هفته هفدهم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته هفدهم بارداری زمانی است که مادر و جنین با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شوند. افزایش وزن مادر در این هفته می‌تواند باعث بروز ترک‌های پوستی شود و از آنجایی که رشد جنین با نازک شدن پوست شکم همراه است مادر احساس خارش و التهاب در ناحیه شکم را تجربه می‌کند. جنین نیز وزنش افزایش پیدا کرده و دست و پاهای او هم نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند، به طوریکه جنین می‌تواند پاهایش را تکان دهد. به‌طورکلی هفته هفدهم بارداری، ناراحتی‌ها و عوارض ناخوشایندی برای مادر به همراه ندارد با این حال برخی افراد کمردرد، یبوست، ورم دست و پا و… را تجربه می‌کنند. آشنایی با راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری

هر چقدر که تعداد روزهای بارداری بیشتر می‌شود به مراتب وزن جنین هم افزایش پیدا می‌کند. در این هفته رشد جنین سریع‌تر شده و وزن او به حدود 150 گرم و قدش حدود 14 سانتی‌متر می‌رسد. همچنین بدنش بزرگ‌تر می‌شود که این مسئله به تناسب بیشتر بدن و سر کودک کمک می‌کند. جزئیات صورت جنین نیز شروع به تکامل می‌کند، به عنوان مثال در این هفته مژه‌ها و ابروهای جنین رشد می‌کنند. علاوه بر این دست و پاهای جنین هم نسبت به هفته گذشته بیشتر رشد می‌کنند و قوی‌تر می‌شوند، به طوریکه جنین می‌تواند پاهایش را تکان دهد. از جمله تغییرات دیگر که در این هفته برای جنین به وجود می‌آید این است که کم کم شروع به ذخیره چربی می‌کند، این ذخیره چربی برای تولید انرژی و گرم نگه داشتن بدن بعد از تولد ضروری است. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

وضعیت خواب

هرچه که روزهای بیشتری از دوران بارداری می‌گذرد مادر باید بیشتر به وضعیت خوابش توجه کند. برخی از مادران ممکن است در این هفته به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده دچار آشفتگی خواب شوند. علاوه بر تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب مادر می‌تواند بر وضعیت خوابش تاثیر بگذارد.

خارش و التهاب پوست شکم

هرچقدر که جنین داخل شکم بزرگ‌تر شود پوست شکم بیشتر کشیده شده و نازک‌تر خواهد شد. این نازک شدن و کشیده شدن پوست باعث ایجاد احساس خارش و التهاب می‌شود. علاوه بر احساس خارش و التهاب ممکن است برخی مادران دچار ترک‌های پوستی شوند. با افزایش وزن جنین و وزن مادر این ترک‌های پوستی هم بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل رشد جنین

افزایش وزن

در سه ماهه دوم بارداری وزن مادر به شدت رو به افزایش می‌رود. در هفته هفدهم بارداری ممکن است برخی مادران بین 2 تا 5 کیلو وزن اضافه کنند. به طور کلی از این هفته به بعد وزن مادر به طور مرتب در هر هفته نیم تا یک کیلو افزایش پیدا می‌کند. با این حال برخی مادران با خوردن غذای بیش از حد و خوردن غذاهای پرچرب دچار چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. چاقی و افزایش وزن کاذب می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد.

عوارض شایع مادر در هفته هفدهم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری مادران به طور کلی روزهای راحت‌تری را سپری کرده و عوارض زیادی را تجربه نمی‌کنند. با این حال برخی از مادران ممکن است دچار عوارضی مانند یبوست، گرفتگی بینی، حساس شدن پستان‌ها، سوزش معده، خواب آشفته، سردرد و کمر درد شوند. به دنبال افزایش وزن مادر و بزرگ‌تر شدن جنین، ممکن است مرکز ثقل بدن مادر تغییر پیدا کند و فشار بیشتری به کمرش وارد شود.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید: سه ماه دوم بارداری

خودمراقبتی‌های لازم در هفته هفدهم بارداری

مراقبت‌های پزشکی

همانند هفته‌های گذشته مادران نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. اگر در سه ماهه دوم بارداری به پزشک مراجعه نکردید بهتر است در این هفته این کار را انجام دهید. انجام برخی از معاینات جهت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی در سه ماهه دوم بارداری ضروری می‌باشد. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به سونوگرافی آنومالی و آزمایش آمنیوسنتز اشاره کرد.

تغذیه مناسب

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر در کنار نوشیدن زیاد مایعات می‌تواند منجر به کاهش یبوست شود. بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و نفخ دار خودداری کنید زیرا خوردن غذاهای پرچرب منجر به چاقی و افزایش وزن کاذب مادر می‌شود که سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد. برای شناخت بیشتر در زمینه خطرات بارداری کلیک کنید.

ورزش منظم در هفته هفدهم بارداری

ورزش منظم و سبک می‌تواند سبب افزایش سلامت مادر و جنین شود. با این حال از ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی، دوچرخه سواری در مسافت طولانی، شنا و… بهتر است پرهیز کنید. انجام حرکات کششی ساده و ورزش‌های معمولی می‌تواند باعث کاهش درد کمر در دوران بارداری شود.

خوابیدن صحیح و کافی

برای بهبود وضعیت خواب در درجه اول شیوه خوابیدن را اصلاح کنید. بهتر است برای اینکه به خودتان و جنین فشاری وارد نشود به سمت پهلوی چپ بخوابید. همچنین بهتر است قبل از خوابیدن تمریناتی مانند آرام سازی بدن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن‌آگاهی را انجام دهید تا خواب آرام‌تر و بدون پریشانی داشته باشید. اگر در مدیریت کردن اضطراب و خوابتان مشکل دارید بهتر است این موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید.

رفع خارش پوست

برای رفع خارش، التهاب و ترک‌های پوستی بهتر است از کرم‌های مرطوب کننده و روغن‌های گیاهی جهت ماساژ دادن شکم استفاده کنید. همچنین مایعات زیاد مصرف کنید و فعالیت‌های کششی انجام دهید تا مانع از پیشرفت ترک‌های پوستی شوید.

برقراری رابطه جنسی

برقراری رابطه جنسی در هفته هفدهم یا به عبارتی در سه ماهه دوم بارداری برای مادر و جنین خطری به همراه ندارد. با این حال بهتر است با شیوه صحیح و پوزیشن مناسب دوران بارداری آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این مسئله می‌توانید از یک روانشناس و یا مشاوره جنسی کمک بگیرید. برای شناخت بیشتر درباره نزدیکی در دوران بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته هفدهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا جنین در هفته هفدهم شروع به تکان خوردن می‌کند؟

به طور کلی جنین از هفته 16 تا 20 بارداری ممکن است برای اولین بار تکان‌هایی بخورد که مادر آن‌ها را احساس کند. عواملی مختلفی مانند تجربه زایمان اول، چاقی زیاد مادر، توجه نکردن مادر به علائم شکمی و… می‌تواند باعث شود که مادر متوجه تکان خوردن نشود. با این حال اکثر مادران در این دوران متوجه اولین تکان خوردن جنین خواهند شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    من يكسري قرص ويتامينه استفاده ميكنم
    خيلي نگران تاثير اونا روي فرزندممم
    ميشه راهنمايي كنيد؟

    1. سلام مصرف هر دارویی در دوران بارداری باید با اطلاع متخصص زنان باشه حتی اگر ویتامین مصرف می کنید بهتره به پزشک خود اطلاع بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره