زود عصبی شدن | علت و درمان زود عصبانی شدن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زود عصبی شدن یک واکنش هیجانی طبیعی است. که در شرایط خاص و موقیعت های دردناک بروز پیدا می‌کند. زمانی که عصبانی می‌شوید کنترل رفتار و کردار خود را ندارید. بنابراین شخص در موقعیت تنش زا از خود رفتارهایی را بروز می‌دهد که پس از فروکش شدن خشم برای خودش ناراحت کننده و عجیب خواهید بود.

این واکنش هیجانی یکی از خصوصیات اخلاقی افراد است که به دلایل مختلفی پدیدار می‌شود. دلایل این نحوه واکنش شامل وراثت، تربیت والدین، تجربیات گذشته، دوران کودکی و شرایط زندگی فعلی است. همه انسان ها حق اعتراض، خشم و عصبانیت را دارند. اما اینکه چگونه این خشم و مدیریت شود مهم است. بنابراین برای درمان و استفاده از راهکار های کنترل عصبانیت، حتما از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

زود عصبی شدن

زود عصبی شدن چیست

زود عصبی شدن یکی از خصوصیات اخلاقی است. این خصوصیات اخلاقی را خیلی از ما انسان ها در وجود خود داریم. معمولا نیز افراد عصبانی تعداد بیشتری از افراد صبور دارند. عصبی شدن یک واکنش طبیعی و هیجانی است که افراد در موقعیت های گوناگون تجربه می‌کنند. اما نحوه بروز این هیجان و مدیریت واکنش ها حائز اهمیت است. زود عصبی شدن دلایل مخصوص به خود را دارد. و نحوه مدیریت آن نیز بستگی باید با کمک روانشناس باشد.

عصبانی شدن نشانه هایی دارد که اطرافیان متوجه بروز آن می‌شوند. نشانه های عصبانی شدن را با افرادی که بلند صحبت می‌کنند اشتباه نگیرید. در این مقاله راجع دلایل، راهکار و نشانه های زود عصبی شدن توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عصبانیت بی دلیل زنان و مردان کلیک کنید.

نشانه های فردی که زود عصبانی می‌شود

زود عصبی شدن در افراد همراه با نشانه هایی است. این نشانه های در افراد گوناگون با شدت بندی متفاوت بروز پیدا می‌کند. در ادامه راجع به نشانه های زود عصبی شدن توضیح داده ایم.

? دائم افکار منفی به ذهنشان می‌آید.

?برخی مواقع به شدت عصبانی هستند.

? روی مسائل کم اهمیت زود عصبی می‌شود و نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند.

? رفتار پر خطر انجام می‌دهند. مانند رانندگی با سرعت و بی پروا

? در هنگام عصبانیت شاید دیگران را تهدید کند.

?معمولا با دیگران بحث می‌کند و حین بحث از کوره در می‌رود.

? احساس بی حوصلگی، خصومت و تحریک پذیری می‌کند.

? بیشتر مواقع روی تفکرات منفی و تجارب بد فکر می‌کند.

?احساس دارید اگر عصبانیتش را کنترل نکند به شما و اطرافیان آسیب وارد می‌کند.

? زود عصبی شدن بر روی کیفیت رابطه عاطفی و زندگی مشترک اثرات منفی گذاشته است.

? زود عصبی شدن مانع از رفتار احساسی و بروز ابراز علاقه به شریک احساسی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخاشگری کودکان در سنین مختلف کلیک کنید.

دلایل زود عصبی شدن

زود عصبی شدن مانند تمامی خصوصیات اخلاقی دیگر دلایل مخصوص به خود را دارد. در این بخش از مقاله راجع به علل زود عصبی شدن توضیح داده ایم.

? وراثت

یکی از دلایل اصلی زود عصبی شدن، وراثت است. زمانی که یکی از والدین عصبانی باشند، این زود عصبی شدن به صورت ارثی و وراثتی به فرزندان منتقل می‌شود. بنابراین یکی از دلایلی که دست خود فرد نیست، زود عصبی شدن به صورت ارثی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص انواع احساسات کلیک کنید.

? دوران کودکی | زود عصبی شدن

دوران کودکی و تربیت والدین نقش بسزایی در زود عصبی شدن دارد. اگر والدین در دوران تربیت به کودک خود آموزش ندهند که چگونه باید در برابر خشم مدیریت کنند، کودک نیز آموزش نخواهد دید. در واقع در آینده بلد نیست که چگونه باید با خشم خود کنار بیاید. و آن را مدیریت کند. با وجود این شرایط، در بزرگسالی نمی‌دانید که چگونه خودتان را کنترل کنید.

یکی از روش های تربیت اشتباه که موجب زود عصبی شدن می‌شود، سرکوب خشم است. اگر در دوران کودکی این چنین تربیت شده باشید که نباید عصبانی و خشمگین شوید، کودک شروع به سرکوب خواهد کرد. در نهایت خشم او روی هم انباشته می‌شود. و ناگهان در موقعیت تنش زا بروز پیدا می‌کند.

از روش های دیگر تربیت والدین که باعث زود عصبی شدن می‌شود، مشاهده خشم و عصبانیت والدین است. کودک با مشاهده والدین خصوصیات اخلاقی خود را دریافت می‌کند. بنابراین به شیوه ای رفتار کنید که کودک صبر و مهربانی را از شما آموزش ببیند.

? تجربیات گذشته

تجربیات گذشته زمانی که تلخ باشد باعث زود عصبی شدن فرد می‌شود. این تجربیات شامل تجاوز، طلاق والدین، دعواهای خانوادگی و … می‌شود. و در آینده که توانایی بروز خشم را دارد به صورت فوران کردن در هر موقعیت و شرایط تنش زا، خشم خود را نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک عصبی کلیک کنید.

? شرایط فعلی زندگی | زود عصبی شدن

اگر زندگی با مشکلات زیادی سر و کله می‌زنید، عصبانیت حق شماست. در این شرایط افراد با هر موقعیت کوچک و تنش زایی خشم خورد را بروز می‌دهد. بنابراین زود عصبی شدن به دلیل شرایط فعلی زندگی نیز رخ می‌دهد. شرایط ناسالم زندگی آسیب های جبران ناپذیری و دشواری را بر افراد می‌گذارد.

درمان و روش های کنترل زود عصبی شدن

درمان و روش های کنترل زود عصبی شدن

همانطور که گفته شد، زود عصبی شدن یکی از خصوصیات اخلاقی است که نیاز به مدیریت دارد. اگر در شرایطی قرار دارید که با هر اتفاق کوچکی خشم خود را به شدت بروز می‌دهید، باید تحت درمان قرار بگیرید. روش های درمانی زیادی برای زود عصبی شدن وجود دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? روان درمانی

یکی از روش های کنترل و مدیریت زود عصبی شدن، روان درمانی است. در جلسات روان درمانی، مشکلات ریشه یابی می‌شوند. و علل این خصوصیات اخلاقی مشخص می‌شود. در نهایت درمانجو با ارائه راهکارهایی به مراجعه کننده کمک می‌کند تا با کنترل خشم، مسائل را حل کند.

در روان درمانی برای زود عصبی شدن، درمانگر به درمانجو روش های کنترل هیجانات و زود عصبی نشدن را آموزش می‌دهد. و طی جلسات پی در پی خشم فروکش می‌کند. در نهایت فرد زندگی با آرامش تری را سپری خواهد کرد.

? دارو درمانی

دارو درمانی برای درمان زود عصبی شدن، زمانی اتفاق می‌افتد که شدت خشم فرد بسیار زیاد باشد. در این شرایط به دلیل اینکه جلسات روان درمانی زیاد می‌شود و طول خواهد کشید. متخصص کمک خواهد کرد تا در کنار روان درمانی، دارو درمانی نیز صورت بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل عصبانیت کلیک کنید.

? نفس عمیق

یکی از راهکارهای کنترل زود عصبی شدن، نفس عمیق است. زمانی که در هر موقعیت دچار خشم و عصبانیت می‌شوید، نفس عمیق را امتحان کنید. با تنفس عمیق و شمارش اعداد، افکار منفی را از خود دور می‌کنید. در این شرایط اکسیژن رسانی در بدن نیز باعث آرامش می‌شود.

? ریلکسیشن

برای کاهش خشم، اضطراب و عصانیت ناشی از موقعیت های مختلف، ریلکسیشن یا مدیتیشن روشی مفید است. به همین دلیل یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت زود عصبی شدن را ریلکسیشن معرفی کرده ایم. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که این روش به تنهایی باعث کاهش عصبانیت نمی‌شود.

? دوری از موقعیت تنش زا

برای کاهش و کنترل هیجانات ناشی از زود عصبی شدن، از موقعیت مکانی تنش زا دوری کنید. مثلا اگر در خانه دعوا کرده اید، بهتر است به بیرون از خانه بروید. این کار نیاز به هوشمندی دارد. با تمرین و دوری از محل تنش زا به سلامت روان و آرامش خود کمک کنید.

? افزایش مهارت ارتباطی

افراد زمانی که خشمگین می‌شوند به صورت منطقی توانایی تفکر و مکالمه ندارند. به همین دلیل با کمک روانشناس باید مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهند. روانشناس با ارائه روش های مناسب با توجه به شخصیت فرد، به او کمک می‌کند تا به جای عدم فکر و مکالمه، خشم خود را کنترل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آرام کردن همسر زود جوش کلیک کنید.

? سکوت کنید

بهترین انتخاب زمان عصبانیت، سکوت است. زود عصبی شدن با کمک سکوت فروکش می‌کند. همانطور که آگاهید، افراد در عصبانیت صحبت های جالبی نمی‌زنند. و باعث دلخوری دیگران می‌شوند. اگر به درجه ای از کنترل خشم خود رسیده باشید، سکوت را بهترین انتخاب جهت عدم بی احترامی می‌دانید. سکوت را تمرین کنید تا در موارد بیشتری در زندگی استفاده کنید.

کلام آخر

زود عصبی شدن یک فرایند تنش زا و سرشار از اضطراب و خشم است. هیچ فردی در این شرایط مهربان و آگاه نیست. صحبت های جالبی صورت نمی‌گیرد و شاید باعث دلخوری اطرافیان شود. احتمالا شما نیز پس از مدتی از این شرایط و صحبت های رخ داده ناراحت خواهید شد.

اما با کمک روانشناس می‌توانید عصبانیت خود را کنترل کنید تا در موقعیت های مناسب رفتارهای عجیب از خود نشان ندهید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. شما در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات روانشناختی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زود عصبی شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره