دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج یک احساس طبیعی است. ما تا اینجا همه سال‌های عمرمان را در خانه پدر و مادر گذرانده‌ایم؛ و عادت داریم که هر روزمان را در کنار آنها باشیم. اما پس از ازدواج شما زندگی جدیدی تشکیل داده‌اید و از پدر و مادرتان دور شده‌اید. پس طبیعی است که به شرایط جدید عادت نداشته باشید؛ و دلتان برای همان شکل سابق زندگی تنگ بشود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر نتوانید احساسات خود را مدیریت کنید احتمالاً درگیر بعضی از مشکلات در زندگی زناشویی خود خواهید شد. پس بهتر است از همین ابتدا احساسات خود را راجع به هر دو خانواده‌ای که به آن تعلق دارید به‌خوبی مدیریت کنید. اگر فکر می‌کنید در این زمینه ضعیف هستید یا شرایط دارد از کنترلتان خارج می‌شود بهترین راه این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

دلبستگی اعضا به یکدیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خانواده است. درست به همین خاطر است که وقتی شما از خانواده‌تان دور می‌شوید دلتنگ آنها خواهید شد. ازدواج نیز یکی از شرایطی است که ما را از پدر و مادرمان دور می‌کند. شما با ازدواج زندگی مستقلی تشکیل داده‌اید؛ و قرار است از این به بعد خانواده جدیدی داشته باشید. بااین‌حال قرار نیست که خانواده اول خود را فراموش کنید یا دلتنگ آنها نشوید. این احساس به‌خصوص در روزهای اول شروع زندگی مشترک و هنگامی که با شرایط جدید غریبه هستید بیشتر خواهد بود.

گاهی اوقات اگر شما این دلتنگی را بیش از حد ابراز کنید یا بخواهید که بازهم مثل گذشته همیشه در کنار خانواده اولتان باشید این موضوع همسرتان را ناراحت خواهد کرد. پس همان‌طور که گفتیم نکته مهم راجع به احساس دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج این است که شما بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید.

 علل دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

فاصله مکانی | دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

ساده‌ترین دلیل دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج، فاصله مکانی است. اگر شما پس از ازدواج از شهر زادگاهتان دور شده باشید و کمتر بتوانید پدر و مادرتان را ببینید طبیعتاً این مسئله دلتنگی بسیاری را به همراه خواهد داشت. توصیه می کنیم مقاله زندگی دور از خانواده بعد از ازدواج را مطالعه نمایید. 

تربیت فرزند وابسته

تعلق خاطر و دوست داشتن خانواده با وابسته بودن به آنها فرق دارد. همه ما پدر و مادرمان را دوست داریم. اما یک انسان مستقل باید این توانایی را داشته باشد که در عین علاقه به خانواده، بتواند از آنها جدا شود و زندگی مستقل خودش را شروع کند. بااین‌حال بعضی مواقع سبک‌های اشتباه تربیتی والدین یا ویژگی‌های شخصیتی خود ما باعث می‌شود که نتوانیم به‌راحتی از خانواده جدا شویم. در حقیقت این افراد دوست دارند که همیشه درست مانند یک کودک در کنار پدر و مادرشان باشند. این شرایط علاوه بر دلتنگی مشکلات بسیار دیگری را نیز در جریان زندگی شما ایجاد می‌کند. پس اگر فکر می‌کنید درگیر آن هستید بهتر است از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

تغییر سبک زندگی | دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

درست از فردای عروسی شما سبک زندگی جدیدی را شروع کرده‌اید. از امروز دیگر در کنار پدر و مادر نیستید. و مسئولیت یک زندگی را به عهده گرفته‌اید. به زبان خیلی ساده می‌شود گفت شما تا دیروز در خانه پدری از خواب بیدار شده‌اید و نقش دختر یا پسر یک خانواده را داشته‌اید. اما از امروز قرار است به شکل متفاوتی زندگی کنید. طبیعتاً این تغییر وضعیت به همان اندازه که هیجان‌انگیز و خوشایند است مشکلاتی مثل دلتنگی را هم به همراه خواهد داشت.

نگرانی برای پدر و مادر

برخی افراد به‌خصوص آنهایی که پدر و مادر مسن یا بیمار دارند معمولاً در خانواده اول خود وظایف بسیاری را برعهده داشته‌اند. همین موضوع باعث می‌شود که آنها کمی بیشتر از دیگران به پدر و مادر خود وابسته باشند. ممکن است حالا دلتان برای آنها شور بزند یا درگیر این فکر باشید که اکنون چطور می‌خواهند زندگی کنند. این مسائل باعث می‌شود شما بیشتر از سایر دختران و پسران نگران پدر و مادر باشید و دلتنگ آنها بشوید.

اختلافات خانوادگی | دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

گاهی اوقات پدر و مادر با همسر ما رابطه خوبی ندارند. این موضوع به‌تدریج روی ارتباط شما با یکدیگر تأثیر خواهد گذاشت. شما از طرفی دلتنگ والدین خود می‌شوید و از سوی دیگر به همسرتان نیز تعلق و تعهد دارید. در چنین شرایطی بهترین راهکار این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

پی‌بردن به زحمات پدر و مادر

وقتی مسئولیت زندگی را برعهده می‌گیریم تازه متوجه خواهیم شد که پدر و مادرمان چقدر زحمت می‌کشیده‌اند. همین مسئله باعث می‌شود قدر محبت آنها را بیشتر بدانید و دلتنگشان بشوید. پدر و مادر همیشه همه تلاش خود را برای برطرف‌کردن نیازهای جسمی و روحی ما انجام می‌دهند. اکنون ممکن است بیش از همیشه جای خالی آنها را احساس کنید. این بسیار طبیعی است که شما دلتان برای روزهایی تنگ شود که دیگران در تمام مسئولیت‌ها به شما کمک می‌کردند و زندگی بی‌دغدغه‌تری داشتید.

احتیاج به تجربیات پدر و مادر

همه ما وقتی درگیر یک مشکل می‌شویم قبل از هر چیز و هرکس به سراغ پدر و مادرمان می‌رویم. آنها همیشه به درد و دل‌های ما گوش می‌کنند و برای حل کردن مشکلات کمکمان می‌کنند. شاید بتوانیم بگوییم یکی از دلایل دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج همین است. ما اکنون مشکلات بیشتری داریم. اما به‌اندازه قبل و به‌راحتی به پدر و مادرمان دسترسی نداریم. این شرایط گاهی باعث می‌شود دلمان برای روزهای سابق که به‌راحتی به آنها تکیه می‌کردیم تنگ بشود.

راهکارهای رفع دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

ارتباط با پدر و مادرتان را حفظ کنید

اولین و بهترین راهکار این است که پس از ازدواج نیز ارتباط خود را با خانواده حفظ کنید. شما زندگی جدیدی تشکیل داده‌اید اما این نباید به معنای فاصله‌گرفتن از خانواده‌تان باشد. سعی کنید در طول هفته دو تا سه بار به آنها سر بزنید. یا پدر و مادرتان را به خانه جدیدتان دعوت کنید.

این روزها تلفن‌های همراه و اینترنت ارتباط را برای همه ما آسان کرده است. حتی اگر به دلایلی مثل مشغله‌های کاری یا فاصله مکانی فرصت نمی‌کنید مرتب به پدر و مادرتان سر بزنید با استفاده از تکنولوژی با آنها در ارتباط باشید؛ آنها را در جریان اتفاقات زندگی‌تان، حتی مسائل ساده‌ای مثل غذایی که پخته‌اید قرار بدهید. و از آنها نیز بخواهید راجع به مسائل مختلف با شما صحبت کنند.

برای روزتان برنامه‌ریزی کنید

یکی از راهکارهایی که به شما کمک می‌کند احساساتتان را مدیریت کنید این است که برای ساعات مختلف روز برنامه داشته باشید. حتماً خودتان هم متوجه این موضوع شده‌اید که ما وقتی سرمان را گرم مسائل مختلف می‌کنیم حالمان بهتر است. به همین نسبت وقتی فعالیتی نداشته باشیم افکار و احساسات منفی بیشتر ما را درگیر خودشان خواهند کرد.

با زندگی جدیدتان همراه شوید | دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

ازدواج یک تغییر بسیار بزرگ در زندگی ماست. اینکه شما دلتنگ پدر و مادرتان شده‌اید خیلی وقت‌ها به این خاطر است که ما زندگی و نقش جدیدمان را نپذیرفته‌ایم. پس یک راه‌حل مناسب این است که هرچه سریع‌تر با جریان زندگی جدیدتان هماهنگ شوید. از همسرتان بپرسید چه انتظاراتی از شما دارد و مسئولیت‌های نقش همسری را برعهده بگیرید. محیط جدید را به‌عنوان خانه و محل زندگی‌تان بپذیرید و برای هرچه بهتر کردن شرایط تلاش کنید.

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد

همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم مهم‌ترین چیزی که پس از ازدواج باید به آن توجه کنید حفظ تعادل بین دو خانواده است. رفتار شما نباید به شکلی باشد که همسرتان احساس کند او به‌اندازه خانواده برایتان مهم نیست. یا برعکس؛ پدر و مادر نیز نباید احساس کنند شما آنها را فراموش کرده‌اید. این موضوع شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما عمل‌کردن به آن خیلی هم راحت نیست. در چنین شرایطی بهتر است شما از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاور خانواده کمکتان خواهد کرد تا مهارت‌های لازم برای همسر و فرزند خوب بودن را پیدا کنید. اگر بین همسر و پدر و مادر شما اختلاف وجود دارد یا درگیر هر مشکل دیگری شده‌اید نیز می‌توانید این مسائل را با مشاور در میان بگذارید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در مورد دلتنگی برای پدر و مادر بعد از ازدواج

همسرم به دلیل دلتنگی برای پدر و مادرش هر روز به خانه آنها می‌رود؛ چطور به او بگویم که این رفتار ناراحتم می‌کند؟

اگرچه شما می‌بایست دلتنگی‌ها و ناراحتی همسرتان را درک کنید بااین‌حال همسرتان نیز باید مدیریت‌کردن احساسات را یاد بگیرد. بهترین راهکار این است که در یک شرایط مناسب صادقانه راجع به احساساتتان با همسرتان صحبت کنید و با کمک هم یک تصمیم جدی برای زندگی‌تان بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره