انواع طلاق در روانشناسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انواع طلاق طبق قانون برای جدایی زن و مرد تعریف شده است. با توجه به نوع طلاق شرایط مختلفی برای دوران پس‌ازآن ایجاد می‌شود. برای مثال گاهی اوقات امکان رجوع از زن و مرد گرفته می‌شود؛ یا ممکن است زنی به دلیل سختی‌ها و مشکلات تمایل به ادامه زندگی نداشته باشد. در تمامی این حالت‌ها نوع طلاق و اقدامات قانونی که باید انجام دهید با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه هر کدام از انواع طلاق را شرح داده‌ایم. باید توجه داشته باشید که اگر تصمیم به جدایی گرفتید باید قبل از چنین اقدامی به تمام مسیر آگاهی داشته و راهکارهای دیگر را نیز امتحان کرده باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

انواع طلاق و نکات مربوط به آن در قانون

انواع طلاق کدامند

به طور کلی انواع طلاق و جدایی پیامدهای زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. افراد به دلایل مختلفی تصمیم به جدایی می‌گیرند. اما عوامل زیادی در این مورد دخیل هستند که باید به آنها نیز توجه شود. فراموش نکنید که بعد از طلاق همه چیز تغییر پیدا کرده و احتمالا سختی های زیادی منتظر افراد است. به همین دلیل زوجین باید در این مورد به خوبی فکر کرده و حتی جلوی بروز آن را نیز بگیرند. برای اطلاع از عوارض طلاق برای زنان کلیک کنید.

?طلاق رجعی

یکی از انواع طلاق، طلاق رجعی است. دلیل اینکه به این نوع از طلاق (رجعی) می‌گوییم این است که زن و شوهر می‌توانند در مدت عده خانم به یکدیگر رجوع کنند؛ در این حالت بدون نیاز به ازدواج مجدد آن‌ها می‌توانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

وقتی طلاق شما از نوع رجعی باشد زنان موظف هستند برای مدت سه ماه یا به‌اندازه سه عادت ماهانه عده نگه دارند. در این زمان زن اجازه ازدواج کردن یا برقراری رابطه جنسی با مرد دیگری را ندارد. درعین‌حال وظیفه تأمین هزینه‌های سکونت و نفقه آن‌ها بر عهده مرد خواهد بود.

فروشگاه آرامیس

همان‌طور که گفتیم در طول این سه ماه درصورتی‌که زن و مرد به توافق برسند می‌توانند سند طلاق خود را باطل کرده و دوباره زندگی با یکدیگر را ادامه بدهند. اما اگر زنی در موقع جدایی از همسرش باردار باشد این زمان به‌جای سه ماه، تا پایان وضع حمل خواهد بود. در چنین مواردی دریافت مشاوره طلاق و خانواده به شدت توصیه می‌شود، چرا که در بیشتر موارد علت اختلاف‌ها حل نشده باقی می‌ماند.

?طلاق بائن

یکی دیگر از انواع طلاق، طلاق بائن بوده که شاید بتوان گفت طلاق بائن دقیقاً در نقطه مقابل طلاق رجعی قرار دارد. در این حالت به‌محض جاری شدن صیغه طلاق زن و مرد به یکدیگر نامحرم هستند و امکان رجوع وجود ندارد. در طلاق بائن نیز خانم‌ها موظف هستند عده نگه دارند؛ اما در این مدت نفقه آن‌ها بر عهده همسرشان نیست؛ امکان رجوع وجود ندارد و همین‌طور در صورت مرگ هریک از طرفین دیگری از او ارث نخواهد برد. طلاق بائن با توجه به اینکه چه کسی درخواست طلاق را مطرح می‌کند دارای دو نوع مبارات و خلع است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

طلاق مبارات یا طلاق توافقی

در این نوع از انواع طلاق، زن و مرد هردو باهم تصمیم می‌گیرند که به زندگی خود پایان دهند. آن‌ها در مورد مسائل مختلفی مثل تقسیم وسایل خانه و درآمدها، حضانت فرزندان و همین‌طور مهریه با یکدیگر توافق می‌کنند و سپس درخواست طلاق خود را به دادگستری اعلام می‌کنند. هنگامی‌که صیغه طلاق بین زن و مرد جاری می‌شود آن‌ها دیگر امکان رجوع به یکدیگر را نخواهند داشت.

طلاق خلع

در طلاق خلع کراهت و ناراحتی از سوی زن اتفاق می‌افتد. درواقع درحالی‌که زن متقاضی طلاق است مرد تمایلی به این موضوع ندارد. به همین خاطر زن برای اینکه بتواند همسرش را برای طلاق راضی کند مبلغی به‌اندازه مهریه یا حتی بیشتر یا کمتر به او می‌پردازد و در ازای آن طلاق می‌گیرد. اما نکته مهم این است که شوهر باید راضی به دریافت این مبلغ در ازای طلاق باشد.

یعنی اگر مردی تمایلی به طلاق دادن همسر خود حتی با گرفتن پول نداشته باشد هیچ‌کس نمی‌تواند او را به این کار مجبور کند. پس از طلاق خلع نیز امکان رجوع برای مرد وجود ندارد. برای اطلاع از مراحل طلاق کلیک کنید.

?طلاق زن به دلیل عسر و حرج

شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که اگر زنی بخواهد از همسرش جدا شود چه راهی دارد؟ درواقع باید گفت اگر مرد با طلاق خلع موافقت نمی‌کند زنان راه بسیار سختی برای جدایی پیش رو دارند. در این شرایط دو راه در مقابل زنان وجود دارد:

  • طلاق به دلیل رعایت نکردن شروط عقد

شروط 12گانه عقد در دفترچه ازدواج شما ثبت شده است. اگر همسرتان یکی از آن‌ها را رعایت نکرده باشد، برای مثال بدون اجازه شما همسر دیگری گرفته باشد، اعتیاد داشته باشد، زندانی شود یا…. شما می‌توانید با ارائه مدارک به دادگاه از همسرتان جدا شوید.

  • طلاق به دلیل عسر و حرج زن

در این حالت باید به دادگاه ثابت کنید که زندگی با همسرتان برای شما سخت است. برای مثال اگر او شما را کتک زده، رفتار مناسبی ندارد یا هر دلیل دیگری دارید. در بسیاری از مواقع راضی کردن دادگاه برای اینکه زنی در عسر و حرج قرارگرفته موضوع سختی خواهد بود.

بااین‌حال اگر دادگاه به این نتیجه برسد زن می‌تواند بدون موافقت مرد از او طلاق بگیرد و طلاق از نوع بائن خواهد بود. یعنی مرد حق رجوع به زن را نخواهد داشت. در چنین مواردی نیز با دریافت مشاوره روانشناسی می‌توانید راه‌هایی به جز طلاق را نیز جویا شوید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع طلاق در روانشناسی

در بسیاری از مواقع هم زن و مرد بدون آن که در جایی ثبت کنند، از هم طلاق می‌گیرند. گاه آسیب‌های ناشی از این نوع طلاق بسیار بیشتر خواهد بود. در ادامه به انواع طلاق در روانشناسی اشاره کرده‌ایم.

طلاق عاطفی: در این نوع طلاق زن و مرد دیگر هیچ نوع محبتی به یکدیگر نمی‌کنند و تنها به مانند دو هم خانه به زندگی شان ادامه می‌دهند.

طلاق اقتصادی: در این حالت تمام اموال و مخارج زن و مرد از یکدیگر جدا شده و اختلافات زیادی در مورد مالکیت و دخل و خرج وجود دارد که در نهایت موجب سرد شدن و آسیب به رابطه زناشویی و سلامت خانواده خواهد شد.

طلاق اجتماعی: در این نوع طلاق گروه دوستان و تعاملات اجتماعی زن و مرد از هم جدا شده و یا با عدم حضور در اجتماعات مشترک از یکدیگر طلاق می‌گیرند.

طلاق روانی: در این نوع طلاق زوج به نیازهای یکدیگر پاسخ نمی‌دهند و مسئولیت‌هایی که در زندگی مشترک بر عهده دارند را نادیده می‌گیرند. در این وضعیت نیز وسواس، خیانت، افسردگی و… به احتمال زیاد پیش خواهد آمد. برای اطلاع از شرایط زندگی بعد از طلاق کلیک کنید.

طلاق هم والدی:  در طلاق هم والدی که از انواع طلاق در روانشناسی محسوب می‌شود؛ والدین تلاش می‌کنند که رابطه خود را فرزند بهبود بخشیده و والد دیگر را در مقابل فرزند تخریب می‌کنند. آنها اینکار را با هدف جدا کردن فرزند از همسر خود انجام می‌دهند.

انواع طلاق و اهمیت مشاوره

طلاق یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک نفر در زندگی با آن مواجه می‌شود. اگرچه طلاق بسیاری از مواقع موضوع ناراحت‌کننده‌ای است اما گاهی وقت‌ها هم بهترین یا تنها تصمیم موجود است. اختلافات و ناراحتی‌ها در زندگی مشترک برای همه پیش خواهد آمد. گاهی اوقات به هر دلیلی دوست نداریم راجع به این مسائل با اطرافیان صحبت کنیم. گاهی وقت‌ها هم راهی برای برطرف کردن مشکلات پیدا نمی‌کنیم. در همه این شرایط بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که درزمینهٔ مشکلات خانواده دارند می‌توانند به شما کمک کنند مشکلاتی که با همسرتان دارید را حل کنید. اگر تصمیم شما برای طلاق قطعی شده کمک گرفتن از مشاورین خانواده به شما کمک می‌کند تا در این مسیر آسیب کمتری ببینید.

راه های جلوگیری از انواع طلاق

موانع انواع طلاق

به طور کلی جلوگیری از بروز انواع طلاق به نوع آنها و همچنین زوجین بستگی دارد. گاهی زوجین تصمیم خود را در این مورد گرفته اند و هیچ گونه انعطاف پذیری از خود نشان نمی‌دهند. حتی گاهی طلاق گرفتن و جدایی بهتر از ادامه رابطه است.

به همین دلیل تصمیم نهایی در این مورد با خود افراد است و نمی‌توان آنها را مجبور کرد. اما آنها می‌توانند با کمک گرفتن از مشاور و همچنین فکر کردن در این مورد و در نظر گرفتن عواقب آن تا حد زیادی از مشکلات ناشی از طلاق پیشگیری کنند. از طرفی تلاش باید از طرف هر دو نفر صورت گیرد و افراد باید با یکدیگر همکاری کنند. برای جلوگیری از پشیمانی از طلاق کلیک کنید.

پیامدهای انواع طلاق

انواع طلاق، بر جنبه های مختلفی از زندگی شخصی و حتی اجتماعی افراد تاثیر می‌گذارد. فراموش نکنید که جامعه در این مورد باورهای اشتباه زیادی دارد که گاهی افراد را دچار مشکلات زیادی بعد از طلاق می‌کند. از طرفی خارج شدن از یک رابطه عاطفی، برای افراد بسیار سخت و نامطلوب است؛ حتی اگر آن رابطه سمی باشد. مدت زمان رابطه نیز در این مورد بسیار موثر است. همچنین اگر در چنین رابطه ای فرزندانی هم وجود داشته باشند؛ باید سلامت روانی آنها را نیز در نظر گرفت.

سخن پایانی

به طور کلی در همه زندگی های مشترک مشکل و اختلافاتی وجود دارد؛ اما برخی از خانواده ها نمی‌توانند این موضوع را به درستی مدیریت کرده؛ به همین دلیل مجبور به طلاق می‌شوند. انواع طلاق چه از نظر قانونی و چه روانشناسی، ماهیت یکسانی داشته و به زندگی مشترک و رابطه زناشویی افراد خاتمه می‌دهد. بهتر است افراد هم بر ویژگی های شخصیتی خود و هم رابطه، اهمیت داده و از بروز طلاق جلوگیری کنند. در این زمینه روانشناس می‌تواند نقش پررنگی داشته و از بسیاری از مشکلات جلوگیری نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره طلاق با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع طلاق چه فرقی با هم دارند؟

مهم‌ترین تفاوت انواع طلاق با هم در این است که در بعضی از آن‌ها مرد حق رجوع کردن به زن را ندارد. اینکه مرد یا زن متقاضی طلاق باشند و همین‌طور دلیل طلاق از دیگر تفاوت‌های انواع طلاق هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. قبل از پاسخ به این سوال باید در نظر داشته باشید که فرزند شما در هر سنی هم که باشه حتی وقتی که خودش مستقل شده، باز هم آسیب هایی از جدایی پدر و مادرش خواهد دید. اما میزان این آسیب ها در سنین زیر شش سال و دوره نوجوانی بیشتر هست.

    1. این موضوع قطعا بستگی به نوع ارتباط والدین داره. به ندرت میبینیم که با وجود طلاق عاطفی فرزندان خانواده هرگز متوجه اختلافات بین پدر و مادرشون نمیشن. اما در بیشتر موارد فرزندان اختلافات والدین را حس و درک کرده و در ناخودآگاه و باورهایشان تاثیر می‌گذارد. از طرفی اختلافات زوجین میتونه به قدری شدید باشه که ادامه رابطه اشون اسیب بیشتری به کودکان خانواده بزنه. پس در پاسخ به سوالتون نمیتونیم جواب قطعی بدهیم. این مساله کاملا به خانواده و اعضای آن ها بستگی داره و در صورت پیش آمدن طلاق عاطفی یا احتمال طلاق بهتره زن و مرد به دنبال راهکاری برای حفظ سلامت خود و فرزندانشان باشند. در کشورهای توسعه یافته مشاوره های خانواده و پیش از طلاق تونسته بار مشکلات خیلی از زوج ها رو کم بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره