ازدواج عاقلانه یا عاشقانه | فواید و معایب ازدواج عاقلانه و عاشقانه چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج عاقلانه یا عاشقانه ؟ سوالی است که برای بسیاری از افراد هنگام همسرگزینی پیش می‌آید. آیا می‌شود با عشق ازدواج کرد اما هیچ تفاهمی نداشت؟ یا آیا می‌شود بدون عشق و فقط بر اساس منطق ازدواج کرد؟ همه ما می‎دانیم که ازدواج منطقی با چاشنی عشق موفق‌ترین ازدواج است. اما گاه ما آدم‌ها به خاطر تجربیاتمان از زندگی، در برهه ای از زمان ملاک‌های اشتباهی برای ازدواج در نظر می‌گیریم. اهمیت بیش از حد به مادیات، سطح خانوادگی، ظواهر، عدم توجه به شخصیت، عجله برای ازدواج و… ما را بر سر دوراهی عشق و منطق می‌گذارد. در ادامه برای پیداکردن جواب این سوالات توضیحاتی ارائه کرده‌ایم. اما حتما قبل از هر اقدامی مشاوره ازدواج دریافت نمایید.

در ازدواج عاقلانه موفق هستیم یا ازدواج عاشقانه

برای مثال فرض کنید که شما با فردی که عاشق او بودید ازدواج کردید اما هیچ تفاهمی ندارید. یا با فردی ازدواج کردید که عاشقش نیستید و فقط به خاطر شرایطش ازدواج کردید. آیا از نظر شما این ازدواج‌هاموفق است؟ برای انتخاب‌همسر معیارهای متفاوتی برای هر فرد وجود دارد. برای مثل بسیاری از افراد برای انتخاب‌همسر دنبال فردی وفادار، صادق، مهربان، خوش رفتار و … هستند. اما ممکن است این معیارها با معیارهای شما متفاوت باشد. پس چه ازدواجی خوب است؟

برای آشنایی با نشانه های یک ازدواج موفق کلیک کنید.

فواید ازدواج عاقلانه

داشتن هدف و مسیر مشخص: اگر ازدواجی منطقی انتخاب کنید می‌دانید که هدف مسیرتان چیست، بدون برنامه انتخاب نکردید، چه می‌خواهید و آینده نگری می‌کنید و برای هر اتفاقی که در مسیر زندگی رخ می‌دهد با عقل و منطق چاره می‌اندیشید.

تفاهم بیشتر است: در ازدواج به صورت منطقی علایق، عقاید، افکار و تفاهم فرهنگی بیشتر است. به فرهنگ خانواده ها، اختلاف طبقاتی و اختلاف مالی به صورت دقیق‌تری نگاه و بررسی می‌کنند.

اختلافات کمتر است: اکثر مشکلات بعد از ازدواج نداشتن تفاهم و هم نظر نبودن است. در ازدواج های عقلانی این اختلاف نظرات کمتر است و چالش‌های کمتری رخ می‌دهد.

فروشگاه آرامیس

داشتن حق و حقوق مشخص: در ازدواج های منطقی هر دو طرف می‌دانند که هر فردی برای خود تفریحات، تنهایی و آرامش لازم دارد و به نیاز های هم احترام می‌گذارند.

پیامدهای ازدواج عاقلانه

رابطه هیجان ندارد: شاید روابط گاهی نیاز به هیجان داشته باشد. اما در روابطی که بر اساس عقل و منطق پیش می‌رود همه چیز دقیق و برنامه ریزی شده است. زوجین گذشت ندارند و سرد و خشک رفتار می‌کنند.

انتخاب‌ها حد وسط ندارند: در ازدواج های عاقلانه ، زوجین هنگام انتخاب، بحث و مشکلات؛ صفر و صد رفتار می‌کنند و عشق را چاشنی روابط نمی‎کنند تا گذشت را بیشتر کنند.

رابطه جنسی هیجان ندارد: در ازدواج های عاقلانه رابطه جنسی را به عنوان یک ابزار برای رفع نیاز می‎بینند و عشق را در رابطه تجربه نمی‎کنند. خانم ها در رابطه‌جنسی بدون عشق بیشتر آسیب می‌بینند.

احتمال جدایی بیشتر است: در ازدواج های عاقلانه زوجین هنگام اختلافات و نداشتن نظرات مشابه دچار خطر می‎شود. زیرا در این ازدواج ها افراد همه برنامه ها را از قبل پیش بینی کردند و اگر طبق میلشان برنامه ها پیش نرود مانعی برای جدایی نمی‎بینند.

فواید ازدواج عاشقانه

رابطه هیجان بالایی دارد: در ازدواج های بر اساس عشق،شور و هیجان فراوانی وجود دارد. زوجین حتی با داشتن مشکلات دوست دارند که تنوع و هیجان را تجربه کنند.

از خود گذشتگی وجود دارد: در ازدواج های عاشقانه زوجین حتی اگر اختلافات و مشکلات زیادی داشته باشند گذشت می‌کنند و از خطاهای یکدیگر چشم پوشی می‌کنند.

رابطه جنسی عشق دارد: در ازدواج های عاشقانه رابطه جنسی صرفا برای رفع نیاز نیست و عشق و هیجان هم به همراه دارد. احساس رضایت در این روابط بیشتر است.

پیامدهای ازدواج عاشقانه

به وجود آمدن اختلاف نظر: در ازدواج های عاشقانه معیارها بر اساس تفاهم و همسو نیست. ممکن است اختلاف نظرات زیادی در طول زمان بوجود بیاید و دچار مشکلات شوند.

نداشتن برنامه ریزی: در ازدواج عاشقانه افراد فقط به دنبال رسیدن به معشوق هستند و برنامه ریزی مشخص، اهداف یکسان و آینده نگری ندارند.

مشکلات مالی پیشرو: در کنار عشق شما نیاز به غذا، سرپناه و امنیت دارید. اگر قبل‌ازدواج برنامه ریزی مالی نداشته باشید و فقط به دنبال عشق تان باشید؛ آن وقت حتما با مشکلات مالی شدیدی روبرو خواهید شد.

نتیجه گیری

احتمالا طبق اطلاعاتی که با مطالعه مقاله بدست آوردید متوجه شدید که ازدواج صرفا فقط عاقلانه یا عاشقانه درست نیست. برای بدست آوردن یک زندگی مشترک موفق باید که هر دو معیار را در اولویت بگذارید. یعنی ازدواجی منطقی و عاقلانه با چاشنی عشق داشته باشید.

اما پارامترهای مختلفی در حین ازدواج و آشنایی ممکن است پیش بیاید. در شرایط واقعی تصمیم گیری دشوارتر می‌باشد. شما و خانواده‌تان باید به جوانب زیادی توجه کنید. اما بی تجربگی و عدم آگاهی از پارامترهای مهم ازدواج باعث می‌شود که صلاحیت بررسی این موضوع بر عهده یک متخصص روانشناس قرار بگیرد. پس حتما برای دریافت مشاوره ازدواج اقدام نمایید. برای پیش بینی موفقیت در ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج عاقلانه یا عاشقانه در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره