افسردگی خانوادگی را جدی بگیرید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا از افسردگی خانوادگی یا نقش خانواده در بروز افسردگی چیزی شنیده‌اید؟ تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که خانواده می‌تواند دلیلی برای افسردگی باشد؟ همیشه از این صحبت کرده‌ایم که خانواده محلی برای آرامش است، اما این محل آرامش، گاهی اوقات می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات باشد. در هر خانواده‌ای مشکلات پیش خواهد آمد. آنچه اهمیت دارد نحوه حل کردن آن است. بی‌توجهی به حل کردن مشکلات خانوادگی، رابطه سرد اعضا با یکدیگر، به‌خصوص تربیت غلط والدین همگی می‌توانند دلیلی برای افسردگی خانوادگی باشند. در این مطلب سعی می‌کنیم راجع به دلایل خانوادگی افسردگی صحبت کنیم. اگر شما هم این نشانه‌ها را در خانواده خود احساس می‌کنید بهتر است از یک مشاوره افسردگی خانوادگی کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی خانوادگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

افسردگی خانوادگی و نقش خانواده در بروز افسردگی

خانواده چطور می‌تواند دلیلی برای بروز افسردگی باشد؟ درواقع خانواده محلی است که هرکدام از ما بیشترین ساعات عمرمان و همین‌طور نزدیک‌ترین روابط زندگی‌مان را تجربه می‌کنیم. اگر خانواده شرایط مناسبی نداشته باشد طبیعتاً هرکدام از اعضا احساس تنهایی خواهد کرد. این تنهایی دلیلی برای افسردگی خواهد شد. برای آشنایی با نشانه های افسردگی شدید کلیک کنید.

در کنار آن به رفتارهای منفی مثل بی‌احترامی اعضا به یکدیگر توجه کنید؛ وقتی بیشتر عمر خود را در فضایی هستید که با دیگران می‌جنگید افسردگی اولین و ساده‌ترین مشکلی است که با آن درگیر خواهید شد. به همین خاطر می‌توان گفت خانواده‌ها در کنار تمام کمک‌هایی که می‌توانند به شما بکنند، ممکن است دلیل افسردگی تان شوند. در چنین شرایطی بهتر است همه اعضا از یک مشاور خانواده کمک بگیرند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل افسردگی خانوادگی

دلیل افسردگی خانوادگی

افسردگی معمولا ناگهانی ایجاد نمی‌شود. قطعا افسردگی خانوادگی نیز به مرور زمان ایجاد شده و در تک تک افراد رخنه کرده است. دلایل و عوامل ایجاد کننده افسردگی خانوادگی پیچیده تر از افسردگی فردی است. بنابراین برای رفع و درمان آن زمان بیشتری نیاز است. در ادامه دلایل بروز افسردگی خانوادگی را شرح داده‌ایم.

⬅️ خانواده‌هایی که رئیس دارند

در یک خانواده سالم همه اعضا باهم همکاری می‌کنند. در این خانواده تصمیمات مهم با مشورت تمام اعضا گرفته می‌شود. درعین‌حال هرکس اجازه دارد راجع به مسائل شخصی خود به‌تنهایی تصمیم بگیرد. حالا تصور کنید در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که همه‌چیز بر اساس حرف پدر، مادر یا هرکس دیگر پیش می‌رود. در این فضا چه احساسی خواهید داشت؟

وقتی هرکدام از اعضا احساس کند تأثیری در تصمیم‌گیری برای زندگی خود ندارد، طبیعتاً دچار احساس ناامیدی خواهد شد. افسردگی هم نتیجه ناامیدی است. درنتیجه اولین دلیل برای افسردگی خانوادگی، پدرسالاری یا مادرسالاری است. این روش به فرزندان این احساس را می‌دهد که آن‌ها چیزی نمی‌فهمند و توانایی کنترل شرایط را ندارند.

⬅️ افسردگی خانوادگی | روابط سرد بین اعضا

یک موضوع مهم برای سلامت خانواده این است که اعضا با یکدیگر رابطه صمیمی داشته باشند. این رابطه صمیمی باعث می‌شود احساس کنید در شرایط سخت می‌توانید روی کمک عزیزانتان حساب کنید. درعین‌حال در کنار هم لحظات خوشی را ثبت خواهید کرد. اما اگر در خانواده رابطه خوبی میان اعضا وجود نداشته باشد چه؟

همه ما روزهایی را به خاطر داریم که بین دو نفر از اعضای خانواده اختلاف ایجاد شده باشد. در این شرایط جو خانه بسیار سنگین می‌شود. حتی این وضعیت اعضای دیگر را هم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. حالا تصور کنید در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که اختلاف و درگیری موضوع همیشگی آن است. این خانواده همیشه درگیر آشوب‌ها است؛ به عبارتی، آن فضای سنگین همیشه در این خانواده وجود دارد. قرار گرفتن در این شرایط باعث می‌شود تا اعضا دیر یا زود درگیر مشکلات روحی مختلف به‌خصوص اضطراب و افسردگی شوند.

بیشتر بخوانید : افسردگی همسر

⬅️ خانواده‌های تحقیرکننده

بعضی از پدر و مادرها یا حتی گاهی اوقات خواهر و برادر بزرگ‌تر همیشه این احساس را در یکی از اعضا ایجاد می‌کنند که او به حد کافی خوب نیست. هر تلاش و کاری از سمت این عضو از جانب دیگران مسخره می‌شود. گاهی حتی به نظرات یا خواسته‌های او هم بی‌توجهی می‌شود. این شرایط به‌خصوص برای کسانی پیش می‌آید که تا حدودی با سایر اعضای خانواده تفاوت فکری یا رفتاری دارند.

اما یکی از رایج‌ترین حالت‌های این شرایط خانواده‌های کمال‌گرا هستند. این خانواده‌ها تمام تلاش فرزندشان را نادیده می‌گیرند؛ موفقیت‌هایش را بی‌ارزش می‌دانند و از او می‌خواهند بیشتر تلاش کند. این حالت باعث می‌شود فرزندان این خانواده‌ها به‌تدریج باور کنند که بی‌ارزش و ناکافی هستند و هرگز نمی‌توانند خوب باشند. رسیدن به چنین باوری باعث احساس افسردگی و ناراحتی در این فرزندان می‌شود.

⬅️ افسردگی خانوادگی | پدر یا مادر افسرده

تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی در پدر یا مادر تا حد زیادی باعث افسردگی حداقل در یکی از فرزندان می‌شود. وقتی شما در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که دائماً رفتارهایی مثل بی‌تفاوتی یا غم و گریه از والدینتان می‌بینید طبیعتاً نمی‌توانید حال خوبی داشته باشید. در کنار این‌ها پدر یا مادری که افسرده است طبیعتاً خیلی هم اهل کار یا توجه به شرایط سایر اعضای خانواده نیست. این حالت باعث می‌شود خانواده تا حد زیادی از هم بپاشد.

اما این‌ها قسمت نه‌چندان تلخ ماجرا هستند. بسیاری از کودکانی که پدر یا مادر افسرده دارند شاهد تلاش‌های آن‌ها برای خودکشی، بستری در بیمارستان یا حتی درمان با شوک الکتریکی بوده‌اند. تحمل این شرایط برای کودکان بسیار سخت است و آن‌ها را نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر می‌کند. به‌علاوه توجه داشته باشید که افسردگی تا حد زیادی به ارث می‌رسد. درنتیجه وجود این بیماری در خانواده یکی از عوامل خطر بسیار جدی برای ابتلا دیگران است.

⬅️ بیماری‌های روحی

به‌غیراز افسردگی بقیه بیماری‌های روحی هم می‌توانند باعث افسردگی سایر اعضا باشند. برای مثال مادری را در نظر بگیرید که وسواس نظافت دارد و اعضای خانواده مجبورند آداب خاصی را رعایت کنند. یا پدری که به دلیل بدگمانی به همه‌چیز و همه‌کس بسیاری از مسائل طبیعی مثل ارتباط با دیگران را برای خانواده اش ممنوع کرده است. این شرایط مسلما دلیلی برای افسرده شدن سایر اعضا خواهد بود. برای آشنایی با نحوه تاثیر افسردگی بر دیگران کلیک کنید.

⬅️ افسردگی خانوادگی | ناتوانی در حل بحران

بحران‌ها در زندگی هریک از ما پیش می‌آیند. شکست‌های مالی، بیماری یکی از اعضا یا حتی اعتیاد؛ همگی مثال‌هایی هستند از مشکلاتی که درون یک خانواده پیش می‌آید. هنر یک خانواده موفق در نوع برخورد با این شرایط است. اگر خانواده نتواند به هر طریقی با این شرایط کنار بیاید احتمال افسرده شدن اعضا بالا است.

⬅️ تفاوت گذاشتن بین اعضا

در خانواده‌هایی که همه توجه به یک بچه اختصاص پیدا می‌کند احتمال افسرده شدن بقیه بچه‌ها بالا می‌رود. به‌خصوص در زمانی که اختلاف سنی بین فرزندان کمتر باشد احتمال افسرده شدن بالاتر می‌رود. مقایسه کردن دائم بچه‌ها با یکدیگر باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند توانایی‌هایشان برای والدین ارزشی ندارد. یا پدر و مادرشان فقط فرزند دیگرشان را دوست دارند. این شرایط به‌خصوص در زمان تولد فرزند جدید خانواده را درگیر می‌کند. به همین خاطر بهتر است در این شرایط از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

کاهش نقش خانواده در افسردگی | درمان افسردگی خانوادگی

خانواده‌درمانی روش نسبتاً جدیدی در روانشناسی است. خانواده درمانگران معتقدند اگر خانواده‌ای بیمار باشد، درمان کردن یک عضو فایده‌ای ندارد. بیمار افسرده مجدداً به خانواده‌ای افسرده ساز برمی‌گردد و دیر یا زود نشانه‌های بیماری دوباره بازگشت می‌کنند. به همین خاطر بهتر است در این شرایط تمام اعضای خانواده در کنار هم مورد درمان قرار بگیرند.

در خانواده‌درمانی، مشاور به تمام اعضای خانواده و رفتارهای آن‌ها توجه می‌کند، اشکالات را بررسی کرده و آموزش‌های لازم را به اعضا می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا علت اصلی افسردگی بیمار از بین برود. به همین خاطر وقتی صحبت از خانواده افسرده ساز مطرح می‌شود معمولاً بهترین روش استفاده از خانواده‌درمانی است. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی خانوادگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

خانواده چطور می‌تواند باعث افسردگی یکی از اعضا شود؟

رفتارهای پرخاشگرانه، تفاوت گذاشتن بین بچه‌ها، ژنتیک و همین‌طور کمال‌گرایی ازجمله دلایلی هستند که باعث افسردگی اعضای خانواده می‌شوند.

چطور با علل افسردگی خانوادگی مبارزه کنیم؟

بهترین راه استفاده از روش خانواده‌درمانی در مشاوره است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره