کنترل چشم چرانی | جلوگیری از چشم چرانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا از راه های کنترل چشم چرانی آگاهی دارید؟ چشم چرانی یک معضل و ناهنجاری اجتماعی است که مشکلات زیادی را در روابط بین فردی ایجاد می‌کند. نگاه خیره و مستقیمی که از روی لذت باشد، نه تنها فرد مقابل را معذب کرده و به او احساس ناامنی می‌دهد، بلکه بر سلامت روان خود فرد نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

احساس بدبینی در رابطه زناشویی و نگاه منفی جامعه تنها بخشی از پیامدهای چشم چرانی است. به همین دلیل لازم است که افراد به دنبال راهی برای ترک این عادت ناپسند در خود باشند. در ادامه مطلب به بررسی کامل راه‌های کنترل چشم چرانی می‌پردازیم. همچنین شما می‌توانید برای ترک این عادت و حل مشکلات ناشی از آن از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

راه‌های کنترل چشم چرانی

چشم چرانی متعلق به قشر جوان و یا یگ گروه سنی خاص نیست، بلکه به راحتی می‌تواند بر هر گروه سنی، جنسی، ملیتی و حتی مذهبی تأثیر گذار باشد. کنترل چشم و نگاه کردن ممکن است در اوایل کار کمی مشکل باشد اما برای فرد با اراده آسان می‌شود و پس از مدتی می‌تواند اختیار چشمانش را بدست آورد. برای کنترل و از بین‌بردن این عادت ناپسند، راه‌هایی پیشنهادمی‌شود که به شرح زیر هستند.

1. خویشتن‌داری

هرفردی باید توجه داشته باشد که تأثیرپذیری از محرک‌ها وتسلیم شدن در برابر غرایز وتمایلات جنسی، با عزت وکرامت انسانی سازگار نیست. برعکس خویشتنداری از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. در واقع شخصی که به امیال و شهوات انحرافی توجهی ندارد، شخصیت خود را با کارهایی همچون عدم کنترل چشم چرانی تنزل نمی‌دهد. فرد اگر عملأ در برابر شهوات مقاومت کند، حتمأ پیروز می‌شود.

 2. کنترل چشم چرانی | توجه به خداوند

توجه به خداوند و درک آگاه بودن خدا از رفتارهای بشر، حیا و ترسی در فرد پدید می‌آورد که می‌تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. یاد کردن خدا از راه‌های کنترل و پیشگیری چشم چرانی و امیال شهوانی است. اگر فرد مدام خود را در محضر خداوند ببیند، حیامی‌کند و سراغ نابهنجاری‌های چشمی‌ نمی‌رود و به راحتی خود را آلوده گناه نمی‌کند. شما می‌توانید با انجام ورزش‌ها و تکنیک‌هایی همچون مدیتیشن یوگا ارتباط خود را با خداوند تقویت کنید.

3. آگاهی از آسیب‌های چشم چرانی

نگاه‌هایی که طولانی می‌شوند، خطرناک هستند. این بدان معناست که چشم قوی‌ترین ابزار حسی است. در واقع قدرت تحریک چشم از بقیه حواس بیشتر است و بیشترین تحریکات حسی را نیز دریافت می‌کند. این دل است که بعد از نگاه کردن شروع به کار می‌کند. یعنی آنچه را چشم‌دیده، دل طلب می‌کند. چون امکان‌رسیدن به آنچه دیده شده فراهم نمی‌شود، افسردگی و رنجوری را برای فرد به دنبال دارد.

در واقع عدم کنترل چشم چرانی باعث اضطراب، نگرانی، هرج ومرج و ناامنی در جامعه می‌شود. از سوی دیگر عادت چشم چرانی در زندگی زناشویی نیز پیامدهای جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. به این صورت که با عادت یکی از زوجین به چشم چرانی، اعتماد میان زن و شوهر از بین می‌رود و به تدریج بدبینی و سردی در رابطه ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه روابط اجتماعی کلیک کنید.

4. برنامه ریزی و تعیین هدف

یکی از راه‌های کنترل چشم چرانی تعیین هدف و برنامه ریزی درست در ذهن است. این هدف‌ها باید معقول و قابل دسترسی باشند. باید برای تمام کارها وفعالیت‌های شبانه روزی خود برنامه‌ای منظم داشته باشید. برنامه‌ای که براساس شناخت از هدف و توانایی‌ها باشد و از این برنامه تخلف نکنید. باید طبق این برنامه عمل کنید و بدانید که هیچ کاری بدون سختی و مشکل نیست. با تلاش می‌توانید افکار خود را به مسیر درست هدایت کرده و کم کم عادت چشم چرانی را کاهش دهید.

5. تقویت اراده در برابر چشم چرانی

داشتن اراده قوی و استوار و تلاش بسیار، رمز پیروزی تمام انسان‌های بزرگ است. انسان توانمندی‌های بسیاری دارد و فقط کافیست به خود ایمان داشته باشد تا بتواند با تکیه بر آن به اراده‌ای محکم برسد. استفاده از راهکارهای تقویت اراده می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. از طرفی باید موانع اراده قوی و رسیدن به هدف برطرف شود. حتما مقاله مدیریت بازخوردهای منفی را هم بخوانید.

6. کنترل چشم چرانی | امید به ترک چشم چرانی

یکی از راه‌های ترک عادت و کنترل چشم چرانی، بالا بردن روحیه، داشتن امید و تلقین مثبت است. اصلا گمان نکنید که ناپاک شده‌اید و تا پایان عمر گرفتار این این عادت زشت هستید. اگر بخواهید می‌توانید کنترل چشم خود را به دست بگیرید. فقط کافیست خوش بین باشید و روحیه و اراده خود را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید هر روز جملات انگیزشی مانند “هیچ چیز نمی‌تواند اراده ام را متزلزل کند و من حتمأ موفق می‌شوم” را با خود تکرار کنید.

7. کمک گرفتن از روانشناس

فراموش نکنید که کمک گرفتن از یک فرد متخصص همواره مسیری راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند. عادت چشم چرانی می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی شخصی و اجتماعی شما به وجود بیاورد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که از یک روانشناس کمک بگیرید تا علاوه بر ترک این عادت، در حل مشکلات ناشی از آن نیز به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل چشم چرانی می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره