بیان احساسات | 8 راهکار برای بیان احساسات مناسب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیان احساسات مهارت مهمی است. که از دوران کودکی به واسطه والدین آموزش می‌بینیم. زمانی که بیان احساسات مناسبی نداشته باشیم، در غم و شادی احساسات متضادی بروز می‌دهیم. یا توانایی تخلیه هیجانات را نخواهیم داشت. بنابراین اگر بیان‌احساسات به خوبی آموزش داده نشود، فرد در فعالیت های روزانه با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. اما دلایلی نیز وجود دارد که باعث مشکل در بروز احساسات است. این دلایل شامل: تربیت خانوادگی، فرهنگ، عزت نفس پایین و … می‌شود. بهترین روش برای کنترل احساسات، روانشناس است. با کمک روانشناس و مشاورین متخصص می‌توانید برای آموزش بیان‌احساسات اقدام کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

بیان احساسات

بیان احساسات چیست

بیان احساسات یکی از مهم ترین مهارت هایی است که باید از دوران کودکی یاد بگیریم. اگر مهارت لازم برای بیان‌احساسات را نداشته باشید، احتمالا با مشکلات بزرگی روبرو خواهید شد. مثلا توانایی بروز‌احساسات در صورت هیجان و یا خشم را ندارید. نمی‌توانید ناراحتی خود را به دیگران نشان دهید. و اگر درد بزرگی داشته باشید، توانایی بروز نخواهید داشت.

با توجه به مسائل ساده و روزمره ای که گفته شد، بیان احساسات باید به درستی بروز پیدا کند. اگر ابراز احساسات را به خوبی یاد نگرفته اید، با مشکلات بزرگی در محل کار، خانواده، رابطه احساسی، مدرسه و … روبرو می‌شوید. برای آموزش بروز مناسب احساسات، حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

دلیل مشکل در بیان احساسات چیست؟

بیان احساسات مانند تمام بررسی های روانشناسانه، دلایل مخصوص به خود را دارد. زمانی که با مشکل بیان‌احساسات روبرو می‌شوید، حتما دلایل در این راه وجود دارد. که در این بخش از مقاله راجع به دلیل مشکل در بیان‌احساسات توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

? تربیت خانوادگی: یکی از دلایل مشکل بیان احساسات، تربیت خانوادگی است. احساسات یک مهارت هستند که باید توسط خانواده آموزش داده شوند.

? فرهنگ: دومین دلیل مشکل بیان احساسات، فرهنگ است. در برخی از فرهنگ ها ابراز احساسات یعنی مشکل! مثلا در برخی از کشورها، مردم نباید احساسات منفی خود را بروز دهند.

? ترس از مسئولیت: برخی از بیان احساسات، باعث مسئولیت پذیری می‌شود. مثلا اگر ابراز علاقه کنیم، وارد رابطه عاشقانه می‌شویم که مسئولیت مخصوص به خود را دارد.

? عدم خود آگاهی: یکی از دلایل مشکل در بیان احساسات، عدم خودآگاهی است. مثلا اگر از ویژگی های رفتاری خود اطلاعی نداشته باشید، نمی‌توانید احساسات را بروز دهید.

? عزت نفس پایین: پایین بودن عزت نفس، یکی از دلایل مشکل در بیان احساسات است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساسات کودکان کلیک کنید.

چگونه بیان احساسات مناسب داشته باشیم؟

چگونه بیان احساسات مناسب داشته باشیم؟

همانطور که گفته شد، بیان احساسات مهارت مهمی است. که در تمام طول روز از آن استفاده می‌کنید. برای آشنایی با نحوه درست بیان‌احساسات، راهکارهایی را در این بخش از مقاله توضیح داده ایم.

? پذیرای احساسات خود باشید

مهم ترین اصل در بیان احساسات، پذیرش احساسات است. قبل از اینکه کاری را برای بهبود بیان‌احساسات انجام دهید، حتما باید احساسات خود را به درستی بشناسید. غم، شادی، هیجان و … را شناسایی کنید تا در موقعیت های مناسب مورد استفاده قرار دهید.

? واکنش های بدنتان را بررسی کنید

به طور کلی هدایت کننده احساسات، هیجانات است. و همه این احساسات از مغز به ما منتقل می‌شود. زمانی که در حال تجربه احساسی هستید، باید به واکنش های بدنتان توجه کنید. مثلا در شرایط غم بدن من چه واکنشی از خود نشان داد. ضربان قلب بالا رفت یا نفسم بند آمد؟ همه موارد را باید مورد بررسی قرار دهید.

? برای بیان احساسات، کلمات جدید یاد بگیرید

یکی از روش های یادگیری بیان احساسات، استفاده از کلمات جدید است. کلماتی که در بیان‌احساسات استفاده می‌کنید، نشان دهنده حال شماست. سعی کنید برای هر احساسی کلمه جدید یاد بگیرید. تا به زبان واقعی بیان کنید.

? جویای علت احساس خود باشید

گاهی باید دلیل احساس خود را بررسی کنید. از خود بپرسید که چرا در آن لحظه غمگین شدم؟ چرا توانایی کنترل هیجان ندارم؟ یا از این قبیل سوالات به منزله اینکه با احساسات خود بیشتر آشنا شوید. بنابراین برای بیان احساسات، علت را ریشه یابی کنید.

? احساسات گنگ را تجزیه کنید

برخی از احساسات همزمان با چند احساس دیگر در موقعیت های مختلف نمایان می‌شود. برای اینکه برای بیان احساسات خود دچار مشکل نشوید، باید احساسات را از یکدیگر جدا کنید. دلیل هر بروز احساس را یادداشت کنید تا به مشکل بر نخورید. گاهی عدم توانایی در بروز احساسات، مشکلات بزرگی به همراه دارد.

? مسئولیت احساسات خود را بپذیرید

برای بیان احساسات، باید مسئول تمام احساسات خود باشید. زمانی که پذیرای احساسات خود هستید، و مسئولیت این احساسات را گردن می‌گیرید، حس قدرت در وجود شما نمایان می‌شود. در نهایت از بروز هیجانات خود ترسی نخواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل احساسات و هیجانات کلیک کنید.

? به صحبت های دیگران با دقت گوش کنید

یکی از روش های خوب در یادگیری بیان احساسات، توجه به صحبت های دیگران است. زمانی که در اطراف شما فردی در حال مکالمه است، با دقت گوش دهید. تمام احساسات او را در نظر بگیرید. استفاده از احساسات در جمله بندی را به خاطر بسپارید. تا جای مناسب هر احساس را آموزش ببینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک احساس دیگران کلیک کنید.

? از روانشناس کمک بگیرید

یکی از روش های آموزشی در جهت بیان احساسات، کمک از روانشناس است. روانشناسان با استفاده از تکنیک های مناسب، روش دقیق بیان‌احساسات را آموزش می‌دهند. بنابراین کمک از روانشناس برای بروز احساسات را از خود دریغ نکنید. تمام راه های ارتباطی کلامی و غیر کلامی، بیان‌احساسات است.

نکات در باب بیان احساسات

برای اینکه در بیان احساسات با مشکلات بزرگی روبرو نشوید. باید به برخی از نکات به خوبی دقت کنید. در این بخش از مقاله راجع به برخی نکات توضیح داده ایم.

? در ذهن خود فاجعه سازی نکنید.

?از افراد نامناسب و منفی دوری کنید.

? انتقاد کردن را آموزش ببینید.

? در بیان احساسات خجالت نکشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برقراری ارتباط با دیگران کلیک کنید.

کلام آخر

یکی از مهم ترین مهارت های انسان، بیان احساسات است. زمانی که یک فرد در شادی به سر می‌برد، نباید گریه کند. یا زمانی که در مراسم ختم شرکت کرده است، نباید احساسات شاد بروز دهد. به همین دلیل است که بیان‌احساسات موضوع بسیار حائز اهمیتی است. اگر با مشکلاتی از قبیل بیان‌احساسات روبرو هستید. حتما از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیان احساسات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره