بالا آوردن شیر نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بالا آوردن شیر نوزاد یک مساله طبیعی در نوزادان تازه متولد شده است که با مرور زمان و بزرگ شدن کودک خود به خود از بین می‌رود. بالا آوردن شیر زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد به همراه شیر هوای زیادی را ببلعد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین پس از شیر خوردن، آروغ نوزاد را بگیرند تا این هوای اضافی از معده خارج شود. اما برخی مواقع ممکن است استفراغ نوزاد نشانه یک مساله جدی باشد؛ به همین دلیل بهتر است که والدین از نشانه‌های استفراغ مرضی در نوزادان آگاهی داشته باشند. مشاوره کودک نیز می‌تواند در زمینه مراقبت بهتر از فرزندتان شما را یاری کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بالا آوردن شیر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بالا آوردن شیر نوزاد

بعد از تولد نوزاد حتی برای شیر خوردن نیز نیاز به زمان برای آموزش دارد. بنابراین بسیار طبیعی است که آن‌ها بعد از شیر خودن آن را بالا بیاورند. پس نگران نباشید تنها فرزند نوباوه شما نیست که شیر بالا می‌آورد، به طور طبیعی نوزادان مقداری از شیر را بر گردانده و لباسشان را کثیف می‌کنند.  این رفلاکس ها تا 4 ماهی به طور طبیعی ادامه می‌یابد و به اوج خود می‌رسد. در ادامه

علل بالا آوردن شیر نوزاد

نوزادان به دلایل مختلفی شیر خورده شده را بالا می‌آورند. برخی از شایع‌ترین این دلایل به شرح زیر هستند:

1. پرخوری

نوزادان از خوردن شیر لذت می‌برند و متوجه سیری خود نمی‌شوند. به همین دلیل بیشتراز حد نیاز شیر خورده و بالا می‌آورند. مادران باید به مقدار مناسب به کودک خود شیر بدهند و بیش از حد او را وادار به شیر خوردن نکنند. بالا آوردن شیر نوزاد اگر به طور مکرر اتفاق می‌افتد حتما به روند وزن گیری او توجه نمایید.

فروشگاه آرامیس

2. بالا آوردن شیر نوزاد | عدم تکامل دستگاه گوارش

قسمتی از دستگاه گوارش نوزاد بعد از تولد رشد می‌کند. برای مثال در قسمت پایین مری، یک سری عضلات وجود دارند که وظیفه کنترل ورود و خروج شیر را به عهده دارند. این عضلات در ماه‌های اول هنوز قدرت، سرعت و هماهنگی کافی را ندارند و به همین دلیل شیر را به دهان بر می‌گردانند. برای کسب اطلاعات در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

3. محبوس شدن هوای زیاد در شکم نوزاد

نوزادان به دلیل فک و دهان ضعیف نمی‌توانند شیر را با قدرت بمکند و همراه با آن مقدار زیادی هوا نیز وارد معده‌شان می‌شود. اگر به درستی و در زمان مناسب آروغ نوزاد را نگیرید، مقدار زیادی هوا در بدن او باقی خواهد ماند و به یک باره شیر خورده شده را بالا می‌آورد.

4. بالا آوردن شیر نوزاد | حساسیت

نوزاد ممکن است به غذایی که مادر خورده یا مواد افزودنی شیر خشک حساسیت داشته باشد. معمولا وقتی مادران غذاهای پرادویه یا لبنیات مصرف می‌کنند نوزادان دچار استفراغ می‌شوند. با حذف ماده مشکل ساز می‌توانید مشکل نوزاد را حل کنید.

5. بیماری

در برخی موارد امکان دارد که استفراغ و بالا آوردن شیر نوزاد نشانه یک بیماری باشد. بیماری‌هایی مانند مننژیت، عفونت دستگاه دفع، عفونت گوش ، تنگی پیلوریک و… می‌توانند با استفراغ‌های مرضی خود را نشان دهند.

تفاوت استفراغ طبیعی و استفراغ خطرناک

استفراغ و بالا آوردن شیر نوزاد معمولا به دلایل طبیعی اتفاق می‌افتد و خطرناک نیست؛ اما استفراغ مرضی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد. برای تشخیص بالا آوردن شیر نوزاد و استفراغ طبیعی از استفراغ مرضی لازم است با نشانه‌های این دو نوع استفراغ آشنا شوید.

1. نشانه‌های بالا آوردن طبیعی در نوزادان

-نوزاد کاهش وزن ندارد و بی اشتها نیست.
-محتویاتی که بالا می‌آورد پنیری مانندند.
-نوزاد از بالا آوردن احساس ناراحتی نمی‌کند.
-مقداری که نوزاد بالا می‌آورد به نسبت شیری که خورده خیلی زیاد نیست.

2. نشانه‌های استفراغ مرضی در نوزادان

-نوزاد وزن نمی‌گیرد و بی اشتهاست.
-خس خس سینه در نوزاد مشاهده می‌شود.
-تنگی نفس دارد و مدام سرفه می‌کند.
-در هنگام استفراغ جیغ می‌زند و گریه می‌کند.
-نوزاد به صورت پرتابی (یک دفعه و با فشار زیاد) بالا می‌آورد.
-محتویاتی که نوزاد بالا می‌آورد سفید نیستند. این محتویات سبز، زرد، قهوه‌ای یا خونی می‌باشند.
-ذراتی همانند قهوه در استفراغ نوزاد وجود دارد.
-در مدفوع نوزاد خون دیده می‌شود.

در صورت مشاهده هرکدام از این علائم به متخصص کودکان مراجعه نمایید.

راهکار‌هایی برای درمان بالا آوردن شیر نوزاد

اگر نوزاد شما استفراغ‌های مرضی ندارد و صرفا به طور طبیعی شیر بالا می‌آورد، راهکار‌های زیر به شما کمک خواهند کرد:

1. وضعیت شیردهی مناسب

اگر هنگام شیر دادن کودک را در وضعیت درست قرار دهید دیگر محتویات معده به دهان او باز نمی‌گردد. برای جلوگیری از بالا آوردن شیر نوزاد ، بهتر است او را هنگام شیردهی به صورت عمودی قائم نگه دارید نه به صورت خوابیده یا جمع شده. اگر حالت فیزیکی نوزاد راست باشد، مسیر عبور شیر از دهان تا معده او مستقیم خواهد بود.

2. استفاده از شیشه شیر‌های استاندارد

کودکانی که با شیشه شیر می‌خورند، بیشتر از کودکانی که از سینه مادر شیر می‌خورند دچار رفلاکس می‌شوند. برای حل مشکل کودک خود از شیشه‌های ضد رفلاکس استفاده کنید که سوراخ مناسبی نوک آن‌ها وجود دارد. اگر سوراخ شیشه شیر کوچک باشد، نوزاد خسته می‌شود وهوا را می‌بلعد. اگر سوراخ شیشه شیر بزرگ باشد یک دفعه حجم زیادی وارد دهان نوزاد می‌شود.

3. بالا آوردن شیر نوزاد | کمترین حواسپرتی

اگر هنگام شیر دهی با نوزاد بازی کنید یا در جایی شلوغ قرار بگیرید، نوزاد مدام سرش را به اطراف می‌چرخاند و هوا وارد معده او می‌شود. علاوه بر این اگر کودک آرامش نداشته باشد یا مضطرب و نگران باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که همراه شیر هوا را ببلعد.

4. نوزاد را خیلی گرسنه و خیلی سیر نکنید

اگر نوزاد مدت طولانی شیر نخورده باشد و گرسنه مانده باشد، با عجله شروع به شیر خوردن می‌کند و همین سبب استفراغ می‌گردد. اگر نوزاد خیلی سیر باشد و بیش از توان معده اش شیر بخورد هم دچار رفلاکس خواهد شد. پس برای جلوگیری از بالا آوردن شیر حتما به تعداد دفعات و میزان وعده های شیردهی نوزاد خود توجه نمایید.

5. آروغ نوزاد را بگیرید

گرفتن آروغ نوزاد باعث می‌شود هوای اضافی از دهان او خارج شود. اگر نوزاد شما موقع شیر خوردن توقف می‌کند و پس از چند دقیقه دوباره مشغول به شیر خوردن می‌شود، لازم است آروغ او را چند بار در میان شیردهی بگیرید تا رفلاکس اتفاق نیفتد. برای آشنایی با نحوه صحیح آروغ گرفتن نوزاد کلیک کنید.

6. بالا آوردن شیر نوزاد | به شکم نوزاد فشار نیاورید

از شلوار، شورت یا پوشک خیلی تنگ برای نوزاد استفاده نکنید. چرا که فشار آوردن به شکم نوزاد می‌تواند سبب رفلاکس و استفراغ شود. تا حد امکان از پوشک‌هایی با سایز مناسب و شلوار‌های گشاد برای نوزاد استفاده کنید. علاوه بر این هرگز نباید پس از شیردهی نوزاد را محکم بغل کنید.

7. بلافاصله بعد از شیر خوردن نوزاد را نخوابانید

اگر می‌خواهید از بالا آوردن شیر نوزاد و استفراغ او جلوگیری کنید، تا نیم ساعت پس ازشیردهی نوزاد را نخوابانید. او را به حالت عمودی، قائم و ایستاده نگه دارید تا شیری که خورده جذب شود. غیر از خوابیدن بازی کردن و تکان دادن نوزاد بعد از شیردهی می‌تواند باعث استفراغ گردد پس از آن‌ها پرهیز نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بالا آوردن شیر نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

معمولا نوزادان تا چند ماهگی شیر را بالا می‌آورند؟

معمولا نوزادان تا 8 ماهگی شیر را استفراغ می‌کنند. البته برخی از نوزادان تا 12 ماهگی نیز رفلاکس دارند.

آیا بالا آوردن شیر عارضه شایعی میان نوزادان است؟

بله. حدود نیمی‌از نوزادان پس از شیر خوردن بالا می‌آورند و این به دلیل هوایی است که در حین شیر خوردن وارد معده‌شان می‌شود.

تنگی پیلوریک چیست؟

یک نوع بیماری که بر اثر آن شیر در معده یا لوله غذا می‌ماند. این بیماری در پسران شایع‌تر است و نشانه آن استفراغ‌های مرضی می‌باشد. با کمک گرفتن از مشاوره کودک می‌توانید از نشانه‌های سلامت فرزند خود آگاه شوید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره