صمیمی شدن با همکار | 6 معایب صمیمی شدن با همکار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

صمیمی شدن با همکار دارای ویژگی های خوب و بدی است. که بر اساس میزان صمیمیت این ویژگی ها بالا و پایین می‌شود. از مزایای صمیمی شدن با همکار می‌توان به اعتماد، برقراری ارتباط، تعادل، افزایش بهره وری، حمایت و … اشاره کرد. اما معایب این رابطه دوستانه معمولا به خود فرد و همکارش بستگی دارد. مثلا باز کردن حریم خصوصی، قاطی کردن مسائل خانوادگی با کار، رقابت ناسالم، حواس پرتی و … همگی از جمله معایب این صمیمیت هستند. که البته بستگی به خود فرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای دریافت خدمات مشاوره شغلی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

صمیمی شدن با همکار

صمیمی شدن با همکار چگونه است؟

برقراری رابطه صمیمی با همکاران می‌تواند یک روش موثر و خوب در افزایش رضایت شغلی باشد. زمانی که با همکار خود صمیمی می‌شوید نشان دهنده رضایت شغلی و تعلق به محیط کاری است. به طور کل صمیمی شدن با همکار به شخصیت همکار و فرد مقابل باز می‌گردد. به همین جهت بسیاری از کارکنان برای روابط کاری خود مرز هایی را مشخص می‌کنند و از صمیمیت بیش از حد با همکاران اجتناب می‌کنند. در واقع بین کار و زندگی خود مرزی را تعیین کرده اند. به طور کل دوست شدن با همکار مزایا و معایبی را به دنبال دارد که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد.

مزایای صمیمی شدن با همکار

صمیمی شدن با همکار مزایای مخصوص به خود را دارد. این مزایا از نظر تعامل با محیط، شغل و رضایت کاری به یکدیگر مربوط می‌شود. در این بخش از مقاله راجع به مزایای دوست شدن با همکار توضیح داده ایم.

جهت کسب اطاعات بیشتر در زمینه ازدواج با همکار کلیک کنید.

✨ افزایش سطح بهره وری

افزایش سطح بهره وری از مزایای صمیمی شدن با همکار است. زمانی که با همکاران خود دوست می‌شوید، میزان انرژی با وجود دوستان افزایش می‌یابد. وقتی که با همکاران معاشرت صورت می‌گیرد، فرد احساس قدرت می‌کند. و در نتیجه انگیزه بیشتری را برای انجام امور روزانه به دست می‌آورد. حتی دوست شدن با همکار میزان مسئولیت پذیری را افزایش می‌دهد.

✨ ایجاد حس اعتماد | صمیمی شدن با همکار

یکی از مزایای خوب صمیمی شدن با همکار، ایجاد حس اعتماد است. دوستی با همکار می‌تواند حس اعتماد در محیط کار را افزایش دهد. فرد با توجه به شناختی که در محیط کاری از همکاران خود به دست آورده است. می‌تواند با خیال راحت تری به او اعتماد کند. اعتماد بزرگترین نعمتی است که از فردی دریافت می‌کنید. امروزه اعتماد کردن کار دشواری شده است.

✨ ایجاد همکاری

همکاری موفقیت آمیز از دیگر مزایای صمیمی شدن با همکار است. دوست شدن با همکار باعث پیشرفت گروهی و همکاران می‌شود. همکاری با همکاران باعث یکپارچه سازی دیدگاه ها، دانش ها و مهارت های مختلف است. این رفتارهای دوستانه فرصت های بیشتری را برای همکاری فراهم می‌کند. و باعث کاهش میزان دعوا و تنش در کار می‌شود. دوست شدن با همکار باعث تبادل نظر، تجربه و به کار گیری تخصص دیگران می‌شود.

✨ حفظ تعامل | صمیمی شدن با همکار

یکی از مزایای صمیمی شدن با همکار، حفظ تعادل است. در این شرایط کمبود تعامل و کاهش بهره وری رخ نمی‌دهد. و نرخ رضایت شغلی مثبت می‌شود. این حفظ تعادل به دلیل دوست شدن با همکار به وجود می‌آید. برقراری رابطه دوستانه با همکاران می‌تواند اشتیاق فرد را در طول روز افزایش دهد. در واقع باعث ایجاد حس ارزشمندی می‌شود. با وجود دوستی با همکاران میزان مشکلات مربوط با تعامل کاهش پیدا می‌کند.

✨ برقراری ارتباط

یکی از مزایای صمیمی شدن با همکار، برقراری ارتباط است. معمولا موفقیت در سازمان ها به توانایی و گروه بودن کارمندانش است. زمانی که کارمندان یک سازمان به صورت مصالحت آمیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، سازمان به سرعت پیشرفت می‌کند. حتی باعث پرورش مهارت های ارتباطی می‌شود.

✨ حمایت | صمیمی شدن با همکار

از دیگر مزایای صمیمی شدن با همکار، حمایت است. کارکنانی که منزوی هستند، با حمایت دیگر همکاران به خواسته های خود در محیط کار دست می‌یابند. انتظارات آنها برآورده می‌شود و یاد می‌گیرند با افراد در جامعه چگونه رفتار کنند. این افراد از تنهایی و انزوای خود در می‌آیند و این سیستم حمایتی باعث قدرتمندی آنها می‌شود.

✨ کاهش استرس شغلی

از جنبه های مهم صمیمی شدن با همکار، کاهش استرس شغلی است. زمانی که همکاران با یکدیگر صمیمی می‌شوند، انگیزه بیشتری برای سرکار رفتن دارند. به دلیل صمیمیت به یکدیگر اعتماد دارند و استرس شغلی را تحمل نمی‌کنند. حتی همکاران با روابط دوستانه می‌توانند برای یکدیگر گوش شنوا باشند و مانند همدم به صحبت های دوست خود امید دهند.

✨ انجام کار با کیفیت | صمیمی شدن با همکار

زمانی که صمیمی شدن با همکار شکل می‌گیرد. به دلیل رقابت سالم که وجود دارد، کیفیت کار افزایش می‌یابد. همکاری بهتر می‌شود، کارمندان با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند و به طور مداوم برای کمک به یکدیگر تلاش می‌کنند.

✨ رضایت شغلی

به طور کلی میزان رضایت شغلی به عواملی مانند حقوق، وظایف و فرهنگ سازمان بستگی دارد. صمیمی شدن با همکار نیز باعث افزایش رضایت شغلی می‌شود. اگر این صمیمیت در محیط کار ماندگار شود، باعث ایجاد فضای کاری بدون استرس و ارتباط عمیق با همکاران می‌شود. در نتیجه فعالیت کارمندان مفید و بیشتر می‌شود.

معایب صمیمی شدن با همکار

معایب صمیمی شدن با همکار

مانند تمامی کارها، موقعیت ها، افراد و …، صمیمی شدن با همکار نیز مزایا و معایبی را به دنبال دارد. در بخش قبلی از مزایای دوستی با همکار به شما گفته شد. حال در رابطه با معایب دوست شدن با همکار در این بخش توضیح داده ایم.

جهت کسب اطاعات بیشتر در زمینه برخورد با همکار کلیک کنید.

? رقابت ناسالم | صمیمی شدن با همکار

یکی از بزرگ ترین معایب صمیمی شدن با همکار، رقابت ناسالم است. برخی از سازمان ها به دلیل محیط ناسالمی که دارند، علاقه ای به پیشرفت دیگران ندارد. بنابراین مشکلات و مسائلی پیش خواهد آمد که باعث جاه طلبی و رقابت ناسالم بین دوستان می‌شود.

? کاهش بازخوردهای سازنده

صمیمی شدن با همکار به طور کل باعث کاهش بازخوردهای سازنده می‌شود. مثلا زمانی که با همکار خود دوست هستید، انتقاد و ارزیابی دشوار تر می‌شود. در واقع این رفتارها باعث کاهش روند توسعه حرفه ای می‌شود.

? حواس پرتی

از جمله معایب صمیمی شدن با همکار، حواس پرتی است. به این دلیل که میزان صمیمیت باعث عدم توجه به کار و کاهش بهره وری می‌شود. توانایی فرد کاهش می‌یابد و به جای کار کردن، فرد مشغول صحبت با دوست صمیمی خود می‌شود.

? نبود حریم خصوصی | صمیمی شدن با همکار

از دیگر معایب صمیمی شدن با همکار، نبود حریم خصوصی است. البته این موضوع در همه افراد وجود ندارد. اما زمانی که همکاران با یکدیگر صمیمی می‌شوند، حریم خصوصی بین آنها از بین می‌رود. در نهایت در محیط کار نیز مسائل خانوادگی وجود دارد.

? عدم تعادل بین کار و زندگی

از معایب صمیمی شدن با همکار می‌توان به عدم تعادل بین کار و زندگی اشاره کرد. در این شرایط مسائل کاری و شخصی با یکدیگر قاطی می‌شود. در نهایت فرد حتی در محل کار به جای رهایی از درد های زندگی شخصی، راجع به آن با همکاران خود به گفت و گو می‌پردازد.

برای آشنایی با روش های انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

? معاشرت غیر حرفه ای

وجود صمیمی شدن با همکار باعث ایجاد معاشرت های غیر حرفه ای می‌شود. به این منظور که در برخی از مشاغل، کارمندان با مشتریان در ارتباط هستند. در صورت رابطه صمیمی این احترام و ارزشمندی در حضور مشتری وجود نخواهد داشت. در واقع رفتار غیر حرفه ای از خود نشان خواهید داد.

کلام آخر

صمیمی شدن با همکار مزایای و معایب بسیاری دارد که بارز ترین آنها را اشاره کرده ایم. اما درجه بندی همه این مزایا و معایب بستگی به خود فرد دارد. برای برقراری رابطه سالم باید استرس را کاهش دهید، حریم خصوصی خود را حفظ کنید. و برای آشنایی با نحوه برقراری ارتباط با همکار از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صمیمی شدن با همکار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره