند پروری و نیازهای کودک در هر دوره سنی افزایش دهند. برای اطلاع بیشتر درباره سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

بیماری‌ها

بروز بیماری در سنین پایین می‌تواند دلیلی برای افسردگی کودک باشد. بیماری‌هایی نظیر مشکلاتی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، ناتوانی‌های حرکتی، ضعف در حواس پنج‌گانه یا مشکلاتی نظیر تیک‌های عصبی و لکنت ازجمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند کودک خود را نسبت به همسالان متفاوت دانسته و به همین خاطر دچار ضعف اعتمادبه‌نفس یا افسردگی شود. گاهی نیز کودک اختلال دو قطبی را تجربه می‌کند و در کنار افسردگی دوره‌هایی از سرخوشی و شیدایی را نیز دارند.

برای آگاهی بیشتر درباره اختلالات روانی کودکان کلیک کنید.

 

راه‌های درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکی تا حد زیادی انگیزه و میل کودک برای فعالیت در محیط و یادگیری موضوعات جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع می‌تواند کودک را در آینده دچار مشکلات بسیاری کند. علاوه بر این افسردگی اختلالی نیست که با بی‌توجهی به آن خاتمه پیدا کند و در طول زندگی فرد مشکلاتی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های این اختلال را در فرزندتان می‌بینید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایید.

تشخیص و درمان افسردگی در کودکان می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی کودک صورت بگیرد. روانشناسان با استفاده از روش‌هایی نظیر مصاحبه بالینی، توجه به بازی‌ها یا نقاشی‌های کودک دلایل افسردگی وی را بررسی کرده و متناسب با آن برای درمان اقدام می‌کنند.

یکی از موضوعاتی که در درمان افسردگی کودکان موردتوجه قرار می‌گیرد درمان خانواده است. اکثر روانشناسان کودک معتقدند اختلالات روحی در کودکان در بسیاری از مواقع بازتاب یک مشکل درون خانواده است و به همین خاطر می‌بایست در کنار درمان کودک سایر اعضای خانواده نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

افسردگی در کودکان | نقش خانواده

خانواده به‌عنوان یک فضای حمایتی برای کودک تأثیر بسیاری در ابتلای آن‌ها به افسردگی و یا بهبود شرایط روحی آن‌ها خواهد داشت. ازجمله راهکارهایی که برای کمک به بهبود کودک می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. خصوصیات منحصر به فرد برخی کودکان، راه ارتباطی با آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند، برای آشنایی با کودکان استثنایی کلیک کنید.

خودداری از تحقیر کودک

برخی از خانواده‌ها به کودک افسرده بابت رفتارهایش خرده می‌گیرند و از او می‌خواهند که به شکل دیگری رفتار کند. این موضوع صرفاً باعث ناراحتی بیشتر کودک و شک کردن وی به توانایی‌هایش خواهد شد. سعی کنید در چنین شرایطی با محبت و همدلی بیشتری با کودک برخورد کنید.

ایجاد امنیت خاطر در کودک

موضوعاتی که باعث ترس کودک درباره از دست دادن امنیت و خانواده می‌شوند می‌تواند باعث بروز افسردگی در آن‌ها باشد. به همین خاطر بهتر است با فرزندتان صحبت کنید و به او این اطمینان را بدهید که شما و سایر اعضای خانواده او را دوست دارید و در هر شرایطی او را تنها نمی‌گذارید. سعی کنید صحبت‌های شما احساس امنیت و امید را در کودک ایجاد نماید.

برای کودک برنامه‌ریزی کنید

سعی کنید برنامه‌های مختلفی را برای کودک در طول روز در نظر بگیرید. این برنامه‌ها به هزینه زیادی نیاز ندارند و تنها هدف از این کار این است که شما فرزندتان را مشغول به فعالیتی کنید. برای مثال می‌توانید از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند یا یک روز به محل کار والدین خود برود.

مطالعه کتاب، تماشای فیلم یا شعر خواندن در کنار هم نیز می‌تواند از برنامه‌هایی باشد که شما برای کودک در نظر می‌گیرید. آنچه مهم است این است که این فعالیت‌ها را بر اساس علاقه کودک و همین‌طور متناسب با توانایی‌های وی تنظیم کنید. مقاله تربیت کودک را نیز برای اتخاذ روش های مناسب مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

افت عملکرد تحصیلی، میل به تنهایی و انزوا، بدخلقی یا پرخاشگری و همین‌طور بروز نشانه‌های جسمی مانند سردرد یا دل‌درد می‌توانند نشانه‌های افسردگی در کودکی باشند. در کنار این نشانه‌ها ممکن است اختلال خواب، خوراک و یا کاهش اعتمادبه‌نفس نیز در کودک دیده شود.

افسردگی در کودکان می‌تواند چه دلایلی داشته باشد؟

بروز اختلاف و بحران در محیط خانواده، اشتباهات تربیتی والدین یا ابتلا به بیماری‌ها می‌توانند دلیلی برای بروز افسردگی در کودک باشند.

با کودک افسرده چطور برخورد کنیم؟

تا جای ممکن از تحقیر کودک یا بدرفتاری با او به دلیل احساساتی که تجربه می‌کند خودداری کنید و سعی کنید در صحبت‌های خود به آن‌ها این اطمینان خاطر را بدهید که آن‌ها را دوست دارید و تنها نمی‌گذارید. ایجاد برنامه‌های متنوع برای کودک و همین‌طور کمک گرفتن از روانشناس کودک نیز می‌تواند در بهبود شرایط آن‌ها مؤثر باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. حالم هر روز بدتر میشه حتی نمیتونم پام رو از خونه بزارم بیرون چند روز دیگه تولدمه ? هیشکس درکم نمیکنه حتی برای تولدم کادو نمیگیرن. بگزریم. من خیلی اشکمدم مشکمه درس ها بهم فشار میارن. مادر بزرگم مریزه مادر پدرم عصابشون خورده رو سر من خالی میکنن. هتا نمیتونیم بریم مثافرت حالمون عو ضشه. حتا نمیزارن برم ورزش والیبال. اگه هم بهشون بگم افسردم همچین کتکم میزنن که شاید جاییم بشکنه حی دیگه حوصله ی بازی کامپیوتریو ندارم که قبلا خیلی دوسش داشتم. چتد سال بود از گریه نفسم بند نیومده بود الان هم نمیتونم نفس بکشم هیشکی به من کمک نمیکنه حتی نمیتونم برم روان پزشک همینجوری تو سایت های مختلف میگردم ??

    1. سلام یه موقع هایی مامان باباها حالشون بد میشه و متوجه نیستن که چه آسیبی به فرزندشون میزنن. ولی فراموش نکن اون ها تو رو دوست دارن حتی اگر خیلی از کارهایی که دلت میخواد رو برات نمی کنن. اگر کسی مثل معلم، خاله یا عمه که دلسوز شما باشند دورتون هست، با اون احساساتون رو میون بزارید تا پدر و مادرتون رو متوجه حال شما بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره