عفونت واژن را چطور تشخیص دهیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عفونت واژن ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید. به دلیل مرطوب و حساس بودن محیط واژن زنان احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها وجود دارد، عفونت واژن را می‌توان از طریق تغییر رنگ، اندازه و بوی ترشحات زنانه تشخیص داد.  این بیماری علاوه بر این که اثرات جسمانی آزار دهنده ای مثل تب، سوزش ادرار و خارش را با خود به همراه دارد، سبب مشکلاتی  در بارداری و زایمان می‌شود. اگر ازدواج کردید و شریک جنسی دارید، بهتر است هر از گاهی (سالی یک الی دوبار) برای معاینه به متخصص زنان مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عفونت واژن

عفونت واژن یکی از مشکلات رایج میان خانم هاست که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. این موضوع به دلیل اینکه بر سلامت جنسی افراد تاثیر دارد؛ بسیار مهم بوده و نباید نسبت به آن بی اهمیت بود. برخی از زنان حتی در صورت ابتلا به عفونت واژن آن را نادیده گرفته و برای درمان اقدام نمی‌کنند. این بیماری دلایل مختلفی داشته و همچنین با انجام راه های ساده ای امکانپذیر است. البته بهتر است علت آن را شناسایی کرده و آن را به طور کامل درمان کنید.

راه های تشخیص عفونت واژن چیست؟

تشخیص عفونت واژن

  • درد داشتن به هنگام ادرار
  • نارضایتی جنسی و نزدیکی‌های دردناک
  • لکه بینی
  • خارش
  • التهاب سطح درونی واژن
  • داشتن ترشحات نشان دهنده بیماری
  • درد و ناراحتی حین رابطه جنسی
  • لکه بینی و خونریزی

برای آشنایی با سایر مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

فرق بین ترشحات طبیعی و ترشحات نشان دهنده عفونت

یکی از راه‌های ساده بر تشخیص عفونت واژن مشاهده تغییراتی در ترشحات زنانه است . برای تشخیص عفونت‌ها از این راه ، باید تفاوت ترشحات معمولی و ترشحات غیرمعمولی را بشناسید.

فروشگاه آرامیس

ترشحات معمولی : در شرایط سلامت واژن معمولا مقداری ترشحات سفید یا کرم رنگ، بی بو و در اندازه کم از بدن خارج می‌شود تا محدوده داخلی واژن را مرطوب و سالم نگه دارد. این ترشحات نشان دهنده بیماری نیستند و در تمام خانوم‌ها وجود دارند.

ترشحات نشان دهنده بیماری : وقتی واژن دچار عفونت باشد، ترشحاتی که از آن خارج می‌شود بیشتر از حد معمول است  تا جایی که حتی در این شرایط برخی برای کثیف نشدن لباس زیر خود مجبور می‌شوند از پدهای بهداشتی استفاده کنند. ترشحات نشان دهنده عفونت، دیگر به رنگ سفید نیستند و به رنگ‌های زرد، سبز، خاکستری، نارنجی و حتی لکه‌های خون دیده می‌شوند، این نوع ترشحات بوی بدی دارند و باعث خارش می‌شوند. برای آشنایی با سایر علائم و انواع ترشحات واژن کلیک کنید.

برای اطلاع بیشتر درباره انواع کژکاری های جنسی کلیک کنید.

علائم ابتلا به عفونت واژن

به طور کلی وقتی فرد مبتلا به عفونت واژن می‌شود؛ علائمی ظاهر می‌شود که هشداردهنده بوده و فرد باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد. البته شدت و حتی نوع علائم این به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

خارش

درد و سوزش ادرار در زنان

تغییر در میزان ترشحات واژن

خونریزی

بروز درد در هنگام رابطه جنسی

تغییر شکل ترشحات

احساس بوهای نامطبوع

دلایل ابتلا به عفونت واژن

عفونت واژن به دلایل مختلفی بروز می‌کند. همچین در بیشتر موارد ابتلا به عفونت واژن خود نشانه ای از بیماری های دیگر است. به همین دلیل افراد باید این موضوع را پیگیری کرده و با توجه به دلیل آن برای درمان اقدام کنند.

?خشکی واژن

خشکی واژن گاهی باعث عفونت واژن می‌گردد. به دلیل اینکه در این شرایط واژن ترشحات کمی داشته و نمی‌تواند میکروب ها و باکتری های بیماری زا را از بین ببرد. به همین دلیل بروز عفونت واژن بعد از دوران یائسگی شایع تر است.

?عدم رعایت بهداشت

یکی دیگر از دلایل ابتلا به عفونت واژن، عدم رعایت بهداشت است. وقتی افراد در هنگام شست و شو، نکاتی را رعایت نمی‌کنند و یا حتی در رابطه جنسی نیز به بهداشت بی توجه هستند؛ احتمال بروز این مشکل، بیشتر می‌شود. برای مثال عوض کردن کاندوم بعد از رابطه جنسی مقعدی و شروع رابطه واژینال، یکی از نکاتی است که از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

?مواد محرک

برخی از مواد بهداشتی فلور طبیعی واژن را از بین برده و این ناحیه را در معرض بروز عفونت قرار می‌دهند. مواد شیمیایی غیر بهداشتی و همچنین استفاده از برخی از روش های طبیعی برای شست و شو و مراقبت از ناحیه تناسلی، باعث بروز عفونت واژن می‌گردد.

?ابتلا به بیماری های مقاربتی

ابتلا به بیماری های مقاربتی مختلف نیز باعث بروز عفونت واژن می‌شود. در واقع در برخی موارد بروز عفونت های مکرر نشانه ای برای ابتلا به بیماری های مقاربتی است. به همین دلیل پیگیری این موضوع؛ حائز اهمیت است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع عفونت های واژن

عفونت‌ واژن بنابر منشا و علائم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

_ عفونت‌های قارچی

– عفونت‌های باکتریایی

– عفونت‌های انگلی

در ادامه هرکدام از آن ها را به همراه درمان‌شان توضیح خواهیم داد.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی یا مخمری یک عفونت واژن رایج بین خانم‌هاست، به طوری که آمارها نشان می‌دهد سه چهارم زنان حداقل یک بار به این عفونت مبتلا می‌شوند.

دلیل این عفونت، قارچی به نام کاندیدا است، این قارچ به طور طبیعی در دهان، سیستم گوارش و سطح داخلی واژن رشد می‌کند اما اگر تعادل رشد آن به هم بریزد، به بافت واژن آسیب زده و سبب ایجاد عفونت می‌شود. معمولا دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در واژن از بین رفتن باکتری‌های مفید واژن و زیاد شدن منابع تغذیه این قارچ است.

علائم عفونت قارچی : در عفونت قارچی ترشحات‌واژن غلیظ، سفید و تکه تکه و پنیری شکل‌اند. این عفونت در موارد شدید معمولا با سوزش در ادرار  و خارش و التهاب همراه است. در زمان وجود عفونت قارچی بهتر است نزدیکی صورت نگیرد چرا که فعالیت جنسی واژینال روند این بیماری را طولانی‌تر کرده و سبب ابتلای دوباره به عفونت قارچی خواهد شد. برای آشنایی با سایر علل خارش واژن کلیک کنید.

درمان عفونت‌قارچی

به طور کلی درمان‌های ضد قارچ برای بهبود عفونت واژن  از نوع قارچی، مفیدند. در صورت مراجعه به متخصص معمولا داروهای زیر برای شما تجویز خواهد شد:

  • کرم یا قرص کلوتیرمازول
  • قرص نیستاتین
  • کپسول فلوکونازول (این کپسول در زمان بارداری نباید مصرف شود)
  • کرم میکنوزال

عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی بر اثر تماس با باکتری‌های مضر برای واژن به وجود می‌آید. این عفونت معمولا در سنین باروری خودش را نشان می‌دهد و ممکن است بدون علامت باشد.

علائم عفونت باکتریایی : افراد مبتلا به عفونت باکتریایی بعد از ادرار و رابطه جنسی معمولا متوجه ترشحاتی به رنگ خاکستری یا زرد در واژن خود می‌شوند. این ترشحات دارای بوی تند و بوی ماهی مانند است که در بعضی افراد خارش به وجود می‌آورد. برای آشنایی با سایر علائم مربوط به بوی بد واژن کلیک کنید.

درمان عفونت‌باکتریایی

درمان این نوع عفونت عموما با آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی صورت می‌گیرد که حتما باید توسط پزشک تجویز شوند. اغلب برای حل مشکل عفونت باکتریایی واژن این محصولات واژینال تجویز می‌شوند :

  • ژل یا قرص مترونیدازول (توجه کنید قرص این محصول نباید در دوران شیردهی استفاده شود)
  • کرم تریپل سولفا
  • کرم کلیندامایسین

عفونت انگلی واژن

عفونت انگلی یا تریکوموناس، یک نوع عفونت واژنی است که از فردی به فرد دیگر توسط رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود. این عفونت یک بیماری مقاربتی شایع در جهان است که خوشبختانه درمان پذیر می‌باشد. تا زمان درمان عفونت انگلی در زوج هیچ رابطه جنسی‌ای نباید صورت بگیرد.

علائم عفونت انگلی: این عفونت ممکن است در یک فرد هیچ مشخصه‌ای نداشته باشد، اما با انتقال به شریک جنسی وی علائم بروز یابد. زنان مبتلا به این عفونت معمولا از ترشحات سبز و زرد رنگ بدبو و کف آلود رنج می‌کشند، همچنین ممکن است به هنگام ادرار یا نزدیکی درد زیادی احساس کنند. بخشی از این درد به علت التهاباتی است که عفونت انگلی در قسمت خارجی واژن ایجاد می‌کند.

درمان عفونت‌انگلی

داروهای این عفونت باید حتما توسط پزشک زنان تجویز شود. این نوع عفونت در یک پنجم افراد دوباره بر می‌گردد، به همین دلیل بهتر است کسانی که مبتلا به عفونت انگلی می‌شوند، به طور مداوم تحت معاینه لگنی قرار بگیرند. برای آشنایی با نحوه شستشوی واژن کلیک کنید.

پیامدهای عفونت واژن

طولانی شدن مدت زمان ابتلا به عفونت واژن، باعث بروز مشکلات دیگر مانند آندومتریوز، عفونت رحم، سقط جنین، التهاب لگن و… می‌شود. اگر عفونت برای مدت زمان طولانی ادامه یابد و یا به صورت مکرر بروز کند؛ به طور کلی سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین گاهی افراد درمان را به صورت نیمه کاره رها می‌کنند که همین موضوع باعث بازگشت مجدد عفونت و مشکلات بیشتر می‌گردد.

علل طولانی شدن و ابتلای مکرر به عفونت واژن

عدم درمان عفونت واژن

در برخی موارد، با اینکه افراد تحت درمان هستند؛ اما عفونت واژن برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا می‌کند. این موضوع دلایل مختلفی داشته و بسیار خطرناک است. همانطور که گفته شد ابتلا به بیماری های مقاربتی، یکی از دلایل این موضوع است. همچنین در این شرایط تعادل میکروب های مفید و مضر و همچنین PH واژن برهم خورده و به همین دلیل مدتی زمان می‌برد تا دوباره به حالت اول بازگردد. خشکی واژن، یائسگی، برهم خوردن میزان هورمون ها، روش های درمان های نامناسب و… همگی در این مورد موثر هستند.

سخن پایانی

از آنجایی که عفونت واژن، مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است زنان تا حد امکان از این موضوع پیشگیری نمایند. اما در صورت ابتلا نیز جای نگرانی وجود ندارد و افراد می‌توانند آن را درمان کنند. بهتر است برای درمان از روش های اصولی و متخصص کمک گرفته و همچنین کمی صبور باشند. افراد می‌توانند برای اطلاع از راه های درمانی و شروع فرایند درمان با متخصص زنان مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عفونت واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا شستشوی مداوم واژن باعث پیشگیری از عفونت‌ها می‌شود؟

خیر، شستشوی مداوم واژن با مواد شیمیایی نه تنها باعث پیشگیری از عفونت های واژن نمی‌شود، بلکه به خاطر از بین برد باکتری‌های مفید در این ناحیه زمینه را برای بروز بیماری های واژن مهیا می‌کند.

عفونت واژن در زمان بارداری چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

اگر باکتری‌های مضر موجود در واژن عفونت کرده، به رحم ورود پیدا کند سبب عفونت رحمی می شود و برای جنین خطرناک است.

راه حل درمان خانگی عفونت های واژن چیست؟

متخصصان طب سنتی استفاده از سیر، نشستن در آب و سرکه یا آب جوش شیرین و استعمال روغن چای و روغن نارگیل را برای رفع عفونت‌های واژن مفید می‌دانند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره