رفتار صحیح با کودک | اصول رفتار با کودک چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار صحیح با کودک در سنین مختلف چطور باید باشد؟ واقعیت این است که رفتار ما تأثیر بسیاری روی تربیت فرزندمان می‌گذارد. به همین خاطر باید حواس‌مان بیش از هر چیزی به رفتارهای‌مان باشد. اما به این موضوع هم باید دقت داشت که کودک در هر سن نیازهای خاص خود را دارد. پس رفتار شما در هر دوره سنی می‌بایست باتوجه‌به نیازهای او در همان دوره باشد. برای مثال نمی‌توانید از کودک 4 ساله انتظارات رفتار به مانند کودک 6 ساله را داشته باشید. این برخوردها و بی‌توجه بودن به نیازهای کودک در هر دوره سنی می‌تواند مشکلات بسیاری را در شخصیت فرزندتان ایجاد کند. به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود در تربیت فرزندان مشاوره کودک بگیرید.

رفتار صحیح با کودک

چطور-باید-با-کودک-رفتار-کرد

 

هر والدی دیر یا زود با این چالش روبرو می شود که چه رفتاری با کودک صحیح است؟ کودک شما گاه لجباز و گاه بامزه می شود. گاه گریه و زاری می کند و گاه با لوس بازی هایش باعث خنده تان می شود. گاه سوال می پرسد و سرتان را می خورد و گاه پنهان کاری می کند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با گریه کودک کلیک کنید.

شما باید بدانید که در مقابل رفتارهای متغیر او چه برخوردی داشته باشید. او شما را گیج می کند. اما با تمام این ها عاشقش او هستید و دلتان می خواهد بهترین ها را برایش فراهم کنید. این عشق و چالش ها اگر با آگاهی پاسخ داده نشود، موجب آسیب به کودک خواهد شد. پس حتما در این باره با متخصصین کودک مشورت نمایید.

فروشگاه آرامیس

رفتار صحیح با کودک در سنین مختلف

کودکان در هر دوره از زندگی نیازها و خواسته‌های مشخصی دارند. اگر شما این نیازها را تشخیص بدهید و به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توانید به رشد فرزندتان کمک کنید. اما بی‌توجهی به این نیازها می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای مثال اگر نیاز فرزند شما به استقلال و اعتمادبه‌نفس در زمان خودش شکل نگیرد احتمالاً او تا بزرگسالی نیز درگیر این مشکل خواهد بود. به همین خاطر بهتر است به اصول تربیت کودک در هر سن توجه داشته باشید. برای آشنایی با اصول ارتباط با کودکان مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

رفتار صحیح با کودک یک ساله

مهم‌ترین نیاز فرزندان در این سن داشتن امنیت است. رفتار صحیح با کودک حس امنیت را انتقال می‌دهد. آن‌ها در سال اول زندگی به این سؤال پاسخ می‌دهند که آیا جهان جای امنی برای زندگی هست یا خیر. به میزانی که شما توانسته باشید امنیت را در رفتارتان به کودک القا کنید او احساس آرامش خواهد کرد. اما زمانی که کودک این امنیت را از رفتار شما دریافت نکند احساس خواهد کرد جهان جای امنی برای زندگی نیست.

این موضوع تا بزرگسالی همراه فرزند شما باقی می‌ماند و می‌تواند در بسیاری از روابط صمیمانه او ایجاد مشکل کند. به همین خاطر مهم‌ترین اصلی که در یک سال اول زندگی کودک باید به آن توجه داشته باشید این است که همیشه برای فرزندتان در دسترس باشید و به نیازهای او با دقت پاسخ بدهید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

رفتار صحیح با کودک دو ساله

 

رفتار درست با کودک

هنگامی که فرزند شما شناختی از خودش پیدا می‌کند و احساس امنیت در او شکل می‌گیرد نوبت به استقلال می‌رسد. به همین خاطر است که در این سنین شما کلمه (نه) را زیاد از فرزندتان می‌شنوید. آن‌ها به دنبال این هستند که هویت خودشان را به‌عنوان یک انسان ثابت کنند. به همین خاطر تلاش می‌کنند تا کارها را به‌تنهایی انجام بدهند.

مهم‌ترین کاری که شما باید در رفتار صحیح با کودک انجام بدهید این است که اجازه بدهید فرزندتان برخی کارها را خودش انجام بدهد. شاید این شرایط باعث بشود کارها کندتر پیش برود یا حتی گاهی اوقات به‌خاطر خرابکاری‌شان مشکلات بیشتری ایجاد کند. اما باید فرصت تجربه‌کردن را در اختیار کودک قرار دهید.

والدینی که همه کارها را به‌جای فرزندشان انجام می‌دهند و به او اجازه تجربه‌کردن نمی‌دهند باعث می‌شوند تا احساس ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس و شک نسبت به توانایی‌های خود در کودک شکل بگیرد. همان‌طور که راجع به مرحله پیش نیز گفتیم ممکن است این احساس تا بزرگسالی در او باقی بماند. برای آشنایی با نحوه صحیح نه گفتن به کودک کلیک کنید.

دو اتفاق مهمی که در همین سنین برای کودک شما خواهد افتاد از پوشک گرفتن و همین‌طور گرفتن شیر و پستانک هستند. دقت داشته باشید که این کارها می‌بایست به‌تدریج انجام شوند. باید آرام‌آرام زمینه لازم برای جداشدن از آن‌ها را در کودک ایجاد کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی مثل لجبازی کودک یا برخی مشکلات دیگر را تجربه کنید. برای آشنایی با نحوه برخورد با کودکان لجباز کلیک کنید.

 رفتار صحیح با کودک چهار تا شش سال

روان‌شناسان به این دوره سنی سال‌های پیش از دبستان می‌گویند. در این سال‌ها کودک‌تان توانایی بالایی برای یادگیری موضوعات مختلف دارد. به همین خاطر می‌توانید از این سن آموزش مفاهیم اخلاقی و بسیاری از موضوعات دیگر را برای کودک شروع کنید. رفتار صحیح با کودک این مفاهیم را به راحتی انتقال می‌دهد. بازی‌کردن با کودک، داستان خواندن، نقاشی کشیدن و حتی رفتار ساده‌ای مثل صحبت‌کردن از جمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شود کودک شما بتواند اطلاعات بسیاری راجع به دنیای اطراف خود به دست بیاورد.

یکی از نیازهای اصلی کودک در این دوره سنی پرورش احساس خلاقیت است. همان‌طور که گفتیم شما می‌توانید با استفاده از بازی‌های مختلف، داستان‌ها و نقاشی‌ها به پرورش خلاقیت در کودک کمک کنید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خلاقیت‌ها و کارهای فرزندتان را هرچقدر که از نظرتان عجیب یا غیرعادی و بی‌استفاده می‌آیند بازهم تشویق کنید. این کار شما باعث شکل‌گیری تفکر خلاق و همین‌طور باور به توانایی‌های کودک می‌شود.

رفتار صحیح با کودک در سنین مدرسه (یعنی 7 تا 11 سال)

قرارگرفتن در سنین مدرسه تا حد زیادی دنیای شما و کودک‌تان را تغییر می‌دهد. حالا دیگر زندگی اجتماعی فرزند شما محدود به خانواده نیست. این موضوع می‌تواند مسائل جدید بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. یکی از اولین موضوعاتی که باید حواس‌تان به آن باشد این است که فرزندتان را به داشتن روابط اجتماعی تشویق کنید.

کودکانی که در این دوران از برقراری روابط اجتماعی می‌ترسند و والدینی که توجهی به این موضوع ندارند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل اضطراب اجتماعی را در کودک افزایش می‌دهند. اما یکی از مهم‌ترین نیازهای فرزندتان در این دوران این است که پیشرفت‌های او را ببینید. توجه همه جانبه در رفتار صحیح با کودک اهمیت زیادی دارد.

به‌خاطر داشته باشید که کمال‌گرایی‌های بیش از حد شما یا مقایسه کردن کودک با دوستان و اطرافیان می‌تواند آسیب‌های جدی برای روحیه فرزندتان به دنبال داشته باشد. به همین خاطر بهتر است از این رفتارها دست بردارید و تا جایی که می‌توانید فرزندتان را با خودش مقایسه کنید. برای رسیدن به این هدف بهتر است هر پیشرفتی که فرزندتان دارد را تشویق کنید. برای آشنایی با نحوه برخورد با اشتباهات کودک کلیک کنید.

اصول رفتار صحیح با کودک

نتیجه-رفتار-صحیح-با-کودک،-نینی-مایند

 

? استفاده از سیستم تقویت و پاداش

رفتارگرایان معتقدند هر رفتاری در کودک که تشویق بشود احتمال تکرار شدن آن افزایش پیدا می‌کند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان رفتار خاصی داشته باشد؛ مهم‌ترین اصل برای آموزش آن این است که فرزندتان را در این مسیر تشویق کنید. اما بهتر است تا جای ممکن از تنبیه کودک خودداری کنید. تنبیه چیزی را به کودک شما اضافه نمی‌کند. با تنبیه به فرزند خود می‌گویید که انجام یک کار بد است. اما نه دلیل بد بودن آن را بیان می‌کنید و نه راه‌حل جایگزینی را به‌جای آن بیان می‌کنید.

به همین خاطر متخصصین معتقدند رفتار صحیح با کودک خالی از تنبیه است. در عوض نسبت به رفتار اشتباه بی‌توجه باشید و رفتارهای مثبت را تقویت کنید.

? به رفتارهای خودتان دقت داشته باشید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های روان‌شناسان در برخورد با کودک این است که به رفتار خودتان دقت داشته باشید. کودکان بیش از آنکه از صحبت‌های شما یاد بگیرند با رفتارهای‌تان یاد خواهند گرفت. به همین خاطر اگر می‌خواهید چیزی را به فرزندتان یاد بدهید بهتر است اول آن را در رفتار خودتان ایجاد کنید. یادتان باشد اگر بین حرف و رفتار شما تناقض وجود داشته باشد کودکان با احتمال زیاد رفتار شما را دنبال خواهند کرد.

برای آشنایی علت و راه های صحیح برخود با کودکان چاق کلیک کنید.

? رفتار با کودک | با او صحبت کنید

طریقه و مدت گفتگوی شما نیز از جمله پارامترهای رفتار صحیح با کودک شمرده می شود. همیشه سعی کنید زمانی را برای وقت گذرانی با فرزندتان و صحبت با او در نظر بگیرید. این کار فواید بسیاری دارد؛ برای مثال از این طریق شما به کودک نشان می‌دهید که او را دوست دارید و برایش وقت می‌گذارید. به‌علاوه با این کار شما متوجه احساسات و افکار کودک می‌شوید و می‌توانید تا حد زیادی از آنچه در درون فرزندتان می‌گذرد اطلاع پیدا کنید.

? قوانین ثابتی داشته باشید

داشتن قوانین ثابت یکی از اصولی است که باید به‌عنوان پدر و مادر مقتدر رعایت کنید. به‌خاطر داشته باشید که هر اتفاقی هم بیافتد شما نباید از این اصول صرف‌نظر کنید. در غیر این صورت فرزند شما اهمیت اصول و قوانین را درک نخواهد کرد. ایراد بسیاری از پدر و مادرها این است که خودشان به قوانینی که می‌گذارند احترام نمی‌گذارند. این موضوع باعث می‌شود کودک نیز احساس کند هر زمانی که لازم بود می‌تواند از قوانین سرپیچی کند. به همین خاطر بسیار مهم است که حتی اگر دلتان برای کودک می‌سوزد اما روی قوانین بایستید.

رفتار صحیح با کودک و اهمیت مشاوره

مهم‌ترین وظیفه پدر و مادر در برابر کودک تربیت کردن او است. شما با تربیت و رفتار صحیح با کودک شخصیت او را می‌سازید. این شخصیت مهم‌ترین ابزاری است که فرزند شما قرار است یک‌عمر با آن زندگی کند. به همین خاطر هرچه بتوانید شخصیت و توانایی‌های کودکتان را غنی‌تر کنید با احتمال بیشتری او در آینده زندگی موفقی خواهد داشت. اما به میزانی که شما در تربیت فرزندتان اشتباه داشته باشید آسیب‌های شخصیتی او بیشتر شده و درگیری‌های او نیز در آینده بیشتر خواهد بود.

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه بتوانید به شکل‌گیری صحیح شخصیت در فرزندتان کمک کنید این است که برای تربیت او از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین با شناختی که از کودکان دارند شما را در جریان نیازها و خواسته‌های هر دوره سنی کودک می‌گذارند و این موضوع باعث می‌شود تا شما بتوانید فرزند سالم‌تری تربیت کنید.

سخن آخر

با توجه به مطالب ذکر شده شما باید دانش خود را در زمینه کودکان و نوجوانان بالا ببرید. فکر نکنید دیر شده، پس همین حالا شروع کنید. شما می توانید رفتار با کودک تان را بهبود ببخشید. در این مسیر متخصصان روانشناسی کودک به شما کمک شایانی می کنند. متخصصان با تجربه در مجموعه نینی مایند به صورت کاملا حرفه ای شخصیت و وضعیت کودک و خانواده شما را بررسی می کنند. بر این اساس شما بهترین نتیجه را از روند درمان خواهید گرفت. برای شروع مشاوره یا رزرو وقت با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

رفتار صحیح با کودک در سنین مدرسه از کدام حیث اهمیت دارد؟

در این دوره سنی کودکان بیش از هر چیز به این نیاز دارند که شما پیشرفت‌های آن‌ها را ببینید و به آن‌ها پاسخ بدهید. بی‌توجهی به سخت کوشی‌ها و پیشرفت‌های کودک باعث می‌شود آن‌ها احساس خجالت و ناامیدی کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره