درمان خانگی افسردگی بدون دارو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان خانگی افسردگی بدون دارو یا درمان غیر دارویی افسردگی در موارد خفیف می تواند موثر باشد. خیلی از این روش‌ها بر تکنیک های روانشناسی برای مقابله با افسردگی تکیه دارند. به طور کلی افسردگی از جمله اختلالات خلقی است که نیاز به مداخله و درمان دارد. چراکه اکثرا علائم‌افسردگی به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کنند، تا جایی که زندگی و عملکرد او مختل می‌گردد. امروزه افسردگی به روش‌های مختلفی درمان می‌شود و توصیه متخصصان این است که افراد افسرده از دو روش دارودرمانی و روان درمانی به طور همزمان استفاده کنند؛ چراکه سریع‌تر به بهبودی می‌رسند. اما با توجه به عوارضی که داروهای ضدافسردگی دارند، روش‌های درمانی غیردارویی افسردگی طرفداران بیشتری دارد و افراد می‌توانند با یادگیری مهارت‌های زندگی و همینطور توانایی مدیریت استرس بر بیماری خود غلبه کنند. برای شروع درمان افسردگی شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خانگی افسردگی بدون دارو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علت نیاز به استفاده از درمان خانگی افسردگی بدون دارو

یکی از اختلالات خلقی رایج، بیماری افسردگی است که هر کس حداقل یک بار در طول زندگی به آن دچار می‌شود؛ به همین دلیل به آن سرماخوردگی روانی نیز می‌گویند.

کسانی که افسردگی را تجربه می‌کنند، نسبت به زندگی بی‌علاقه هستند و نمی‌توانند لذتی را تجربه کنند. افراد افسرده مشکلات متعددی را در ابعاد مختلف هیجانی، شناختی، انگیزشی و جسمانی دارند که همین موضوع به معنای لزوم دریافت درمان به موقع و البته موثر است. مسلما دارو نمی‌تواند بر تمام این ابعاد تاثیر بگذارد، بلکه این قدرت ذهن است که می‌تواند در برابر چالش های شناختی بایستد. از طرفی برای این درمان ها نیازی به بستری نیست. شما می توانید درمان خانگی افسردگی را از طریق تلفن و آنلاین دریافت کنید.

از طرفی مراجعه به روانشناس نیازی به معاینه جسمانی پیچیده ای ندارد، پس از منزل میتوانید خدمات درمان خانگی افسردگی بدون دارو را دریافت کنید.

درمان خانگی افسردگی بدون دارو

طیف وسیعی از درمان خانگی افسردگی بدون دارو شناخته شده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای اقدام به موقع پیشنهاد می‌شود مقاله نشانه های افسردگی را بخوانید.

فروشگاه آرامیس

1. درمان روانکاوانه

از درمان های غیردارویی افسردگی ، درمان روانکارانه می‌باشد که هدف از آن این است که شخصیت بیمار طی آن قوی‌تر گردد.

بنابراین در روش درمان روانکاوانه هدف پزشک از بین بردن نشانه‌های افسردگی و همینطور تسکین درد بیمار نیست. بلکه او سعی می‌کند از برخی تکنیک‌های خاص استفاده کند تا روش‌های برقراری ارتباط، توانایی تجربه هیجانات بالا، سازگاری بیشتر و … را به بیمار بیاموزد. لازم است اشاره کنیم که نتیجه این نوع از روش درمان خانگی افسردگی بدون دارو طی یک مدت زمان طولانی موثر واقع می‌شود.

2. تمرینات رفتار درمانی برای درمان خانگی افسردگی

روش دیگری که به عنوان روش درمان غیردارویی افسردگی نیز شناخته شده است، رفتار درمانی است. طی این روش پزشک سعی می‌کند رفتار بیمار را اصلاح کند و یا آن‌ها را با دیگر رفتارها جایگزین نماید؛ به طوری که فرد پس از انجام آن‌ها از جامعه و اطرافیان خود، بازخوردهای مثبتی دریافت کند. 

طی این روش به مرور الگوهای غیرانطباقی فرد افسرده از بین می‌رود؛ این الگوها دقیقا همان مواردی بوده‌اند که سبب طرد بیمار از سوی دیگر افراد می‌شده‌اند. این درمان به مرور سبب می‌شود که بیمار احساس بهتری داشته باشد و بتواند از زندگی لذت ببرد.

3.شناخت درمانی

در روش شناخت درمانی برای درمان افسردگی بدون دارو پزشک سعی می‌کند تفکر افراد را در مورد افسردگی بشناسد و آن‌ها را تغییر دهد. در واقع فرضیه درمانگر بر اساس شناخت درمانی این است که فرد افسرده پیرامون افسردگی افکار ناکارآمدی دارد و استفاده از الگوهای غلط در زندگی سبب بروز افسردگی در او شده‌ است.

بنابراین او سعی دارد تا با شناخت درمانی، این الگوهای غلط و منفی را شناسایی کند و به فرد افسرده کمک کند با شناسایی و اصلاح آن‌ها، احساسات غم و اندوه و در نهایت نشانه‌های افسردگی را از بین ببرد.

برای شروع درمان با پروتکل درمان شناختی افسردگی کلیک کنید.

4. خانواده درمانی و درمان خانگی افسردگی

از دیگر رویکردهایی که در درمان خانگی افسردگی به کار گرفته می‌شود، خانواده درمانی است. این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک متوجه شود خانواده فرد افسرده در شکل گیری بیماری او و یا تداوم آن دخیل هستند.

طی روش خانواده درمانی، فرد می‌تواند از حمایت‌های خانواده خود نیز برخوردار شود. همینطور فرآیندهای غلط خانوادگی نیز طی این روش اصلاح می‌شوند.

5. درمان بین فردی

درمان بین فردی نیز از روش‌های درمان غیر دارویی افسردگی است که هدف پزشک بررسی مشکلات ارتباطی فرد افسرده می‌باشد. در واقع طی این روش پزشک بر این باور است که مشکلات ارتباطی فرد افسرده سبب بروز نشانه‌های افسردگی در او شده است. بنابراین درمانگر بر اساس این روش در صدد رفع پیچیدگی‌های روابط بین فردی می‌باشد.

برای آشنایی با روش های درمان تنهایی کلیک کنید.

آیا مصرف دارو برای درمان افسردگی لازم است؟

توصیه پزشکان این است که افراد افسرده به طور همزمان درمان دارویی و غیردارویی دریافت کنند چراکه به نتایج بهتری می‌رسند.

افسردگی به دلیل به وقوع پیوستن تغییرات شیمایی در مغز ایجاد می‌شود و مصرف داروهای ضد افسردگی، می‌تواند آن‌ها را تنظیم کرده و به حالت اولیه برگرداند. 

معمولا داروهای ضدافسردگی با عوارض جانبی بسیاری همراه هستند اما پس از گذشت مدتی از مصرف و همینطور قطع دارو پس از بهبودی، این عوارض نیز به مرور از بین می‌روند. برای اطلاع از بهترین درمان برای خود حتما مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

میزان اثربخشی درمان خانگی افسردگی بدون دارو

درمان‌های غیردارویی افسردگی شامل شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان بین فردی، گشتالت درمانی، ذهن آگاهی، طرحواره درمانی و … جزو روش‌های درمانی کوتاه مدت می‌باشند که اثربخشی آن‌ها تایید شده است. برخی دیگر از درمان های افسردگی بدون دارو همچون روانکاوی نیازمند مدت زمان طولانی‌تری است، اما این روش نیز موثر واقع می‌شود.

علاوه بر روش‌هایی که در این مقاله جهت درمان غیردارویی افسردگی به آن اشاره کردیم، تغییر سبک زندگی همراه با این جلسات درمانی نیز می‌تواند سبب از بین رفتن علائم و نشانه‌های افسردگی شود. 

کسانی که تغذیه خوبی دارند و به طور روزانه ورزش می‌کنند، می‌توانند تاثیرات بیشتری از جلسات درمانی غیردارویی افسردگی دریافت کنند. همینطور بهتر است افراد سعی کنند مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر را ترک کنند و به جای آن مطالعه نمایند و یا بنویسند. تمامی این روش‌ها به عنوان مکمل روش‌های درمانی افسردگی شناخته شده است. 

مزیت های درمان خانگی افسردگی بدون دارو چیست؟

از مزیت‌های درمان خانگی افسردگی بدون دارو این است که پزشک و متخصص به شما کمک می‌کند تا از ماهیت بیماری خود مطلع شوید و آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنید. 

پزشک در جلسات مشاوره (به صورت تلفنی در منزل)، به صورت تخصصی اقدام به بررسی و شرح حال بیمار می‌کند و در نهایت تلاش دارد علت افسردگی او را پیدا کند. بنابراین بیمار می‌تواند طی این جلسات عواملی که باعث ایجاد افسردگی او شده‌اند را شناسایی کند و در نهایت در زندگی خود از آن‌ها فاصله بگیرد. 

همینطور پزشک در طی جلسات درمانی به بیمار کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های حل مسئله، مدیریت بحران و تغییر سبک زندگی خود بتواند با بیماری افسردگی مقابله کند. 

تنها نکته‎‌ای که وجود دارد این است که زمانی جلسات درمان خانگی افسردگی بدون دارو موثر واقع می‌شود که حتما در یک مرکز معتبر و توسط پزشکان باتجربه انجام شود. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های تخصصی و درمان غیردارویی افسردگی به مرکز مشاوره تخصصی ذهن نو مراجعه کنید و انوع خدمات درمانی در زمینه اختلالات روانی را از برترین مشاوران و متخصصان این مرکز دریافت نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خانگی افسردگی بدون دارو می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا روش‌های درمان خانگی افسردگی بدون دارو نسبت به روش‌های دارویی موثرتر هستند؟

نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که کدام یک از روش‌های درمان دارویی و یا درمان بدون دارو در بهبود علائم افسردگی موثرتر است. معمولا پزشک متناسب با شرح حال بیمار و شدت افسردگی در او یکی از روش‌ها و یا ترکیبی از دو روش را پیشنهاد می‌کند. به طور کلی اگر علائم افسردگی در فرد شدید نباشد، درمان‌های غیردارویی و روان درمانی می‌تواند در بهبود وضعیت فرد موثر واقع شود؛ اما اگر علائم افسردگی فرد شدید باشد، به طوری که خطر خودکشی وجود داشته باشد، تشخیص متخصصان استفاده ار داروهای ضد افسردگی است. تفاوت این دو روش در این است که روان درمانی بدون عوارض می‌باشد اما مصرف داروهای ضد افسردگی با برخی عوارض برای بیمار همراه است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام،وقت به خیر
    ممنون از سایت خوبتون من مدت ها داروی افسردگی میخوردم همش بدنم کرخت و بی جون بود الان دو ماهه مشاوره میگیرم 5 جلسه شد تونستم داروهام رو کم بکنم و حالم خیلی بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره