دیدار والدین با خواستگار دختر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دیدار والدین با خواستگار دختر یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زندگی هر پدر و مادری است. شما قرار است در این ملاقات با فردی آشنا بشوید که احتمالاً فرزندتان بقیه عمرش را در کنار او می‌گذراند. پس می‌بایست حواس‌تان را به همه نکات جمع کنید. اما برای بعضی از ما که تجربه‌ای در این زمینه نداریم این دیدار می‌تواند نگران‌کننده یا پر از استرس باشد. احتمالاً شما درگیر سؤال‌های بسیاری می‌شوید؛ مثلا قرار باید در کجا باشد؟ یا در اولین برخورد درباره چه چیزی صحبت کنیم؟ طبق یک قانون ساده و کلی بهتر است خودتان باشید. سعی کنید همان‌طور که راحت هستید رفتار کنید. این کار هم شما و هم طرف مقابل را در شرایط آرامی قرار می‌دهد. یادتان باشد هدف اولین دیدار فقط آشنایی شماست. پس همه چیز را مانند یک گفتگوی دوستانه و با آرامش جلو ببرید. و حتما پیش از آن مشاوره ازدواج دریافت کنید.

دیدار والدین با خواستگار دختر

اینکه فرزندمان با چه کسی ازدواج می‌کند برای همه ما مهم است. یک انتخاب درست هم زندگی و خوشبختی فرزندتان را تضمین می‌کند و هم به شما برای داشتن خانواده‌ای بزرگ‌تر کمک می‌کند. به همین خاطر همه ما روی ازدواج فرزندان‌مان حساس هستیم. بااین‌حال دختران به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر، نیاز به مراقبت بیشتری برای ازدواج خواهند داشت.

به‌علاوه همه ما از تأثیرات دیدار اول آگاه هستیم. بسیاری از باورها و مسائلی که در این دیدار پیش می‌آیند تا مدت‌ها یا شاید تا همیشه در ذهن ما و طرف مقابل باقی می‌مانند. و باعث قضاوت هرکدام از ما نسبت به دیگری خواهند شد. به همین خاطر دیدار اول با خواستگار دخترمان موضوع بسیار پراهمیتی است. اگر احساس می‌کنید که آمادگی لازم برای این دیدار را ندارید شاید بهترین راهکار این باشد که قبل از هر چیز از متخصص خانواده کمک بگیرید. برای آشنایی با آداب و چگونگی برگزاری جلسه خواستگاری کلیک کنید.

نکاتی که والدین باید در دیدار با خواستگار دختر توجه کنید

انتخاب مکان و زمان مناسب

اولین نکته‌ای که در دیدار با خواستگار دختر باید به آن توجه کنید انتخاب مکان و زمان است. بهتر است این دیدار در زمانی باشد که هم شما و هم طرف مقابل هیچ برنامه کاری دیگری نداشته باشید. در غیر این صورت در طول جلسه تمرکز کافی برای صحبت‌کردن را نخواهید داشت.

یکی دیگر از سؤالاتی که معمولاً پرسیده می‌شود این است که اولین قرار با خواستگار دختر باید کجا باشد؟ جواب این سؤال کاملاً به فرهنگ و شرایط شما بستگی دارد. بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که اولین دیدار را در فضایی به غیر از خانه هر دو طرف برگزار کنند. بعضی‌ها نیز دوست دارند قرار اول به‌صورت سنتی و در خانه دختر اتفاق بیفتد. به‌هرحال این موضوعی نیست که جواب مشخصی برای آن وجود داشته باشد. برای انتخاب مکان مناسب بهتر است شرایط خودتان و طرف مقابل را در نظر بگیرید.

دیدار والدین با خواستگار دختر | انتخاب لباس مناسب

یکی دیگر از نکاتی که در دیدار با خواستگار دخترتان باید به آن توجه کنید ظاهر شماست. حتماً این را می‌دانید که ظاهر ما به‌خصوص در ملاقات‌های اول تأثیر بسیاری روی برداشت دیگران از ما خواهد داشت. پس بهتر است در انتخاب لباستان دقت کافی داشته باشید. باتوجه‌به اینکه شما چیزی از دیدگاه‌های طرف مقابل نمی‌دانید بهتر است از پوشیدن لباس‌های بیش از حد بسته یا باز، کاملاً رسمی و مجلسی و یا کاملاً خودمانی خودداری کنید. سعی کنید از یک پوشش معمولی و درعین‌حال مرتب برای اولین دیدار استفاده کنید.

فروشگاه آرامیس

ترجیحاً ملاقات‌تان را به‌صورت خصوصی برگزار کنید

وقتی صحبت از دیدار با خواستگار دختر می‌شود یک سؤال این است که چه کسانی باید در مراسم حضور داشته باشند؟ بهتر است جلسه آشنایی تا حدودی خلوت باشد. یادتان باشد شما قرار است فرصت کافی برای صحبت‌کردن و شناخت طرف مقابل داشته باشید. چنین چیزی در شلوغی و میان جمعیت زیاد به دست نمی‌آید. به همین خاطر بهتر است این جلسه را تا حد امکان به‌صورت خصوصی و یا نهایتاً با بزرگ‌ترهای فامیل برگزار کنید. برای آشنایی بیشتر با مراحل ازدواج کلیک کنید.

از یک گفت‌وگوی دوستانه شروع کنید

اینکه چطور سر صحبت را باز کنید نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است در ابتدا با صحبت‌های معمولی شروع کنید. حرف‌زدن از اینکه طرف مقابل چطور به مقصد رسیده؛ آب‌وهوا و هر چیز دیگری می‌تواند کمک‌کننده باشد. یادتان باشد اولین هدف در صحبت‌کردن این است که خودتان و طرف مقابل را در یک شرایط راحت قرار بدهید؛ و فضایی دوستانه ایجاد کنید.

احتمالاً خواستگار دختر شما نیز با استرس بسیاری به این مجلس آمده، پس به‌عنوان یک بزرگ‌تر آرام‌کردن فضا وظیفه شماست. یک اشتباه بسیار جدی این است که از ابتدا با مسائل مهمی مثل هدف ازدواج یا شرایطی که برای ازدواج دخترتان دارید شروع کنید. بهتر است این صحبت‌ها را برای زمانی بگذارید که استرس اولیه فضا تا حدودی کمتر شده باشد.

تنها سخنگوی مجلس نباشید

صحبت شما با خواستگار دخترتان باید به شکل یک تعامل باشد. این یعنی شما به همان اندازه که صحبت می‌کنید باید به صحبت‌های دیگران نیز گوش کنید. با سؤال کردن از طرف مقابل و مخاطب قراردادن او سعی کنید دیگران را نیز به صحبت تشویق کنید.

راجع به شرایط‌تان صحبت نکنید

یک اشتباه جدی در اولین قرار ملاقات با خواستگار دخترتان این است که از شروط‌تان صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که هدف از جلسه اول فقط آشنایی است. صحبت‌کردن راجع به مسائلی مثل مهریه، جشن عروسی و … را برای زمانی بگذارید که تصمیم شما و خانواده طرف مقابل برای ازدواج کمی جدی تر شده باشد.

حد تعادل را نگه دارید

اینکه خود را کاملاً مشتاق این ازدواج نشان دهید یا برعکس از همان ابتدا بی‌میلی‌تان را نشان بدهید هر دو به یک اندازه اشتباه هستند. تصمیم‌گیری شما می‌بایست پس از اولین جلسه و همراه با سایر اعضای خانواده اتفاق بیفتد. پس بهترین راهکار این است که در طول جلسه حد تعادل را نگه دارید. هیچ جواب قطعی به خواستگار دخترتان ندهید و از او بخواهید که زمانی را برای فکرکردن به شما و خانواده‌تان بدهد.

به رفتارها دقت داشته باشید

در جلسه اول با نگاه‌کردن دقیق به رفتارهای طرف مقابل و همین‌طور مسائلی که مطرح می‌کند می‌توانید اطلاعات زیادی راجع به او به دست بیاورید. برای مثال بیشتر سؤال‌ها یا صحبت‌های خواستگار دخترتان راجع به چه مسائلی است؟ او خودش را چطور آدمی معرفی می‌کند؟ طرز صحبت‌کردن، نشستن و برخورد او با شما چگونه است؟ تمامی این نکات می‌توانند در تصمیم‌گیری شما برای ادامه ارتباط تأثیر داشته باشند.

به حریم شخصی طرف مقابل احترام بگذارید

سؤال کردن راجع به گذشته طرف مقابل و مسائل شخصی را به زمانی غیر از جلسه اول اختصاص دهید. هیچ دلیلی ندارد که یک نفر در اولین دیدار با شما راجع به‌خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌اش برایتان صحبت کند. این کار شما باعث می‌شود که طرف مقابل دچار استرس شود و یا حتی ممکن است واقعیت را از شما پنهان کند. برای آشنایی بیشتر با آداب خواستگاری کلیک کنید.

اهمیت مشاوره برای دیدار والدین با خواستگار دختر

همان‌طور که گفتیم ازدواج، به‌خصوص برای دختران موضوع مهمی است. به همین خاطر شاید بهترین راهکار این باشد که در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرید. اگر نمی‌دانید بهتر است چه سؤالاتی بپرسید و یا به چه رفتارهایی دقت داشته باشید می‌توانید این نگرانی‌ها را با یک مشاور خانواده در میان بگذارید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند در این شرایط شما را راهنمایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین سؤالات برای اولین جلسه آشنایی با خواستگار دخترمان چیست؟

بهتر است سؤالاتی را بپرسید که یک آشنایی کلی از طرف مقابل به شما می‌دهند. برای مثال بپرسید که او چقدر درس خوانده، کجا کار می‌کند و چرا تصمیم گرفته ازدواج کند.

آیا اولین قرار با خواستگار دختر باید در خانه باشد؟

هیچ جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد. باتوجه‌به شرایطی که دارید، فرهنگ خود و خانواده طرف مقابل و همین‌طور میزان صمیمیتتان می‌توانید این قرار را در خانه یا محیطی بیرون از خانه برگزار کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره