همسریابی | بهترین سایت و روش برای همسر یابی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شیوه‌های همسریابی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته است. امروزه بسیاری از جوانان به دنبال این مسئله هستند که همسرشان را خود و بر اساس ملاک‌هایی که برایشان اهمیت دارد انتخاب کنند. این موضوع باعث شده تا راه‌های مختلفی برای همسریابی ایجاد شود که در گذشته از آن‌ها کمتر استفاده می‌شد. برخی مشکلات مثل نداشتن اعتمادبه‌نفس یا مشکل در برقراری روابط اجتماعی نیز می‌تواند باعث شود تا فرد به سراغ راه‌های غیرمستقیم همسریابی برود. با توجه به اهمیتی که انتخاب همسر و زندگی مشترک در تمامی جنبه‌های زندگی فرد دارد باید نسبت به آن دقت و توجه کافی را داشته باشید. مشاوره پیش از ازدواج راهی است که می‌تواند به شما در درست یا غلط بودن انتخابتان آگاهی بسیاری بدهد. بهتر است پیش از تصمیم‌گیری جدی برای ازدواج به نظر متخصصین نیز توجه داشته باشید.

راه‌های همسریابی

امروزه بسیاری از جوانان به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند همسری را که با معیارها و علایق آن‌ها هماهنگی دارد انتخاب کنند. به همین خاطر شیوه‌های همسریابی نسبت به روش‌های سنتی گذشته تفاوت‌های بسیاری داشته است. صرف‌نظر از اینکه شما همسر خود را با کدام یک از این روش‌ها انتخاب می‌کنید بهتر است زمانی را به ایجاد شناخت کافی اختصاص دهید. به‌خصوص در شرایطی که دختران و پسران بدون شناخت قبلی و از طریق مراکز همسریابی یا با واسطه با یکدیگر آشنا می‌شوند لازم است با استفاده از جلسات مشاوره پیش از ازدواج از درستی انتخاب خودآگاهی پیدا کنید. با این حال در ادامه درباره انواع راه‌های همسریابی صحبت خواهیم کرد.

ازدواج‌های سنتی

در ازدواج‌های سنتی که امروزه نیز میان بسیاری از خانواده‌ها رواج دارد معمولاً خانواده‌ها نقش اصلی را در همسریابی بر عهده دارند و این خانواده فرد است که معیارها و سلایقش را در تصمیم‌گیری دخالت می‌دهد. شاید در این شیوه همسریابی دخترها و پسرها نقش کمتری داشته باشند اما با توجه به تجربه والدین و همین‌طور پذیرشی که نسبت به عروس یا داماد انتخاب شده دارند، درصورتی‌که با شناخت کافی از شخصیت فرد همراه شود می‌تواند یک آینده خوب را برای زوجین رقم بزند.

آشنایی دختر و پسر

روابط مستقیم که در آن‌ها دختران و پسران خود باهم آشنا شده و بر اساس علاقه و شناختی که نسبت به هم دارند برای ازدواج تصمیم می‌گیرند یکی دیگر از روش‌های همسریابی است. در این شیوه فرد بر اساس معیارهای شخصی به انتخاب همسر موردنظرش می‌پردازد و این زندگی‌ها معمولاً باعلاقه شروع می‌شوند.

کمک گرفتن از اقوام و آشنایان

درصورتی‌که احساس می‌کنید خود توانایی پیدا کردن همسر موردنظرتان را ندارید می‌توانید علاوه بر خانواده از سایر اقوام و آشنایان نیز کمک بخواهید. از این طریق شما دایره جست‌وجوی خود را گسترش می‌دهید و شانس پیدا کردن همسر موردنظرتان نیز افزایش پیدا می‌کند.

مراکز ازدواج یا سایت‌های همسریابی

در سال‌های اخیر مراکزی با عنوان همسریابی تأسیس شده و این شیوه را می‌توان جدیدترین حالت برای پیدا کردن همسر دانست. در این روش هر فرد مشخصات خود و آنچه را از همسر آینده انتظار دارد بیان می‌کند و سپس بر اساس میزان تناسب مابین افراد، آن‌ها را به یکدیگر معرفی می‌کنند.

اصول همسریابی

صرف‌نظر از اینکه همسر موردنظر خود را با کدام روش پیدا کرده‌اید بهتر است به برخی از نکات توجه داشته باشید تا بتوانید از درستی انتخاب خود اطمینان بیشتری پیدا کرده و زندگی خود را با رضایت هرچه بیشتر شروع کنید.

خودشناسی

بهتر است پیش از تلاش برای پیدا کردن همسر، زمانی را به شناخت خود اختصاص دهید و پس از شناخت بهتر علایق و باورهای خود معیارهایی که برای انتخاب همسر در نظر دارید را نیز به‌دقت مشخص کنید. خودشناسی اولین قدم برای پیدا کردن همسر و تشکیل زندگی مشترک است.

زمانی را به آشنایی اختصاص دهید

به‌ویژه اگر برای انتخاب همسر آینده خود از مراکز همسریابی یا واسطه‌ها کمک گرفته‌اید زمانی را برای آشنایی بیشتر پیش از ازدواج اختصاص دهید. با توجه به اینکه شما و همسر آیندتان با یکدیگر غریبه هستید و شناختی از هم ندارید بهتر است با توافق یکدیگر زمانی را برای شناخت بیشتر اختصاص دهید.

منطقی تصمیم بگیرید

پس از آشنایی بیشتر با اخلاقیات و ویژگی‌های فردی که انتخاب کرده‌اید می‌بایست راجع به شروع زندگی با وی تصمیم بگیرید. در این دوران سعی کنید تا جای ممکن از تصمیم‌گیری‌های احساسی دوری کنید و با توجه به همه آنچه در این مدت از طرف مقابل دیده‌اید تصمیم نهایی را بگیرید. مشاوره پیش از ازدواج راهکاری است که می‌تواند تا حد زیادی به شما در این تصمیم‌گیری کمک کند.

اشتباهات رایج در زمینه همسریابی

فرار از تنهایی

بعضی از جوانان برای فرار از تنهایی به سراغ همسریابی و ازدواج می‌روند. اگرچه تنهایی موضوع ناراحت‌کننده‌ای است اما ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی هر فرد است که به دلایل قانع‌کننده‌تری نیاز دارد. رها شدن از تنهایی یکی از موضوعاتی است که می‌بایست در کنار سایر اهداف قرار بگیرد و نمی‌تواند به‌تنهایی تبدیل به دلیلی برای ازدواج شود.

اتکا به روابط مجازی

استفاده از سایت‌های همسریابی و یا شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن همسر و آشنایی با وی اگرچه می‌تواند کمک‌کننده باشد اما کافی نیست. بهتر است زمان‌هایی را برای دیدارهای حضوری و ارتباط عمیق‌تر اختصاص دهید. آمارها نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین دلایل جدایی نبود شناخت کافی و آشنایی‌های نامناسب است.

تلاش برای بهتر نشان دادن خود

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در زمان انتخاب همسر مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند خود را بهتر از آنچه هستند نشان دهند. این موضوع تا حدی به این خاطر است که هیچ‌یک از ما دوست نداریم دیگران نواقص ما را ببینند. اما بهتر است برای انتخاب همسر صداقت داشته باشید زیرا درصورتی‌که فرد در آینده متوجه این شود که با او صادق نبوده‌اید احتمالاً مشکلات بیشتری در روابط میان شما ایجاد می‌شود.

اعتماد بی‌دلیل به‌طرف مقابل

اعتماد کامل به حرف‌های طرف مقابل یکی دیگر از اشتباهاتی است که معمولاً در انتخاب همسر اتفاق می‌افتد. به‌ویژه اگر همسر خود را از طریق سایت‌ها و مراکز همسریابی انتخاب می‌کنید سعی کنید با تحقیق، بررسی رفتار و یا کمک گرفتن از مشاورین خانواده از صداقت وی اطمینان پیدا کنید.

بی‌توجهی به مشکلات روحی

برخی افراد به دلیل مشکلات روحی مانند اضطراب اجتماعی از روش‌های غیرحضوری و اینترنتی برای همسریابی استفاده می‌کنند. این موضوع در آینده باعث خواهد شد که آن‌ها در رابطه یا زندگی مشترک خود دچار شکست شوند. اگر احساس می‌کنید درزمینهٔ برقراری روابط اجتماعی نزدیک با دیگران دچار مشکل هستید بهتر است پیش از اقدام برای همسریابی از یک روانشناس برای بهبود وضعیت خود کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول درباره همسریابی

1. بهترین راه برای انتخاب همسر چیست؟

شما ممکن است از روش‌های مختلفی با همسرتان آشنا شده باشید آنچه اهمیت دارد این است که زمان کافی را برای شناخت یکدیگر اختصاص دهید و با کمک قدرت منطق تصمیم بگیرید. مشاوره ازدواج به شما روش هایی آموزش می دهد تا در مدت کوتاهی بتوانید شناخت کاملی پیدا کنید.

2. آیا انتخاب همسر از طریق مراکز همسریابی اشتباه است؟

خیر این شیوه از انتخاب همسر می‌تواند در برخی مواقع بسیار مفید باشد اما بهتر است راجع به اعتبار مرکز و همین‌طور صداقت طرف مقابلتان اطمینان پیدا کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره