مسمومیت با الکل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مسمومیت با الکل معمولا به دلیل مصرف بیش از حد و گاه تداخل با یک ماده دیگر رخ می‌دهد. شاید کمتر جایی گفته شود اما نوشیدنی‌ها الکلی با وجود زیان‌هایی که برای بدن دارد، یکی از محبوب‌ترین انواع نوشیدنی در سراسر جهان به شمار می‌روند. تجربه احساس سرمستی ناشی از مصرف نوشیدنی‌ها الکلی باعث شده افراد زیادی به مصرف مشروبات الکلی روی بیاورند؛ در حالی که خطر مسمومیت با الکل بسیار زیاد است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. فراموش نکنید که مسمومیت با الکل یکی از اورژانس‌ها پزشکی است. اگر درمان به موقع انجام شود، می‌توان از عوارض ناشی از مسمومیت تا حدودی کاهش داد. در صورت نیاز به یاری در این شرایط می‌توانید از خدمات مشاوره ترک اعتیاد استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسمومیت با الکل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیرات الکل بر بدن

در ابتدا باید بدانیم که الکل بر بخش های مختلف بدن چگونه تاثیر می‌گذارد. مصرف الکل به تنهایی آسیب زاست؛ حال اگر افراد در مصرف آن زیاده روی کرده و دچار مسمومیت با الکل نیز بشوند که مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. 10 درصد از الکل توسط معده و باقی مانده آن توسط روده کوچک و بزرگ جذب می‌شود. بعد از گذشت مدتی تاثیر آن در بدن به اوج رسیده و فرد به اصطلاح مستی را تجربه می‌کند. مصرف الکل نیز می‌تواند منجر به اعتیاد گردد همچنین سیستم گوارشی، قلب، مغز، سیستم ایمنی و حتی رنگ پوست نیز تحت تاثیر مصرف این ماده قرار می‌گیرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو نیز بازدید کنید.

مدت زمان ماندگاری الکل در بدن

مدت زمان ماندگاری الکل در بدن و یا حتی خارج شدن آن به طور کامل، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع مشروبات الکلی و همچنین درصد الکل آنها، وزن و جنسیت افراد، بیماری های زمینه ای و مصرف برخی از داروها در این مورد موثر هستند. برای مثال مدت زمان ماندگاری الکل در بدن خانوم ها بیشتر از آقایان است؛ به همین دلیل با مصرف مکرر بیشتر احتمال دارد که مسمومیت با الکل را تجربه کنند.

مزایای مصرف الکل

این موضوع شاید باعث تعجب عده ای شود. اما به طور کلی مزایای مصرف الکل به قدری نیست که بتوان خطرات ناشی از آن را نادیده گرفت. طبیعی است که افراد با مصرف الکل از حالت طبیعی خارج شده و احساس خوشحالی و سرخوشی می‌کنند؛ همچنین احتمالا اعتماد به نفس آنها بیشتر شده و اضطراب کمتری را نیز تجربه می‌کنند. برخی از آزمایشات نیز حاکی از آن است که مصرف الکل بر عروق کرونر قلب و عروق هم تاثیر می‌گذارد.

فروشگاه آرامیس

مسمومیت با الکل چگونه و طی چه مدت زمانی اتفاق می‌افتد؟

مسمومیت با الکل معمولا در صورت مصرف بیش از اندازه الکل رخ می‌دهد. این نکته را به یاد داشته باشید که جذب الکل در بدن به سرعت انجام می‌شود. از طرفی دفع الکل از بدن با سرعت کمتری انجام می‌پذیرد.

متابولیسم الکل در بدن در کبد صورت می‌گیرد. گفته می‌شود تقریبا نیم ساعت پس از مصرف الکل، جذب آن در خون اتفاق می‌افتد.

اگر فرد طی مدت زمان کوتاهی، مقدار زیادی الکل بنوشد در نهایت منجر به مسمومیت با الکل خواهد شد.

با نوشیدن مقدار زیادی الکل در واحد زمانی کوتاه، کبد قادر به متابولیزه کردن الکل نیست و نمی تواند آن را از بدن خارج کند.

در نتیجه ناتوانی متابولیسم کبد، الکل متابولیزه نشده وارد جریان خون می‌گردد. با افزایش جذب الکل در خون، سطح غلظت الکل خون در بدن فرد نیز بالا می‌رود. افزایش سطح غلظت الکل در خون منجر به عوارض جسمی، روانی و در نهایت منجر به مرگ خواهد شد.

تغییر تعداد تنفس، سرعت ضربان قلب، تغییر دما بدن و مشکلات مربوط به معده ناشی از مصرف بیش از اندازه الکل در مدت زمان کوتاه رخ می‌دهد.

علائم و نشانه های مسمومیت با الکل

نشانه های مسمومیت با الکل

تعداد تنفس به کمتر از ۸ تنفس در دقیقه می‌رسد. این در حالی است که رنج نرمال تنفس بین ۱۲ تا ۲۰ می‌باشد. هم‌چنین فواصل بین تنفس نامنظم و گاهی بیشتر از ۱۰ ثانیه خواهند بود.

گیجی و تغییرات ذهنی، عدم هماهنگی و تعادل در حرکات، استفراغ از دیگر علائم مسمومیت با الکل است.

می‌توانیم تشنج، کاهش دمای بدن، رنگ پریدگی، پوست متمایل به رنگ آبی را از علائم و نشانه‌ها مسمومیت با الکل برشماریم.

فرد مسموم قادر به راه رفتن و ایستادن نیست. به علاوه برقراری ارتباط چشمی در فرد با مشکل روبرو است.

کاهش سطح هوشیاری و عدم آگاهی نسبت به اطراف در موارد مسمومیت شدید با الکل پدید می‌آید.

پیشنهاد می‌شود مقاله اعتیاد به الکل را هم مطالعه کنید.

چه عوارضی در مسمومیت با الکل فرد را تهدید می‌کند؟

نوشیدنی‌ها الکلی هوشیاری را مختل کرده و از طرف دیگر معده را تحریک می‌کنند. استفراغ کردن در این شرایط ممکن است منجر به “خفگی” در فرد شود.

اگر محتویات استفراغ به ریه‌ها و سیستم تنفسی فرد وارد شود، خطر قطع تنفس به وجود می‌آید.

افت سطح قندخون بدن به دنبال استفراغ یکی دیگر از عوارض مسمومیت با الکل است. اگر تجویز گلوکز به موقع صورت نگیرد، در نهایت منجر به اغما و مرگ خواهد شد.

کاهش شدید قندخون در مواردی منجر به تشنج نیز شده است.

کاهش آب و مایعات بدن به دنبال استفراغ رخ می‌دهد. با کاهش آب بدن، احتمال کاهش فشارخون و بالا رفتن ضربان قلب فرد را تهدید می‌کند.

اشاره کردیم که نوشیدنی‌های الکلی باعث افت دما بدن می‌شود. کاهش دمای بدن (هیپوترمی) در کنار افت فشارخون منجر به ایست قلبی خواهد شد.

اختلال در تنفس، ایست قلبی و افت سطح قندخون می‌تواند آسیب‌های مغزی غیرقابل جبرانی برای فرد به همراه داشته باشد.

توجه: کسانی که به طور مدام در حال خوردن مشروبات الکلی هستند، به مرور زمان دچار اختلالاتی در حافظه و حرکت می شوند. یکی از معروف ترین این عارضه ها سندرم ورنیکه کورساکف است.

درمان اوردوز با مشروبات الکلی

درمان‌های خانگی در درمان مسمومیت با الکل تاثیری ندارند. همان‌طور که اشاره کردیم مسمومیت با الکل از اورژانس‌های پزشکی است و نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارد.

بنابراین اگر با فردی که نشانه‌ها مسمومیت را دارد، ابتدا با مراکز درمانی تماس بگیرید. تا قبل از رسیدن نیروها اورژانس می‌توانید با انجام اقدامات زیر به فرد مسموم کمک کنید. (بعد از اقدامات زیر حتما برای شروع درمان و ترک الکل اقدام کنید).

  • اجازه رانندگی به فرد مسموم ندهید. زیرا این افراد با اختلال در هوشیاری روبرو شده‌اند و ممکن است حین رانندگی تعادل خود را از دست بدهند.
  • از دادن قهوه و کافئین به فرد مسموم خودداری کنید. قهوه نه تنها اثرات مسمومیت با الکل را خنثی نمی‌کند، بلکه از طرف دیگر منجر به کاهش آب بدن نیز می‌شود.
  • دوش گرفتن با آب سرد می‌تواند دما بدن را با شدت بیشتری پایین بیاورد. هم‌چنین شوک ناشی از آب سرد می‌تواند به بیهوشی منجر گردد.
  • معده فرد را برای استفراغ تحریک نکنید. به یاد داشته باشید خطر خفگی ناشی از استفراغ فرد را در این شرایط تهدید می‌کند.
  • برای پیشگیری از خفگی در فرد بیهوش، سر او را به یک طرف کج کنید. اگر فرد هوشیار و بیدار است، او را در پوزیشن نشسته نگه دارید.
  • به گرم نگه داشتن بدن فرد کمک کنید. با حرف زدن با فرد مسموم از خوابیدن وی جلوگیری کنید. در آخر، تا زمان رسیدن کمک پزشکی از تنها گذاشتن فرد اجتناب کنید.

چه اقداماتی در موارد مسمومیت با مشروب در مراکز درمانی صورت می‌گیرد؟

  • لوله‌ای از دهان به گلو فرد وارد می‌شود. این کار از این جهت است که انسداد مجاری هوایی برطرف شده و تنفس فرد بهبود یابد.
  • در برخی موارد اکسیژن‌رسانی به کمک ماسک یا لوله‌های بینی برای اطمینان از تنفس موثر بیمار صورت می‌گیرد.
  • جهت افزایش فشارخون و قندخون باید تزریق داخل وریدی آب و مایعات و گلوکز انجام شود.
  • برای تخلیه ادرار از سوندگذاری کمک گرفته می‌شود.
  • تخلیه و پاکسازی معده به کمک لوله‌گذاری بینی_معده‌ای اجرا می‌شود.

پیشگیری از بروز مسمومیت با الکل

وقتی افراد مقدار زیادی الکل مصرف می‌کنند باید برای جلوگیری از مسمویت با الکل نیز، اقداماتی انجام دهند. در واقع می‌توان تا حدی از بروز این مشکل نیز پیشگیری کرد که در قدم اول آن باید کمتر نوشید. اما به هر حال در چنین شرایطی بهتر است افراد بخوابند و از انجام کارهایی که به دقت نیاز دارند؛ پرهیز کنند. همچنین آب و مایعات زیاد مصرف کرده تا الکل از بدن آنها زودتر دفع شود. همچنین مصرف مواد نشاسته دار نیز می‌تواند در این مورد موثر واقع شود.

حساسیت یا مسمومیت با الکل

حساسیت و مسمومیت با الکل

برخی از افراد به الکل حساسیت دارند و در هنگام تجربه نشانه های آن تصور می‌کنند که دچار مسمومیت با الکل شده اند. معمولا نشانه های حساسیت به الکل پوستی بوده و فرد در ناحیه پا دچار خارش و دانه های پوستی می‌گردد. این مورد هم خطرناک بوده و باید پیگیری شود اما با مسمومیت متفاوت است و نیاز به راهکارهای متفاوتی دارد.

سخن پایانی

به طور کلی مسمومیت با الکل به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و همچنین عوامل زیادی بر آن موثر هستند. این موضوع احتمالا عوارض زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت و حتی احتمال مرگ فرد نیز وجود دارد. به همین دلیل باید تا حدامکان از مصرف الکل و یا مصرف بیش از اندازه پرهیز کرد. افرادی که اعتیاد به الکل دارند؛ بیشتر در معرض چنین موضوعی هستند به همین دلیل باید در این مورد از متخصص کمک گرفته و اعتیاد خود را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسمومیت با الکل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره