فواید تریاک برای بدن چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فواید تریاک یکی از موضوعاتی است که بحث های زیادی بر سر آن وجود دارد. به طور کلی اکثر مخدرها خاصیت آرام بخشی و تسکین دارند. به همین دلیل از آنها برای تولید داروهای مختلف استفاده می‌شود. اما شاید این تنها فایده مصرف مواد مخدر باشد. که این مورد نیز بعد از مدتی از بین رفته و بدن فرد نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهد.

برخی از محققین برای تریاک، مزایای زیادی را در نظر می‌گیرند. که بهتر است از این خواص در جهت درمانی استفاده شود. اما متاسفانه به دلیل باورهای اشتباهی که در مورد این ماده وجود دارد؛ افراد بعد از مدتی به آن وابستگی پیدا کرده و درگیر اعتیاد می‌شوند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد تلفنی، حضوری و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید تریاک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

فواید تریاک

تریاک از ترکیبات اپیوییدی طبیعی تشکیل شده است که اثر آن بر بدن مانند انتقال دهنده های عصبی ضد درد یا اندروفین ها است. به طورکلی مصرف این ماده در سنین بالا، سبب تسکین دردهای جزئی و سرخوشی می‌گردد. البته خاصیت شادی بخشی آن منحصر به سن خاصی نمی‌شود و افراد در هر سنی بعد از مصرف مواد مخدر احساس خوشحالی غیرطبیعی دارند. شاید یکی دیگر از فواید تریاک همین باشد. اما نکته مهم اینجاست که این واکنش احساسات، با روش های سالم نیز برای بدن ایجاد خواهند شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فواید تریاک از نظر طب سنتی

فواید-تریاک-از-نظر-طب-سنتی

در مورد فواید تریاک، نظرهای مختلف و گاه ضد و نقیضی وجود دارند. طب سنتی نیز در این باره نکاتی را مطرح می‌کند که قابل تامل است.

  • از نظر این علم، ترکیبات تریاک برای ناراحتی مثانه، اصلاح ادرار، ناراحتی شکم و سردرد، بسیار مفید است.
  • خاصیت آرام بخشی تریاک، اسهال را متوقف ساخته؛ ضدسرفه و خواب آور است.
  • این دارو برای میگرن نیز مفید خواهد بود.
  • تریاک برای کاهش مقدار خون ریزی دوران قاعدگی نیز مفید خواهد بود.
  • از نظر طب سنتی، تریاک می‌تواند بر دفع سردی هوای زمستان، درمان زودانزالی، لاغری و تقویت قوای بدن، موثر باشد.
  • فواید تریاک برای کاهش درد گوش و ترشحات پشت حلق در صورتی که مشکل تنگی نفس وجود نداشته باشد، بسیار مفید است.
  • خواب راحت نیز از دیگر فواید تریاک محسوب می‌شود.
بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور 

فواید تریاک از نظر علمی

بسیاری از افراد به طب سنتی اعتقادی نداشته و همواره به دنبال نظر علم در مورد مسائل مختلف هستند. اما حتی علم نیز نمی‌تواند با قطعیت در مورد فواید تریاک نظر دهد و یا افراد را به مصرف این ماده تشویق کند. اما به طور کلی از نظرمتخصصین، تحمل درد مخصوصا برای افراد پیر، دشوار است و خاصیت تسکین بخشی تریاک را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

البته برای تجویز این دارو برای افراد مسن، باید به متابولیسم بدن آنها، دفع و ذخیره فیزیکی و همچنین میزان تاب آوری بدن آنان نیز توجه کرد. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است؛ در مورد دردهای مزمن و غیرسرطانی، ترکیبات حاصل از تریاک می‌تواند بهتر از دارونماها اثر کند. همچنین برای برطرف کردن دردهای نوروپاتی موثر تر هستند. در مواردی از مشتقات تریاک برای بیهوشی نیز استفاده می‌شود.

توصیه می شود حتما درباره رابطه تریاک با فشار خون بخوانید.

اثر مصرف تریاک بر بدن

برای بررسی فواید تریاک، در ابتدا باید با مکانیسم اثر آن بر بدن آشنا شویم. به طور موادمخدر بر سیستم عصبی مرکزی و مغر تاثیر می‌گذارند. البته تاثیر تریاک بر مغز به سه صورت اتفاق می‌افتد.

اثربخشی که باعث کاهش درد، کاهش فعالیت مرکز تنفس، یبوست و در نهایت اعتیاد می‌شود.

اثربخشی که مجددا سبب کاهش درد، افزایش حجم ادرار و ایجاد حالت آرامش می‌گردد.

و در نهایت تاثیر که فقط بر درد و تسکین آن دارد و بر بخش های دیگر بدن موثر نیست.

در بدن انسان موادی ساخته و ترشح می‌شوند؛ که مانند مواد مخدر عمل می‌کنند. بدن در هنگام درد از آنها استفاده کرده و شروع به تسکین خود می‌کند. تاثیر دیگری که تریاک بر مغز دارد؛ شامل اثربخشی آن بر سیستم پاداش مغزی می‌شود. از آنجایی که با هربار مصرف تریاک، دوپامین آزاد شده سبب بروز احساس خوشحالی می‌گردد؛ فرد برای دریافت حس اولیه، هربار مجبور است مقدار بیشتری تریاک، مصرف کند.

فواید تریاک در سنین بالا و مسن

با اینکه از بین بردن احساس درد از فواید تریاک است؛ اما تریاک نمی‌تواند عامل درد را از بین ببرد. در واقع استفاده از تریاک تنها سبب گذاشتن سرپوشی بر درد است. از طرفی بعد از مدتی تریاک سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و حتی عامل درد را تشدید نیز می‌کند. به همین دلیل مصرف آن برای افراد مسن، می‌تواند عواقب بدی ایجاد کند.

برخی از افراد با بالارفتن مصرف تریاک را آغاز می‌کنند. که این می‌تواند تاثیرات بدی بر سیستم قلبی عروقی و همچنین تنفسی انها داشته باشد. همچنین باور غلطی که افراد مسن در مورد تریاک دارند؛ اثر ان بر دیابت است. اما طبق تحقیقات انجام شده تریاک هیچ تاثیری بر میزان قندخون ندارد. بسیاری از سالمندان بعد از دوران بازنشستگی و ایجاد تغییرات اساسی در زندگی، به افسردگی مبتلا شده و استفاده از تریاک نیز حالات روحی منفی را تشدید می‌کند.

عوارض تریاک

علاوه بر فواید تریاک باید به عوارض آن نیز توجه کرد. مصرف تریاک در طولانی مدت و همچنین در دوزهای بالا سبب بروز عوارض زیادی برای سلامت جسمانی و روانی خواهد شد. برخی از پیامدهای مصرف تریاک، شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

⭕اختلال در خواب و اشتها

⭕گیجی

⭕افسردگی و توهم

⭕خونریزی چشم ها

⭕بیماری های کلیوی

⭕بالارفتن احتمال ابتلا به هپاتیت و ایدز

مصرف تریاک به صورت خام

تریاک به روش های مختلفی مصرف می‌شود. برخی تصور می‌کنند که مصرف تریاک به صورت خام، عوارض کمتری برای آنها ایجاد خواهد کرد. اما اینگونه نیست. تفاوت مصرف تریاک به صورت خام و یا تدخین در شروع زمان نشئگی و مدت زمات تاثیر آن است. در استعمال تریاک به صورت خوراکی، فرد دیرتر نشئه می‌شود . همچنین تاثیر آن برای مدت زمان بیشتری باقی خواهد ماند. برای آشنایی با انواع عوارض تریاک کلیک کنید.

تریاک برای چه سنی مفید است؟

به طور کلی به دلیل قیمت پایین و دسترسی آسان به تریاک، اعتیاد به این ماده شیوع زیادی دارد. اما میزان مصرف آن در میان افراد بزرگسال و میانسال بیشتر است. افراد در سنین بالا به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف، برای تسکین دردهای خود از روش های مختلفی استفاده می‌کنند. که مصرف تریاک نیز یکی از این روش هاست. اما استفاه از تریاک در هر سنی، مضرات خود را خواهد داشت. به همین دلیل نمی‌توان سن مشخصی را زمان مناسب برای استفاده از تریاک در نظر گرفت.

مصرف تریاک به صورت تفننی و اعتیاد به آن

فواید-تریاک-به-صورت-تفننی

باید توجه داشته باشید که در هر دو صورت، تریاک عوارض خود را بر بدن ایجاد خواهد کرد. همچنین افراد معمولا نمی‌توانند در طولانی مدت میزان مصرف خود را به صورت تفننی نگه دارند. اما به طور کلی فواید تریاک در مصرف آن به صورت تفننی، بیشتر خواهد بود. افرادی که تنها در موقعیت های خاصی تریاک مصرف می‌کنند و یا به راحتی قادر به ترک آن هستند؛ به صورت تفننی مصرف می‌کنند.

اما افرادی که برای فرار از مشکلات زندگی و فشارهای روانی از تریاک استفاده کرده؛ همچنین میزان مصرف آنها روز به روز بالاتر می‌رود و در صورت مصرف نکردن در مدت زمان کوتاهی، علائم ترک را تجربه می‌کنند؛ به این ماده اعتیاد پیدا کرده اند. ترک تریاک در هر دو صورت امکانپذیر است و افراد باید اقدامات لازم را انجام دهند. برای آشنایی با راه های ترک تریاک کلیک کنید.

سخن پایانی

با وجود فواید تریاک در برخی از زمینه ها، اما بازهم مصرف آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که راهکارهای جایگزینی برای تریاک وجود دارند که عوارض آن را ندارند. همچنین با مصرف تریاک برای مدت زمان طولانی، نه تنها عامل اصلی مشکل از بین نرفته؛ بلکه تشدید نیز می‌شود. همچنین افراد مبتلا به اعتیاد نیز می‌شوند. بهتر است افراد در این زمینه حتما از یک متخصص کمک گرفته و میزان مصرف و همچنین بروز عوارض مختلف را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید تریاک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا مصرف تریاک در زمان بارداری باعث ابتلای جنین می‌شود؟

در دوران بارداری جنین به صورت مستقیم از خون مادر تغذیه می‌کند و در نتیجه وجود هر ماده شیمیایی در خون مادر بر جنین تأثیر می‌گذارد. علاوه بر احتمال اعتیاد جنین،مصرف تریاک در زمان بارداری خطراتی و عوارضی همچون کمبود اکسیژن و مرگ جنین یا کمبود کلسیم را به همراه خواهد داشت.

آیا کاهش درد از فواید تریاک است؟

تریاک و تمامی مشتقات آن خاصیت تسکینی دارند اما مصرف آن‌ها برای کاهش درد باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫9 دیدگاه ها

  1. مطلب مفیدی بود .
    از دیروز اسهال گرفتم و یکی از فامیلامون گفت که کشیدن تریاک مفیده .
    ولی برای کشیدنش استرس دارم .

    1. سلام و درود، بهتره برای مصرف هر نوع دارو و ماده ای به افراد متخصص و پزشک مراجعه کنید. به دلیل خاصیت اعتیادآوری تریاک به هیچ عنوان از این ماده به عنوان روش درمانی به صورت خودسرانه استفاده نکنید.

    2. شما اگه از تریاک کشیدن مترسی بهتره او اس آ بخوری یا اگه میخوتی بکشی اسهال رو به سیخ بکشید با منقل مصرف کنید مفیدتره با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره