روان درمانی | تکنیک ها و تمرینات رواندرمانی نوین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه روان درمانی به دلیل برچسب‌های ناخوشایندی که به همراه بیماری‌های روحی در جامعه مطرح می‌شود یکی از انواع درمان باشد که توجهی به آن نمی‌شود. هیچ فردی دوست ندارد که با عنوان یک انسان بیمار شناخته شود اما مشکلات روحی نیز درست مانند شرایط جسمی به دلیل نقایص فیزیولوژیک ایجاد می‌شوند و باید برای درمان آن‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد. یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی به روان درمانی این است که بسیاری از افراد خود را در زمینهٔ مشکلات روحی صاحب‌نظر می‌دانند و لزومی برای مراجعه به متخصصین در خود نمی‌بینند.

بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید به لحاظ روحی نیاز به کمک از یک فرد متخصص دارید و یا دیگران از شما خواسته‌اند که این کار را انجام بدهید، برای شروع جلسات روان درمانی اقدام کنید. این کار می‌تواند تا حد زیادی شرایط شما را تغییر داده و وضعیت بهتری را در زندگی‌تان ایجاد نماید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

روان درمانی چیست؟

رواندرمانی به‌طورکلی به معنای استفاده از روش‌های مختلفی است که برای رفع مشکلات روحی مورداستفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نوع و میزان مشکل موجود ممکن است از درمان‌های مختلفی برای فرد استفاده شود. این درمان‌ها معمولاً به‌صورت استفاده از دارو، جلسات مشاوره یا درمان‌های سیستمی نظیر درمان تمام اعضای خانواده خواهد بود. جلسات روان درمانی معمولاً هفته‌ای یک‌بار و به مدت یک ساعت تشکیل می‌شوند.

بر اساس اهدافی که درمان‌گر و بیمار با یکدیگر تنظیم می‌کنند در طی این جلسات ممکن است فرد روش‌هایی را برای ایجاد تغییر در باورها آموزش ببیند و یا نحوه انجام برخی رفتارها مانند برقراری روابط اجتماعی به وی آموزش داده شود.

تعداد جلسات لازم برای هر فرد با توجه به نوع درمان، شدت بیماری و همین‌طور میزان همکاری و پیشرفت فرد متفاوت خواهد بود اما به‌طور میانگین شاید بتوان گفت اکثر افراد به حدود 12 تا 15 جلسه درمان نیاز دارند. برای کسب اطلاعات در زمینه علم روانشناسی کلیک کنید. 

فروشگاه آرامیس

 

انواع روان درمانی

با توجه به اینکه اختلالات روحی انواع مختلفی دارند نمی‌توان از یک شیوه درمانی برای تمامی آن‌ها استفاده کرد. به همین خاطر انواع متفاوتی از روان درمانی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. دارودرمانی

یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های روان درمانی استفاده از داروهاست. درمان‌های دارویی به دلیل هزینه پایین و همین‌طور اثربخشی سریع‌شان معمولاً جزء اولین اقدامات درمانی موردنظر هر فرد هستند. بااین‌حال متخصصین توصیه می‌کنند که بهتر است درمان‌های دارویی را به‌عنوان یک روش تکمیلی و در کنار سایر روش‌ها مورداستفاده قرار دهید. زیرا امروزه ثابت‌شده که اگرچه داروها نقش بسیاری در کاهش شدت اختلالات دارند، اما بااین‌حال آن‌ها صرفاً باعث از بهبود علائم می‌شوند و بیماری فرد را به شکل کامل درمان نمی‌کنند.

2. درمان‌های فردی

درمان‌های فردی به‌عنوان یکی از متداول‌ترین روش‌های روان درمانی شناخته می‌شوند. در این شیوه بیمار در جلساتی فردی با درمانگر شرکت کرده و با توجه به نوع مشکل وی اقدامات درمانی مختلفی صورت می‌گیرد. طیف وسیعی از روش‌های روان درمانی فردی وجود دارد که با توجه به نوع مشکل فرد و اهدافی که برای درمان در نظر گرفته‌شده از آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال درمان شناختی رفتاری به دنبال ایجاد تغییر در طرز فکر و شیوه رفتار فرد است. درحالی‌که درمان‌های هیجان محور به دنبال برطرف کردن احساسات منفی هستند که فرد تجربه کرده است.

برای دریافت مشاوره جنسی و مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

3. درمان‌های گروهی

درمان گروهی نیز مانند روان درمانی‌های فردی انواع مختلفی دارد. اما درمان به‌جای یک نفر برای گروهی از افراد با مشکلی یکسان صورت می‌گیرد.

در روان درمانی‌های گروهی فرد پی به تنها نبودن و تجربه احساسی مشترک با افرادی مانند خودش می‌شود. این موضوع بزرگ‌ترین مزیت این روش است. در نتیجه فشار روانی فردی کاهش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر برای حضور در گروه درمانی کلیک کنید.

4. درمان‌های خانوادگی

طبق تجربه بیماری روحی یکی از اعضای خانواده، سلامت روان سایر اعضا را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. همچنین درصورتی‌که شرایط نامناسب خانه یکی از دلایل بیماری فرد باشد، درمان و بازگرداندن فرد به محیط ناسالم قبلی باعث بروز مجدد مشکلات می‌شود. به همین خاطر ایجاد جلسات خانوادگی یکی از انواع روان درمانی بود که برای حل این مشکل پیشنهاد شد.

در این شیوه از روان درمانی اگرچه تمرکز اصلی درمان روی بیمار است اما بااین‌حال خانواده وی نیز به لحاظ سلامت روان موردبررسی قرارگرفته و آموزش‌هایی برای بهبود شرایط و تعامل با یکدیگر به آن‌ها داده می‌شود. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

5. درمان‌های حمایتی

روش‌های حمایتی را شاید کمتر بتوان به‌عنوان شیوه‌ای از درمان در نظر گرفت. در این شیوه سعی بر این است که با انجام برخی حمایت‌ها به فرد کمک شود تا در طی یک بحران روحی سلامت روان خود را حفظ کرده و آسیب کمتری ببیند.

برای آشنایی با تک تک روش های درمان به صورت اختصاصی روی لینک های زیر کلیک کنید.

الکترو شوک درمانی

گشتالت درمانی

درمان وجودی

طرحواره درمانی

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

درمان ای اف تی (هیجان مدار)

رفتار درمانی

چه افرادی می‌توانند از روان درمانی استفاده کنند؟

رواندرمانی تنها برای کمک به بیماران حاد روانی نیست؛ بلکه تمامی افراد و در هر گروه سنی از خدمات روان درمانی استفاده می‌کنند.

مشاوره‌های پیش از ازدواج، خانواده‌درمانی، درمان‌های مربوط به ترک اعتیاد و یا حتی آموزش‌هایی درزمینهٔ برخورد با کودک و نوجوان، آشنایی با نیازهای آن‌ها و راه‌هایی برای بهبود تربیت آن‌ها ازجمله اقداماتی هستند که با مراجعه به مراکز روان درمانی از آن‌ها بهره مند می‌شوید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

آیا روان درمانی واقعاً مفید است؟

یکی از رایج‌ترین سؤالات این است که استفاده از جلسات رواندرمانی چه اهمیتی دارد؟

آیا این جلسات به حد کافی مفید هستند؟

برای پاسخ به این سؤال در نظر داشته باشید که مشکلات روحی، حتی آن‌هایی که بسیار ساده هستند و صرفاً با دریافت یک مشاوره قابل‌حل خواهند بود، بخش زیادی از انرژی و توانایی فرد برای فعالیت در محیط را از وی می‌گیرند.این موضوع باعث خواهد شد که بهره‌وری فرد کاهش پیداکرده یا مشکلاتی را در بخش‌های مختلفی از زندگی برای مثال در برخورد با دیگران پیدا کند. به همین خاطر استفاده از جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا پیش از جدی شدن این مشکلات آن‌ها را حل کند.

جلوگیری از پیشرفت، عود و یا مزمن شدن بیماری‌های روانی نیز یکی دیگر از مزایایی است که روان درمانی‌ها به همراه خواهند داشت. درصورتی‌که برای درمان بیماری‌های روحی اقدامی انجام نگیرد، این احتمال وجود دارد که آن‌ها به‌صورت مزمن در فرد باقی مانده یا مانند اعتیاد، شدت آن‌ها به‌تدریج افزایش پیدا کند. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که نسبت به درمان این اختلالات حساسیت کافی را داشته باشید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روان درمانی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین شیوه روان درمانی کدام است؟

با توجه به اینکه اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و دلایل ایجاد آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد، نمی‌توان یکی از روش‌های درمانی را بهتر از سایرین دانست و برای هر اختلال، با توجه به نوع آن و اهداف درمانی که در نظر گرفته‌شده است، یکی از انواع روان درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روان درمانی برای چه افرادی کاربرد دارد؟

علاوه بر افرادی که دچار بیماری‌ها و اختلالات روانی هستند، شما می‌توانید برای انتخاب همسر، حل مشکلات موجود در روابط عاطفی، آموزش راهکارهایی در زمینهٔ تربیت کودک و نوجوان و یا ترک اعتیاد نیز به مراکز روان درمانی مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره