ترشحات واژن | انواع ترشحات طبیعی و غیرطبیعی در زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترشحات واژن از جمله مسائل طبیعی هستند که به طور مداوم برای خانم‌ها رخ می‌دهد. مواد تشکیل دهنده ترشحات، شامل ترکیبی از مایعات و سلول‌های مختلفی می‌باشد که عمدتا بی‌خطر بوده و در حالت عادی به سلامت بافت واژن کمک می‌کند. با مشاهده شکل و ظاهر انواع ترشحات می‌توان متوجه سلامت دستگاه تناسلی و جسمانی فرد شد. گاهی این ترشحات نشان‌دهنده وجود عفونت و یا بیماری هستند که معمولاً به صورت مایعی با بوی بد و شکل غیر طبیعی همراه می‌شوند. از این جهت آشنایی با انواع ترشحات واژن برای هر خانمی ضروری است زیرا می‌تواند نشان دهنده وضعیت سلامت زنان باشد. در ادامه به طور کامل درباره این ترشحات و راهکارهای درمانی صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترشحات واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ترشحات واژن

ترشحات وازن چگونه اند

بدن زنان و خصوصا دستگاه تناسلی آن‌ها مکانیزم بسیار پیچیده‌ای دارد و با شناخت این پیچیدگی می‌توان وضعیت سلامت جسمانی را بهتر متوجه شد و از بروز بیماری‌ها و عفونت‌های جدی پیشگیری کرد. ترشحات واژن یک امر کاملا طبیعی است هیچ زنی وجود ندارد که ترشح واژن نداشته باشد اما این ترشحات انواع مختلفی دارند که نشان دهنده مسائل گوناگونی هستند. برای اطلاع از راه های تشخیص عفونت واژن کلیک کنید.

انواع ترشحات واژن

 

ترشحات واژن از نظر شکل ظاهری و رنگ به چند دسته تقسیم می‌شوند. همچنین گاهی بوی این ترشحات نیز تغییر کرده که دلایل آنها هم متفاوت است. برخی از این انواع شامل موارد زیر می‌شوند.

?ترشح قهوه‌ای

ترشحات واژن به رنگ قهوه‌ای می‌تواند نشان دهنده سرطان رحم باشد. با این‌حال در برخی موارد می‌تواند به علت عادت ماهانه نامنظم نیز رخ دهد.

?ترشح زرد

ترشحات زرد رنگ ترشحی طبیعی نیست و می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا بیماری مقاربتی باشد. گاهی نیز این ترشحات زرد رنگ، مایل به سبز و همراه با کف و بوی زیاد هستند که می‌تواند بخاطر عفونتی به نام تریکوموناس باشد. فرد مبتلا احساس می‌کند که در طول روز حباب از واژنش خارج می‌شود. در این شرایط لازم است که حتما به متخصص مراجعه کنید چراکه تداوم این مسئله باعث ناباروری و عفونت‌های لگنی می‌شود.

?ترشح سبز

یکی از انواع ترشحات واژن، ترشحات سبز رنگ همانند ترشحات به رنگ زرد می‌تواند نشان دهنده عفونت‌های ناشی از باکتری و بیماری مقاربتی باشد.

?ترشحات پنیری شکل

ترشحات پنیری شکل واژن اگر با خارش، سوزش و التهاب پوست همراه باشد نشان دهنده عفونت قارچی است. معمولا اکثر زنان در طول دوران زندگی خود این نوع عفونت را حداقل یکبار تجربه می‌کنند.

?ترشحات غلیظ

در طول دوره عادت ماهانه ممکن است ترشحات واژن کمی غلیظ شوند. ترشحات سفید و غلیظ معمولا بی خطر هستند اما اگر همراه با بوی بد باشند نشان دهنده یک مشکل هستند و نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصص وجود دارد.

برای آشنایی با نشانه های انواع مشکلات جنسی کلیک کنید.

دلایل ترشح غیرطبیعی واژن

 

شایع‌ترین علت ترشح غیر طبیعی واژن عفونت‌های مختلف است. به عنوان مثال می‌توان به عفونت‌های قارچی و عفونت باکتریایی اشاره کرد. همچنین علائم یائسگی می‌تواند همراه با ترشحاتی باشد اما ترشحاتی از این قبیل نسبتا بی‌خطر هستند با این حال برای رفع آن بهتر است باید یک متخصص مشورت شود. برای آشنایی با دلایل خارش واژن کلیک کنید.

در این بین می‌توان به ترشحات غیر طبیعی ناشی از عفونت‌های مقاربتی هم اشاره کرد. ترشحات ناشی از این عفونت قابلیت گسترش و پخش شدن به رحم، تخمدان و… را دارد. حتی در صورت برقراری رابطه جنسی می‌تواند به طرف مقابل منتقل شود. از این جهت ترشحات غیر طبیعی واژن می‌تواند کمک کننده مهمی برای تشخیص بیماری مراقبتی باشد.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به ترشحات غیر طبیعی در واژن شود سرطان رحم است، این ترشح معمولا به صورت قهوه‌ای رنگ یا متمایل به رنگ خون می‌باشد. اما توجه داشته باشید که هر ترشحی به این رنگ نشان دهنده سرطان نیست، از این جهت اگر احساس کردید که ترشحات غیر طبیعی در واژن شما وجود دارد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ترشحات واژن و زمان مراجعه به متخصص

به طور کلی ترشحات واژن طبیعی است اما اگر علائم زیر را داشتید به متخصص مراجعه کنید.

_ ترشحات واژن با رنگ غیر طبیعی متمایل به سبز، زرد یا قهوه‌ای

_ ترشحات واژن بسیار غلیظ یا بسیار آبکی

_ ترشح با بوی بد

_ التهاب، خارش و سوزش در اطراف نواحی آلت تناسلی

راه‌های جلوگیری از عفونت واژن و ترشحات غیر طبیعی

برای جلوگیری از عفونت‌های مرتبط با ترشحات واژن باید عوامل ایجاد کننده آن را شناسایی کرد. در اکثر مواقع عدم رعایت بهداشت شخصی عامل به وجود آورنده عفونت است. استفاده از لباس زیر نامناسب، فعالیت زیاد و ورزش با لباس زیر تنگ، شستشوی ناصحیح واژن با مواد شوینده، برقراری رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری، استفاده از مواد معطر برای خوشبو کردن واژن و… در بروز عفونت‌های مرتبط با واژن تاثیرگذار هستند.

به یاد داشته باشید که در هنگام شستشو و تمیز کردن واژن نباید از یک دستمال کاغذی یا لیف یکسان که با مقعد تماس داشته است استفاده کنید. مقعد محل تجمع بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف است و انجام اینکار می‌تواند همان میکروب‌ها و باکتری‌ها را به واژن منتقل کند. همچنین وجود اجسام خارجی به داخل واژن از جمله عامل دیگری است که می‌تواند منجر به ایجاد عفونت شود. در نتیجه با رعایت صحیح این موارد می‌توان اقدام‌هایی را برای پیشگیری از عفونت واژن انجام داد.

روش‎‌های خودمراقبتی در منزل هنگام ترشحات غیر طبیعی

به طور کلی خود درمانی هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود اما روش‌هایی برای خود مراقبتی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند تاثیرات مطلوبی به همراه داشته باشد. این روش‌ها شامل استفاده از کرم ضد قارچ، گذاشتن کمپرس سرد در صورت وجود التهاب یا خارش و عدم برقراری رابطه جنسی تا زمان رفع مشکل است.

همچنین واژن را به طور منظم با آب و صابون بشویید و تمیز نگه دارید. لباس زیر خود را پنبه خالص در نظر بگیرید و بپوشید. در صورتی که روش‌های خودمراقبتی نتوانست تغییری در روند بهبودی شما ایجاد کند لازم است که از کمک یک مشاور و روانشناس بهره ببرید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

راه های تشخیصی ترشحات واژن

برای درمان مشکلات ناشی از ترشحات واژن، در ابتدا باید فرد به طور کامل معاینه شده و وضعیت سلامتی او مورد بررسی قرار گیرد. برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد که حتما باید توسط متخصص زنان انجام گیرند. معاینه فیزیکی لگن و تست PH واژن، از این روش ها هستند. همچنین به دلیل اینکه یکی از دلایل عفونت های واژن، ابتلا به بیماری های مقاربتی است؛ فرد باید آزمایش مربوط به این بیماری ها را نیز انجام دهد.

ترشحات واژن در دوره های مختلف سنی

انواع ترشحات واژن

فراموش نکنید که ترشحات واژن در هر دوره سنی؛ معانی مختلفی داشته و لزوما به معنی اختلال در کارکرد بدن یا اندام تناسلی نیست. برای مثال به طور کلی برای همه زنان ترشحات واژن در دوره بلوغ و پیش از اولین قاعدگی، زیاده و همچنین در دوران یائسگی به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. حتی نوزادان دختر بعد از تولد نیز تا چند روز ترشح دارند که کاملا طبیعی است.

در دوران بارداری نیز به دلیل بالارفتن میزان هورمون های مختلف، شاهد افزایش ترشحات واژن به شکل طبیعی هستیم. در چرخه قاعدگی نیز با توجه به تغییراتی که در این دوران رخ می‌دهد؛ میزان ترشحات، متفاوت است.  برای اطلاع از دلایل بوی بد واژن کلیک کنید.

علل بو و مقدار ترشحات واژن

ترشحات واژن به طور طبیعی دارای بو هستند. اما با تغییر میزان PH ناحیه تناسلی و همچنین هورمون ها و حتی تحت تاثیر داروهایی که فرد مصرف می‌کند نیز، بوی ترشحات دچار تغییراتی می‌شود. برای مثال بوی ماهی بیانگر وجود عفونت است. افراد بهتر است نسبت به این موضوع حساس بوده و آن را پیگیری کنند.

مقدار ترشحات واژن نیز در افراد مختلف، متفاوت است. عواملی مانند بارداری، ورزش و همچنین برانگیختگی جنسی در تغییر مقدار ترشحات، موثر هستند. برای اطلاع از دلایل ترشحات زیاد واژن کلیک کنید.

سخن پایانی

تغییرات جزئی در مقدار و همچنین شکل ظاهری ترشحات، برای مدتی کوتاه طبیعی هستند. در واقع بدن زنان تحت تاثیر عوامل محیطی تغییر کرده و به شکل های مختلف واکنش نشان می‌دهد. البته توجه و مراقبت از اندام تناسلی و تغییرات مرتبط با آن بسیار مهم است. همچنین این موضوع گاهی نشانه ای برای مشکلات دیگر در بدن است. به همین دلیل افراد باید واکنش درست نسبت به این موضوع داشته و همچنین تغییرات را پیگیری کنند. برای درمان و پیشگیری از مشکلات ناشی از ترشحات واژن، افراد باید به متخصص زنان مراجعه نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترشحات واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

روش تشخیص ترشح طبیعی و غیرطبیعی به چه صورت است؟

روش تشخیص ترشحات غیرطبیعی واژن با توجه به تغییر شکل و رنگ و بوی ترشحات نسبت به قبل می‌باشد. ترشحات غیر طبیعی دارای بوی بد، شکل غلیظ یا آبکی هستند و همچنین رنگ ترشحات متمایل به سبز، زرد و قهوه‌ای می‌باشد. اما باید توجه کرد که صرف داشتن یک نوع ترشح خاص نشان دهنده عفونت نیست و سایر عوامل باید توسط متخصص بررسی شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام ۱۳ سالمه من تقریبا از ۱۲ سالگیم یه ماده بی رنگی و چسبناکی از واژنم میومد و قبلا نه خارش نه سوزش و نه بو داشت ولی الان خارش و بو کمی دارم ولی سوزش رو ندارم. دکتر هم برای معاینه متاسفانه نمیتونم برم. عفونت قارچی دارم؟ یا طبیعی هستش؟

    1. سلام همراه عزیز مشکل شما باید بررسی بشه ولی چون تو دوره بلوغ هستین میزان ترشحات بالاست لباس زیرتون هر روز عوض کنید از مواد شوینده در ناحیه تناسلی استفاده نکنید برای شستشو فقط از اب استفاده کنید اگه مشکلتون ادامه دار بود باید نوع عفونت بر اساس قارچی یا باکتریایی… بررسی بشه و به پزشک زنان مراجعه بشه

    1. مواد غذایی میتونن روی بدن بدن و تعرق شما تاثیر بزارن .اما بوی واژن چندان تحت تاثیر مواد غذایی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره