کنترل احساسات و هیجانات

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل احساسات و هیجانات در هر شرایطی کار راحتی نیست. به دست آوردن چنین مهارتی نیاز به تمرین و زمان دارد. حتما شما نیز لحظاتی را تجربه کرده‌اید که به دلیل هیجان بالا و احساسات زیاد نتوانسته‌اید درست تصمیم بگیرید. ممکن است حتی در آن شرایط قولی داده باشید که توانایی انجام آن را نداشته‌اید. دلیل اصلی این مسائل عدم آگاهی و شناخت احساسات و کنترل آن‌هاست. به همین دلیل حتا در کنار آموزش مهارت کنترل احساسات و هیجانات پیشنهاد می‌کنیم که برای به دنبال روش‌های تشخیص و شناسایی نو‌ع‌احساساتتان هم باشید. در ادامه علاوه بر بررسی بیشتر ابعاد این موضوع به تکنیک های کنترل احساسات پرداخته‌ایم. برای تقویت این مهارت می‌توانید از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

تعریف مهارت کنترل احساسات و هیجانات

کنترل احساسات به معنای آگاه بودن از تجربه احساسات و توانایی مدیریت آن‌ها در رسیدن به اهداف است. اینکه بدانید هم اکنون عصبی هستید و یا شادی زیادی را تجربه می‌کنید، اولین گام برای کنترل احساسات شماست. زمانی که توانایی کنترل احساسات خود را به دست می‌آورید راحت تر با چالش های زندگی روبه رو می‌شوید و مهارت حل مساله‌تان افزایش می‌یابد. در حقیقت کنترل احساسات زمینه‌ای برای رشد و موفقیت تان خواهد شد.

چرا مهارت کنترل احساسات مهم است؟

این مهارت مهم است زیرا بخش اعظمی از تصمیم گیری‌های اشتباه ما و آسیب های روحی ناشی از آن ریشه در عدم کنترل احساسات مان دارد. گاه حرفی را که نباید می‌زدیم زده ایم، جایی که نباید می‌خندیدیم خندیده ایم و جایی که باید به آرامی خطای دیگران را گوشزد می‌کردیم از کوره در رفته‌ایم. تمام این اعمال تکانشی و ناگهانی ناشی از عدم مهارت احساسات ماست که در نهایت احساس شرم و سرافکندگی و پشیمانی را برای‌مان به جای خواهد گذاشت. برای کسب اطلاع بیشتر درباره ناتوانی در کنترل هیجانات کلیک کنید.

فواید مهارت کنترل احساسات

اگر مهارت کنترل احساسات را در خود پرورش دهید به طور چشمگیری در روابط شغلی، تحصیلی و خانوادگی‌تان پیشرفت خواهید کرد. ردپای این مهارت در تمام اعمال و رفتارهای اجتماعی و بین فردی انسان‌ها قابل مشاهده است و از این جهت اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر بتوانید در لحظه بفهمید که چه احساسی دارید و چه چیزی باعث بروز این احساس شده قطعا تصمیمات بهتر و موثرتری در مورد رفتارتان خواهید گرفت.

تکنیک های کنترل احساسات و هیجانات

احساسات تان را بشناسید

یکی از مقدمات مهم کنترل و مدیریت احساسات شناسایی احساسات است. زمانی که احساسی را تجربه می‌کنید به نشانه های بدنی خود مثل گرگرفتن یا سرد شدن دست‌ها یا علائم دیگر بدنی‌تان توجه کنید. بین حس های مختلف خود تمایز قائل شوید. سعی کنید با نامگذاری این احساس‌ها از یکدیگر آن‌ها را بهتر شناسایی کنید. مثلا غم، ترس، شادی، خشم و … زمانی که برای شناسایی خود زمان صرف می‌کنید در واقع در حال پذیرش احساسات خود هستید که گام مهمی برای رشد و پرورش مهارت کنترل احساسات شماست.

احساسات تان را نادیده نگیرید

احساسات شما بیانگر افکار شما در ذهن‌تان هستند. گاهی انکار و سرکوبی یک احساس به منزله نادیده گرفتن افکاری است که متداوما در ذهن‌تان هستند و شما را اذیت می‌کنند. اگر شما هم افکار ناراحت کننده و تکراری ناشی از تروما دارید و احساسات ناراحت کننده‌ای تجربه می‌کنید پیشنهاد ما به شما این است که حتما با یک روانشناس و مشاور مساله خود را در میان بگذارید.

فروشگاه آرامیس

احساسات‌تان مقابل رفتارهای شما نیستند

مدیریت احساسات و عواطف کار آسانی نیست و گاها ممکن است در این زمنیه شکست بخورید. لازم است بدانید که احساسات و افکار متاثر از احساسات شما با واقعیت رفتاری شما یکسان نیستند. زمانی که از دست کسی به حد زیادی عصبانی هستید بدان معنا نیست که حتما باید با آن شخص دعوا کنید؛ بلکه این فقط یک احساس است. در چنین مواقعی بهترین راهکار این است که عجولانه تصمیم نگیرید. به خود فرصت دهید. اجازه دهید آرام شوید و سپس در فضای منطقی و عقلانی به مساله نگاه کنید و تصمیم بگیرید.

افکارتان را مدیریت کنید

ریشه تمام احساسات ما انسان‌ها در افکارمان وجود دارد. باورهای ما به احساسات ما برچسب می‌زنند و آن‌ها را نامگذاری می کنند. بنابراین با مدیریت و تغیر افکارتان می‌توانید احساسات‌تان را مدیریت کنید. احساسات به ویژه احساسات ناخوشایند مثل آلارم برای نشان دادن وجود افکار نامتناسب و تحریف شده در ذهن شما هستند. پس لازم است گاهی در مورد آن‌ها کنجکاو باشید و از این طریق افکار ناخوشایند خود را یافته و آن‌ها را تغییر دهید.

انکار احساسات ناخوشایند اوضاع را بهتر نمی‌کند

گاها بعضی افراد به اشتباه برداشت می‌کنند باید تمام احساسات ناخوشایند خود را انکار کنند و همواره تظاهر کنند که حال‌شان خوب است. اما طبق بررسی های انجام شده این فرضیه نادرست است. اقتضای انسان بودن تجربه احساسات مثبت و منفی است. ممکن است یک روز احساسات مثبت و فردای آن روز احساسات منفی را تجربه کنید. تلاش برای انکار احساسات تان حال شما را بهتر نخواهد کرد. بلکه باید اجازه دهید احساسات تان ابراز شوند و صد البته با رعایت نکاتی که بیان شد آن‌ها را مدیریت کنید.

سخن آخر

احساس شرم و پشیمانی بعد از تصمیمات عجولانه معمولا ناشی از نبود مهارت در کنترل احساسات و عواطف است. مهارت کنترل عواطف و احساسات مهارتی قابل توجه و بسیار مهم برای بهبود ویژگی‌های بین فردی و دنبال کردن اهداف تان می‌باشد. خوشبختانه این مهارت قابلیت رشد و ارتقا دارد و با تمرین های مستمر و با نظارت متخصصین این حوزه می‌توانید به رشد این خصیصه بپردازید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساسات و هیجانات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره