درمان تنهایی | چرا روانشناسان تاکید دارند تنهایی باید درمان شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان تنهایی در روانشناسی به عنوان یکی از ناراحتی های مرتبط با بیماری‌افسردگی مطرح می‌شود. شاید برای تان عجیب باشد، اما رنج ناشی از احساس تنهایی در همه ما انسان ها مشترک است. بله همه ما تنها به این دنیا آمده‌ایم و روزی هم به تنهایی از این دنیا خواهیم رفت! اما همه رنج ما در این نیست چرا که در مسیر تجربه های زیادی خواهیم کرد روزهای شاد و روزهای سخت همه و همه نقش زندگی ما را می‌کشند. پس این که شما به این نقش ها چطور بنگرید کاملا به زاویه دیدتان بستگی دارد. گاه بازتابی از تنهایی و گاه بازتابی از شادی را نمایان می‌شود. متخصصین به شما کمک می کنند تا برای درمان تنهایی که با وجود ما عجین شده راهکارهای موثری به کار ببرید. برای کسب آگاهی بیشتر و دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان تنهایی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

درمان تنهایی

احساس تنهایی مفرط در زندگی می‌تواند ریسک ابتلا به انواع اختلالات روانشناختی را افزایش دهد چراکه برخورداری از حمایت اجتماعی از جانب دوستان و نزدیکان یکی از عوامل بسیار مهم در زمینه ارتقای سلامت روان است. افرادی که برای مدت طولانی دچار احساس تنهایی هستند و یا گوشه گیری را ترجیح می‌دهند بیش از سایرین احتمال دارد که با اختلالاتی نظیر افسردگی اساسی و انواع مشکلات اضطرابی مواجه شوند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که برای بهبود این موضوع تلاش کنید و در صورت نیاز از یک متخصص برای درمان آن کمک بگیرید.

درمان تنهایی با توجه به علل احساس تنهایی مفرط 

قبل از اینکه بخواهید احساس تنهایی مفرط را در خود از بین ببرید و این موضوع را درمان کنید لازم است که علل و عواملی که منجر به بروز این مشکل در شما می‌شوند را بهتر بشناسید. این کار کمک می‌کند تا مسیر مناسبی را برای درمان انتخاب کرده و از پرداختن به اقدامات غلط خودداری نمایید. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین دلایل انزوا و تنهایی بیش از حد در افراد اشاره کرده‌ایم. 

1- نداشتن مهارت‌های ارتباطی قوی 

برخی افراد نمی‌توانند در جمع عملکرد خوبی داشته باشند آن‌ها به دلایلی نظیر نداشتن مهارت‌های ارتباطی قوی یا احساس اضطراب و نگرانی در مورد قضاوت اطرافیان ترجیح می‌دهند از حضور در محافل عمومی و سایر جمع‌ها اجتناب کنند. همین مسئله باعث می‌شود که از فرصت کافی برای آشنایی با افراد جدید برخوردار نباشند و به مرور زمان نتوانند روابط دوستانه عمیقی را تشکیل دهند. در این شرایط طبیعی است که افراد بیشتر احساس تنهایی می‌کنند و ممکن است به خاطر این موضوع خود را سرزنش نمایند. 

2- درمان تنهایی هنگام دچار بودن به افسردگی 

یکی از اصلی‌ترین و بارزترین علائم افسردگی از دست دادن علاقه و اشتیاق نسبت به انواع فعالیت‌هایی است که قبلا برای فرد لذت بخش بوده‌اند. از همین رو تمایل به گوشه گیری، انزوا و در نهایت احساس تنهایی مفرط می‌تواند نشان دهنده ابتلای فرد به افسردگی باشد. در این شرایط علاوه بر این مشکل، علائم دیگری نظیر خلق غمگین، بروز مشکلاتی در اشتها، ابتلا به اختلالات خواب، مشکلات تمرکز، احساس گناه و اعتقاد به پوچی زندگی، افکار مرگ و تمایل به خودکشی نیز ممکن است مشاهده شوند. در این شرایط درمان افسردگی می‌تواند به بهبود احساس تنهایی نیز کمک کننده باشد. برای شناخت کامل علائم افسردگی کلیک کنید.

3- از دست دادن عزیزان 

از دست دادن عزیزان چه به واسطه مرگ چه به واسطه مسائلی نظیر اختلافات بین فردی و شکست عاطفی می‌تواند منجر به اختلالات سازگاری در افراد شود. در واقع ممکن است افراد نتوانند به سادگی با شرایط جدید زندگی خود سازگار شده و با آن کنار بیایند. همین مسئله بر توانایی آن‌ها برای ایجاد روابط جدید تاثیر می‌گذارد و باعث تجربه احساس تنهایی مفرط می‌شود. در صورت درمان نشدن مشکلات سازگاری ممکن است که سوگ طولانی مدت منجر به تجربه افسردگی و سایر اختلالات روانشناختی نظیر اختلالات اضطرابی شود. 

4- درمان تنهایی با وجود داشتن افکار منفی در مورد خود 

نداشتن برداشت درست از خود باعث می‌شود که انسان حتی با وجود حضور سایر افراد در زندگی به دلیل سرزنش گری و قضاوت در مورد خود دائما از درون احساس تنهایی کند و نتواند به خوبی از دنیای پیرامون لذت ببرد. به همین خاطر است که افراد با اعتماد به نفس پایین یا مبتلایان به افسردگی بیش از سایر افراد احساس تنهایی می‌کنند و از نظر عملکرد ارتباطی همواره با احساس نارضایتی و ناکامی مواجه هستند. 

درمان تنهایی با چند توصیه روانشناسی

تنهایی یکی از رنج‌های وجودی مشترک میان همه انسان‌ها به خصوص انسان‌های مدرن است. در واقع با پیشرفته شدن جوامع و گسترش فضاهای مجازی با وجود پیوند خوردن فرهنگ‌ها و مردمان نقاط مختلف دنیا، بسیاری از روابط نزدیک و عمیق جای خود را به روابط سطحی و شکننده داده‌اند.

همچنین افراد با تجربه مشکلات و دغدغه‌های زندگی دچار افسردگی می‌شوند و احساس تنهایی بیشتری دارند. از همین‌رو درمانگران وجودگرا بر این باورند که احساس تنهایی مفرط یکی از رنج‌های مشترک انسان‌های امروزی است. برای غلبه بر این رنج و درمان تنهایی راهکارهای مختلفی پیشنهاد می‌شود. ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی درباره درمان افسردگی کلیک کنید.

1- تمرین شفقت با خود

یکی از موانع درمان تنهایی نداشتن احساس مهربانی و شفقت با خود است. در حقیقت وجود یک خودِ انتقادگر در درون شما باعث می‌شود که همواره در تقابل با خویشتن باشید و نوعی تنهایی عمیق را احساس نمایید. برای تمرین شفقت با خود تلاش کنید به گفت و گوهای درونی‌تان بیشتر دقت کرده و افکار و جمله‌های خودسرزنش‌گری که در طول روز به خود می‌گویید را محدود کنید.

همین موضوع به شما کمک می‌کند تا در طول روز احساس ناکامی کمتری داشته باشید و خود به خود میزان تنهایی کمتری را نیز احساس کنید. در نظر داشته باشید که برای درمان تنهایی قبل از هرکس خودتان باید به خود کمک کنید.

2- تمرکز بر ارتباطات واقعی و عمیق برای درمان تنهایی

درمان تنهایی در کنار فعالیت بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی کار آسانی نیست. بسیاری از افراد با وجود اینکه در شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام دوست‌هایی زیادی دارند در دنیای واقعی تا حد بسیاری تنها هستند و اگر جایی با مشکلی مواجه شوند نمی‌دانند که باید آن را با چه کسی در میان بگذارند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که به روابط نزدیک خود در دنیای واقعی اهمیت داده و تمام وجود خود را صرف فضای مجازی نکنید.

در همین راستا با افراد مختلف معاشرت کنید و از میان آن‌ها افرادی را به عنوان دوست نزدیک انتخاب کنید که بتوانند جنبه‌های مثبت و منفی وجود شما را بپذیرند و بدون داشتن نگاهی قضاوتگر در کنار شما بمانند. هرچقدر نیروی کم‌تری برای یافتن این انسان‌ها در زندگی خود صرف کنید فرصت کم‌تری برای یافتن روابط دوستانه عمیق و ناب در زندگی خواهید داشت.

3- پرورش احساس شگفتی در خود

سعی کنید در جهان پیرامون خود بیشتر دقت کنید و خود را به عنوان جزئی از یک کل عظیم در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا احساس عظمت، شکوه و شگفتی بیشتری را تجربه نمایید و کم‌تر دچار احساس تنهایی، پوچی یا بی‌ارزشی شوید چرا که در حقیقت شما معنای وجود خود را در کنار سایر اجزای طبیعت می‌سنجید و به نوعی در عظمت هستی غرق می‌شوید. قرار دادان خود در معرض مناظر طبیعی از جمله راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند احساس شگفتی بیشتری در زندگی داشته باشید و تنهایی کم‌تری را احساس نمایید.

4- تمرین مهارت‌های ذهن آگاهی

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکرد شناختی و رفتاری به درمان تنهایی مراجعان خود می‌پردازند بر این باورند که افکار ما منشا تمامی احساسات و رفتارهای مثبت و منفی در ما هستند. در حقیقت بسیاری از هیجانات ناخوشایند یا الگوهای رفتاری غلط از سبک‌های فکری نادرست و تحریف‌های اطلاعاتی نشات می‌گیرند. یکی از روش‌هایی که امروزه برای مدیریت افکار در نظر گرفته می‌شود استفاده از فنون ذهن آگاهی است.

ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا به طور کامل تجربه حضور در لحظه را لمس نمایید و در افکار منفی خود نظیر احساس تنهایی و درماندگی غرق نشوید. برای آشنایی بیشتر با فنون ذهن آگاهی بهتر است از جلسات مشاوره رواندرمانی با یک روانشناس کمک بگیرید. همچنین مطالعه کتاب‌های خودیاری که در این زمینه نگاشته شده‌اند نیز می‌توانند تا حدی در این زمینه به شما یاری برسانند.

5- صرف وقت و انرژی برای علایق و سلایق خود

کمی زندگی روزمره‌تان را مورد بازنگری قرار دهید و از خود بپرسید چقدر برای فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید وقت و انرژی صرف می‌کنید. گاهی اوقات بیش از همه این شما هستید که خودتان را تنها گذاشته‌اید! زمانی که بتوانید خودتان را پیدا کنید و لذت بیشتری از زندگی ببرید در ارتباط با دیگران نیز احساس بهتری را تجربه خواهید کرد. درنتیجه تمام احساسات خوب در زندگی‌تان را به حضور دیگران پیوند نزنید. حتی اگر کسی در زندگی‌تان حضور نداشت برای وجود خود ارزش قائل شوید و رویاهایتان را دنبال کنید.

6- بپذیرید که تنهایی احساسی طبیعی است

بیش از 40 درصد انسان ها در دوره ای از زندگی احساس تنهایی می‌کنند. شاید این رقم کم به نظر برسد اما خوب است بدانید که غیر از شما میلیون ها نفر دیگر همزمان با شما احساس تنهایی دارند. همین که بدانید این حس فقط برای شما نیست کمک می کند تا بهتر بتوانید بر آن غلبه کنید. از طرفی میلیون ها نفر نیز هستند که توانسته اند با این احساس خود مقابله کنند. پس شما هم توانایی مبارزه را دارید.

روش‌های غلط برای درمان تنهایی

برخی افراد هنگامی که احساس تنهایی می‌کنند آنقدر در احساسات منفی خود غرق می‌شوند که توانایی پیدا کردن راه حل‌های سالم را از دست می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که برای رهایی از احساسات منفی خود به راهکارهای زودگذر و آسیب رسان روی می‌آورند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– درگیر کردن خود در روابط زودگذر بدون در نظر گرفتن فاکتورهای شناختی و عقلانی

– مصرف سیگار، مشروب یا مواد مخدر برای رهایی زودگذر از احساسات و هیجانات منفی

– منزوی‌تر کردن خود و سرزنش‌گری مفرط به خاطر تنهایی و در نتیجه محروم ماندن از روابط نزدیک

– فعالیت بیش از حد در فضای مجازی و پنهان کردن احساسات خود پشت روابط غیر واقعی

سخن آخر درباره درمان تنهایی

همان‌طور که گفته شد گاهی اوقات احساس تنهایی آنقدر شدید است که فرد کمتر می‌تواند به راهکارهای سالم بیاندیشد و آن‌ها را در زندگی خود پیاده کند. در این شرایط لازم است که علاوه بر اقدامات خودیاری از یک متخصص در حیطه سلامت روان از جمله روانشناس برای ارزیابی شرایط روانی خود کمک بگیرید و در جلسات رواندرمانی برای بهبود هیجانات منفی و دست یافتن به مهارت‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنید.

درمانگر با آموزش مهارت‌هایی نظیر جرات مندی، کنترل عواطف منفی و پرورش ذهنیت متمرکز بر حل مسئله به شما کمک می‌کند تا بتوانید این مشکل را به مرور حل نمایید و موانع پیش روی خود را با دقت بشناسید. همچنین از آنجایی که عمده‌ترین دلیل احساس تنهایی افسردگی است بهره بردن از مشاوره افسردگی نیز می‌تواند کمک کننده باشد. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان تنهایی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا احساس تنهایی زیاد در زندگی می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد؟

احساس تنهایی مفرط در زندگی می‌تواند از علل و عوامل مختلفی نشات بگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به افسردگی، کمبود عزت نفس و نداشتن حمایت اجتماعی مناسب اشاره کرد. برای ارزیابی دقیق‎تر وضعیت خود لازم است که ابتدا به یک روانشناس مراجعه نمایید.

افسردگی چگونه می‌تواند با احساس تنهایی در ارتباط باشد؟

افراد افسرده به مرور زمان علائق خود را در حوزه‌های مختلف زندگی از دست می‌دهند. از همین رو دیگر تمایلی به انجام فعالیت‌های لذت بخش از جمله برقراری ارتباط نزدیک با دیگران ندارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره