آداب خواستگاری | مراسم خواستگاری چگونه برگزار کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آداب خواستگاری در هر منطقه و با توجه به فرهنگ خانواده‌ها می‌تواند متفاوت باشد، بااین‌حال برخی از این آداب میان تمامی نقاط کشور تا حدودی مشترک هستند که بهتر است پیش از رفتن به مراسم خواستگاری به آن‌ها توجه داشته باشید. رعایت کردن آداب خواستگاری به‌خصوص در شرایطی که شما آشنایی قبلی چندانی با خانواده طرف مقابل ندارید ازجمله مسائلی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. زیرا نوع برخورد و صحبت‌های شما در نخستین دیدار می‌تواند تأثیر بسیاری در قضاوت شخص موردنظرتان و همین‌طور خانواده او داشته باشد. برای شناخت بهتر توصیه می‌کنیم مشاوره قبل از ازدواج دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آداب خواستگاری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آداب خواستگاری | مراحل خواستگاری

تعیین زمان ملاقات

به‌طورمعمول نخستین مرحله از ادای آداب خواستگاری تعیین زمان است. برای تعیین این زمان می‌بایست یکی از اعضای خانواده آقا که معمولاً مادر یا خواهر او هستند با خانواده دختر تماس گرفته و از آن‌ها بخواهد زمانی را برای جلسه‌حضوری تعیین کنند. در بسیاری از خانواده‌ها این جلسات در روزهای آخر هفته و یا اعیاد و مناسبت‌ها برگزار می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است خانواده دختر پیش از تعیین تاریخ موردنظر زمانی را برای مشورت در نظر بگیرند و پس‌ازآن برای تعیین روز و ساعت ملاقات با خانواده داماد تماس بگیرند.

در سال‌های اخیر بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند پیش از دیدار رسمی خواستگاری در منزل حداقل یک آشنایی در فضایی بیرون از خانه برگزار کنند و پس‌ازآن در صورت تمایل رسما خواستگاری به اتفاق تمامی اعضای خانواده برگزار خواهد شد. در جلسات بیرون از خانه معمولاً دختر و پسر به همراه یکی از اعضای خانواده مثل مادر یا خواهر با یکدیگر دیدار می‌کنند. اگر به دنبال برگزاری چنین جلسه‌ای هستید بهتر است از قبل مکان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. ترجیحا محلی را انتخاب کنید که آرامش کافی در فضا وجود داشته باشد و همچنین امکان صحبت کردن به‌صورت خصوصی نیز مهیا باشد. مکان‌های بسیار شلوغ یا فضاهایی که ممکن است مطابق سلیقه اکثریت نباشند را برای دیدار اول انتخاب نکنید.

حتما درباره رفتار با خانواده خواستگار نیز مطالعه نمایید.

آداب جلسه خواستگاری

با توجه به اینکه میزبانی خواستگاری با خانواده دختر است، معمولاً تعیین زمان ملاقات را می‌بایست به خانواده او واگذار کرد. خانواده دختر با توجه به شرایط زندگی، زمانی را برای خواستگاری تعیین خواهند کرد. این موضوع که در خواستگاری چه افرادی باید حضور داشته باشند می‌تواند با توجه به اعتقادات و شرایط هر خانواده متفاوت باشد.

در برخی از خانواده‌ها معمولاً عروس و داماد در کنار اعضای اصلی خانواده یعنی پدر و مادر و خواهر و برادرشان در این ملاقات شرکت می‌کنند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند این جلسات را با حضور بزرگ‌ترهای فامیل برگزار کنند. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای جلسه خواستگاری کلیک کنید.

طبق آداب خواستگاری در برخی خانواده‌ها جلسات نخستین را که طرفین آشنایی کاملی با یکدیگر ندارند با جمعیت کمتری برگزار می‌کنند. این کار باعث خواهدشد تا شما زمان و آرامش کافی برای بررسی نکات موردنظر خود و ایجاد شناخت عمیق‌تر از خانواده طرف مقابل را داشته باشید. اما در شرایطی که افراد بیشتری در این جلسات حضور داشته باشند، مدیریت نظرات و صحبت‌ها تا حدودی سخت‌تر خواهد شد. می‌توانید جلساتی را به‌صورت خصوصی برگزار کنید و پس‌ازآن یک یا چند دیدار را برای معرفی طرف مقابل به خانواده خود در نظر بگیرید تا از نظرات آن‌ها نیز در انتخابتان استفاده کنید.

دریافت پاسخ از خانواده عروس

اگرچه بعضی از خانواده‌ها در همان خواستگاری راجع به نتیجه و پاسخ خانواده عروس صحبت می‌کنند، بااین‌حال طبق آداب خواستگاری سنتی یک یا چند روز بعد از خواستگاری فردی از خانواده داماد با والدین عروس تماس می‌گیرند و نظر آن‌ها را می‌پرسند. بهتر است این تماس را در زمانی انجام دهید که طرف مقابل زمان کافی برای فکر کردن و مشورت با یکدیگر داشته باشند. همان‌طور که تماس زودهنگام فرصت مشورت را از آن‌ها خواهد گرفت تماس دیرهنگام نیز می‌تواند به‌نوعی نشانه بی‌میلی و بی‌تفاوتی تلقی شود.

بیشتر بخوانید : نحوه پیشنهاد ازدواج

آداب خواستگاری و آنچه باید بدانید

مراسم خواستگاری نخستین دیدار و آشنایی رسمی دختر و پسر و خانواده‌ها با یکدیگر است و این ملاقات می‌تواند تأثیر بسیاری در دیدگاه‌های هریک از طرفین نسبت به هم و حتی تصمیم‌گیری راجع به ادامه یا قطع رابطه باشد. به خاطر داشته باشید در نخستین جلسات آشنایی با توجه به اینکه طرفین شناخت چندانی از هم ندارند، بیش از سایر مواقع به رفتارها و حرف‌های یکدیگر توجه می‌کنند به همین خاطر بهتر است تلاش کنید تا جای ممکن آداب معمول را رعایت کنید.

صحبت‌های مراسم خواستگاری

صحبت کردن طبق آداب خواستگاری با توجه به شرایط و میزان آشنایی خانواده‌ها می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال به‌طورکلی این جلسات برای آشنایی بیشتر برگزار می‌شوند. به همین خاطر خانواده‌ها سعی می‌کنند تا در صحبت‌هایشان با اعضای خانواده، تحصیلات، شغل و سایر ویژگی‌های یکدیگر آشنا شوند.

اگرچه برخی مواقع صحبت‌هایی راجع به مراسم عروسی، مهریه و مسائلی ازاین‌دست در خواستگاری مطرح می‌شود؛ بااین‌حال به‌طورمعمول این صحبت‌ها می‌بایست در جلسات بعدی مطرح شود. یکی از نکاتی که در صحبت‌های خواستگاری می‌بایست به آن توجه داشته باشید این است که موضوعات خاصی نظیر بیماری، سابقه ازدواج، مشکلات مالی یا هر چیز دیگری که می‌تواند در تصمیم‌گیری برای ادامه رابطه تأثیر داشته باشد را می‌بایست در این ملاقات مطرح نمایید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله های زیر را بخوانید.

مادر داماد در خواستگاری

سوالات پدر عروس از داماد

نوع پوشش و آراستگی ظاهری در خواستگاری

لباس پوشیدن و آراستگی ظاهری با توجه به آداب خواستگاری یکی از موضوعاتی است که باعث دغدغه بسیاری از افراد به‌ویژه دختران می‌شود. با توجه به اینکه شما شناخت کافی از طرف مقابل و اعتقادات آن‌ها راجع به پوشش ندارید بهتر است در این ملاقات از لباس‌های رسمی و ساده‌ای استفاده کنید. تا ازنظر اکثر افراد مناسب به نظر می‌آیند. معمولاً توصیه می‌شود هر دو طرف در خواستگاری از لباس‌های رسمی مثل کت‌وشلوار یا کت‌ودامن استفاده کنند.

حضور دختر در مراسم خواستگاری

اگرچه در گذشته رسم و آداب خواستگاری بر این بوده که دختران نمی‌بایست از ابتدا در خواستگاری حضور داشته باشند و حتی این موضوع تا حدودی زشت و ناپسند دانسته می‌شد. اما در سال‌های جدید این شرایط تغییر کرده و اکنون دختران از ابتدا در خواستگاری حضور خواهند داشت. نوع پذیرایی نیز می‌تواند با توجه به شرایط فرهنگی هر خانواده متفاوت باشد. اگرچه برخی خانواده‌ها همچنان طبق سنت‌های گذشته رفتار می‌کنند و دختر می‌بایست با سینی چای و برای پذیرایی وارد مجلس شود. اما بعضی خانواده‌ها نیز به‌طورکلی مسئولیت پذیرایی را به فردی غیر از دختر واگذار می‌کنند.

در کنار تمام نکات گفته شده درباره آداب خواستگاری حتما باید بدانید که این صحبت ها ممکن است به نتیجه نرسد و یا حتی جواب رد بشویند. چس حتما درباره جواب منفی دادن به خواستگار بخوانید.

آداب هدیه دادن در مراسم خواستگاری

هدیه دادن به عروس در مراسم خواستگاری موضوع مرسومی نیست و اکثر خانواده‌ها در این ملاقات به خرید گل و شیرینی اکتفا می‌کنند. اما اگر خانواده شما و طرف مقابلتان با یکدیگر بر سر این ازدواج توافق دارند ممکن است هدایایی را برای این ملاقات در نظر بگیرید. این موضوع کاملاً به خواسته خودتان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید : فن بیان در خواستگاری

نقش روانشناس خانواده در آداب خواستگاری و ازدواج

خواستگاری و شروع یک زندگی مشترک در کنار شیرینی‌هایی که به همراه دارد می‌تواند تلخی‌ها و مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. مخالفت خانواده‌ها با انجام مراسم خواستگاری یا ازدواج دختر و پسر، علاقه یک‌طرفه و بی‌میلی طرف مقابل به ازدواج با شما یا ترس و اضطراب از مطرح کردن درخواست ازدواج ازجمله مشکلاتی است که ممکن است در این دوران برای شما پیش بیاید. گاهی نیز برخی افراد مشکلاتی نظیر تجربه طلاق (خود یا والدین جتی) دارند که نمی‌دانند این موضوع را چطور با طرف مقابل خود در میان بگذارند. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مشاورین با توجه به تخصص و تجربه خود می‌توانند به شما در برطرف کردن این مشکلات کمک کنند. همچنین بهتر است توجه به مشاوره‌های پیش از ازدواج را نیز جدی بگیرید. با این جلسات شناخت مناسب‌تری از طرف مقابل به دست می‌آورید. و همین‌طور راهکارهایی را برای بالابردن کیفیت زندگی مشترک بیاموزید. توجه به این جلسات می‌تواند شما را از بسیاری مشکلاتی که ممکن است در آینده زندگی مشترک با آن‌ها درگیر شوید دور نگه دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آداب خواستگاری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

در جلسه خواستگاری چه صحبت‌هایی مطرح می‌شود؟

صحبت‌های این جلسه بیشتر پیرامون شناخت بیشتر خانواده‌ها و دختر و پسر با یکدیگر است. معرفی اعضای خانواده، شغل، تحصیلات و مسائلی ازاین‌دست ازجمله موضوعاتی هستند که در جلسه خواستگاری مطرح می‌شوند.

لباس مناسب برای جلسه خواستگاری چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهتر است در این جلسه از لباس‌های رسمی مانند کت‌وشلوار یا کت‌ودامن استفاده کنید. با توجه به اینکه شناخت شما از طرف مقابل و اعتقادات آن‌ها محدود است بهتر است لباس‌هایتان را به‌نوعی انتخاب کنید که مطابق سلیقه عموم مردم باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره