مردان متعصب | خصوصیات و نحوه برخورد با مرد متعصب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مردان متعصب و حساس برای خانم ها چالش های به خصوصی ایجاد می‌کنند. تقریباً همه خانم‌ها دوست دارند که همسرشان روی آنها تعصب داشته باشد. تعصب های مردانه به زنان این احساس را می‌دهد که همسرشان دوستشان دارد و می‌توانند به او تکیه کنند. بااین‌حال تعصب نیز مانند هر چیز دیگری وقتی بیش از حد باشد مشکلاتی را به همراه می‌آورد. حساسیت بیش از حد، رنگ تعصب به خود می‌گیرد. و این وضعیت به جای لذت‌بخش بودن، زندگی مشترک را برای خانم دشوار می‌سازد.

به همین خاطر شناخت خصوصیات مردان متعصب به‌خصوص قبل از ازدواج و همین‌طور آشنایی با روش‌های برخورد با آنها پس از ازدواج از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس شرایط برنمی‌آیید حتما برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

تفاوت تعصب و غیرت

غیرت و تعلق خاطر احساسی است که بسیاری از ما تجربه می‌کنیم. این احساس را فقط مردان و آن هم تنها راجع به همسر خودشان تجربه نمی‌کنند. بلکه هر انسانی وقتی به یک موضوع علاقه دارد و می‌خواهد از آن مراقبت کند می‌توانیم بگوییم روی آن غیرت دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت غیرت به معنای علاقه داشتن به یک چیز و تلاش برای مراقبت از آن است. در نتیجه هم خانم‌ها و هم آقایان این احساس را تجربه می‌کنند. وقتی غیرت روی یک موضوع بسیار زیاد می‌شود رنگ و بوی تعصب پیدا می‌کند. تعصب به معنای تمایل و پایبندی غیرمنطقی و افراطی به یک عقیده است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

یکی از شرایطی که زیاد از تعصب صحبت می‌شود رابطه میان زوجین است. این تعصب در اکثر مواقع باعث ناراحتی خانم‌ها و آسیب‌دیدن آنها از نظر روحی می‌شود. به همین خاطر بسیار مهم است که راجع به این مسئله، به‌خصوص قبل از ازدواج شناخت کافی داشته باشید. ما در ادامه بعضی از خصوصیات مردان متعصب را بررسی می‌کنیم. برای آشنایی با راه های سالم شناخت قبل ازدواج کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

خصوصیات مردان متعصب

خصوصیات مردان متعصب

 

احتمالا رفتارهای آزاردهنده ای از طرف مقابلتان حس کرده اید که به دنبال خصوصیات مردان متعصب هستید. و یا شاید می خواهید به نحوی این خصوصیات را در خود از بین ببرید. ما در ادامه به برخی از ویژگی های مشترک مردان متعصب اشاره کرده ایم. اما به غیر از این خصوصیات ممکن است ویژگی های دیگری (چه مثبت و چه منفی) نیز داشته باشد. شما به کمک متخصص روانشناسی می‌توانید این خصوصیات را در خود از بین ببرید و یا ارتباط خود را بهبود ببخشید. برای دریافت اطلاعات لازم درباره مردان مناسب ازدواج کلیک کنید.

1- منطقی نیستند

اولین و رایج‌ترین ویژگی تعصب این است که طرف مقابل علاقه‌ای به بحث‌های منطقی ندارد. تعصب به یک موضوع بیش از آنکه به معنای درک و شناخت از آن باشد یک حالت هیجانی افراطی است. به همین خاطر اکثر اوقات شما نمی‌توانید راجع به عقاید این افراد با آنها صحبت کنید. ایراد گرفتن از اعتقادات آنها باعث عصبانیتشان خواهد شد. زیرا معمولاً نمی‌توانند به‌صورت منطقی از اعتقادات خود دفاع کنند.

2- فقط مردان متعصب درست می‌گویند!

مردان متعصب معمولاً هیچ دیدگاهی به جز نظر خودشان را قبول ندارند. به همین خاطر وقتی رفتارها یا عقایدی متفاوت با خودشان می‌بینند به‌شدت آن را محکوم می‌کنند. از نظر آنها فقط چیزی که خودشان می‌گویند و به آن اعتقاد دارند درست است.

3- انعطاف‌پذیر نیستند

یکی از ویژگی‌های تعصب این است که بیش از حد خشک است. در حقیقت مردان متعصب هیچ انعطافی در مقابل رفتارهای دیگران ندارند. از نظر آنان مردم به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شوند. و فقط کسانی که مانند آنها فکر می‌کنند خوب یا درست هستند.

شما در صحبت‌های مردان متعصب کلمه “باید” را زیاد می‌شنوید. در حقیقت ذهن آنها به دلیل انعطاف‌ناپذیری که دارد فکر می‌کند یک اجبار پشت هر مسئله‌ای وجود دارد. به همین خاطر شما باید آن‌طور که آنها می‌گویند رفتار کنید.

4- مردان متعصب به تمام رفتارهای شما حساسیت نشان می‌دهد

یکی از خصوصیات مردان متعصب این است که کنار آنها احساس آرامش نمی‌کنید. شما نمی‌توانید خودتان باشید و هر کاری که دوست دارید را انجام بدهید. تمامی رفتارهای شما همیشه زیر ذره‌بین این مردان قرار دارد. و معمولاً هم بیش از حد به هر رفتاری حساسیت نشان می‌دهند. در حقیقت شما هر کاری که بکنید این مردان دلیلی برای اشتباه یا نامناسب بودن آن پیدا می‌کنند.

5- پیگیری‌های بیش از حد

مردان متعصب وقتی از شما دورند همه تلاششان را برای کنترل از راه دور انجام می‌دهند. برای مثال آنها پیگیری می‌کنند که آیا شما در خانه هستید یا خیر؟ اگر در یک جمع باشید از شما می‌خواهند تماس بگیرید تا متوجه اوضاع آن جمع بشوند. به‌طورکلی می‌توان گفت مردان متعصب به شما اجازه نمی‌دهند که حریم شخصی خودتان را داشته باشید.

6- کنترل‌گری مردان متعصب

فرد متعصب هیچ عقیده‌ای به جز آنچه خودش می‌گوید را قبول ندارد. به همین خاطر همه تلاشش را می‌کند تا شما را نیز مانند خودش کند. در غیر این صورت شما اشتباه هستید. پس ممکن است ببینید که آنها به همه رفتارهای شما دقت می‌کنند. و سعی می‌کنند همه آنها را آن‌طور که خودشان دوست دارند تغییر بدهند.

دلایل تعصب در مردان

دلایل رفتار مردان متعصب

 

تربیت‌های اشتباه

یکی از اصلی‌ترین دلایل تعصب بیش از حد تربیت‌های خانوادگی است. به همین خاطر است که شما معمولاً تعصب یا عقاید اشتباه را در تمام اعضای یک خانواده می‌بینید. در حقیقت پدر و مادر، معلم یا هرکس دیگری که در زمان تربیت کودک همراه او بوده به باورهای او به‌گونه‌ای شکل داده که امروزه به‌صورت افراطی از آنها دفاع کند. برای آشنایی با انواع معیارهای انتخاب همسر کلیک کنید.

ترس ازدست‌دادن

مردان متعصب از این که شما را از دست بدهند می‌ترسند. در حقیقت این مردان در اعماق ذهنشان می‌دانند که توانایی مدیریت یک رابطه را ندارند. به همین خاطر سعی می‌کنند با رفتارهای خشک و افراطی این رابطه را برای خودشان نگه دارند.

نیازهای ناهشیار

زیگموند فروید، روانکاو معروف معتقد بود که بسیاری از مواقع تعصب به معنی نیازهایی در ذهن ناهشیار است. او معتقد بود وقتی یک نفر علاقه یا تمایلی را در ذهنش احساس می‌کند که خیلی موردپسند جامعه نباشد، آن را سرکوب کرده و به ناهشیار می‌فرستد؛ و اعتقادی درست مخالف آن را در هشیاری به دست می‌آورد.

یکی از نشانه‌های این موضوع نیز تعصب بیش از حد، یعنی علاقه یا نفرت افراطی به یک چیز است. به همین خاطر ممکن است مردان متعصب نیز در ذهن ناهشیار خود علاقه‌هایی از جنس مخالف با مذهب یا غیرت داشته باشند.

ازدواج با مردان حساس و متعصب

همان‌طور که گفتیم ازدواج با مردان متعصب می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. شاید در ابتدا این موضوع برایتان جالب باشد که یک نفر تا این حد به شما توجه دارد. اما از خودتان سؤال کنید که آیا می‌توانید برای یک عمر این رفتار را تحمل کنید؟ بسیاری از خانم‌ها دیریازود و برخلاف تصوری که در ابتدا داشته‌اند از تعصب‌های بیش از حد خسته می‌شوند.

ارتباط با مردان متعصب به این معناست که شما هرگز نمی‌توانید آزادی‌های فردی یا حریم شخصیتان را داشته باشید؛ یا به‌عبارت‌دیگر باید سلطه و کنترل همیشگی طرف مقابل را بپذیرید. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که قبل از ازدواج با این افراد به‌خوبی فکر کنید. شما می‌توانید برای بررسی همه‌جانبه شرایط از یک مشاور ازدواج کمک بگیرید.

چطور با مردان متعصب برخورد کنیم

1- با همسرتان صحبت کنید

به‌خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید یک مرد متعصب را تغییر بدهید. پس صحبت‌کردن از عقاید او و درست و غلط بودن آنها را فراموش کنید. اگر می‌خواهید با همسرتان صحبت کنید بهتر است او را از احساسات خودتان آگاه کنید. در یک فضای دوستانه برای همسرتان توضیح دهید که رفتار او چه احساسی در شما به وجود آورده و سعی کنید با کمک هم راهکاری برای این شرایط پیدا کنید.

2- زنگ خطرها را شناسایی کنید

اگر می‌خواهید از دعوا و اختلاف با همسرتان جلوگیری کنید بهتر است موقعیت‌هایی که او را ناراحت می‌کنند شناسایی کنید. وقتی شما این نشانه‌ها را پیدا کرده باشید بهتر می‌توانید آنها را کنترل کنید. و در نتیجه کنترل آنها، پرخاشگری همسرتان را نیز کنترل کرده‌اید.

3- به همسرتان احساس امنیت بدهید

همان‌طور که گفتیم بسیاری از مواقع، مردان متعصب می‌ترسند که همسرشان را از دست بدهند. به همین خاطر یک راه‌حل این است که شما علاقه و محبت خود را به همسرتان نشان بدهید. سعی کنید با رفتار و صحبت‌هایتان این باور را در او ایجاد کنید که هیچ‌کس به‌اندازه او برایتان اهمیت ندارد.

4- مقابله‌به‌مثل را کنار بگذارید

بخواهید یا نخواهید شما با یک فرد متعصب ازدواج کرده‌اید. همان‌طور که گفتیم شما نمی‌توانید این افراد را تغییر بدهید. یا حداقل برای تغییر دادن آنها به زمان خیلی طولانی نیاز دارید. به همین خاطر بهتر است او را همان‌طور که هست بپذیرید. پس یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که از برخوردهای تند، اختلاف و دعوا یا تلاش برای تحریک حسادت آنها دست بردارید. به‌جای این کارها تلاش کنید تا با او به یک راه‌حل منطقی برسید.

نقش مشاوران در تصمیم گیری درباره مردان متعصب

اگر نمی‌دانید با همسر متعصبتان چطور برخورد کنید کمک‌گرفتن از مشاوران خانواده می‌تواند راهکار مفیدی باشد. این مشاورین به شما و همسرتان کمک می‌کنند راه‌های صحیح صحبت‌کردن و برخورد با یکدیگر را یاد بگیرید. به‌علاوه اگر همسرتان حاضر نیست برای مشاوره بیاید شما می‌توانید این کار را به‌تنهایی انجام دهید. مشاور باتوجه‌به تخصص و دانشی که دارد به شما کمک خواهد کرد تا روش‌های صحیح ارتباط برقرار کردن با این فرد را یاد بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مردان متعصب و حساس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

همسرم تعصب زیادی دارد طور که اجازه نمی‌دهد به‌تنهایی از خانه بیرون بروم، چطور می‌توانم او را متوجه اشتباهش بکنم؟

بهتر است با همسرتان صحبت کنید و احساس خود را راجع به رفتارش توضیح دهید. اگر فکر می‌کنید که صحبت‌کردن با او نتیجه‌ای نخواهد داشت بهتر است یک تصمیم جدی برای رابطه‌تان بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. شوهرم دائم برای هر حرکتی سوال پیچم میکنه. اولاش فک. میکردم چون تازه عروسم روم حساسه ولی الان دیکه ده ساله از ازدواجمون میگذره یه پسر چهار ساله هم دارم دیگه با هر کسی لود تو دوست و فامیل تقریبا قطع رابطه کردم ولی بازم به همه چیز و همه کس شک داره و گیر میده لطفا راهنماییم کنید من کجا اشتباه دارم میکنم

    1. سلام و درود این حد از شک و بی اعتمادی همسر شما به خاطر باورها و عقایدی است که ایشون از تجارب و گذشته شان به دست آورده. پس احساس گناهی که شما دارید وباعث شده خودتان را محدود کنید هیچ کمکی به رفع این افکار نمیکنه. بنابراین روش شما در مقابله با این تعصبات نا بجا موجب شده که ایشون به این رویه ادامه بده و وضعیت به این شدت برسه. توصیه می کنیم کنه حتما برای تغییر اوضاع اقدام کنید. روش خودتان را تغییر دهید. اما با توجه به گذر ده سال از این ازدواج این تغییر کار آسانی نیست. پس حتما از خدمات مشاوره خانواده و ازدواج استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره