اعتیاد زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اعتیاد زنان یکی از آسیب‌های اجتماعی مهمی است که در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. چرا که در گذشته اعتیاد بیشتر به عنوان پدیده‌ای مردانه شناخته می‌شد و از همین رو آثار و پیامدهای آن بر زنان کم‌تر مورد توجه قرار می‌گرفت. اما امروزه با گسترش شیوع مصرف مواد مخدر در بین زنان و به بار آمدن مشکلاتی نظیر تولد فرزندان معتاد و سایر معضلات مرتبط با فرزندپروری، مطالعات در این زمینه گسترش یافته است.

ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد علل گرایش زنان به مصرف مواد و آثار و پیامدهای اعتیاد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اعتیاد زنان

اعتیاد زنان یکی از آسیب های جدی است که حتما باید برای پیشگیری و درمان آن اقدامات لازم صورت بگیرد. زنان به دلیل جایگاه به خصوصی که در خانواده و اجتماع دارند، اعتیادشان نیز به مراتب مخرب تر از مردان خواهد بود. بسیاری از باندهای قاچاق و توزیع کنندگان مواد از اعتیاد زنان برای دستیابی به منافع خودشان استفاده می‌کنند. این وضعیت موجب بارداری های ناخواسته، تولد کودکان بیمار و نارس، تضعیف بنیان خانواده، افزایش طلاق و فقر می‌شود.

درمان اعتیاد زنان نیز دارای تفاوت هایی است که درمانگران باید به آن توجه نمایند. برای این منظور کمپ ها و مراکز به خصوصی برای ترک اعتیاد زنان نیز احداث شده است. در ادامه به طور کامل علل، نشانه ها و درمان اعتیاد زنان را شرح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل گرایش زنان به اعتیاد

اعتیاد زنان

متخصصان در مورد علل گرایش اعتیاد در زنن همواره دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند. در واقع کارشناسان بر این باورند که اعتیاد زنان پدیده‌ای چند علیتی است و از تعامل عوامل خطرساز گوناگون ایجاد می‌شود. از جمله مواردی که در گرایش به اعتیاد در هر دو جنس تاثیر می‌گذارند، می‌توان به قرار داشتن تحت فشارهای روانی بسیار، عدم برخورداری از مهارت حل مسئله، ناتوانی در مدیریت هیجانات منفی، نداشتن تفریحات سالم در زندگی و ناتوانی در ” نه گفتن” در برابر پیشنهادات دوستان و همسالان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد  

 با این حال علل دیگری وجود دارند که اختصاصا مربوط به اعتیاد زنان هستند و مواجهه با آن‌ها، زنان را بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهد. ما در ادامه به مهم‌ترین عللی که اختصاصا زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و احتمال بروز اعتیاد زنان را افزایش می‌دهند، اشاره کرده‌ایم.

1️⃣ اعتیاد زنان | کلیشه های جنسیتی و فشارهای مرتبط با آن ها

کلیشه‌های جنسیتی به باورهای عمومی در مورد نقش‌های زنانه و مردانه گفته می‌شود. گاهی اوقات این کلیشه‌ها می‌توانند فشارهای زیادی را به زندگی افراد تحمیل کنند و آن‌ها را در برابر مشکلات روانی و معضلات اجتماعی آسیب پذیر کنند. برای مثال کلیشه‌ها در اکثر فرهنگ‌ها مادر خوب را انسان کاملی جلوه می‌دهند که خود را به خاطر فرزندانش از لذت‌های زندگی محروم می‌کند و دست به فداکاری‌های زیادی در برابر آن‌ها می‌زند.

این امر می‌تواند پس از زایمان همواره زنان را تحت فشار قرار داده و باعث شود که آن‌ها در مورد ناتوانی خود برای مادر خب بودن احساس گناه کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند زنانی که بیشتر تحت تاثیر فشارهای اجتماعی قرار دارند و در عین حال نمی‌توانند احساسات منفی خود را به درستی مدیریت نمایند بیش از دیگران در معرض گرایش به مواد مخدر قرار دارند.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

2️⃣ تاکید جوامع بر تناسب اندام و لاغری

امروزه در اکثر جوامع زنان بر اساس میزان وزن و فرم اندام ارزش گذاری می‌شوند. چرا که در اکثر تبلیغات، تصاویر و فیلم‌هایی که در تلویزیون یا صفحات مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، زنانی با اندام لاغر و کشیده مورد تحسین قرار می‌گیرند و همین امر به طور ناخودآگاه سلیقه افراد را به سمت و سویی خاص هدایت می‌کند. تاکید زیاد بر لاغری باعث شده است که بسیاری از زنان اعتماد به نفسشان را در گرو شکل ظاهری خود بدانند و با اضافه وزن و چاقی احساس پوچی یا بی ارزرشی کنند.

همین مسئله آن‌ها را به سمت روش‌های غیر سالم و افراطی برای لاغر شدن سوق می‌دهد. در این میان افراد سودجو با تبلیغ پودرها و قرص‌های لاغری بسیاری از زنان را به مصرف داروهایی تشویق می‌کنند که در بسیاری از آن‌ها مواد مخدری هم چون شیشه به کار می‌رود و می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی برای آن‌ها داشته باشد.

3️⃣ اعتیاد زنان | در نظر گرفتن اعتیاد به عنوان یک توانایی

یک باور غلط که در بین اکثر افراد مبتلا به اعتیاد رایج است قدرت نمایی با میزان مصرف مواد مخدر است. بسیاری از آن‌ها به طور کل استعمال مواد را امری مردانه می‌دانند و باور دارند زنان ضعیف‌تر از آن هستند که بخواهند مواد مخدر مصرف کنند! همین باورها از جمله عللی هستند که بسیاری از زنان را برای قدرت نمایی و رقابت با مردان تحریک می‌کنند و باعث گرفتاری آن‌ها در دام اعتیاد می‌شوند.

این در حالی است که اعتیاد پدیده‌ای جنسیتی نیست و هر دو جنس در برابر آن آسیب پذیر هستند. در نتیجه این باور که من مصرف می‌کنم اما بر اساس توانایی‌هایم هرگز معتاد نمی‌شوم باور غلطی است که بسیاری از افراد را فریب می‌دهد.

4️⃣ ابتلا به افسردگی و سایر مشکلات روان شناختی

درگیری با مشکلات روان شناختی یکی از عوامل تاثیر گذار برای اعتیاد در هر دوجنس است. در واقع بسیاری از افراد برای فرار از غم و اندوهی که در زندگی احساس می‌کنند به مصرف مواد پناه می‌برند. با توجه به اینکه آمار افسردگی همواره در مورد زنان بالاتر است بسیار اهمیت دارد که آسیب پذیری آن‌ها در برابر اعتیاد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

آثار و پیامدهای اعتیاد زنان

با توجه به اینکه جامعه همواره در مورد اعتیاد زنان نگاه منفی تری دارد و واکنش‌های شدیدتری به آن نشان می‌دهد پیامدهای اعتیاد برای زنان می‌تواند تا حد زیادی بیشتر باشد. چرا که آن‌ها اغلب برای مدت زمانی طولانی اعتیاد خود را پنهان نگه می‌دارند و کم‌تر برای ترک اقدام می‌کنند که همین امر باعث بروز عوارض جسمی و روانی بیشتری برای آنان می‌شود.

علاوه بر این با توجه به مسائل مرتبط با بارداری و تولد فرزند اعتیاد، می‌تواند منجر به آسیب‌های بسیار گران باری در این زمینه شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تولد فرزندان معتاد یا به دنیا آوردن نوزادانی همراه با نقایص عصب شناختی، ناتوانی در شیردهی به کودک و مشکلات فرزندپروی اشاره کرد.

(برای آشنایی کامل با اقدامات لازم برای جبران عوارض اعتیاد در بارداری کلیک کنید.)

با این حال همان طور که پیش‌تر اشاره شد هرگز نباید تصور کنیم که اعتیاد مسئله‌ای جنسیتی است و تنها به یک گروه جامعه آسیب می‌رساند. زنان و مردان همگی می‌توانند از مصرف مواد متضرر شوند و با آسیب‌هایی نظیر طرد شدن از خانواده، از دست دادن شغل، از دست دادن امنیت اجتماعی و درگیری با قانون مواجه شوند. بنابراین دریافت مشاوره ترک اعتیاد بسیار تاکید می شود.

درمان اعتیاد زنان

برای از بین بردن ریشه های اعتیاد زنان مسیر طولانی در پیش داریم. اما نباید از آن ناامید شد. بهتر است برنامه های کلا بر روی پیشگیری از اعتیاد زنان باشد. اما در ادامه راه هایی برای درمان اعتیاد زنان ارائه کرده ایم.

1- دریافت خدمات حمایتی

این روزها گروه ها و مراکز مختلفی برای ترک به وجود آمده اند. این مراکز در بیشتر شهرها برای خانم ها نیز احداث شده‌اند. بنابراین برای شروع درمان می‌توانید با هزینه های بسیار پایین به این مراکز مراجعه کنید.

2- دریافت درمان های تخصصی برای اعتیاد زنان

به طور کلی ترک نیاز به تخصص دارد و شما برای کنار گذاشتن هر ماده اعتیاد‌آوری نیاز به مراجعه به متخصص دارید. متخصص پس از ارزیابی های اولیه، برنامه ترکی متناسب با خصوصیات و وضعیت فرد ارائه می‌دهد.

3- ترک در منزل

یکی از روش های پرطرفدار برای ترک، ترک در منزل است. خیلی از افراد به دلیل شرایط زندگی و ترس از فاش شدن اعتیادشان، هرگز برای درمان اقدام نمی‌کنند. حال آن که این دست عزیزان می‌توانند به صورت غیر حضوری از خدمت تخصصی استفاده کنند. برای این منظور خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین توسط مراکزی مثل ذهن نو ایجاد شده است.

برای آشنایی با راه های ترک مصرف متادون در بارداری کلیک کنید.

4- ترک ناگهانی

درمان اعتیاد زنان در بارداری و شیردهی برای آنان حیاتی تر می‌شود. در این زمان ها خانم سعی می کند به صورت ناگهانی مصرف را قطع کرده تا مبادا به کودک آسیبی برسد. اما باید بگوییم که هر ماده اعتیادی تاثیر به خصوصی روی بدن شما می‌گذارد. پس با قطع ناگهانی، شیمی بدن به هم ریخته و احتمال سقط و بدتر شدن حال مادر وجود دارد. به همین دلیل حتما باید به متخصص زنان و متخصصان ترک اعتیاد مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند باعث عقب ماندگی کودک شود؟

بله، مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز عقب ماندگی‌های جسمانی و ذهنی خاصی در کودک شود که تحت عنوان سندروم جنین الکلی شناخته می‌شود. ناهماهنگی اعضای صورت، وجود مشکلاتی در جمجه، نارسایی‌های قلبی، پایین بودن ضریب هوشی و مشکلات رفتاری از جمله مشخصه‌های سندروم جنین الکلی هستند.

اعتیاد زنان چه پیامدهایی دارد؟

اعتیاد زنان علاوه بر آسیب های جبران ناپذیر بر بدن خود آنها، به طور مستقیم کودک و فرزندان آن ها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. اعتیاد زنان در دوران بارداری و شیردهی این پیامدها را تشدید می‌نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره