پول دادن به خانواده شوهر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پول دادن به خانواده یا کمک مالی شوهر به خانواده اش بسیاری از مواقع تبدیل به یک اختلاف جدی با همسر می‌شود. معمولاً آقایان وقتی توانایی مالی پیدا می‌کنند تلاش خواهند کرد تا از خانواده خود نیز حمایت کنند. بااین‌حال این موضوع برای بسیاری از خانم‌ها خیلی خوشایند نیست. آن‌ها بیشتر تمایل دارند که همسرشان از خانواده اول خود مستقل شود و به فکر پس‌انداز یا هزینه‌کردن برای خانواده جدید خودش باشد. اما واقعاً چنین درخواستی از همسرمان تا چه حد درست است؟ یا برعکس؛ اینکه ما به‌جای توجه به خانواده جدیدمان هنوز هم به فکر پدر و مادرمان هستیم چقدر می‌تواند درست باشد؟ اگر احساس می‌کنید این موضوع تبدیل به یک اختلاف غیرقابل‌حل در خانواده شما شده بهتر است راجع به آن از مشاوره خانواده بگیرید.

آیا پول دادن شوهر به خانواده اش اشتباه است؟

در ابتدا پیش خود به دو سوال جواب دهید؛ رابطه مردان پس از ازدواج با خانواده اولشان باید در چه حدی باشد؟ وظایف آن‌ها نسبت به خانواده اول‌شان چیست؟ باید گفت بسیاری از آقایان احساس می‌کنند که وظیفه دارند کمک‌خرج پدر و مادر خود باشند. این موضوع به اعتقاد بسیاری از مشاورین خانواده اشتباه نیست. یادتان باشد که پدر و مادر برای همه ما باارزش هستند. هرکدام از ما سعی خواهیم کرد محبت‌های پدر و مادرمان را جبران کنیم و هیچ‌کس نباید این حق را از فرد دیگری بگیرد. همان‌طور که زنان با کمک‌کردن در کارهای خانه، گوش‌دادن به درد و دل‌های پدر و مادر یا هر راه دیگری سعی می‌کنند باری از دوش آن‌ها بردارند مردان نیز تلاش می‌کنند تا با کمک‌های مالی وظیفه خود را انجام بدهند.

علاوه بر انجام‌وظیفه، کمک‌کردن به خانواده اولیه برای مردان نوعی احساس اقتدار ایجاد می‌کند. این احساس اقتدار و توانایی به آن‌ها کمک خواهد کرد که احساس مفید بودن داشته باشند و این برای سلامت روان آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.

پول دادن به خانواده همسرتان وقتی نیاز به کمک مالی ندارند

معمولاً خانواده‌هایی که از پسران‌شان کمک دریافت می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول به دلیل مشکلات مالی یا ازکارافتادگی نیاز دارند که از کمک‌های فرزندانشان استفاده کنند. اما گروه دوم نیازی به کمک‌های فرزندشان ندارند یا حداقل درحدی که همسرتان به آن‌ها کمک می‌کند به این کمک‌ها نیازی ندارند. این موضوع می‌تواند به دو علت اتفاق بیافتد:

  • خانواده همسرتان این کمک‌ها را وظیفه او می‌دانند و همسرتان قدرت نه گفتن ندارد.
  • همسرتان به خانواده خود وابسته است و توانایی برقراری تعادل در کمک‌کردن را ندارد.

در چنین شرایطی کمک‌های همسر شما رنگ و بوی بیماری پیدا کرده است. این افراد معمولاً در کنار کمک‌کردن‌های مالی رفتارهای دیگری هم از خود نشان می‌دهند. برای مثال آن‌ها در موقعیت‌های دیگر نیز قدرت نه گفتن ندارند؛ همیشه باید با خانواده خود مشورت کنند؛ یا آنها را بیش از حد در حریم خصوصی زندگی شما راه می‌دهند. اگر شما با این نشانه‌ها یا هر نشانه دیگری مواجه هستید که احساس می‌کنید زندگی شما حد و مرزهایی که باید داشته باشد را ندارد بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

نکاتی که مردان باید در پول دادن به خانواده رعایت کنند

پول دادن به خانواده و کمک‌کردن به آن‌ها اصلاً موضوع بدی نیست. بااین‌حال اگر شما حواس‌تان را به برخی نکات جمع نکنید این موضوع ساده می‌تواند تبدیل به یک اختلاف جدی در زندگی شما بشود. بعضی از مهم‌ترین نکات عبارتند از:

فروشگاه آرامیس

تعادل را حفظ کنید

اگر می‌خواهید حتی پس از ازدواج هم به خانواده اول‌تان کمک کنید راهش این است که جانب تعادل را نگه دارید. در غیر این صورت احتمالاً با اعتراض همسر و فرزندان‌تان مواجه خواهید شد. یادتان باشد که شما باید بتوانید هر دو خانواده را مدیریت کنید. به همین خاطر سعی کنید تا جای ممکن یکی را فدای دیگری نکنید.

حساسیت‌های همسرتان را پایین بیاورید

اینکه حداقل در ابتدای زندگی همسرتان با کمک‌های شما به خانواده مخالف باشد بسیار طبیعی است. برای اینکه فضای خانواده خود را آرام نگه دارید سعی کنید نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهید. بسیاری از مردان حساسیت همسرشان را تبدیل به یک دعوای تمام‌عیار می‌کنند. اما بهترین راه این است که همسرتان را آرام کنید و به او توضیح بدهید که هرگز اجازه نمی‌دهید او و فرزندان‌تان دچار مشکل شوند.

ترجیحاً چیزی را از همسرتان پنهان نکنید

بسیاری از آقایان برای اینکه حرمت خانواده خود را حفظ کنند یا به این خاطر که با همسرشان درگیر نشوند کمک‌های مالی خود به خانواده را از همسرشان پنهان می‌کنند. بسیاری از مواقع این کار باعث بروز اختلاف می‌شود. به همین خاطر ترجیحاً و تا جایی که ممکن است چیزی را از همسرتان پنهان نکنید.

زنان در برابر پول دادن به خانواده باید رعایت کنند

اینکه همسرتان به خانواده‌اش کمک مالی می‌کند برای‌تان سخت است؟ شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم می‌توانید از همین شرایط استفاده کنید و خود را در قلب همسرتان عزیزتر از قبل کنید. برای رسیدن به این هدف کافی است حساسیت‌ها و نگرانی‌های همسرتان را درک کنید! به یاد داشته باشید که پدر و مادر برای همه ما یکی از عزیزترین دارایی‌هایمان هستند. پس سعی کنید با همسرتان صحبت کنید. برای کمک‌کردن به خانواده همسر و همین‌طور تأمین مخارج زندگی خودتان با یکدیگر برنامه‌ریزی کنید. این کار شما باعث می‌شود همسرتان احساس کند شما متوجه نگرانی‌هایش هستید و این موضوع جایگاه شما را بسیار بالاتر خواهد برد.

با همسرتان صحبت کنید

اگر احساس می‌کنید کمک‌های همسرتان به خانواده‌اش بیش از حد و افراطی است راجع به این موضوع با او صحبت کنید. احتمالاً بسیاری از خانم‌ها معتقدند که صحبت‌کردن راجع به این موضوع نمی‌تواند فایده‌ای داشته باشد. یادتان باشد که صحبت‌کردن اصولی دارد و بی‌توجهی به این اصول گفتگوی شما را به سمت شکست خواهد برد. برای موفقیت در صحبت سعی کنید با همسرتان همدلی داشته باشید. به او نشان بدهید که متوجه احساساتش هستید. در یک گفت‌وگوی سالم همسرتان باید شما را نه در مقابل خود بلکه در کنار خود احساس کند. در چنین فضایی می‌توانید با کمک هم به یک نتیجه مشترک برسید.

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

کمک مالی شوهر به خانواده گاهی هم تبدیل به یک اختلاف تمام‌عیار می‌شود. مردانی که این موضوع را از همسرشان پنهان می‌کنند؛ نمی‌توانند بین دو خانواده تعادل برقرار کنند یا در مقابل حساسیت‌های همسرشان برخورد شدیدی می‌کنند همگی باعث می‌شوند اختلافات بسیاری بین زوجین پیش بیاید. این اختلافات بسیاری از مواقع حل نشده باقی می‌مانند. همان‌طور که احتمالاً به تجربه متوجه شده‌اید اختلافات حل نشده یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها برای زندگی مشترک هستند. این اختلافات به‌تدریج صمیمیت و محبت درون یک رابطه را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که رابطه شما به سمت سردی و طلاق عاطفی پیش برود.

اگر از ابتدا راه‌های صحیح صحبت‌کردن با یکدیگر و حل مسئله را یاد می‌گرفتید هیچ‌کدام از این مشکلات پیش نمی‌آمدند. به همین خاطر از همان ابتدایی که با این مشکلات مواجه می‌شوید و احساس می‌کنید قدرت حل کردن آ‌ن‌ها را ندارید بهتر است از مشاور کمک بگیرید. مشاورین با آموزش‌دادن مهارت‌های حل مسئله و گفت‌وگو به شما کمک می‌کنند از این اختلافات دوری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چطور به همسرم بگویم دوست ندارم به خانواده‌اش کمک کند؟

بهتر است با این موضوع مخالفت نکنید. بسیاری از مواقع این کار تنها باعث پنهان کردن کمک‌ها از شما خواهد شد. یادتان باشد که همسرتان در مقابل خانواده‌اش نیز وظایفی دارد. اما اگر او بیش از وظایفش برای خانواده تلاش می‌کند در یک فضای آرام با او صحبت کنید و این موضوع را به وی تذکر بدهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره