تاثیر افسردگی بر دیگران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر افسردگی بر دیگران قابل انکار نیست و حتما اگر فردی در یک خانواده دارای اختلالات روحی و روانی از جمله افسردگی باشد، ممکن است به دیگر افراد خانواده نیز سرایت کند. عوارض بیماری افسردگی همچون بیماری‌های جسمی قابل رویت نیست، اما تاثیرات خود را بر روی ذهن و جسم فرد می‌گذارد. اغلب افراد به دلیل عدم شناخت کامل نسبت به این بیماری، از تاثیراتی که افسردگی بر روی فرد و دیگر افراد خانواده می‌گذارد، آگاه نیستند. در ادامه اطلاعات کاملی از تاثیر افسردگی بر دیگران ارائه داده‌ایم. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر افسردگی بر دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شمارهاز طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیر افسردگی بر دیگران

همانطور که اشاره کردیم افسردگی یک بیماری روحی و روانی است که قابل سرایت به دیگران و به خصوص اعضای خانواده می‌باشد، چراکه فرد افسرده بیشتر زمان خود را با آن‌ها می‌گذراند. تاثیر افسردگی بر دیگران اثبات شده است.

بسیاری از خانواده‌ها اصطلاحا خانواده‌های افسرده پرور هستند و تقریبا در این خانواده‌ها اعضای خانواده دچار افسردگی می‌شوند. اما علاوه بر این ممکن است یک فرد افسرده باعث شود دیگر اعضای خانواده نیز به این بیماری روحی مبتلا شوند.

بیماری افسردگی از نظر عموم بی‌علامت است، اما همین عاملی جهت ادامه دادن به رفتارهای اشتباه است تا جایی که انجام آن‌ها برای اعضای یک خانواده عادی شود و نشانه‌های افسردگی در کل آن‌ها دیده شود.

خانواده‌هایی که نسبت به علائم بیماری افسردگی دارای شناخت باشند، می‌توانند راه نجات از دنیای تاریک افسردگی را نیز پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : ازدواج با دوقطبی

عوامل تشدید کننده افسردگی

بیماران افسرده دارای اعتماد به نفس پایینی هستند. اگر بیمار خانواده‌ای داشته باشد که همواره او را سرزنش می‌کنند، در واقع در حال بدتر کردن اوضاع هستند، به گونه‌ای که ضمن تشدید علائم، روند درمان بیماری را نیز کند می‌کنند.

خانواده بیمار افسرده، باید پس از ملاحظه علائم افسردگی و تشخیص متخصصین، برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط روند درمان را جدی گرفته و در فرایند درمان بیمار مشارکت داشته باشند و یا حداقل بیمار را ترغیب به پیگیری درمانش نمایند. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

سرزنش و احساس ترحم به افسرده می‌تواند شرایط بیماری او را سخت کند، چراکه به او احساس گناه می‌دهد و احساس گناه نیز علاوه بر دامن زدن به غم و اندوه، علائم بیماری را تشدید می‌کند. تاثیر افسردگی بر دیگران گاه پنهانی است. رفتارهای نامناسب اطرافیان نشان از تاثیرات منفی این اختلال دارد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

فرد افسرده دارای چه اثراتی بر روی دیگران است؟

از آنجایی که نشانه‌های بیماری افسردگی همانند بیماری‌های جسمی قابل رویت نیست، تاثیر افسردگی بر دیگران نامحسوس است. در این قسمت از مقاله سعی کرده‌ایم، به برخی از تاثیراتی که فرد مبتلا به افسردگی بر روی دیگر اعضای خانواده می‌گذارد، اشاره کنیم.

  • احساس خستگی می‌کنید، بدون اینکه دلیل آن را بدانید.
  • با ورود به خانه احساس غم و اندوه دارید.
  • از رویارویی با فرد افسرده می‌ترسید، چراکه خلق و خوی او را نمی‌دانید.
  • از فرد مبتلا به افسردگی دوری می‌کنید و انجام کارهایی که او از شما می‌خواهد را سخت و سنگین می‌دانید.
  • دل‌تان نمی‌خواهد پدر، مادر (یا خواهر و برادر و یا همسر) افسرده‌تان، در جمع‌های خانوادگی و یا دوستانه شما باشد.
  • حوصله دیدن و شنیدن حرف‌های بیمار افسرده را ندارید.
  • در انجام کارها نمی‌توانید به اندازه کافی تمرکز کنید.
  • از اینکه اتفاق بدی برای افسرده بیافتد و نتوانید کاری انجام دهید، احساس گناه دارید.
  • دوست دارید در جایی به دور از فرد افسرده زندگی کنید و به اصطلاح دچار دلزدگی از خانه و زندگی خود شده‌اید.
  • وقتی برای فرد افسرده کاری نمی‌کنید، احساس گناه دارید.
بیشتر بخوانید : افسردگی خانوادگی

تاثیر افسردگی مادر بر همسر و فرزندان

مادر دارای نقش بسیار مهم و پررنگی در خانواده است، به طوری که اگر این عضو کلیدی مبتلا به بیماری افسردگی شود، دارای تاثیر بسیار زیادی بر دیگر اعضای خانواده خواهد داشت.

چراکه مادری که مبتلا به بیماری افسردگی است در واقع حوصله و انگیزه رسیدگی به فرزندان و گذراندن وقت با همسرش را ندارد. به تدریج این مادر باعث می‌شود که همسر و فرزندانش نیز این خلق و رفتارها را تکرار کنند و در واقع به همین راحتی نشانه‌های افسردگی به آن ها نیز منتقل می‌شود. برای آشنایی با نحوه برخورد با افسردگی مادر کلیک کنید.

تاثیر افسردگی پدر بر همسر و فرزندان

پدر نیز همچون مادر نقش موثری در خانواده و تربیت فرزندان ایفا می‌کند. وقتی در یک خانواده پدری مبتلا به بیماری افسردگی است، حوصله و انگیزه کافی جهت کار کردن و کسب در آمد را ندارد. به همین دلیل این دسته از پدران افسرده در تامین مخارج زندگی با مشکل مواجه می‌شوند.

البته باید اشاره کنیم که افسردگی پدر خانواده نیز ناشی از مشکلات اقتصادی و یا مشکلات با همسرشان می‌باشد و پس از ابتلا به بیماری افسردگی نیز سعی می‌کنند ناراحتی‌هایشان را خودشان حل و برطرف نمایند.

پدری که افسرده است، وقت لازم را برای همسر و فرزندان خود اختصاص نمی‌دهد و حتی اگر کودک‌شان در خانه مشغول بازی باشد، با کمترین صدایی واکنش نشان می‌دهند و به تدریج جو خانه را برای ایجاد افسردگی در دیگر اعضای خانواده فراهم می‌کنند. برای مقابله با افسردگی پدر کلیک کنید.

مهم بودن تاثیر افسردگی بر اعضای خانواده

همانطور که اشاره کردیم اگر فردی از اعضای خانواده‌تان به بیماری افسردگی مبتلا می‌باشد، باید برای درمان بیماری او و همینطور جلوگیری از عوارضی که بیماری فرد بر دیگر اعضای خانواده دارد، اقدام کنید.

در رابطه با رفتار با فرد افسرده شما باید سلامت روانی خود و فرد بیمار را در نظر داشته باشید و حتما از روانشناس متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید.

افسردگی یک بیماری جدی روحی است، اما قابل درمان است، سعی نکنید خودتان اقدامی برای برطرف کردن افسردگی بیمار کنید، چراکه ممکن است علائم افسردگی بیمار شدت پیدا کرده و همینطور به دیگر افراد خانواده نیز سرایت کند. از این رو پیشنهاد می‌شود که از مشاوره روان درمانی، درمان‌های شناختی و مشاوره افسردگی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر افسردگی بر دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شمارهاز طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره