حیوان آزاری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حیوان آزاری از اختلالات روانی و جزو بدرفتاری های اجتماعی است که توسط بسیاری از کودکان و بزرگسالان انجام می‌شود. ممکن است روزانه همه ما در فضای مجازی با فیلم‌های ناراحت کننده با مضمون حیوان‌آزاری مواجه باشیم. برخی با دیدن این فیلم‌ها بی تفاوت هستند و اما برخی از آزار و اذیت رسیدن به حیوانات بی گناه ناراحت می‌شوند. در واقع کسانی که اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند به اختلال روانی مبتلا هستند و حتی از دیدن شکنجه حیوانات لذت می‌برند. شکنجه، برای حیوانات هم آزار دهنده است. هرچند قوانین محکمی در کشورمان در این باره وجود ندارد، اما حیوان‌آزاری جرم بوده و با آن برخورد می‌شود. در ادامه به بررسی علل و درمان حیوان آزاری می‌پردازیم. در صورتی که این مساله شما را آزار می‌دهد می‌توانید از مشاوره فردی استفاده نمایید.

تعریف حیوان آزاری و نشانه های آن

حیوان‌آزاری از جمله اختلالات روانی در یک فرد می‌باشد که در نهایت باعث ایجاد اختلالات اجتماعی و بزهکاری نیز می‌گردد.

بسیاری از فیلم‌ها و یا اتفاقاتی که از حیوان‌آزاری در فضای مجازی و یا اطرافمان می‌بینیم، نشان دهنده این است که این اختلال هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد.

معمولا کودکانی که در سنین پایین اقدام به حیوان‌آزاری می‌کنند، در بزرگسالی هم علاقه‌مند به آسیب رساندن به دیگر انسان‌ها هستند. در واقع حیوان‌آزاری می‌تواند علائم و نشانه‌های سادیسم در یک فرد نیز باشد. برای آشنایی بیشتر با بیماری سادیسم کلیک کنید.

طبق آمار و شواهد بسیاری از جنایتکارانی که در بزرگسالی مرتکب جنایت و جرم های مختلف شده‌اند اغلب در کودکی حیوانات را شکنجه می‌کردند.

آیا حیوان آزاری جرم است؟

حیوانات همانند انسان‌ها از حق زندگی برخورداند و جان دارند و شکنجه کردن آن‌ها، برایشان دردآور است. بنابراین می‌توان به راحتی گفت کسی که اقدام به حیوان‌آزاری می‌کند، مرتکب یک کار غیراخلاقی و غیر انسانی می‌شود.

فروشگاه آرامیس

از آنجایی که حیوان آزاری فقط به اذیت حیوانات ختم نمی‌شود، زنگ خطری برای بروز رفتارهای خشونت بار علیه دیگر انسان‌ها نیز هست.

بنابراین این اختلال از چندین جهت قابل بررسی است و می‌توان آن را جرم تلقی کرد. چرا که اگر فرد مبتلا به اختلال حیوان‎‌آزاری درمان نشود، این علائم دگر آزاری در او کم کم باعث می‌شود، اقدامات حیوان آزاری او وارد حوزه انسان‌ها شود و در نهات موجب تهدید جان و امنیت دیگران بشود.

حیوان‌آزاری موضوعی است که در سراسر جهان از جمله ایران وجود دارد. در دیگر کشورها این اختلال جرم قضایی است. متاسفانه در کشورمان چندان قانون بازدارنده برای این موضوع در نظر گرفته نشده است و فقط در موارد خاص به آن رسیدگی می‌شود.

حیوان آزاری چند نوع دارد؟

حیوان‌آزاری دارای دو نوع منفعل و فعال می‌باشد در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح داده‌ایم.

  • حیوان‌آزاری منفعل: در این نوع از حیوان آزاری، فرد به طور مستقیم حیوانی را مورد آزار و اذیت قرار نمی‌دهد؛ ولی در نگهداری از حیوان غفلت می‌کند. در واقع در این نوع حیوان‌آزاری، فرد با رفتارهای خود با حیوان مثل غذا ندادن، عدم توجه به وضعیت جسمی و عدم رسیدگی به او، باعث آسیب رسیدن به حیوان در طولانی مدت می‌شود.
  • حیوان‌آزاری فعال: در این نوع از حیوان‌آزاری، فرد به طور مستقیم باعث آسیب رسیدن به حیوان می‌شود. کسی که اقدام به حیوان‌آزاری فعال می‌کند، از دیدن رنج کشیدن و عذاب حیوان لذت می برد. لازم به ذکر است که آزار جنسی نیز در دسته حیوان آزاری فعال قرار می گیرد.

دلایل و علت حیوان آزاری چیست؟

اشاره کوتاهی کردیم که حیوان‌آزاری در بسیاری از افراد مقدمه‌ای برای شروع رفتارهای خشن انسانی است.

عوامل مختلفی باعث بروز حیوان‌آزاری در سنین مختلف می‌شود، اما می‌توان گفت دوران کودکی و شیوه تربیتی او تا حد زیادی در بروز این رفتارها تاثیرگذار است. تربیت والدین باعث شکل گیری شخصیت کودک شده و از بروز انواع اختلالات در او جلوگیری می‌کند.

در واقع باید اینطور بگوییم اولین اقدامات یک فرد حیوان آزار برای اذیت و شکنجه حیوانات، در کودکی آن‌ها انجام شده است. لازم است خانواده در این زمینه توجه بیشتری به کودک خود داشته باشند و حتی رفتار‌هایی مثل سنگ پرتاب کردن به گنجشک‌ها، دنبال کردن گربه ها و … را جدی تلقی کنند و به آن‌ها بیاموزند که با حیوانات مهربان باشند.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل بروز حیوان آزاری در افراد مختلف اشاره کرده ایم.

1- لذت بردن از رنج کشیدن دیگران

شاید برای شما درک‌اش سخت باشد، اما بیماران دچار حیوان‌آزاری از رنج و واکنش او لذت می‌برند. البته خیلی از افراد برای دیده شدن در فضای مجازی، ویدیوهای این رفتارهای خشونت آمیز را پخش می‌کنند. آن‌ها این کار را تنها برای ارضای میل به مشهور شدن انجام می‌دهند حتی اگر به قیمت منفور شدنشان تمام شود.

2- تلاش برای کنترل و تخلیه خشم

برخی دیگر هم در کودکی خود از سوی اطرافیان مورد آزار و اذیت و گاها خشونت قرار گرفته‌اند؛ اما در آن زمان به دلیل کودک بودن نتوانسته‌اند شرایط را کنترل کنند و یا خشم خود را تخلیه کنند.

این دسته از افراد معمولا در همان کودکی و یا حتی در بزرگسالی برای تحت کنترل گرفتن شرایط و لذت بردن از آن، اقدام به حیوان آزاری می‌کنند.

3- جایگزین با انتقام

کسانی هم هستند که قادر به حل مشکلات خود با دیگران نیستند و برای تخلیه حس انتقام خود، اقدام به حیوان آزاری و آسیب رساندن به آن ها می کنند.

4- زنگ خطر شروع سادیسم

شخصی که از آزار و اذیت دیگران لذت می‌برد، دارای نشانه های سادیسم است. سادیسم با نام دیگری با عنوان “دیگر آزاری ” نیز معروف می‌باشد. کسانی که سادیسم دارند از درون احساس پاشیدگی روانی دارند و برای اینکه نشان دهند وجود دارند، سعی می‌کنند دیگران را آزار دهند.

این دسته از افراد معمولا در ابتدا، سعی دارند به آزار حیوانات بپردازند، اما کم کم شروع به آسیب رساندن به انسان‌ها نیز می‌کنند و در واقع این گونه هویت خود را به دست می‌آورند و لذت می‌برند.

5- احتمال وجود شخصیت ضداجتماعی

کسانی که دارای شخصیت ضد اجتماعی هستند، تمایلی به رعایت قوانین جامعه ندارند و برای ارضای حس برتری خود تمایل دارند با موجودات ضعیف‌تر چه انسان و چه حیوان، بی رحمانه رفتار کنند.

اگر این شخصیت‌ها توانایی لازم برای آسیب زدن به انسان ها را نداشته باشند، سعی می‌کنند با حیوان آزاری راهی برای برآورده کردن امیال درونی شان را پیدا کنند.

6- همانند سازی

چندین بار اشاره کردیم که حیوان آزاری تا حد زیادی به دوران کودکی فرد برمی‌گردد. رشد در خانواده‌ای که خشونت در آن امری رایج و پیش پا افتاده باشد، مسلما برای فرزندان آن خانواده نیز نمی‌توان انتظار داشت که الگویی سالم شکل بگیرد. کودکان به طور ذاتی از والدین و اطرافیان الگو برداری می‌کنند، بنابراین مشاهده رفتارهای خشونت بار علیه حیوانات و دیگران توسط کودک، احتمال بروز رفتاری مشابه را در بزرگسالی دو چندان می‌کند.

مقایسه سادیسم و حیوان آزاری

از مهم‌ترین دلایل حیوان آزاری، سادیسم است. در واقع کسی که اقدام به حیوان آزاری می‌کند، در حال بروز نشانه‌های رفتار سادیسمی می‌باشد.

معمولا رفتارهای سادیسمی، رفتارهای خشن، تحقیر آمیز و پرخاشگرانه می‌باشند. کسانی که دارای اختلال سادیسم هستند، سعی دارند با ایجاد وحشت و آسیب رساندن به طرف مقابل، لذت ببرند. از مهم‌ترین نشانه های اختلال سادیسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اعمال زور و کنترل کردن فردی با خشونت و کتک
  • تحقیر کردن دیگران در مقابل جمع
  • اقدام به تنبیه‌های بدنی غیرمعمول و بسیار خشونت آمیز افراد زیر دست
  • آزار و اذیت رساندن به دیگران و احساس لذت از آن
  • استفاده از زور برای اجبار دیگران جهت رسیدن به مقاصد شخصی
  • همراه داشتن وسایل خشن همچون چاقو و اسلحه برای ترساندن و تحقیر دیگران
  • و …

لازم به ذکر است داشتن تمامی نشانه‌ها باهم به معنای داشتن علائم سادیسم نیست و اگر فردی بزرگسال حداقل چهار مورد از موارد بالا را داشته باشد، باید به یک متخصص برای تشخیص نشانه‌های سادیسم مراجعه کند. تشخیص و درمان سادیسم توسط روانشناس امکان پذیر است.

راهکارهای مقابله با حیوان‌آزاری

متاسفانه با اینکه ناخوشایند است، اما حیوان آزاری نه تنها در کشور ما بلکه در جهان وجود دارد اما می‌توان با برخی راهکارها از میزان و شدت این عمل‌ها کاست. در ادامه به برخی راهکارهای مقابله با حیوان آزاری در کشورمان اشاره کرده‌ایم.

  • استفاده از اصول تربیتی درست برای آموزش کودکان
  • یاد دادن مهربانی کردن به حیوانات به فرزندانمان
  • ترویج فرهنگ غذارسانی و کمک به حیوانات
  • اعمال قانون فرد حیوان آزار و تعیین قانون های سخت‌گیرانه برای مقابله با این افراد
  • و …

بهترین درمان حیوان آزاری

از نظر روانشناسی کسی که اقدام به حیوان آزاری می‌کند، مبتلا به بیماری های روحی و روانی است و این افراد نیازمند درمان می‌باشند.

همانطور که اشاره کردیم حیوان‌آزاری می‌تواند به دلیل وجود نشانه‌های سادیسم در افراد باشد. به همین دلیل درمان حیوان‌آزاری نیازمند این است که افراد به یک متخصص و یا روانشناس مراجعه کنند.

درمان حیوان‌آزاری معمولا به این صورت است که روانشناس سعی می‌کند، ابتدا به دلایلی که باعث شده است فرد اقدام به حیوان آزاری کند، پی ببرد. پس از مشخص شدن دلیل، روانشناس سعی می‌کند نگرش و افکار فرد را نسبت به این موضوع تغییر دهد.

گاهی بسیاری از افراد به دلیل همانند سازی و یادگیری موضوعی، اقدام به تکرار آن می‌کنند. حیوان‌آزاری نیز در برخی افراد به دلیل همانند سازی و الگوبرداری از اطرافیان انجام می‌شود که در این صورت با تغییر افکار فرد، او درمان می‌شود.

در برخی موارد دلیل حیوان‌آزاری در یک فرد، ابتلا به برخی اختلالات همچون سادیسم می‌باشد. نشانه‌های سادیسم باعث می‌شود فرد از آزار و اذیت حیوانات شروع کند. درمان این نوع از حیوان آزاری نیاز به مداخله‌های بیشتر و روان درمانی دارد.

در صورتی که شما هم در اطرافیان و آشنایان خود، فردی را می‌شناسید که حیوان‌آزاری می کند، بهتر است برای مراقبت از خودتان و در وهله بعدی با دیگری نحوه رفتار با این دسته از افراد از مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حیوان آزاری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره