پرحرفی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرحرفی کودکان در برخی موارد به حدی زیاد می‌شود که پدر و مادر را کلافه و نگران می‎کند. در بسیاری از موارد پرحرفی کودکان با علت‌های مختلفی همچون جلب توجه والدین، حسادت، کنجکاوی و … انجام می‌شود که بایستی بررسی و برطرف گردد. گاهی پرحرفی و سوالات کودکان به حدی زیاد می‌شود که از وقت و حوصله پدر و مادر خارج است و باعث آشفتگی آن‌ها می‌گردد. والدین می‌توانند با مراجعه به روانشناس علت پرحرفی کودک خود را متوجه شوند، چراکه همیشه پرحرفی کودکان غیرطبیعی نیست و اتفاقا می‌تواند به شکوفایی استعدادهای کودک نیز کمک کند. در ادامه اطلاعات کاملی از پرحرفی کودک و درمان آن ارائه کرده‌ایم. اگر فرزند پرحرفی دارید، حتما برای استعدادیابی کودک خود اقدام کنید.

علت پرحرفی کودکان

حرف زدن کودک در کل امری مثبتی است که می‌تواند در جهت تقویت مهارت‌های رفتاری، گفتاری و شنیداری او موثر باشد.

پر حرفی در کودکان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ مثلا کودکان باهوش معمولا پرحرف هستند و سعی دارند با حرف زدن زیاد پاسخ سوالات مختلفی را که در ذهن دارند، به دست آورند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل پر حرفی کودکان اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با نحوه مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

▪️حس کنجکاوی

حس کنجکاوی و تمایل برای به دست آوردن اطلاعات در مورد چیزهای مختلف، یکی از دلایل پرحرفی در کودکان می‌باشد.

▪️پرحرفی کودکان برای جلب توجه 

گاهی بی توجهی والدین به کودک، دلیل پرحرفی او است. کودکان به توجه و حمایت‌های والدین خود نیاز دارند و اگر متوجه شوند که توجه پدر و مادرشان، نسبت به آن‌ها کم شده، سعی می‌کنند با پرحرفی توجه آن‌ها را جلب کنند.

از مثال‌های بارز این نوع پرحرفی این است که اگر مادر زمان طولانی را در یک جمع صحبت کند، کودک سعی می‌کند با پرسش های مختلف، نظر مادرش را به خود جلب کند.

▪️حرف زدن با خود 

فکر کردن کودکان در سنین پایین، بلند بلند است. در واقع آن‌ها به طور طبیعی برای طی کردن بخشی از فرآیند رشد خود، سعی می‌کنند هر چه را که از ذهنشان می‌گذرد را به زبان بیاورند.

گاهی والدین این موضوع را پرحرفی کودک تلقی می‌کنند، در حالی که این کار بخشی از فرآیند رشد روانی کودک بوده و به او توانایی حل مسائل را می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با مرحله حرف زدن کودک با خودش کلیک کنید.

▪️پرحرفی کودکان به خاطر حسادت

اغلب کودکان با به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده، حسادت می‌کنند. از جمله واکنش‌های کودک در چنین مواقعی پرحرفی برای جلب توجه پدر و مادر است.

معمولا فرزندان اول خانواده با آمدن عضو جدید حسادت بیشتری دارند و پرحرفی ناشی از حسادت برای جلب توجه در کودکانی که فرزند اول هستند، بیشتر دیده می‌شود.

▪️ترس 

از دیگر عوامل پرحرفی در کودکان، می‌توان به ترس اشاره کرد. کودکانی که از تاریکی و یا تنها خوابیدن در اتاق خوابشان می‌ترسند، سعی می‌کنند برای دور شدن و قرار نگرفتن در آن موقعیت پرحرفی کنند.

▪️بیش فعالی 

در برخی موارد نیز پرحرفی کودکان عاملی طبیعی نیست و نشان دهنده بیماری‌های روحی و روانی در اوست.

کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند، به دلیل احساس اضطراب و هیجان شروع به پرحرفی می‌کنند. معمولا این دسته از کودکان بیش از حد صحبت می‌کنند و یا حرف پدر و مادر خود را قطع می کنند و تمایل دارند فقط خودشان حرف بزنند.

در واقع هدف این دسته از کودکان از پرحرفی، تخلیه انرژی درونی‌شان است. این نوع از پرحرفی کودکان که ناشی از بیش فعالی است با درمان بیش فعالی بهبود پیدا می‌کند. 

▪️الگو گرفتن از والدین 

برخی از والدین یا به دلیل شخصیتی که دارند و با به واسطه کار و شغل خود، زیاد صحبت می‌کنند. این موضوع می‌تواند از دلایل پرحرفی کودکان باشد؛ چراکه کودکان در بیشتر موارد از پدر و مادر خود الگوبرداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خستگی از بچه داری

ویژگی‌های مثبت پرحرفی کودک

پرحرفی کودکان همواره بد نیست و ضمن این که باعث پرورش توانایی حرف زدن کودکان در سنین پایین می‌شود، مهارت‌های رفتاری، گفتاری و شنیداری آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

طبق تحقیقاتی که بر روی کودکان پرحرف انجام شده است، این دسته از کودکان نسبت به همسالان خود در مدرسه عملکرد بهتری دارند و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند. از مهم‌ترین خصوصیات کودکان پرحرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این دسته از کودکان توانایی بالایی در درک سریع و راحت مفاهیم دارند و از مهارت‌های کلامی بهتری برخوردار می‌باشند.
  • از آنجایی که یکی از دلایل پرحرفی کودکان کنجکاوی است، پس سعی می‌کنند در زندگی پاسخ تمامی سوالات خود را بدست آورند.
  • از دیگر خصوصیات کودکان پرحرف این است که همیشه پرانرژی هستند و حرفی برای گفتن دارند.
  • کودکانی که زیاد صحبت می‌کنند، در زندگی خود می‌آموزند که چگونه عواطف و احساسات خود را بیان کنند. 
  • معمولا کودکان پرحرف اعتماد به نفس بالایی دارند که این موضوع می‌تواند در زندگی آن‌ها در بزرگسالی نیز نقش داشته باشد.

 

بهترین برخورد با پرحرفی کودکان

برخی پدر و مادرها از پرحرفی کودک خود کلافه می‌شوند و حتی گاهی واکنشی نامناسب با کودک خود دارند. بهتر است والدین به کمک روش‌های مختلف سعی کنند با کودک خود به نحوی رفتار کنند که موجب سرکوب شدن احساسات او و همینطور ناراحتی او نگردد. در ادامه سعی کرده‌ایم راهکارهایی برای رفتار با کودک پرحرف ارائه کنیم.

برنامه ریزی داشته باشید

سعی کنید به عنوان والدین زمانی را به کودک خود اختصاص داده و به حرف‌های او گوش دهید. در زمان‌هایی که کودک‌تان با شما صحبت می‌کند، به کاری مشغول نباشید و ذهن‌تان را فقط بر روی حرف‌های کودکتان متمرکز کنید.

وقتی که فرزندتان در حال حرف زدن با شما است، سعی کنید با او ارتباط چشمی برقرار کنید. این حس را در او القا کنید که حرف‌هایش را متوجه می‌شوید. 

اگر سعی کنید روزانه به طور منظم زمانی را برای گوش کردن به حرف های کودکتان اختصاص دهید، او نیز احساس کند شما حرف‌هایش را درک می‌کنید، به مرور پرحرفی او کمتر خواهد شد.

مهار پرحرفی کودکان با سرگرم کردن او

سعی کنید با در نظر گرفتن برنامه‌های مختلف برای اوقات فراغت فرزندتان، او را به کاری مفید مشغول کنید.

می‌توانید برای اینکه از میزان پرحرفی او کمتر شود، او را در کلاس‌های ورزشی و یا شطرنج ثبت نام کنید. بازی شطرنج او را به تمرکز و فکر کردن وا می‌دارد.

بازی سکوت انجام دهید | پرحرفی کودکان

آنچه که کودکان پرحرف از آن غافل هستند، اهمیت سکوت کردن است. می توانید برای این که اهمیت سکوت کردن را به کودک خود آموزش دهید، با او بازی سکوت انجام دهید.

بازی سکوت به این صورت است که سعی کنید هر دو حرفی نزنید و کسی که به عنوان نفر اول سکوت را بشکند، بازنده است. یا می‌توانید به این صورت بازی کنید که هر کس باید شعری بخواند و تا وقتی که تمام نشده است، طرف مقابل نباید صحبت کند.

آموزش کودک

اگر پرحرفی کودکتان در بسیاری از موارد بی‌دلیل و بی مورد است، سعی کنید او را از مشکلات پرحرفی آگاه کنید.

به کودک خود آموزش دهید که پرحرفی می‌تواند باعث ناراحتی اطرافیان از او شود. او باید مراقب حرف‌هایش باشد و گاهی سکوت اختیار کند. کودک شما باید به موقع و سنجیده صحبت کردن را یاد داشته باشد.

برای آشنایی با سایر روش های غلبه بر زیاد حرف زدن کودک کلیک کنید.

صحبت با مشاور | پرحرفی کودکان

اگر فکر می‌کنید که اطلاعات کافی برای برخورد با کودک پرحرف خود را ندارید، حتما با یک مشاور صحبت کنید. 

مشاور آگاه و با تجربه می‌تواند به شما راهکارهای مفیدی ارائه دهد که به کمک آن‌ها بتوانید پرحرفی کودک‌تان را درمان کنید.

مشکل بسیاری از والدین این است که به دلیل مشغله‌های زندگی و یا عدم اطلاع از خدمات متخصصان، از مشاور کمک و راهنمایی دریافت نمی‌کنند و همین مورد در بسیاری از موارد باعث ضربه به تربیت کودک می‌شود. پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

پرحرفی درباره موضوعات تکراری در کودکان

پرحرفی کودکان زمانی به یک موضوع آزاردهنده برای والدین تبدیل می‌شود که آن‌ها مدام حرف‌های خود را تکرار می‌کنند.

تکرار حرف‌ها توسط کودکان به این دلیل است که سیستم عصبی آن ها هنوز به طور کامل رشد نکرده و تکرار کلمات و حرف‌ها برایشان امری لذت بخش است.

دلیل این که کودکان از حرف‌های تکراری لذت می‌برند، این است که ذهن آن‌ها توانایی پیش بینی نتیجه را دارد. مثلا به خواندن قصه‌های تکراری علاقه دارند چراکه می‌توانند محتوای آن را پیش بینی کنند.

نقش والدین این است که با درک این احساس در کودکان سعی کنند صبور باشند و سریع عصبانی نشوند. والدین می‌توانند برای یادگیری نحوه برخورد با کودک پرحرف از مشاوره کودک استفاده کنند.

سخن آخر

والدین باید در ارتباط با کودک پرحرف به برخی نکات به شرح موارد زیر توجه داشته باشند.

  • والدین باید زمانی که کودک صحبت می‌کند، او را به طریقی تشویق کنند. این کار ضمن اینکه اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد، باعث تقویت و پرورش استعدادهای شناختی و ارتباطی او نیز می‌گردد.
  • سعی کنید زمینه‌ای را برای اقدامات و فعالیت‌های فکری کودک‌تان فراهم کنید. فعالیت‌هایی همچون شطرنج، سرگرمی‏‌هایی مانند مدارهای الکترونیکی ساده و بازی‏‌های فکری می‌تواند باعث افزایش تمرکز و کاهش پرحرفی کودک شود.
  • برای مقابله با پرحرفی کودک خود از توبیخ، تنبیه بدنی، سرزنش و یا … استفاده نکنید.
  • به فرزند خود عناوین پرحرف، وراج و … را نسبت ندهید و یا همیشه از او نخواهید که سکوت کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرحرفی کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره