حمام بردن کودک بر عهده کیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حمام بردن کودک تا چه سنی با والدین است؟ پوشش والدین در زمان حمام کردن کودک چگونه باید باشد؟ این سوالات از جمله سوالات پرتکرار والدین می‌باشد که بسیار مورد توجه روانشناسان نیز قرار دارد. معمولا این مادرها هستند که کودک را به حمام می‌برند و اگر فرزند آن‌ها پسر باشد، ممکن است سوالاتی در ذهن او ایجاد گردد که چرا بدنش با بدن مادرش متفاوت است. هر چه بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، پدر و مادر باید به این موضوع توجه بیشتری کنند؛ چراکه شکل‌گیری هویت جنسی کودکان در سنین کم‌‎تر از شش سال بسیار اهمیت دارد و دارای تاثیرات زیادی در دوران نوجوانی و آینده آن‌ها می‌باشد. شاید از نظر والدین برخی مسائل کم اهمیت باشد اما می‌تواند تبدیل به یک فاجعه در آینده و بزرگسالی آن‌ها گردد. در ادامه به نکات مهمی پیرامون حمام بردن کودک اشاره کرده‌ایم. در صورت وجود هر نوع ابهام می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

حمام بردن کودک

چگونگی-حمام-بردن-کودک

حمام بردن کودک باید با احتیاط کامل صورت بگیرد. تا 6 سالگی کودک را به همراه خود یا والد هم جنس به حمام ببرید. پوشش والدین، والد هم جنس، سن بچه و … همگی باید در نظر گرفته شود. تا زمانی که فرزندتان نسبت به جنسیت آگاهی نداشته باشد، ایرادی ندارد اگر با والدی غیر هم جنس به حمام برود. منتهی در سن 6 سالگی آموزش به تنهایی حمام رفتن را به فرزند خود بیاموزید.

اینکه حمام بردن کودک بر عهده کیست باید بر اساس خواسته، فرهنگ و دیدگاهی که والدین دارند صورت بگیرد. به طور کلی بچه هایی که در خانواده مذهبی به دنیا آمده اند، از ابتدا با والد هم جنس خود به حمام می‌روند. به همین دلیل است که بنا بر فرهنگ و آیین خانواده ها متفاوت شکل می‌گیرد.

پس از حمام بردن کودک باید مراقب تغذیه، پوشاک و پوست بدن فرزند باشید. پوست بچه ها بسیار ظریف است، بنابراین پس از حمام از کرم های مخصوص استفاده کنید. برای تغذیه مناسب و دمای دوش آب نیز از پزشک مشورت بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

حمام بردن کودک با خود تا چه سنی ممکن است؟

کودکانی که کم‌تر از سه سال سن دارند، نسبت به جنسیت خود آگاهی ندارند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را با خود به حمام ببرید و یا در مقابل او لباس‌هایتان را عوض کنید.

اما پس از سه سالگی تا تقریبا چهار سالگی بهتر است از حمام بردن کودک جلوگیری کنید. چراکه حتما سوالاتی برای او ایجاد می‌شود و در ذهنش تصویرسازی‌هایی می‌کند. لازم است اشاره کنیم که این موضوع را با شکل‌گیری حس جنسی در کودکان اشتباه نگیرید، منظور ما به وجود آمدن نوعی کنجکاوی در کودک است. بنابراین احساساتی که در کودک سه تا چهار ساله شکل می‌گیرد بسیار با احساسات دوران بلوغ متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با اصول تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

نحوه حمام بردن کودک در سنین مختلف

حمام بردن کودک در سنین مختلف، اصول خود را دارد و ملزومات خود را می‌طلبد که والدین باید از آن اطلاع داشته باشند. در ادامه به نحوه حمام بردن کودک در سنین مختلف پرداخته‌ایم.

? از بدو تولد تا سه سالگی

برای حمام بردن کودک از بدو تولد تا 3 سالگی باید به برخی نکات توجه داشته باشید. مادر و یا پدر می‌توانند فرزند خود را از سنین شیرخوارگی تا دو یا سه سالگی همراه خود به حمام ببرد. اما حتی در این سنین نیز بهتر آن است که لباس زیر خود را درنیاورند و قسمت تناسلی خود را بپوشانند. همینطور لازم است در نظر داشته باشند که اگر فرزندان دو یا سه ساله خود را که یکی دختر و یکی پسر هستند را با هم به حمام می‌برند. آن‌ها هم لباس پایین تنه خود را به تن داشته باشند و کاملا لخت و برهنه نباشند.

کودکان متناسب با ویژگی‌های ذاتی خود از سنین دو تا سه سالگی متوجه جنسیت‌شان می‌شوند. شما باید با عنوان والدین در این سن آموزش‎‌های لازم را به آن‌ها بدهید و توضیح دهید که هیچ کس حق دیدن یا دست زدن به اندام خصوصی‌شان را ندارد. همینطور لازم است آن‌ها بدانند که حتی والدین نیز می‌توانند تا سن پنج یا شش سالگی در کنارشان باشند تا لباس‌هایش را عوض کنند و آن‌ها هم حق دیدن اندام خصوصی فرزندشان را پس از این سن ندارند.

? سن سه تا شش سالگی

حمام بردن کودک در سنین مختلف، باید با بررسی های دقیق صورت بگیرد. با افزایش سن کودک و قرار گرفتن او در سنین سه تا شش سالگی، بهتر است فرزندان با والد همجنس خود به حمام بروند و بدن لخت والد غیر هم جنس خود را نبینند.

بنابراین بهتر آن است که در این سنین وظیفه دستشویی بردن و حمام بردن کودک بر عهده والد همجنس‌شان باشد. در حالت‌های خاص اگر مادر مجبور است فرزند پسر خود را به حمام ببرد، بهتر است اینکار را با پوشش کامل انجام دهد. دیدن بدن عریان و برهنه مادر در سنین سه تا شش سالگی می‌تواند یکی از محرک‌های جنسی آن‌ها در دوران بلوغ و نوجوانی باشد و همین موضوع سبب انحرافات جنسی در آن‌ها گردد.

? سن شش سالگی به بعد

پس از سن شش سالگی مادر به هیچ عنوان نباید با فرزند پسر خود به حمام برود. از سویی دیگر بهتر است آموزش‎‌های لازم را در این سن به فرزند خود بدهید، که خودش به صورت مستقل به دستشویی و یا حمام برود. بهتر است در ابتدا نظارتی بر روی او باشد. اما به تدریج باید از عهده کارهای شخصی خودش بربیاید. بنابراین حمام بردن کودک در این سنین باید بر عهده خودش باشد.

حمام بردن کودک با کدام یک از والدین بهتر است؟

همانطور که توضیح دادیم در سنین پایین حمام بردن کودک و یا عوض کردن لباس در حضور فرزندان اشکالی ندارد. در سنین بالاتر نیز نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد به این دلیل است که کودکان پیرامون اندام‌های خصوصی والد غیر هنجنس خود کنجکاو می‌شوند.

ممکن است در فرهنگ‌های مختلف حمام بردن کودک به شکل‌های متفاوتی از هم صورت بگیرد، اما بر اساس توصیه مشاوران و روانشناسان خانواده، بهتر این است که هر کودک با والد هم جنس خود به حمام برود تا زمانی که مستقل شود و بتواند به تنهایی از عهده انجام آن بربیاید. برای آشنایی بیشتر با پوشش والدین در حضور فرزندان کلیک کنید.

حمام رفتن کودک با خواهر یا برادرش

اگر فرزند بزرگ‌تر شما، حمام بردن کودک را بر عهده می‌گیرد، برای جلوگیری از به وجود آمدن سوء رفتارهای جنسی در او، بهتر است نظارت کاملی بر روی این موضوع داشته باشید. چراکه هر رفتاری که در این سنین با کودک انجام شود، باعث به وجود آمدن سوالات مختلفی در ذهن او می‌گردد و سبب شکل‌گیری خطاهایی در زمینه جنسی در آینده او می‌شود.

حمام بردن کودک در فصل سرما

حمام-بردن-کودک

از دغدغه‌ها و نگرانی‌های والدین، حمام بردن کودک در فصول سرد سال است. دلیل این نگرانی نیز این است که می‌ترسند فرزندشان سرما بخورد. به همین دلیل اغلب والدین سعی می‌کنند تعداد دفعات حمام کردن کودک را کاهش دهند. در ادامه به برخی نکات مراقبتی حمام بردن کودکان در سنین پایین اشاره کرده‌ایم.

✅ مراقبت از پوست کودک پس از استحمام

طبیعی است که مادر ترجیح می‌دهد در فصول سرد سال از آب گرم برای حمام بردن کودک استفاده کند. آب گرم سبب آسیب‌پذیری پوست لطیف کودک می‌شود و حتی می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی در کودک همچون اگزما شود. بنابراین سعی کنید برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، بدن کودک را پس از استحمام با لوسیون‌های مخصوص مرطوب نگه دارید.

✅ توجه به تغییر دمای محیط

توصیه می‌شود در فصل های سرد سال وقتی قصد حمام بردن کودک را دارید، حمام را بیش از اندازه گرم نکنید. دلیل این موضوع این است که با گرم شدن بیش از اندازه حمام، یک اختلاف دما میان محیط حمام و خانه ایجاد می‌شود و کودک با قرار گرفتن در محیط خانه ممکن است سرما بخورد.

همینطور بهتر است هنگام بیرون آوردن کودک از حمام از حوله‌های مناسبی استفاده کنید. تا بتواند گرمای موجود در بدنش را حفظ کند و به یکباره در معرض هوای سرد قرار نگیرد.

✅ آماده کردن وسایل کودک قبل از حمام

قبل از حمام بردن کودک، سعی کنید تمامی وسایلی که برای استحمام او لازم است شامل حوله، پوشک، روغن بدن، لباس‌های کودک و … را آماده نمایید تا سریع‌تر بتوانید او را پس از حمام کردن آماده کنید.

✅ گرم نگه داشتن محیط حمام

قبل از حمام بردن کودک و درآوردن لباس‌های او، محیط حمام را گرم کنید تا کودک به یکباره در محیط سردی قرار نگیرد.

✅ قرار دادن تدریجی کودک با در برابر آب

حمام بردن کودک باید با آب به صورت تدریجی باشد. از قرار دادن یکباره کودک درون وان یا لگن آب خودداری کنید. ابتدا از ریختن آب بر روی پاهای کودک شروع کنید و کم‌کم به بدن و ناحیه سر او برسید. اینگونه بدن او به دمای آب عادت می‌کند.

لازم است اشاره کنیم که در همین زمان، میزان گرما و یا سرمای آب را با بدن کودک‌تان تنظیم کنید. میزان دمای آب و گرم و یا سرد بودن آن برای ما با کودک بسیار تفاوت دارد و بهتر است با توجه به واکنش‎‌های او دمای آب را تنظیم نمایید.

✅ خشک کردن صحیح کودک

پس از حمام بردن کودک، باید در نظر داشته باشید که گرم نگه داشتن پاها و سر او بسیار مهم است. بنابراین ابتدا پاهای او را با جوراب بپوشانید و سپس سر او را خشک کنید.

اگر کودک شما موهای بلندی دارد حتما از باد ملایم سشوار و یا حوله برای خشک کردن موهایش استفاده کنید. در نهایت می‌توانید سر او را با یک کلاه بپوشانید تا دمای بدن او متعادل گردد و از سرماخوردگی جلوگیری شود.

✅ نوشیدنی‌های گرم پس از استحمام

شیطنت کودکان در محیط حمام، انرژی زیادی را از آن‌ها می‌گیرد، به همین دلیل معمولا کودکان پس از حمام کردن اشتهای زیادی برای غذاخوردن دارند.

توصیه می‌شود پس از حمام بردن کودک یک نوشیدنی گرم و یا یک غذا همچون فرنی را برای آن‌ها آماده کنید تا ضمن برطرف کردن انرژی از دست رفته او، بدنش نیز همچنان گرم باقی بماند.

نکات پایانی حمام بردن کودک

  • در محیط حمام از اسباب بازی‌ها و وسایل مورد علاقه کودک استفاده کنید تا اینکار برای او جذابیت بیشتری داشته باشد.
  • در داخل حمام می‌توانید فضایی دوستانه را برای کودک ایجاد کنید و برای او شعرهای کودکانه بخوانید.
  • به هیچ عنوان کودک را در حمام تنها نگذارید و اگر مجبور به ترک حمام هستید؛ او را نیز با حوله پوشانده و بیرون بیاورید.
  • حمام کودکان را به خصوص در دوران بچگی سریعا به پایان برسانید. 5 تا 10 دقیقه شستشو برای آن‌ها کافی است.
  • قبل از اینکه بند ناف فرزند بیفتد، از خیس کردن آن خودداری کنید.

کلام آخر

حمام بردن کودک در سنین مختلف باید به شیوه های متفاوتی صورت بگیرد. اول و آخر والدین هستند که تصمیم گیری می‌کنند. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی حمام بردن کودک نیز در تربیت او نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین برای تربیت به شیوه مناسب باید با روانشناسان و مشاورین متخصص مشورت کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمام بردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره