مراحل طلاق | طلاق از کجا شروع می شود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراحل طلاق کدام است؟ این سؤال برای بسیاری از خانم‌ها و آقایانی که فکر می‌کنند زندگی‌شان به پایان رسیده مطرح می‌شود. اما اکنون که به طلاق فکر می کنید باید بدانید که خیلی وقت پیش مراحل طلاق شما شروع شده است. باتوجه‌به درگیری‌ها و پیچیدگی‌هایی که مراحل قانونی طلاق برای هر دو طرف دارد زن و مرد به دنبال تشکیل پرونده و تسریع جدایی هستند. در ادامه به این سوالات نیز پاسخ داده‌ایم. اما موضوع اصلی ما رفتارها و ارتباطی است که یک ازدواج را به طلاق ختم می کند. برای دریافت پاسخ سوالات خود حتما روی مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

مراحل طلاق از کجا شروع می‌شود

اولین سؤال برای خانم‌ها و آقایانی که تصمیم گرفته‌اند از یکدیگر جدا شوند این است که طلاق از کجا شروع می‌شود؟ در حقیقت ما می‌خواهیم بدانیم که برای خاتمه دادن به یک زندگی باید ابتدا از کجا قدم برداریم. در اولین قدم باید بدانید که طلاق می‌تواند به سه شکل اتفاق بیفتد. طلاق توافقی، طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن از جمله انواع طلاق هستند. باتوجه‌به اینکه شما متقاضی کدام یک از این انواع طلاق هستید اولین مرحله متفاوت خواهد بود. ما در ادامه اولین مرحله هرکدام از این انواع را برای شما توضیح خواهیم داد. برای آشنایی با انواع طلاق کلیک کنید.

مراحل طلاق توافقی

ساده‌ترین و رایج‌ترین شکل از طلاق، طلاق توافقی است. در این شرایط زن و شوهر به هر دلیلی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند با هم زندگی کنند. در حقیقت آنها با هم توافق کرده‌اند که از یکدیگر جدا شوند. در این شرایط باید یکی از دو نفر در سامانه تصمیم ثبت‌نام کند. فرد ثبت‌نام‌کننده باید نوع طلاق را توافقی انتخاب کند. پس از این، زن و شوهر می‌بایست با یکدیگر به جلسات مشاوره بروند.

اگر در این جلسات مشاور و زوجین به این نتیجه برسند که ادامه این زندگی غیرممکن است، مشاور نامه عدم انصراف از طلاق را صادر می‌کند. سپس زن و شوهر می‌بایست با هم یا به‌صورت جداگانه و طی دو دادخواست درخواست طلاق خود را در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کنند. از این طریق پرونده آنها وارد یکی از شعبات دادگاه خانواده می‌شود.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

مراحل طلاق به درخواست آقایان

طبق قانون شرع طلاق یکی از حقوقی است که صرفاً به آقایان تعلق دارد. این شرایط به این معنی است که مرد هر زمانی که اراده کند می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد. یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های طلاق نیز همین بوده است. که آقا به هر دلیلی تصمیم می‌گیرد همسر خود را طلاق بدهد. در این شرایط اولین مرحله این است که آقا وارد سامانه طلاق شده و درخواست خود را ثبت می‌کند.

سپس درست مثل مراحل پیشین به یکی از مراکز مشاوره مورد تأیید ارجاع داده می‌شود. پس از پایان جلسات مشاوره با دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق، آقا می‌بایست درخواست خود را در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کند.

مراحل طلاق به درخواست خانم‌ها

همان‌طور که می‌دانید در قانون اسلام زنان حقی برای طلاق گرفتن از مردان ندارند. اما این شرط در دو صورت از بین می‌رود. یکی از آنها این است که زن دلیل موجهی داشته باشد که نشان می‌دهد زندگی با مرد باعث عسروحرج یا سختی او در زندگی شده است. که به این نوع از طلاق، طلاق عسروحرج گفته می‌شود. حالت دوم این است که آقا، یکی از شروط موجود در عقدنامه را زیر پا گذاشته باشد. درخواست طلاق زنان فقط در یکی از این دو شرط ممکن است. و در غیر این صورت متأسفانه زنان حقی برای طلاق گرفتن از شوهر خود ندارند.

جدای از اینکه شما چه دلیلی برای جدایی از همسر خود داشته باشید مراحل طلاق به درخواست خانم، این است که این بار زن در سامانه ثبت‌نام کرده، با گذراندن دوره مشاوره و گرفتن نامه عدم انصراف، درخواست خود را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می‌کند.

پیش از هر اقدامی توصیه می کنیم مقاله آمادگی برای طلاق را بخوانید.

مراحل طلاق

طلاق نیز درست مانند هر کار اداری دیگری پیچیدگی‌های خودش را دارد. به همین خاطر مهم‌ترین مسئله این است که شما به‌طورکلی با مراحل طلاق آشنایی داشته باشید. این آشنایی کمک می‌کند تا بدانید در هر مرحله باید چه کاری انجام بدهید. صرف‌نظر از اینکه طلاق به درخواست چه کسی تنظیم می‌شود شما می‌بایست تا قبل از رسیدن به دفترخانه و جاری شدن صیغه طلاق مراحل زیر را بگذرانید:

ثبت‌نام در سامانه تصمیم یا طلاق

همان‌طور که در بالا گفتیم اولین مرحله طلاق ثبت‌نام در این سامانه است. در این مرحله کسی که متقاضی طلاق است وارد سامانه شده و درخواست را ثبت می‌کند. پس از این مرحله شما به یکی از مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوید.

مراحل طلاق | جلسات مشاوره خانواده

پس از ثبت‌نام در سامانه، شما به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع می‌شوید. در اینجا درست مانند هر مرکز مشاوره دیگری برای شما نوبت‌هایی بین 3 تا 5 جلسه در نظر گرفته می‌شود. شما موظف هستید در این جلسات شرکت کنید. در طول جلسات یک مشاور متخصص به صحبت‌های شما و همسرتان گوش می‌کند؛ و به شما کمک خواهد کرد تا مشکل را برطرف کنید. اما اگر امکان سازش میان طرفین وجود نداشته باشد مشاور موظف است نامه عدم انصراف را صادر کند. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

مراجعه به دفاتر خدمات قضایی

زوجین یا یکی از آنها با دردست‌داشتن نامه عدم سازش و سایر مدارک موردنیاز به یکی از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه می‌کند. در این دفاتر دادخواست طلاق شما ثبت می‌شود؛ و سپس به‌صورت الکترونیک برای دادگاه خانواده ارسال می‌شود.

مراحل اداری | مراحل اداری

پس از اینکه دادخواست شما به دادگاه خانواده می‌رسد مراحل اداری آن گذرانده شده و به یکی از شعبات دادگاه ارجاع داده می‌شود. در این شعبه پرونده شما ثبت شده، و سپس شماره پرونده و شعبه‌ای که پرونده‌تان به آن ارجاع شده از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد شد. از این به بعد زمان حضور شما در دادگاه یا هر چیز دیگری که لازم باشد بدانید از طریق سامانه ثنا و به‌صورت ابلاغ الکترونیک برای شما ارسال خواهد شد.

تعیین داور

با برگزاری جلسات دادگاه، احتمالاً قاضی از شما می‌خواهد که هرکدام یک داور تعیین کنید. انتخاب داور به این معنی است که از جانب هر دو طرف نماینده‌ای انتخاب می‌شود تا با یکدیگر صحبت کرده و تلاش خود را برای ایجاد سازش بین دو طرف انجام دهند. اگر هر یک از طرفین داور خود را در زمان تعیین شده معرفی نکند قاضی خود داور را انتخاب خواهد کرد. پس از شنیدن نظر هر دو داور و بررسی مدارک قاضی رای خود را برای طلاق صادر خواهد کرد.

مراحل طلاق | ارجاع به دفاتر ثبت طلاق

درصورتی‌که درخواست طلاق شما از سوی قاضی تأیید شود از سوی دادگستری به یکی از مراکز ثبت طلاق ارجاع داده می‌شوید. شما سه ماه فرصت دارید که مدارک خود را به این مرکز تحویل دهید. یکی از مدارک بسیار مهم این است که خانم‌ها می‌بایست با مراجعه به یکی از آزمایشگاه‌ها و انجام تست بارداری، نامه عدم بارداری دریافت کنند.

ثبت طلاق

پس از تکمیل مدارک، دفترخانه زمان مشخصی را برای جاری کردن صیغه طلاق برای شما تعیین خواهد کرد. در این زمان شما می‌بایست با در دست‌داشتن مدارک مثل شناسنامه، عقدنامه و گواهی عدم سازش در دفترخانه حاضر شوید. در این تاریخ صیغه طلاق بین زوجین جاری می‌شود. و سپس سایر مراحل اداری از سوی محضردار به شما اطلاع داده خواهد شد.

برای جلوگیری از پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

اهمیت مشاوره در مراحل طلاق

طلاق یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در زندگی‌تان می‌گیرید. این تصمیم مانند هر تصمیم دیگری می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بسیاری در زندگی شما داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که به‌خوبی راجع به آن تحقیق کنید. خیلی اوقات جلساتی که از سوی دادگستری برای مشاوره طلاق در نظر گرفته می‌شود کافی نیست. این جلسات یا بسیار کم هستند؛ و یا در زمانی اتفاق می‌افتند که اصطلاحاً کار از کار گذشته است. یا شاید شما نخواهید جلوی همسرتان نشان بدهید که دلتان می‌خواهد زندگی مشترکتان ادامه داشته باشد.

به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه تصمیم جدی بگیرید و یا مراحل طلاق را شروع کنید با یک مشاور متخصص مشورت کنید. مشاورین قطعاً می‌توانند به شما در این تصمیم‌گیری کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراحل طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا جلسات مشاوره در مراحل طلاق اجباری است؟

بله؛ این یک قانون است. قبل از اینکه شما دادخواست طلاق را در یکی از دفاتر ثبت کنید می‌بایست نظریه کارشناس خانواده را به آنها نشان بدهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره