افسردگی حیوانات | کدام حیوان افسرده می شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی حیوانات شرایط سختی را برای این موجودات ایجاد می‌کند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید که حیوانات نیز دچار افسردگی می‌شوند. اما تفاوت آنها با حیوانات این است که نمی‌توانند در این مورد صحبت کرده  و کمک بگیرند. از طرفی عامل افسردگی آنان در همه موارد ما انسانها نیستیم. گاهی این شرایط جوی و محیطی است که منجر به بروز نشانه های افسردگی در آنان می‌گردد. شیوع ابتلا به این بیماری در حیوانات مختلف است و بستگی به شرایط زندگی آنان دارد. اما به طور کلی باید این موضوع را بدانید که حال روحی حیوانات نیز دچار تغییراتی می‌شود و حتی ممکن است مبتلا به افسردگی شوند. این موضوع برای افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند؛ از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و می‌توانند در این زمینه از روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی‌حیوانات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

افسردگی حیوانات واقعیت دارد؟

برخی به این دلیل که اطلاعات کمی در مورد افسردگی حیوانات دارند؛ تصور می‌کنند که این موضوع اتفاقی نادر بوده و یا حیوان خانگی آنها عادی نیست. اما نکته جالب اینجاست که بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده اند؛ مشخص شده است که بیشتر حیوانات حداقل یکبار در طول عمر خود دوره ای از افسردگی را تجربه می‌کنند.

طبیعی است که میزان فعالیت حیوانات در بعضی از روزها کمتر از روزهای دیگر بوده و شور و اشتیاق همیشگی را نداشته باشند. اما این با ابتلا به‌افسردگی در آنان متفاوت است. آنان هم مانند انسانها باید دوره ای طولانی و بی وقفه از نشانه‌های افسردگی را از خود نشان دهند تا بتوانیم این بیماری را تشخیص گذاری کنیم. برای جلوگیری از بروز حیوان آزاری کلیک کنید.

کدام حیوان افسرده می شود؟

تا به حال رفتارهایی که نشان دهنده افسردگی هستند در حیوانات مختلف ثبت شده است. از جمله حیواناتی که می دانیم دچار افسردگی می شوند به شرح زیر می باشند.

  • سگ ها
  • گربه ها
  • فیل ها
  • نهنگ ها
  • پرنده ها (به خصوص آن هایی که در قفس هستند)
  • میمون ها
  • شیر و حیوانات درنده
  • گاو و گوسفند ها
  • موش ها
  • دلفین ها
  • نوعی از انگل ها
  • و….

چرا حیوانات به افسردگی دچار می شوند؟

علت افسردگی حیوانات

در ابتدا باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چرا حیوانات مبتلا به افسردگی می‌شوند. دلایل مختلفی در این زمینه موثر هستند. اما قبل از هرچیز باید بدانید که آنان نیز احساسات داشته و از طرفی دیگر درک بالایی از احساسات دیگران دارند. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل ابتلای حیوانات به افسردگی توضیح خواهیم داد.

تغییر محیط

یکی از اصلی ترین علل افسردگی حیوانات ، تغییر کردن محیط زندگی و اطراف آنهاست. برای مثال حیواناتی که از جنگل و محیط های طبیعی دور شده و در خانه و یا باغ وحش ها از آنها نگهداری می‌شود؛ ممکن است برای مدتی دچار افسردگی شوند.

افسردگی حیوانات ناشی از جدایی از والدین یا جفت شان

همچنین جدایی و دور شدن از والدین و جفت شان نیز آنها را افسرده می‌کند. با اینکه حیوانات معمولا از سنین کم از والدین خود جدا شده و مستقل می‌شوند و یا جفت گیری های متعددی در طول عمر خود دارند؛ اما زمانی که تحت شرایط غیرطبیعی از آنان جدا می‌شوند؛ از لحاظ روحی ، نشانه های افسردگی را از خود بروز می‌دهند.

شرایط نگهداری نامناسب

در بیشتر موارد باغ وحش ها و یا حتی خانه هایی که در آنها حیوان وجود دارد؛ شرایط مناسب و لازم را برای آنان ندارند. از این رو آنان نمی‌توانند به اندازه کافی فعالیت کرده و یا حتی در کنار حیوانات دیگر باشند. از این رو افسردگی حیوانات را تجربه می‌کنند.

نکته: به جای استفاده از حیوانات برای از بین بردن تنهایی‌خودتان، به دنبال راه های درمان تنهایی باشید.

افسردگی حیوانات ناشی از ابتلا به بیماری های جسمانی

ابتلا به برخی از بیماری های جسمانی نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به افسردگی حیوانات می‌شود. آنان به دلیل تجربه بیماری های سخت و طولانی از زندگی عادی خود دور شده و یا تحت تاثیر داروهایی که در این دوران مصرف می‌کنند؛ دچار افسردگی می‌شوند.

کم تحرکی

یکی دیگر از اصلی ترین دلایل افسردگی حیوانات ، کم تحرکی آنان است. حیوانات به طور ذاتی انرژی زیادی داشته و حتی برای رفع نیازهای اولیه خود نیز به طور غریزی باید تحرک زیادی داشته باشند. اما زمانی که آنان را در محیط های نگهداری می‌کنند که امکان فعالیت زیادی برایشان مهیا نیست؛ به افسردگی مبتلا می‌شوند.

مورد بی توجهی قرار گرفتن

همه حیوانات، مخصوصا حیوانات خانگی مثل سگ و یا پرندگان نیاز به محبت و توجه زیادی دارند. برخی از افراد آنها را به سرپرستی می‌گیرند تا فقط تنها نباشند و یا او به آنها محبت کند. اما در مورد حیوانات خانگی باید زمان و انرژی لازم را به آنان اختصاص داد. در بیشتر موارد افسردگی حیوانات در حیوانات خانگی مثل سگ بیشتر دیده می‌شود و علت آن هم دقیقا همین موضوع است.

برهم خوردن تعادل هورمون ها و افسردگی حیوانات

ساختار مغز حیوانات نیز دقیقا مانند انسانها به شکلی است که ترشح هورمون های مختلف می‌تواند آنها را شاد و یا غمگین کند. گاهی به دلایل مختلفی تعادل هورمونی آنها برهم خورده و به همین دلیل مبتلا به افسردگی حیوانات می‌شوند. برای مثال حیواناتی که مورد آزمایش های مختلف قرار می‌گیرند و مواد مختلفی بر آنها امتحان می‌شود؛ ممکن است که این حالت را تجربه کنند.

ابتلای صاحب آنها به افسردگی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به افسردگی‌حیوانات ، افسردگی صاحبشان است. زمانی که حیوانی برای سالهای زیادی در کنار یک فرد و یا خانواده زندگی می‌کند؛ ارتباط نزدیکی با آنها گرفته و به طور کاملا احساسات شان را می‌فهمد. از این رو زمانی که آنها ناراحت هستند؛ حیوان نیزافسرده شده و مانند گذشته رفتار نمی‌کند. برای اطلاع از شرایط لازم برای خرید حیوان خانگی برای کودکان کلیک نمایید.

راه های تشخیص افسردگی حیوانات

نشانه های افسردگی حیوانات

سوال اصلی اینجاست که از کجا می‌توان متوجه شد که حیوانی افسرده است. این نشانه ها در گونه های مختلف حیوانی متفاوت هستند. اما کافی است تا کمی با آنها وقت بگذرانید تا متوجه رفتارهای غیرعادی آنان بشوید. برخی از نشانه های افسردگی در آنان شامل موارد زیر می‌شود. برای اقدام به موقع پیشنهاد می‌شود مقاله نشانه های افسردگی را بخوانید.

  • گوشه گیری و انزوا
  • کم غذا خوردن و کاهش وزن
  • بیش از حد خوابیدن
  • بی قراری و مضطرب شدن
  • کاهش فعالیت جنسی
  • بی علاقگی نسبت به بازی کردن و فعالیت

خودکشی ناشی از افسردگی حیوانات

یکی دیگر از رفتارهای حیوانات که مشابه با انسانها می‌باشد؛ خودکشی است. حیوانات مختلف مانند نهنگ ها به صورت گروهی خودکشی می‌کنند و این رفتار آنها به دلیل تغییرات اقلیمی، تنظیم جمعیت و حتی ابتلا به افسردگی است. این یک رفتار طبیعی در آنان بوده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

آیا راهی برای بهبودی افسردگی حیوانات وجود دارد؟

اما اگر زمانی متوجه افسردگی حیوانات اطراف تان شدید؛ بهتر است حتما در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و به این موجودات کمک کنید. چرا که آنان مانند انسانها، خود در این زمینه نمی‌توانند کاری انجام دارند؛ و نیاز به مراقبت دارند. برخی از اقداماتی که انسانها باید در این شرایط برای آنها انجام دهند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

برای آشنایی با بهترین روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

مراجعه به دامپزشک

در ابتدا باید حیوان را پیش دامپزشک برده تا از وضعیت جسمانی او اطمینان حاصل کنید. همچنین دامپزشک نیز داروهایی برای بهترکردن خلق و خوی حیوان تجویز می‌کند.

تغییر دادن سبک زندگی آنها

از آنجایی که بی تحرکی آنها خود عاملی برای افسردگی است؛ بهتر است آنان را وادار به حرکت و فعالیت کرده و در موقعیت هایی قرار دهید که بتواند بیشتر با حیوانات دیگر وقت بگذرانند. همچنین به تغذیه آنها نیز توجه داشته و شرایط خانه آنها را به شکلی فراهم کنید تا راحت باشند.

سخن پایانی

افسردگی حیوانات و به طور کلی ابتلای آنان به بیماری های روانی موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. چرا که تغییرات خلقی آنها کمتر محسوس بوده و همچنین در این مورد نمی‌توانند صحبت کنند. اما با زیر نظر گرفتن آنها برای مدتی به راحتی می‌توانیم متوجه این موضوع شده و به آنها کمک کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی حیوانات می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام،وقت به خیر
    ممنون از سایت خوبتون من مدت ها داروی افسردگی میخوردم همش بدنم کرخت و بی جون بود الان دو ماهه مشاوره میگیرم 5 جلسه شد تونستم داروهام رو کم بکنم و حالم خیلی بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره