زندگی دور از خانواده بعد ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی در شهری دور از خانواده می‌تواند برای بسیاری از ما تصمیم سختی باشد. شاید آن‌قدر به خانواده وابسته باشیم که حتی به این موضوع فکر هم نکنیم. یا شاید بسیاری از موقعیت‌های خوب زندگی را به این خاطر که نمی‌خواهیم از خانواده دور شویم کنار گذاشته باشیم. با همه این‌ها در زندگی هرکدام از ما ممکن است اتفاقاتی بیفتد که مجبورمان کند از اعضای خانواده دور بشویم. این موقعیت‌ها به همان اندازه که می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت‌مان را فراهم کنند قسمت‌های منفی هم خواهد داشت. برای مثال اگر آمادگی زندگی کردن مستقلانه را نداشته باشید احتمالاً درگیر مشکلات مختلفی ازجمله بیماری‌های روحی خواهید شد. پس قبل از اینکه راجع به جدا شدن از خانواده تصمیم جدی بگیرید بهتر است در مورد آن به‌خوبی فکر کنید. در صورتی با چنین مساله‌ای روبه‌رو هستید خدمات مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی دور از خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

زندگی در شهری دور از خانواده چه آمادگی‌هایی باید داشته باشیم؟

آمادگی برای زندگی دور از خانواده

پیش از هر چیز به جای تصمیم گیری احساسی، منطقی فکر کنید. شما برای زندگی نیاز به اسباب و مهارتهایی دارید. آن قدرها هم که فکر می‌کنید زندگی دور از خانواده آسان نیست. پس حتما در این باره برنامه ریزی نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

1- هدف مشخصی داشته باشید

اگر می‌خواهید در محیطی دور از خانواده خود زندگی کنید داشتن هدف یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. جدا شدن از خانواده برای همه ما تصمیم بسیار سختی است. زندگی کردن بدون آن‌ها به این معناست که شما بخش مهمی از حمایت‌های اطرافیان خود را از دست می‌دهید؛ و این می‌تواند دلیلی برای بسیاری از مشکلات روحی باشد. در چنین شرایطی داشتن هدف و انگیزه یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که به کمک شما می‌آید. اینکه از ابتدا هدف داشته باشید و برای آن مبارزه کنید در شرایطی که از تنهایی و نبود حمایت خانواده خسته می‌شوید به شما کمک خواهد کرد.

2- مهارت‌های فردی

همان‌طور که گفتیم جدا شدن از خانواده به این معناست که شما بخش زیادی از حمایت‌هایی که تا امروز داشته‌اید را از دست خواهید داد. درواقع در شهر یا کشور جدید بیش از هرکس و هر چیز باید روی توانایی‌های خودتان تکیه داشته باشید. به همین خاطر بالا بردن این توانایی‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید پیش از جدا شدن از خانواده انجام دهید.

شما به مهارت‌های ساده‌ای مثل انجام دادن کارهای خانه تا توانایی‌های پیچیده‌تری مثل توانایی حل مسئله، مدیریت بحران و تفکر انتقادی نیاز خواهید داشت. پس پیش از آنکه از خانواده خود جدا شوید به این سؤال پاسخ دهید که آیا واقعاً این توانایی‌ها را در خودتان احساس می‌کنید؟

3- روابط اجتماعی مناسب

هنگامی‌که از محل زندگی خود دور می‌شوید تنهایی یکی از مشکلات جدی است که درگیر آن خواهید شد. به همین خاطر برقراری رابطه اجتماعی مناسب با کسانی که در مقصد جدید شما زندگی می‌کنند بسیار مهم است. برای اینکه احساس تنهایی شما کمتر باشد و راحت‌تر با شرایط جدید کنار بیایید سعی کنید دوستانی در محیط تازه برای خود پیدا کنید و از تجربه آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کنید.

اگر برای فرار از خانواده تصمیم به رفتن دارید، حتما مقاله فرار دختران از خانه را مطالعه نمایید.

ازدواج و زندگی در شهری دور از خانواده

ازدواج به‌خصوص برای خانم‌ها یکی از شایع‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود محیط زندگی خود را تغییر بدهند. این موضوع گاهی اوقات اضطراب بسیاری را به همراه می‌آورد. ازدواج به‌خودی‌خود تغییر بسیار بزرگی در زندگی ما محسوب می‌شود. به‌خصوص اگر این شرایط همراه با تغییر محل زندگی شما باشد به این معنی است که شما فشار روانی چند برابری را برای خودتان در نظر گرفته‌اید. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از دختران و پسران یا خانواده آن‌ها با ازدواج و زندگی در شهری دور از خانواده مخالف باشند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که قرار نیست برای همیشه وابسته به خانواده زندگی کنید؛ همه ما دیر یا زود باید به استقلال از خانه پدری و داشتن یک زندگی مستقل فکر کنیم. به همین خاطر مشاورین توصیه می‌کنند که هرگز پیشنهاد ازدواج را تنها به این دلیل که باید از خانواده خود جدا بشوید رد نکنید.

بلکه در این شرایط به‌خوبی جنبه‌های مختلف تصمیم‌تان را در نظر بگیرید. اگر احساس می‌کنید که مشکل جدی بر سر راه ازدواج شما وجود ندارد با همسرتان راجع به رفت‌وآمد به خانه پدری و دیدن اعضای خانواده توافق کنید. اگر در این مورد هم با یکدیگر به توافق رسیدید می‌توانید زندگی خود را شروع کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله ازدواج برای فرار از خانواده را نیز بخوانید.

پیامدهای زندگی در شهری دور از خانواده

شاید هم اکنون که ذهن تان درگیر است فقط به دور شدن از خانواده فکر می‌کنید. این دور شدن هم مزایا و هم پیامدهایی دارد که در ادامه بررسی کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم که حتما درباره راهای حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

نتایج مثبت

شاید جدا شدن از خانواده برای شما بسیار سخت باشد یا احساس کنید که هیچ نفعی در این شرایط برایتان وجود ندارد. اما واقعیت این است که زندگی مستقل از خانواده می‌تواند پیامدهای مثبتی هم برای‌تان داشته باشد. برای مثال شما در این شرایط مستقل بودن را یاد می‌گیرید و مهارت‌هایی پیدا می‌کنید که شاید بدون جدا شدن از خانواده هرگز آن‌ها را به دست نمی‌آوردید. آشنا شدن با یک فرهنگ جدید و پیدا کردن دوستان تازه از دیگر توانایی‌هایی است که در این موقعیت به دست می‌آورید.

نتایج منفی

زندگی کردن در یک محیط جدید به همان اندازه که می‌تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد مشکلاتی را هم به همراه خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم دور شدن از خانواده و دوستان در اولین قدم احساس تنهایی را در شما ایجاد می‌کند. به‌علاوه در شرایطی که درگیر مشکلات می‌شوید احتمالاً آشنایی وجود ندارند که بتوانید روی کمک آن‌ها حساب کنید. این شرایط می‌تواند هر کسی را به سمت احساس تنهایی و بیماری‌های روحی جدی‌تری مانند افسردگی سوق بدهد. پیشنهاد می‌شود مقاله راه‌های حل اختلافات خانوادگی را مطالعه نمایید.

زندگی در شهری دور از خانواده و اهمیت مشاوره

تا به اینجا نکات مثبت و منفی زندگی کردن دور از خانواده را بررسی کردیم. همان‌طور که می‌بینید زندگی در شرایط جدید می‌تواند باعث رشد و پیشرفت شما باشد. درعین‌حال اگر به‌درستی راجع به آن تصمیم نگرفته باشید ممکن است روزهای سختی را تجربه کنید. به همین خاطر تصمیم‌گیری راجع به اینکه آیا از والدینتان جدا شوید یا نه تصمیم مهمی است که باید به‌خوبی راجع به آن فکر کنید.

کمک گرفتن از یک روانشناس در این شرایط بسیار مفید است. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی شما، مهارت‌هایی که دارید و همین‌طور شرایط زندگی‌تان کمک خواهند کرد تا بهترین تصمیم را بگیرید. علاوه بر تصمیم‌گیری برای مهاجرت، روانشناسان می‌توانند با آموزش راهکارهای مناسب به شما از اینکه در محیط جدید آسیب ببینید جلوگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی دور از خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

زندگی در شهری دور از خانواده چه مشکلاتی به همراه دارد؟

بسیاری از آن‌هایی که در شهری به دور از خانواده زندگی می‌کنند احساس تنهایی کرده و تصور می‌کنند که تکیه‌گاه‌های زندگی خود را ازدست‌داده‌اند. این شرایط می‌تواند باعث بروز بیماری‌های روحی مختلف مانند افسردگی در فرد بشود.

چطور خودم را راضی کنم که برای ازدواج از خانواده‌ام دور شوم؟

یادتان باشد جریان طبیعی زندگی به این صورت است که همه ما باید دیر یا زود از خانواده اولیه‌مان جدا شویم و مستقلانه به زندگی ادامه بدهیم. به همین خاطر اگر در طرف مقابل مشکل خاصی نمی‌بینید بهتر است صرفاً به دلیل دوری مسافت به او جواب منفی ندهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره