ترک الکل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک الکل به روش های مختلف با توجه به گسترش آن در میان جوانان ضرورت بیشتری پیدا کرده است. الکل علاوه بر عوارض جسمی برای خود فرد، مشکلات زیادی را نیز برای اطرافیان به وجود می‌آورد. به همین دلیل اطرافیان هر فرد الکلی بعد از مدتی نسبت به وضعیت او نگران شده و دنبال راهی برای کمک به ترک الکل می‌گردند. باید بدانید که الکل وابستگی بسیار زیادی ایجاد می‌کند و ترک خودسرانه آن ممکن است به نتایج جبران‌ناپذیری همچون مرگ بیانجامد. با آگاهی از روش‌های ترک الکل و کمک گرفتن از متخصص، می‌توانید گامی موثر در این جهت بردارید و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک الکل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عوارض مصرف الکل

مصرف الکل در کوتاه مدت موجب بروز خشونت با نزدیکان یا بدرفتاری با کودکان می‌شود، احتمال تصادفات رانندگی را بالا می‌برد، خطر سوختگی، غرق شدن یا روابط جنسی پرخطر و خارج از چارچوب را با خود به همراه دارد و حتی ممکن است بر اثر این نوع روابط جنسی فرد را مبتلا به ایدز و بیماری‌های مقاربتی کند.

علاوه بر این‌ها باعث فراموشی، اختلالات تنفسی، کما و حتی مرگ می‌شود. بی تفاوتی و عدم تعادل، سردرگمی و تولد جنین مرده را نیز به دنبال دارد. هر یک از این مسائل به تنهایی می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای پرهیز از مصرف الکل باشد.

در بلند مدت نیز مصرف این ماده مشکلات عصبی، زوال عقل و سکته مغزی را به دنبال دارد. برای گروهی از مردم باعث مشکلات قلبی و عروقی است و خطر ابتلا به فشار خون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد.

اضطراب، افسردگی و خودکشی در افرادی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر از دیگران دیده می‌شود، سوءتغذیه، بیماری کبدی، هپاتیت الکلی و سیروز کبد و آسیب دائمی به مغز نیز ازجمله عوارضی است که در دراز مدت سراغ فرد می‌آید. همچنین مصرف الکل تا حد بسیار زیادی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان‌های دهان، مری، کبد، حنجره، روده کوچک، روده بزرگ و سرطان سینه را بیشتر کند.

برای آشنایی بیشتر با راه های تشخیص اعتیاد به الکل کلیک کنید.

سندروم ترک الکل

سندرم ترک الکل

سندروم ترک الکل، به معنی علائمی است که بعد از قطع ناگهانی مصرف الکل، بروز می‌کند. به دلیل اینکه نشانه های ترک الکل به صورت ترکیبی از علائم جسمانی و روانی بروز می‌کند؛ به آن سندروم گفته می‌شود. عده ای در این مرحله فرایند ترک را متوقف کرده و نمی‌توانند ادامه دهند. نشانه هایی که فرد در این دوران تجربه می‌کند؛ شامل، اضطراب خفیف، خستگی، حالت تهوع، توهم و گاها تشنج می‌شود. شدت و همچنین مدت زمان ماندگاری این علائم، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.
 

تشخیص نیاز به ترک الکل

به طورکلی فرد در ابتدا باید تشخیص دقیق اعتیاد به الکل را دریافت کند تا در قدم بعدی برای ترک الکل اقدام کند. در بیشتر موارد افراد اعتیاد خود را انکار کرده و یا تصور می‌کنند که خود می‌توانند در خانه اینکار را انجام دهند. اما با مراجعه به متخصص، در ابتدا سابقه پزشکی و خانوادگی را چک کرده و در قدم بعدی علائم جسمانی را مورد بررسی قرار می‌دهد. لرزش دست، ضربان قلب نامنظم، کم آبی بدن و… همگی ملاک های تشخیصی اعتیاد به الکل بوده که با توجه به آنها فرد باید درمان را آغاز کند. همچنین اعتیاد به الکل منجر به بروز علائم روانشناختی نیز می‌گردد که روانشناس به خوبی می‌تواند آنها را تشخیص دهد.

عوارض ترک الکل

با اینکه مصرف الکل عوارض بیشتری را برای افراد ایجاد می‌کند و همچنین ترک آن ضروری است. اما ترک الکل نیز باعث بروز مشکلاتی در این دوران برای بدن و یا حتی در دراز مدت نیز ادامه می‌یابد. دلیریوم، یکی از شایع ترین عوارض ترک الکل است. عدم تمرکز، اضطراب و پریشانی، همگی از پیامدهای این دوران هستند که احتمالا برای مدتی زندگی فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

4 قدم برای ترک تضمینی الکل

1. ایجاد انگیزه و گرفتن تصمیمی قاطع

2. پیدا کردن محل ترک

3. ترک

4. مراقبت‌های بعد از پاکسازی

برای آشنایی با انواع تست الکل کلیک کنید.

ایجاد انگیزه و گرفتن تصمیمی محکم برای ترک اعتیاد به الکل

اگر یکی از اطرافیان فرد الکلی هستید باید بدانید اولین قدم در ترک تضمینی الکل، ایجاد انگیزه است. به جای اجبار بهتر است دلایلی پیدا کنید که فرد به خاطر آن‌ها اقدام به ترک کند. این دلایل می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی اعضای خانواده مهم‌ترین دلیل برای ترک هستند. به این صورت که اگر شما به فرد بگویید که از اعتیاد او در خطر هستید حمایت خود را به او نشان دهید، می‌توانید بهترین یاری‌دهنده باشید. همچنین با اگاهی از مضرات الکل، می‌توانید انگیزه بسیار مهمی برای ترک ایجاد کنید.

ترک الکل

ترک الکل به شیوه ترکیبی در سه بخش انجام می‌شود: سم زدایی، مشاوره و رفتار درمانی، دارو درمانی

سم زدایی مرحله‌ای سه روزه تا دو هفته‌ای است که بر اثر ترک سموم و الکل از بدن فرد خارج می‌شوند. در این مرحله خوردن مایعات کمک کننده است و به دفع سموم کمک زیادی می‌کند. داروهای مختلفی برای ترک الکل تجویز می‌شوند که مهم‌ترین‌های آن ضد تشنج‌ها و داروهای حساس به الکل است.

⭕ دارو های حساس به مصرف الکل

این داروها که برای بیزاری درمانی ترک الکل مورد استفاده قرار می‌گیرند شیوه اثرشان به این صورت است که در صورت مصرف الکل باعث عوارض ناخوشایند جسمی مثل تهوع، استفراغ، تشنج و سردرد شدید می‌شوند. ایجاد حالات ناخوشایند جسمی توسط داروها پس از مصرف الکل باعث می‌شود که نوعی شرطی‌سازی صورت بگیرد و فرد در نتیجه این شرطی‌سازی نسبت به مصرف الکل بیزار شود. دیسولفیرام، آکامپروسات و نالترکسون از این داروها هستند.  فراموش نکنید که به دلیل حساسیت این داروها و امکان تداخل با الکل، مسمومیت و اُوردوز، هرگز آن‌ها را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

ترک الکل در خانه

بسیاری از افراد در مقابل رفتن به کمپ مقاومت می‌کنند چراکه در رابطه با مراجعه به کمپ تابوی اجتماعی وجود دارد. باید بدانید ترک الکل با ترک دیگر مواد مخدر، فرق دارد و از نظر بدنی می‌تواند خطر ساز باشد. ترک الکل به صورت خودسرانه و بدون مراجعه به پزشک باعث اثرات جبران ناپذیری مثل تشنج، بالا رفتن فشار خون و حتی مرگ می‌شود.

بهترین راه برای ترک، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد الکل است اما اگر تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید این کار را انجام دهید و تمایل به ترک کردن در منزل دارید، حتما باید هرروز یا یک روز در میان توسط پزشک ویزیت شوید یا به صورت تلفنی با پزشک در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاع درباره سایر انواع مواد اعتیاد آور کلیک کیند.

ترک الکل در مراکز ترک اعتیاد

ساده‌ترین و بی دردسرترین راه برای ترک الکل مراجعه به مراکز مخصوص به این کار است. فقط باید مرکزی که تنها مخصوص به ترک اعتیاد به الکل است پیدا کنید و از مراجعه به کمپ‌های غیرمجاز جلوگیری نمایید.

معمولا از افرادی که به مراکز ترک الکل مراجعه می‌کنند، تست‌هایی گرفته خواهد شد و بر اساس این تست‌ها به آن‌ها کدی داده می‌شود. با انتقال کد روی نمودار می‌توان فهمید که این شخص به بستری نیاز دارد یا درمان سرپایی برای فرد کفایت می‌کند. دوره بستری طولانی نیست و فقط بین 3 تا 5 روز طول می‌کشد. بستری کردن بیمار به این دلیل است که امکان دارد ترک الکل در روزهای ابتدایی باعث تشنج و یا مشکلات حاد دیگری شود که به مراقبت‌های خاص نیاز دارد.

برای آشنایی  با انواع نشانه های مسمومیت با الکل کلیک کنید.

مراقبت های بعد از ترک الکل

مراقبت های بعد ترک الکل

اثرات اعتیاد جسمانی در دوره کوتاهی ناپدید می‌شوند اما اعتیاد روانی باعث می‌شود فرد دوباره به سمت الکل گرایش پیدا کند. برای جلوگیری از مصرف دوباره الکل بعد از ترک باید مراقبت‌هایی توسط مراکز درمان و مشاورها صورت بگیرد.

گروه درمانی نیز شیوه مناسبی برای مراقبت بعد از ترک است. عضو شدن در گروه الکلی‌های گمنام بعد از ترک برای افراد مفید واقع می‌شود و از افسردگی بعد از ترک نیز جلوگیری می‌کند.

مدت زمان ترک الکل و سم زدایی

در بیشتر موارد، علائم ترک الکل پس از شش ساعت از قطع مصرف، ظاهر شده و با گذشت دو تا سه روز شدت می‌یابد. این دوران احتمالا تا یک هفته ادامه می‌یافته و به دوران سم زدایی معروف است. معمولا بعد از پنج روز، علائم جسمانی کاهش یافته اما فرد همچنان علائمی مثل اضطراب و پریشانی و احساس می‌کند. به طور کلی نمی‌توان برای این دوران، عدد مشخصی در نظر گرفت. با توجه به اقداماتی که افراد در این دوران انجام می‌دهند و همچنین حمایت خانواده ها، این زمان می‌تواند با عوارض کمتری همراه شود.

سخن پایانی

فراموش نکنید که اوردوز و مرگ نیز با استفاده از مصرف الکل ممکن است. همچنین در برخی موارد اعتیاد به الکل منجر به بروز بیماری های خطرناکی مثل سندروم ورنیکه کورساکوف می‌گردد؛ که پیامدهای جبران ناپذیری دارد. به همین دلیل افراد باید هرچه سریع تر در این زمینه اقدام کنند. به طور کلی در دوران ترک الکل، افراد باید از متخصص کمک گرفته و عوارض ناشی از آن را مدیریت کنند. حمایت اطرافیان نیز در این دوران بسیار موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک الکل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای دریافت مشاوره جهت ترک الکل به چه پزشکی مراجعه کنم؟

باید به روانشناسان و روان پزشکان متخصص در حوزه ترک اعتیاد مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید برای گرفتن مشاوره غیر حضوری در این زمینه با مشاوران به صورت تلفنی در ارتباط باشید.

آیا مصرف کم الکل نیز مشکل ساز است؟

بله مصرف الکل در هر میزانی ریسک ابتلا به سرطان و اعتیاد را بالا می‌برد به همین سبب خطرناک است.

چطور می توانیم اعتیاد به الکل را تشخیص دهیم؟

سه نشانه اصلی در افراد معتاد به الکل وجود دارد: وابستگی جسمانی، از دست دادن کنترل، تمایل شدید برای مصرف

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. بله گروه درمانی هم در ترک الکل استفاده میشه و طبق تحقیقات نتیجه موثری هم داشته. ورود به گروه های ترک با تشخیص درمانگر میسر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره