اعتیاد به الکل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد به الکل (Alcoholism) که به الکلیسم معروف است هنگامی رخ می‌دهد که افراد بیش از اندازه این ماده را مصرف می‌کنند. در واقع نوشیدن محصولات حاوی الکل، به دلیل آسیب‌های جسمی و روحی که در فرد ایجاد می‌کند بسیار مخرب بوده و آسیب رسان است. این آسیب در زمان وابستگی به آن، چندین برابر می‌شود زیرا بدن از نظر جسمی و روحی به الکل اعتیاد پیدا کرده است و در نهایت فرد مجبور به مصرف زیاد آن می‌شود.

متاسفانه امروزه اعتیاد به الکل در بین جوانان بسیار شایع شده است و بسیاری از خانواده‌ها نگران آسیب‌ها و پیامدهای ناشی از آن هستند. با آگاهی از نشانه‌ها و عوارض اعتیاد به الکل، می‌توانید گامی در جهت ترک آن بردارید. و یا برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به الکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

الکل چیست؟

الکل نوشیدنی است که انواع مختلفی داشته و از تقطیر مواد خوراکی نظیر گندم، برنج، میوه ها و سبزیجات و … حاصل می‌گردد. بنابراین برای تولید این نوشیدنی‌های روان گردان مواد خوراکی نام برده شده را بخار و تقطیر می‌کنند.

این نوشیدنی را نوعی روان گردان می‌دانند زیرا بیشتر روان افراد را درگیر می‌کند. این دگرگونی روان با حرکات عجیب و رفتارهای غیر معقول فرد همراه است که در ادامه بیشتر درباره عوارض اعتیاد به الکل صحبت می‌کنیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع نوشیدنی های الکلی

اعتیاد به الکل نشانه ها

1. آبجو که میزان الکل آن به ۶ الی ۹ درصد می‌رسد.

2. نوشیدنی‌های تقویتی که الکل دارند و معمولا میزان الکل آن‌ها به ۱۸ الی ۲۰ درصد می‌رسد.

3. شراب که دارای ۲۱ الی ۴۱ درصد الکل است.

4. نوشیدنی‌هایی نظیر جین، ودکا و ویسکی که دارای بیشترین میزان الکل هستند و الکل درون آن‌ها ۴۰ الی ۵۰ درصد می‌باشد.

پیشنهاد داریم که حتما درباره تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد بخوانید.

اعتیاد به الکل

اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی وقتی رخ می‌دهد که بدن فرد مصرف کننده مقاوم شده و از لحاظ احساسی و جسمی به آن وابستگی پیدا می‌کند. بروز این وابستگی، زمینه‌ای برای شکل گیری ناهنجاری‌های مختلفی بوده و حتی خطر مرگ برای مصرف کننده را نیز دارد به همین خاطر فرد درگیر باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ترک اعتیاد به الکل اقدام نماید.

نشانه های اعتیاد به الکل

تشخیص دقیق اینکه شخص به الکل اعتیاد پیدا کرده است یا خیر، باید توسط متخصص و روانشناس این حوزه تایید گردد. البته شما نیز با دیدن چند نشانه می‌توانید به اعتیاد به الکل پی ببرید. نشانه‌های اعتیاد به نوشیدنی ‌های الکلی عبارتند از:

1. شخص درگیر، تمایلی به حضور در مجالسی که الکل سرو نمی‌شود نداشته و بالعکس در مجالسی که الکل وجود دارد با رغبت تمام حضور پیدا می‌کند.

2. نشانه دیگر مصرف بالا الکل این است که فرد حتی در مکان‌های ممنوعه نظیر داخل خودرو نیز از مصرف آن دست بر نمی‌دارد.

3. در زمان‌های غیر معقول الکل مصرف می‌کند. برای نمونه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، همراه وعده‌های اصلی غذا و پیش از خوابیدن.

5. مصرف کننده الکل معمولا به افسردگی دچار می‌شود.

6. در طول روز مدام می‌خواهد استراحت کند.

برای آشنایی با سایر انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به الکل

به محض نوشیدن الکل از آنجایی که مایع است به خون وارد شده و موجب آسیب به اکثر قسمت‌های بدن می‌شود به همین خاطر مصرف کننده علاوه بر آسیب‌های روانی شاهد آسیب‌های شدید جسمانی نیز خواهد بود. برخی از عوارض مصرف الکل به شرح زیر هستند. (برای آشنایی با عوارض مصرف الکل در بارداری کلیک کنید).

_ بروز بیماری‌های جسمی نظیر سرطان، حملات قلبی، اختلالات لوزالمعده و…

_ عدم تسلط بر حرکات و احساسات

_ مشکل در بینایی و دید تار

_ اثرات منفی بر مخچه

_ سردرد و حالت تهوع

_ مشکل در تکلم

_ افزایش دمای بدن

_ افزایش اسید معده

_ افزایش خشونت

_ کند شدن حافظه

_ افسردگی

اعتیاد به الکل در طولانی مدت موجب بروز آسیب هایی دائمی به کبد  حافظه می شود. برای جلوگیری از این عوارض باید هر چه زودتر به دنبال درمان اعتیاد به الکل باشید. برای آشنایی با عارضه ورنیکه کورساکوف کلیک کنید.

تشخیص اعتیاد به الکل

برای تشخیص اعتیاد به الکل، معیارهای مشخصی وجود دارد. این اختلال در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان نیز تعریف شده است و برای تشخیص دقیق آن فرد باید حداقل سه مورد از موارد زیر را در یک سال اخیر بدون وقفه زمانی داشته باشد.

تحمل به الکل: فرد برای رسیدن به مرجله مسمومیت باید مقدار زیادی الکل بنوشد که در صورا آسیب به کبد، الکل به خوبی تجزیه نشده و این مقدار کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر آسیب های دستگاه عصبی مرکزی نیز باعث کاهش میزان تحمل به الکل می‌گردد.

بروز علائم ترک: یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به هر ماده ای بروز علائم ترک در صورت قطع مصرف است. اگر فرد بلافاصله بعد از مصرف نکردن الکل نشانه هایی مثل لرزش بدن، بی خوابی، بدن درد، اضطراب، حالت تهوع و… را تجربه کند؛ به این معناست که او به الکل اعتیاد پیدا کرده است.

تلاش های ناموفق برای ترک در گذشته: احتمالا فرد چندین بار در گذشته برای ترک تلاش کرده است؛ اما هر بار دوام نیاورده و مصرف را از سر گرفته است.

از دیگر معیارهای تشخیصی می‌توان به صرف زمان و انرژی زیاد برای خرید الکل، ادامه دادن به مصرف حتی در صورت اطلاع از عوارض آن برای بدن و همچنین بیشتر نوشیدن از قصد و نیت، اشاره کرد.

افرادی که در معرض اعتیاد به الکل قرار دارند

به طور کلی برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد به الکل هستند. اما هیچ گونه واحد و معیار مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. برخی از عواملی که احتمال اعتیاد به این ماده را بالاتر می‌برد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

مردانی که بیشتر از 15 وعده در هفته از الکل استفاده می‌کنند

زنانی که بیشتر از 12 وعده الکل در هفته مصرف می‌کنند

افرادی که بیشتر از 5 بار الکل در روز می‌نوشند

وجود والدین الکلی

وجود سابقه ابتلا به بیماری های مختلف روان

زندگی در خانواده ای که مصرف الکل در آن رایج باشد

اعتماد به نفس پایین

تست اعتیاد به الکل

انواع مختلفی از تست اعتیاد به الکل وجود دارد. همچنین الکل برای مدت زمانی در بدن باقی مانده که در آزمایش های مختلفی به خوبی مشخص می‌شود. آزمایش خون، میزان الکل در خون را برای مدت زمان کوتاهی نشان می‌دهد به همین دلیل ملاک خوبی برای سنجش اعتیاد فرد نیست. برخی دیگر از روش های تست الکل شامل موارد زیر می‌شود.

الکل در آزمایش تنفسی تا 24 ساعت نشان داده می‌شود.

در ادرار 12 تا 48 ساعت

در آزمایش بزاق، 1 تا 5 روز

و در مو تا 90 روز می‌توان آثار نوشیدن الکل را مشاهده کرد.

راهکارهای رهایی از مصرف بیش از حد الکل

اعتیاد به الکل پیشگیری

برای ترک اعتیاد به الکل راهکارهایی وجود دارد که به طور خلاصه شرح داده ایم. می توانید برای دریافت خدمات ترک الکل کلیک کنید.

?رجوع به روانشناس ماهر در حوزه ترک اعتیاد

مصرف الکل مانند گل و شیشه به خاطر روان گردان بودنش، به صحبت و راهنمایی روانشناس احتیاج دارد. به همین خاطر در بسیاری از کشورها مصرف کنندگان و افرادی که اعتیاد به الکل دارند را به مراکز روان درمانی می‌فرستند. در واقع روانشناس به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به دیگران “نه” بگویید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

?رجوع به مراکز درمانی تخصصی

متخصصان برای رهایی از یک ماده اعتیادآور روشی که در نظر می‌گیرند که شامل سم زدایی و تجویز چند دارو می‌باشد. تنها مراکز درمانی استاندارد و بیمارستان‌ها مجاز به انجام سم زدایی هستند. با این کار باعث خروج مواد زیان آور از بدن شده و اعتیاد جسمی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

این دو راهکار موجب ترک آسان تر روحی و جسمی اعتیاد به الکل می‌شوند و موجبات ترک موفقیت آمیز را فراهم می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی اعتیاد به الکل مانند انواع دیگری از اعتیاد، ریشه روانی داشته و برای ترک آن نیز باید از همین طریق شروع کرد. افراد معتاد به نوشیدن الکل، معمولا خود را معتاد تلقی نمی‌کنند به همین دلیل قانع کردن آنها برای ترک نیز آسان نیست. بهتر است این فرایند به تدریج و تحت نظارت یک متخصص انجام گیرد. همچنین معمولا اعتیاد به این ماده به دلیل فراموش کردن مشکلی بزرگ تر رخ می‌دهد؛ به همین دلیل بهتر است افراد مشکل اصلی را پیدا کرده و آن را برطرف کنند. در این صورت ترک اعتیاد نیز آسان تر خواهد شد. اینکار با کمک روانشناس و همچنین اراده خود فرد امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به الکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه مسائلی موجب گرایش افراد به الکل می شود؟

علت خاصی را در گرایش به الکل نمی‌توان نام برد ولی معمولا مواردی نظیر فرار ظاهری از مشکلات، افسردگی، انواع اختلالات … در این امر دخیل هستند.

آیا اعتیاد به الکل خطر مرگ دارد؟

بله متاسفانه مصرف بیش از حد آن موجب اوردوز، سکته و… شده و خطر مرگ را به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود حتما برای درمان مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره