درخواست طلاق زنان | چرا زنان بیشتر برای طلاق اقدام می کنند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مواجه شدن با درخواست طلاق زنان در بسیاری از موارد مردان را غافل گیر می‌کند. با وجود همه درگیری‌ها و اختلاف نظرها ممکن است هرگز انتظار این را نداشته باشید که همسرتان به طور رسمی درخواست طلاق بدهد. از همین رو ممکن است در این شرایط با سوالات بسیاری درگیر شوید و در مورد علل بروز این مسئله از خود سوال بپرسید. از جمله عللی که در این مورد نقش دارند می‌توان به وجود تعارض‌های شدید و حل نشده، پایین آمدن آستانه تحمل، درگیری با هیجانات و احساسات بسیار ناخوشایند و وجود فشارهای زیاد از سوی اجتماع و خانواده اشاره کرد. ما در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

درخواست طلاق زنان | چرا درخواست طلاق از جانب زنان بیشتر است؟

طبق آمار در جامعه ما درخواست طلاق از جانب زنان بیشتر مطرح می‌شود. این مسئله از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به تفاوت‌های جنسیتی در حقوق اجتماعی اشاره کرد. از آنجایی که حق طلاق در کشور ما به مردان تعلق دارد و در مقابل مهریه به زنان اختصاص یافته است بسیاری از افراد از این حقوق نابرابر به عنوان ابزاری جهت رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند.

برای مثال برخی مردان با طلاق ندادن تلاش می‌کنند عرصه را برای زن تنگ کنند تا او از حقوقی نظیر مهریه صرف نظر کند. در مقابل برخی زنان نیز با پیش قدم شدن برای دادخواست طلاق سعی می‌کنند مرد را برای پرداخت مهریه تحت فشار قرار دهند. به طور کلی ناتوانی در پرداخت مهریه و مشکلات مالی مرتبط با آن از جمله عواملی است که در دادخواست کمتر مردان برای طلاق تاثیر بسزایی می‌گذارد.

برای آشنایی با راه های آماده شدن برای طلاق کلیک کنید.

درخواست طلاق زنان | علل و عوامل گرایش زنان به جدایی

ما در ادامه به مهم‌ترین عواملی که در جامعه ما منجر به گرایش زنان به جدایی می‌شود اشاره کرده‌ایم.

1- مواجهه با خشونت خانوادگی

مواجهه با خشونت خانوادگی از سمت مردان یکی از عوامل بسیار تهدید کننده امنیت زنان در زندگی مشترک است. خشونت چه به صورت آزارهای کلامی و چه به صورت پرخاشگری فیزیکی سلامت روان افراد را تهدید کرده و منجر به شکل گیری اختلالات اضطرابی زیادی می‌شود. در این شرایط پرورش فرزندان نیز آسان نخواهد بود. از همین رو بسیاری از زنان در این وضعیت تلاش‌می‌کنند پیش از به دنیاآمدن فرزند اقدام به طلاق کنند.

2- مواجهه با آسیب‌های اجتماعی

باافزایش آمار آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد به مواد مخدر، آرامش بسیاری از خانواده‌ها نیز به خطر افتاده است. به خصوص با رواج مواد روانگردان و صنعتی در بین جوانان و تاثیر آن‌ها در افزایش خشونت و انجام رفتارهای خطرناک؛ بسیاری از زنان نمی‌توانند به زندگی با همسری که به این وضعیت دچار است ادامه دهند و در نتیجه درخواست طلاق می‌دهند.

3- بروز خیانت زناشویی از علل درخواست طلاق زنان

امروزه در جامعه ما خیانت زناشویی یکی از علل اصلی در گرایش افراد به طلاق است. خیانت یک آسیب عاطفی مهم در زندگی عاطفی افراد محسوب می‌شود. خیانت احتمال زیاد پیامدهای روانشناختی بلند مدتی را به همراه دارد. چرا که این رویداد با از بین بردن اعتماد بین فردی اساس و و بنیان رابطه را هدف قرار می‌دهد. بازسازی رابطه در این شرایط ورسیدن به توانایی بخشش از جانب زن فرایندی زمان بر است. زنان برای بخشش اغلب به مداخلات روانشناختی از سوی روانشناسان نیاز دارند. در بسیاری از موارد شدت آسیب آنقدر زیاد است که زنان به جز طلاق به تصمیم دیگری نمی‌اندیشند.

4- مشکلات اقتصادی و داشتن مسئولیت‌های زیاد در زندگی

مشکلات مالی امروزه یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در کاهش رضایت زناشویی زوجین هستند. به طوری که بسیاری از زنان مجبورند ساعات طولانی به کار در بیرون از منزل بپردازند و در عین حال مسئولیت‌های مرتبط با خانه داری و پرورش فرزندان را نیز برعهده بگیرند. در این شرایط اگر زن و مرد نتوانند به نوعی تعادل در انجام وظایف روزمره دست یابند احتمال احساس فرسودگی از جانب زن و ناتوانی او برای ادامه دادن به زندگی تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

5- وجود مشکلات عاطفی و ارتباطی با همسر

بسیاری از مردان نیازهای عاطفی زنان را دست کم می‌گیرند. این در حالی است که بسیاری از اختلافات زناشویی در عدم صمیمت کافی و ارضا نشدن نیازهای عاطفی زنان ریشه دارند. البته این نکته حائز اهمیت است که نیازهای عاطفی تنها به زنان اختصاص ندارد. با این حال نحوه ارضای آن در زن و مرد می‌تواند متفاوت باشد. در نتیجه لازم است که افراد از تفاوت‌های جنسیتی آگاه باشند تا بتوانند به درستی به نیازهای همسر خود پاسخ دهند. برای مثال ممکن است زنان وابستگی بیشتری به ابراز محبت کلامی داشته باشند در حالی که مردان کمتر به این مسئله توجه کنند.

بیشتر بخوانید : زندگی بعد از طلاق

درخواست طلاق زنان و احساس پشیمانی بعد از آن

معمولا تصمیم گیری برای طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از نظر روحی در شرایط خوبی قرار ندارند. برای مثال درگیری با احساس خشم و نفرت زیاد باعث می‌شود که ما شتاب زده‌تر عمل کنیم و اقداماتی انجام دهیم که بعدا از آن‌ها پشیمان شویم. به همین علت است که زنان در برخی موارد پس از ارائه دادخواست طلاق از انجام این کار پشیمان می‌شوند. برای اینکه بتوانید به تصمیم قاطعانه و درستی برسید لازم است ابتدا به خود برای دست یابی به ثبات هیجانی فرصت دهید و سپس با نگاهی واقع گرایانه چشم انداز پیش روی خود را بررسی نمایید. کمک‌گرفتن از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج و خانواده به شما کمک می‌کند تا بتوانید در این زمینه قدم‌های بهتری بردارید و به بینش بیشتری در مورد تصمیم خود برسید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درخواست طلاق از طرف زن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

به خاطر فرزندانم از شوهرم جدا نشده‌ام آیا این کار تصمیم اشتباهی است؟

فرزندان یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در تصمیم گیری برای طلاق هستند. با این حال ماندن در زندگی مشترک تنها زمانی به نفع فرزندان خواهد بود که بتوانید امنیت آن‌ها را تامین کرده و اختلافات خود را به شیوه‌ای معقول حل و فصل نمایید. گذراندن دوران کودکی در محیطی پر تنش و مشاهده کردن درگیری دائمی والدین می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی روی فرزندان بگذارد. در نتیجه تنها به ادامه زندگی به هر قیمتی اکتفا نکنید. اگر زندگی فرزندانتان برایتان مهم است لازم است تلاش کنید کیفیت رابطه زناشویی خود را نیز بهبود ببخشید. در این راستا مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره