کنترل عصبانیت | بهترین راهای مدیریت عصبانیت

÷

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل عصبانیت برای همه الزامی است. برخی از افراد روش های کنترل عصبانیت را نمی‌دانند و همیشه هنگام مواجه با مسائل پیچیده با مشکل روبرو می‌شوند. همه افراد احساسات منفی، مثبت، خشم، عصبانیت و … را در زندگی تجربه می‌کنند. خشم یکی از احساسات افراد است که در تمام موقعیت امکان بروز دارد. انسان ها باید خود را بشناسند تا در موقعیت های مختلف بر رفتارشان کنترل کافی داشته باشند. برخی افراد با تنهایی آرام می‌شوند و برخی با مکالمه آرام خواهند شد. با استفاده از برخی مهارت‌ها می‌توانید خود را آرام کنید. برای آموزش کنترل عصبانیت از روانشناسان و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

کنترل عصبانیت

چگونگی کنترل عصبانیت

عصبانیت احساسی است که همه افراد در طول زندگی آن را تجربه کرده اند. افراد به دلیل مشکلات، مسائل خانوادگی و دیگر مسائل عصبانی می‌شوند. اگر عصبانیت از کنترل خارج شود رفتارهای تهاجمی و انفجاری بروز پیدا می‌کند. برای جلوگیری از بروز درگیری با اعضای خانواده، دوستان، همکاران و سایر موقعیت های یادگیری مهارت باید کنترل عصبانیت ضروری است. این مهارت کمک می‌کند تا در مواقعی که از درون در حال آتش گرفتنید کاری نکنید که بعدا پشیمان بشود. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما روی خودشناسی کلیک کنید.

علت عصبانیت

عصبانیت واکنش طبیعی افراد به حوادث بیرونی و درونی است. ممکن است از رفتار و کار کسی عصبانی شوید یا رویداد غیر منتظره‌ای باعث تغییر رویه زندگی روزمره تان شود. آسیب های عاطفی و درد غیر قابل تحمل باعث عصبانیت می‌شود. برای کنترل و مدیریت رفتار و واکنش های تان در چنین مواقعی حتما بایدآموزش ببینید. در ادامه عمده ترین علت های عصبانیت را نام برده‌ایم.

  • مرگ عزیزان
  • مشکلات مالی
  • از دست دادن شغل
  • شکست در رابطه عاطفی
  • شکست در پروژه کاری
  • تصادف
  • مشکلات جسمانی
  • تحمل درد
  • افسردگی
  • خستگی
  • استرس
  • مصرف مواد مخدر
  • اختلال دو قطبی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت های عصبانیت بی دلیل کلیک کنید.

روش های کنترل عصبانیت

روش کنترل عصبانیت

راه ها و روش های کنترل عصبانیت از منظر روانشناسی در دسته های متفاوتی قرار می‌گیرد. به طور کل برای غلبه برپ عصبانیت روش هایی وجود دارد که در جهت مدیریت آن می‌توانید استفاده کنید. در ادامه این روش ها اشاره شده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. برای کنترل عصبانیت نفس عمیق بکشید

یکی از راه های مدیریت عصبانیت، تنفس عمیق است. این روش شدت عصبانیت را کاهش می‌دهد و با کمک دم و بازدم های عمیق از طریق بینی و دهان بر هیجانات خود غلبه کنید.

2. به صورت معکوس شمارش کنید

برای کنترل عصبانیت سعی کنید از 10 به صورت معکوس بشمارید. در این روش با کمک عملکرد مغز و تمرکز بر شمارش درست اعداد از عصبانیت شما کم می‌شود. زمان هایی که خیلی عصبانی هستید از عدد 100 شروع به شمارش کنید تا تمرکز بیشتری بر شمارش اعداد داشته باشید.

3. برای کنترل عصبانیت پیاده روی کنید

پیاده روی یکی از روش های غلبه بر عصبانیت است. این فعالیت باعث آرامش اعصاب می‌شود و افکار شما را آرام خواهد کرد. فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و قدم زدن باعث آرامش اعصاب می‌شود.

4. کلمه آرام بخش تکرار کنید

با استفاده از کلمات آرام بخش می‌توانید کنترل عصبانیت داشته باشید. زمان های عصبانیت و خشمگینی کلمه آرام بخش خود را چندین بار تکرار کنید تا از شدت خشم شما کم شود. کلماتی مانند صبور باش، زود عصبانی نشو، آرام باش و … باعث غلبه بر عصبانیت می‌شود.

5. به موسیقی گوش دهید

گوش فرا دادن به موسیقی های مورد علاقه باعث آرامش و کنترل عصبانیت می‌شود. با زمزمه موزیک شدت عصبانیت خود را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه ها و  اختلال خشم انفجاری کلیک کنید.

6. ذهن خود را آرام کنید

یکی از مهم‌ترین روش های کنترل عصبانیت، آرام سازی ذهن است. در این شرایط سعی کنید از افراد دور شوید. به اتاق ساکتی بروید و چشمان خود را ببندید. سعی کنید تا بر جزئیات مسائل فکر نکنید و به افکار زیبایی که باعث آرامش شما می‌شود بپردازید. این تمرین باعث غلبه بر عصبانیت می‌شود.

7. برای کنترل عصبانیت کمتر حرف بزنید

زمان عصبانیت به شدت سرعت تصمیم گیری بالا است. در این شرایط تصمیمات استفاده از کلمات نا بجا و اشتباهات بیشتر است. بهتر است برای کنترل عصبانیت صحبت نکنید و جوابی ندهید. سکوت و گوش دادن به صحبت های فرد مقابل باعث جمع آوری افکار در شما خواهد شد.

8. استراحت کنید

استراحت مهم‌ترین مساله برای غلبه بر عصبانیت است. زمانی که خشمگین شده‌اید، سعی کنید استراحت کنید. با استراحت آرامش به شما باز می‌گردد و به تدریج شروع به بررسی موضوع خواهید کرد. پردازش و بررسی موضوعی که شما را عصبانی کرده است باعث خنثی شدن روان می‌شود.

9. کارهایی که باعث ایجاد انگیزه می‌شود انجام دهید

برای کنترل عصبانیت به فعالیت هایی بپردازید که باعث ایجاد انگیزه و حال خوب شما می‌شود. به جای تفکر در رابطه با موضوع عصبانیت، خود را سرگرم کارهایی کنید که باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

10. از موقعیتی که باعث عصبانیت شده دوری کنید

برخی از اتفاقات که باعث عصبانیت و پرخاش می‌شود. سعی کنید برای کنترل عصبانیت از موقعیت دوری کنید تا آرامش را حفظ کنید. به طور موقت با تنها ماندن آرامش را به خود هدیه دهید و سپس به بررسی مسائل بپردازید.

11. برای کنترل عصبانیت سنجیده سخن بگویید

هنگام خشمگین شدن حرف های خود را مزه مزه کنید. برای کنترل عصبانیت سعی کنید که سکوت کنید و از جنجال دوری کنید.

12. موقعیت عصبانیت زا را تغییر دهید

اگر رانندگی باعث خشم و عصبانیت شما می‌شود. مسیر جدید را برای کنترل عصبانیت پیدا کنید. یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا اندکی صبر کنید تا ترافیک کمتر شود. گزینه هایی را انتخاب کنید که عصبانیت شما را کاهش می‌دهد.

13. با دوست صحبت کنید

صحبت با دوست و آشنایی که شما را درک کند باعث کنترل عصبانیت می‌شود. ابراز عصبانیت و بروز احساسات باعث آرامش می‌شود.

14. به اتفاقات مثبت نگاه کنید

برای کنترل عصبانیت به اتفاقات مثبت نگاه کنید. برای اینکه همه چیز شیرین و خوشایند باشد باید به اتفاقات مثبت فکر کنید. تفکر در رابطه با مسائل خوب و مثبت زندگی باعث آرامش می‌شود.

15. برای کنترل عصبانیت تنها بمانید

تنهایی یکی از راه های کنترل عصبانیت است. زمان خشمگینی و عصبانیت سعی کنید برای آرامش تنها بمانید. زمانی که برای مدتی تنها ماندید آرامش به سراغ شما می‌آید. آرامش باعث مدیریت و کنترل عصبانیت می‌شود.

16. نامه بنویسید

برای بروز خشم و احساسات نامه بنویسید. نامه نویسی مانند تخلیه احساسات منفی عمل می‌کند. و در نهایت باعث فروکش شدن خشم می‌شود. نامه نویسی یکی از راه های اصلی کنترل عصبانیت در روانشناسی است.

17. همدلی خود را تمرین کنید

هنگامی که با فردی به بحث و جدال پرداخته اید، سعی کنید سکوت کنید و خود را جای طرف مقابل قرار دهید. زمانی که خودتان را روبروی خود ببینید به درک جدیدی خواهید رسید. کنترل عصبانیت با همدلی کردن رابطه مستقیم دارد.

18. احساسات خود را بروز دهید

برای کنترل عصبانیت سعی کنید احساسات خود را بروز دهید. البته که پس از آرامش و کنترل مدیریت ها احساسات خود را ابراز کنید تا حرف ها و ناراحتی های خود را به فرد مقابل بگویید. این کار باعث کنترل عصبانیت خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس خشم کلیک کنید.

19. برای کنترل عصبانیت کینه ای نباشید

خشم و عصبانیت زمانی که مدیریت نشود، به مرور باعث کینه خواهد شد. کینه و ناراحتی ها باعث نشخوار ذهنی می‌شود و تا زمانی که رفع نشود باعث عصبانیت بیشتر خواهد شد. بخشش باعث کنترل عصبانیت می‌شود و آرامش را به زندگی شما واردمی‌کند.

کلام آخر

عصبانیت امری طبیعی است و هر فردی اعم از پیر و جوان این احساس را تجربه می‌کنند. بروز عصبانیت نیز در هر فردی متفاوت است اما آخر این عصبانیت ها عواقب خوبی ندارد. در نهایت برای جلوگیری از مشکلات باید کنترل عصبانیت را آموزش ببینید. برای آموزش حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل عصبانیت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫12 دیدگاه ها

  1. من خیلی زود کنترلم رو از دست میدادم و عصبانی میشدم میخواستم تشکر کنم ازتون مشاوره خیلی رو من تاثیر داشت البته میدونن باید بازم جلسه بگیرم ولی تو همین پنج جلسه خیلی تو خودم تغییر دیدم ممنونم ازتون

  2. سلام میشه بهم بگید چطور شوهرم رو که زود عصبانی میشه اروم کنم؟ تا یه چیزی میشه و میخوام بهش بگم زود جوش میاره اگر ادامه بدم کار به کتک کاری میرسه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام رفتار ادم ها در جایگاه و مکان های مختلف فرق داره. این که همسرتان انقدر زودجوش هست میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. بنابراین برای بررسی بیشتر حتما با شماره های درج شده تماس بگیرید.

    1. بله روش های درمانی که در مرکز ذهن نو به کار میره همگی مورد تایید بوده و در کشورهای پیشرفته دیگر مثل سوئد، آلمان و هلند به کار می روند.

  3. من یه جلسه مشاوره گرفتم میخواستم ببینم میشه دوباره با همون روانشناس حرف بزنم؟

  4. من یه پسر پونزده ساله دارم خیلی با من و پدرش جر جر میکنه. زود عصبانی میشه و اصلا حرف گوش نمیده لطفا راهنمایی کنید که چطور میتونم جلوی این رفتارهاش رو بگیرم

    1. سلام نوجوانان در این سنین بسیار حساس و زودرنج تر میشوند پس بهتره که کمی وضعیت آن ها را درک کنید و روش های خودتان را تغییر دهید. قبول کنید که او دیگر کودک نیست. اما بزرگسال هم نیست. او هنوز به راهنمایی ها و مراقبت های شما نیاز دارد. اما دیگر نصحیت و امرو نهی کردن به مانند گذشته موثر نیست. پس بهتر است به مانند یک دوست به حرف های او گوش دهید و نظر او را هم در مورد مسائل مختلف جویا شوید. در این باره توصیه میکنیم که حتما مشاوره نوجوان نیز دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره