برخورد با پدر معتاد | با پدر معتاد چه کنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نحوه صحیح برخورد با پدر معتاد چیست ؟ می‌دانیم که اعتياد پدر خانواده، یک چالش بزرگ است که آسیب‌های احساسي، ذهني، فردي و اجتماعي را به شما وارد می‌کند. چرا که هر فردی تحت تاثیر خانواده‌ای است که در آن بزرگ می‌شود و غیر از عوامل ژنتیکی، شرایط رفتاری و اجتماعی خانواده هم بر آینده شما تاثیر می‌گذارد. اعتیاد پدر خانواده سخت‌ترین شرایطی می‌باشد که هر فرزند می‌تواند تجربه کند.

برای همین هر فرزندی به محض اطلاع از اعتیاد پدر، این سوال برایش مطرح می‌شود که چطور به او کمک کنم؟ چگونه با او رفتار کنم تا به بدی کارش و تاثیرات منفی اعتیادش در آینده من پی ببرد و در جهت ترک اعتیاد قدم بردارد؟ اگر به دنبال جواب مناسبی برای این سوالات هستید و می‌خواهید به ترک اعتیاد پدر کمک کنید در این مقاله با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با پدر معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیرات اعتیاد پدر بر زندگی فرزندان | برخورد با پدر معتاد

فرزندان هر خانواده‌ای که پدر معتاد دارند، می‌دانند که اعتیاد به مواد مخدر رفتاری طبیعی نیست. پدر ممکن است بنا به دلایلی به آن دچار شود؛ ولی غالبا تاثیرات مخرب آن بر فرزندانش را نمی‌بیند. شما به عنوان فرزند به ویژه دختران از این قضیه بیشتر آسیب خواهید دید. باید بپرسید با پدر معتاد چکار کنم، به دنبال راهکارهایی باشید که از آسیب جدی به خود و خانواده‌تان جلوگیری کنید.

از عمده‌ترین مشکلاتی که فرزندان پدر مبتلا به اعتیاد تجربه می‌کنند؛ افت تحصیلی و مشکلات در مدرسه، اعتماد به نفس پایین و مشکلات مربوط به آن، مشکلات احساسی و رفتاری در مواجهه با همسالان، ریسک بالای ابتلا به افسردگی و اضطراب، مصرف الکل و مواد مخدر می‌باشد.

برای جلوگیری از آثار اعتیاد پدر و مادر کلیک کنید.

برخورد با پدر معتاد چرا اهمیت دارد؟

اگر پدر شما هم اعتیاد دارد، حتما متوجه نابسامانی‌ها و آشفتگی‌هایی در خانواده‌تان هستید که همگی ریشه در اعتیاد پدر به عنوان سرپرست خانواده دارد. ارتباطات اعضای خانواده‌تان در هم آمیخته و حتی ممکن است به طلاق والدینتان منجر شود. بدتر این که اگر خواهر یا برادر خردسال دارید، او آسیب بیشتری می‌بیند؛ چون درک درستی از علت این مشکلات ندارد و در خانه‌ای که پدر باید منبع امنیتش باشد،  احساس ناامنی خواهد کرد.

شما به عنوان خواهر یا برادر بزرگتر وظیفه دارید به حل این مشکل بپردازیذ. با مشورت دیگر اعضای خانواده مخصوصا مادرتان تمام روش‌های ممکن برای کمک به پدر و نجات خانواده خود را امتحان کنید. اگر خاوادگی از پدر حمایت کنید و رفتاری صحیح جهت ترک اعتیاد او را در پیش بگیرید، حتما در بهبود وضع موجود موفق خواهید شد. باید به‌جای رفتار تند و خشن، هیجانات منفی را کنترل و احساسات خود را مدیریت کنید.

برخوردهای صحیح با فرد معتاد | برخورد با پدر معتاد

نحوه درست برخورد با پدر معتاد

برای حل مشکل اعتیاد پدرتان بهتر است ابتدا دلایل او برای روی آوردن به اعتیاد را پیدا کنید، بفهمید که چرا درگیر شده و سپس در جهت رفع آن برنامه بریزید. شما می‌توانید برای این کار با یک روانشناس باتجربه در زمینه اعتیاد مشورت کنید و آموزش‌های لازم را دریافت کنید. در اینجا روش‌هایی برای برخورد درست با پدر معتاد را آورده‌ایم.

1- کاهش محرک‌ها

اول از همه ببینید که چه شرایط روحی و روانی، کدام مکان و یا چه زمان‌هایی، پدر را بیشتر به مصرف مواد تحریک می‌کند. در کل عواملی که او را وسوسه می‌کند را پیدا کنید و سعی کنی آن عوامل برا بطور غیرمستقیم کم  یا حذف کنید.

2- در برخورد با پدر معتاد از او حمایت کنید

این خیلی مهم است که شما از پدر در این شرایط حمایت عاطفی و جسمی کنید، کاری کنید حس کند که برای شما و خانواده مهم است و باور کند شما حتی در این شرایط او را تنها نمی‌گذارند. او به علت مصرف مواد احساس بی‌ارزشی دارد اما اگر از طرف فرزندش و خانواده حمایت شود حتما انگیزه بیشتری برای درمان خواهد داشت.در او بوجود می‌آید.

3- عوارض اعتیادش را بشناسید

نوع ماده مصرفی او را شناسایی کنید، سپس درباره عواض و نشانه‌های خماری و نئشگی آن اطلاعات کسب کنید. به این طریق با مشاهده هر رفتار عجیب در او، غافلگیر نمی‌شوید و می‌توانید واکنش مناسب در برابرش نشان دهید.

4- اعتیاد یک بیماری‌است نه جرم

شما باید باور کنید که اعتیاد یک نوع بیماری است نه جرم. با پدر معتاد مثل یک بیماری که جراحی کرده یا دست‌ و پایش شکسته رفتار کنید. درمان اعتیاد پدرتان باید با روش درست و تحت نظر یک متخصص ترک اعتیاد و در بهترین مرکز ترک اعتیاد انجام شود. نکته مهم در درمان او حمایت عاطفی درشماست.

5- از خودتان محافظت کنید | برخورد با پدر معتاد

چنانچه پدر شما به مواد توهم‌زا یا شیشه اعتیاد دارد، باید بدانید این مواد هوشیاری فرد را می‌گیرند و مصرف‌کننده هیچ کنترل و آگاهی نسبت به رفتارهایش ندارد. در این صورت بیشتر مراقب خودتان باشید تا مورد آسیب و سوءاستفاده جسمانی و روانی قرار نگیرید. بهترین کار این است که از روانشناس یا حتی از مراجع قانونی کمک بخواهید. شاید هم لازم باشد تا بهبود وضعیتش از او دور باشید.

6- همه مشکلات خانه را به اعتیاد او مرتبط نکنید

از ربط دادن تمام مسائل و مشکلات موجود در خانواده به او و اعتیادش جدا خودداری کنید، این کار تنها موجب افزایش فشار روانی و احساس گناه در او می‌شود. در عوض همین اعتیاد را هم یکی از مشکلات خانواده در نظر بگیرید.

7- پرهیز از بکارگیری روش‌های اجباری

یکی از نادرست‌ترین رفتارها در مورد فرد معتاد این است که بخواهیم او را به زور ترک دهیم. مثلا به‌ اجبار و زور او را به مرکز ترک اعتیاد ببرید. این کار تأثیر عکس خواهد داد و اوضاع او را بدتر خواهد کرد، زیرا زور و اجبار موجب می‌شود که پدرتان تصور کند شما از وضعیت جسمی و روانی او هی درکی ندارید.

8- به ترک اعتیادش پافشاری کنید | برخورد با پدر معتاد

تنها هدفتان را ترک کامل اعتیاد پدر بدانید؛ اصلا  قول‌های پوچ «قول می‌دهم از این به بعد کمتر بکشم» یا «این بار آخر است که می‌کشم» را باور نکنید. او را قانع کنید که تنها راه حل موجود ترک اعتیاد است. البته فقط گفتن «شما باید ترک کنی» کافی نیست. باید برنامه و راهکار مشخصی ارائه دهید.

9- تا مرحله آخر و درمان کامل او را تنها نگذارید

فکر نکنید که با بستری کردن در کلینیک ترک اعتیاد، کار تمام است و متخصصان در آنجا همه کارها را انجام می‌دهند. در مرکز ترک همچنان به او سر بزنید، محبت و نگرانی خود را نشان دهید. حمایت‌ شما باید در طول درمان و حتی بعد از درمان جسمی و مرخص شدن از کلینیک نیز ادامه پیدا کند تا زمانیکه پدر زندگی جدید و سالمی را با امید به شما شروع کند.

10- درباره اعتیاد و مواد مخدر اطلاعات کسب کنید

شما برای کمک به پدر معتاد تان باید نسبت به بیماری او بینش کافی داشته باشید. حرکت در مسیری که هیچ شناختی از آن ندارید شما را به بیراهه می کشاند. باید بدانید که اعتیاد چه تغییراتی در جسم و رفتار او ایجاد کرده است. آن وقت در برخورد با پدر معتاد تان روش مناسبتری انتخاب خواهید کرد.

کلام آخر در مورد برخورد با پدر معتاد

بر همه روشن است که کنار آمدن فرزندان با موضوع اعتیاد پدر، موضوع خیلی سختی است. چرا که اعتیاد والدین بویژه پدر، تاثیر زیادی بر زندگی حال و آینده فرزندان می‌گذارد. در چنین شرایطی شما باید به دنبال راهی برای نجات پدر و خودتان باشید. با مطالعه اثرات مخرب اعتیاد پدر بر خانواده و آینده خودتان، شاید بیشتر مصمم شوید که او را ترک دهید. ترک موفق او به نحوه رفتار شما با او یستگی دارد، هیچ موقع در این مسیر احساس تنهایی و یاس نکنید. متخصصان و مشاوران ترک اعتیاد در کنار شما هستند تا بهترین راهنمایی و راهکارها را برای ترک اعتیاد به شما آموزش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با پدر معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره