آرام کردن کودک | آرام شدن کودکان با چند روش ساده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آرام کردن کودک گاه انگار غیرممکن می‌شود. هیچ چیز بیش از گریه‌های کودک، روان والدین را متشنج می‌کند. والدین از ناتوانی‌شان در آرام کردن کودک بیشتر در ساعت 6صبح و هنگام پافشاری شان برای خواسته‌ای شکایت دارند. اگرچه انتظار یک روز بدون گریه و سر و صدا با کودکان، دور از ذهن است، اما حداقل باید بتوانیم قبل از اینکه گریه‌کودک به اوج برسد، او را آرام کنیم! هر کودکی در هر سنی با روش خاصی آرام می‌شود. مسلما گریه نوزاد با کودک دو ساله فرق دارد. کودک دو ساله حتی برای داشتن یک اسباب بازی ارزان ممکن‌است گریه کند، ولی این دلیل برای نوزادان صدق نمی‌کند. پش روش‌های آرام کردن کودکان را باید با توجه به سن آنها انتخاب نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرام کردن کودک در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آیا نا آرامی کودک طبیعی است؟

گریه در کودکان یک پدیده طبیعی و فطری است. نوزاد بعد از تولد از طریق گریه، نیازهای خود را می‌طلبد و ممکن است تا دو تا سه سالگی هم ادامه یابد. به طور کلی کودک برای خواسته‌هایش دست به گریه می‌زنند. و باید به نیازهای آن‌ها پاسخ دهید و برای آرام کردن کودک اقدام لازم را انجام دهید.

کودکان ذاتا بی دلیل نا آرام نیستند. در بی‌اهمیت‌ترین حالت، علت گریه آن‌ها نیاز به توجه شماست! کودکان بعد از تولد، تا مدت زیادی نمی‌توانند حرف بزنند و خواسته‌های‌شان را بیان کنند. یعنی توانایی برقراری ارتباط درست و عمیق با دنیای اطراف را ندارند. از اینرو گریه را وسیله‌ای برای فهماندن نیاز خود به اطرافیان قرار می‌دهند. در حقیقت، گریه برای کودکان تنها راه ممکن، جهت برقراری ارتباط با دنیای اطراف و بزرگترهاست.

اگر همیشه فرزندتان رفتارهای نامتعارف دارد حتما باید توسط متخصص اختلالات روانی کودکان بررسی شود.

آرام کردن کودک با یافتن علت ناآرامی

گریه‌کودک همیشه دلایل اصلی و مشخصی چون گرسنگی، درد، گرما، سرما، ترس، اضطراب، خستگی، ادرار یا مدفوع و… می‌باشد. با یافتن علت گریه کودک، راحت‌تر می‌توانید او را آرام نمایید. در ادامه نکاتی که باید در مورد علت ناآرامی کودک تان بدانید، آورده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

اگر هیچ کدام از علل زیر صدق نمی‌کرد. حتما مقاله کودک عصبی را بخوانید.

1- تغذیه

نوزاد هر 3 ساعت یکبار نیاز به تغذیه دارد. کودکان نیز مقدار کم ولی در تعداد وعده های زیاد می‌خورند. پس والدین و مراقبان باید به نیاز و علائم گرسنگی فرزندتان توجه کنند. بین وعده های غذایی اصلی میان وعده های سالم به کودک بدهید. برای مثال بین وعده صبحانه و نهار، یک لیوان شیر و بیسکوییت به او بدهید. بین نهار و شام هم از میوه های فصل به کودک بدهید. این گونه او در طول روز انرژی لازم برای فعالیت را خواهد داشت. پس کمتر بهانه گیری خواهد کرد.

2- نیاز به خواب

نوزادان بعد از هر 3 ساعت بیداری نیاز دارند که بخوابند. خستگی و بیخوابی یکی از اصلی‌ترین علل بی قراری کودک است. کودکان به مرور نیاز به خوابشان کم می‌شود. اما حت در سنین دبستان نیز به 10 ساعت خواب در روز احتیاج دارند.

3- سرما و گرما

سرد و گرمی هوای محیط نوزاد را بررسی نمایید. دمای اتاق و محیط کودک را متناسب با اینکه کودک تان گرمایی یا سرمایی است، تنظیم کنید. برای این کار باید لباس مناسب فصل و طبع کودک به تن او کنید.

4- تعویض پوشک

مرتب پوشک کودک را چک کنید. کثیفی و سفتی پوشک باعث ناراحتی او می‌شود. هر از گاهی پوشک او را باز بزارید. حساسیت پوستی او را در نظر بگیرید و از اجناسی مناسب برای پوشک کردن‌او استفاده کنید.

5- باد شکم

شما باید بعد از هربار شیر دادن، آروغ نوزاد را بگیرید. تا از ایجاد درد شکم در او جلوگیری شود. چرا که باد معده کودک موجب درد و ناراحتی در او می‌شود. البته آروغ ممکن است موجب استفراغ و بالا آوردن کودک شود. هرگز ازین بابت او را دعوا نکنید. در عوض او را بغل و نوازش کنید تا آرام شود.

هیچ وقت از نوازش و توجه به گریه کودک‌تان غافل نشوید. کودکان در سنین اولیه زندگی (مخصوصا زیر 2 سال) به ناز و نوازش زیاد احتیاج دارند و نباید فکر کرد که با توجه زیاد ممکن است لوس شود. توجه زیاد در این سنین هرگز باعث لوس شدن او نمی‌شود.

برای آشنایی با راه های تشخیص و درمان افسردگی در کودکان کلیک کنید.

آرام کردن کودک

مهم‌ترین اصل برای آرام کردن کودک ، آرامش خود مادر است. اگر تنش و استرسی در زندگی دارید، آن را به کمک مشاور رفع کنید. کودک شما نسبت به ضربان قلب تان نیز حساس است. پس با آرامش خود کودک تان را راحت تر آرام کنید. روش‌های زیادی برای آرام کردن کودک وجود دارد. برای هر کودک باید با توجه به شرایط او، یکی از این تکنیک‌ها استفاده شود. در ادامه به موثرترین روش‌ها پرداخته‌ایم. اما خلاقیت های از خودتان می‌توانید داشته باشید.

1- تغییر حالت دادن نوزاد

کودک ممکن است به دلایلی چون خستگی، نفخ، دل درد و… گریه کند. در این مواقع با تغییر حالت کودک می‌توانید کمک کنید تا او احساس بهتری کند و آرام شود.

روش اول

او را به شکل دَمَر(روی شکم) بر روی دست خود قرار بدهید. در این روش، صورت باید به طرف آرنج باشد و شما با انگشتان از قسمت پایین‌تنه او محافظت کنید؛ و شروع به ماساژ کمر کودک به آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت بکنید.

روش دوم

کودک را طوری در آغوش بگیرید که کمرش به سینه شما بچسبد و دستان‌ شما از مقابل شکم کودک رد شود، با کمک کف دست‌تان قسمت پایین‌تنه کودک را نگه دارید تا فشاری روی ستون مهره‌ها وارد نگردد.

روش سوم

کودک را روی شانه‌تان بگذارید طوری که شکم به شانه بچسبد و اندکی فشرده شود و سر کودک در قسمت بالایی شانه باشد. البته دقت کنید که سر کودک نباید به سمت گردن‌تان باشد.

روش چهارم

در این روش کودک را به همان شکلی که در گهواره قرار می‌گیرد، درون دست‌تان نگه دارید و همانند گهواره دست‌تات را تکان دهید تا کودک آرام شود.

2- آرام کردن با زمزمه برای کودک

یک روش بسیار موثر برای آرام کردن کودک ، خواندن هر چیزی به صورت زمزمه‌وار است. اگر لالایی یا ترانه‌ای آرام بلد باشید، برای کودکتان بخوانید تا آرام شود. حتی در برخی مواقع، تنها چیزی که کودک می‌خواهد، زمزمه‌های مادر است و شاید دلیل گریه‌اش هم طلب صدای مادر باشد. کودک با شنیدن صدای مادر بسیار آرام می‌شود. البته حتما لازم نیست که صدایتان زیبا باشد، زیرا هدف آواز خوانی و ترانه‌سرایی نیست؛ بلکه فقط باید با زمزمه‌های خودتان قلب کودک را غرق در آرامش نمایید.

3- آرام کردن کودک با شیردهی

وقتی مادر، کودک را به منظور شیردادن در آغوش می‌گیرد، کودک خود را در بهترین و امن‌ترین نقطه جهان حس می‌کند. از این رو اگر کودک به هر روشی آرام نگرفت به او شیر دهید. تا علاوه بر رفع گرسنگی، بی‌قراری‌هایش هم رفع شود. برای نتیجه بهتر و سریع‌تر، می‌توانید هنگام شیر دادن در گوشش به آرامی زمزمه کنید و حس امنیت کودک را بیشتر نمایید.

4- کودک را به محیطی آرام و کم نور ببرید

کودکان هم از سر و صدای زیاد خسته می‌شوند و نیاز به محیط آرام، ساکت و تاریک دارند تا بتوانند در آرامش به خواب روند. با انتقال کودکی که گریه می‌کند به یک محیط آرامش‌بخش، می‌توانید سریع‌تر او را آرام کنید.

5- آرام کردن کودک با کمک اطرافیان

توجه کنید که گاهی تشویش والدین، گریه نوزاد را بدتر می‌کند. در این مواقع بهتر است که از بقیه کمک بخواهید و کودکتان را به آن‌ها بسپارید. زیرا ممکن است شما به خاطر استرس زیاد نتواید خواسته کودک را درک کنید و از نیازش غافل بمانید. این امر موجب افزایش گریه فرزندتان می‌شود. فرد دیگری که درگیر تنش عصبی ناشی از گریه کودک نیست، می‌تواند در این مواقع کمک کند تا علت گریه کودک را پیدا کنید.

6- صبور باشید

صبوری، برای آرام کردن کودک بسیار مهم است. با صبوری راحت تر می‌توانید صدای کودک‌تان را درک کنید و با دقت در مدل گریه او، نیازش را بفهمید. گریه کودک برای همیشه نیست و با کمی صبر و حوصله شما، آرام خواهد شد. ایجاد تنش در خود شما و فقدان صبر و حوصله، تنها موجب آزار خود و کودک تان می‌شود. نوع گریه‌کودک در شرایط مختلف، متفاوت است و فقط با صبوری و دقت می‌توان دلیل آن را تشخیص داد.

7- بازی برای آرام کردن کودک

از نیازهای دیگر کودکان تا سن دو سالگی، نیاز به بازی با پدر و مادرش است. آن‌ها دوست دارند زمان خود را با والدین بگذرانند. با یک سطل شن‌بازی، می‌توانید تفریحات متفاوتی با کودکتان تجربه کنید و یا با کمک رنگ انگشتی علاوه بر آرام کردن کودک گریان، می‌توان خلاقیت او را هم افزایش داد.

کلام پایانی

شما با کمک راهکارهای پیشنهادی در این مقاله حتما می‌توانید گریه کودک خود را آرام کنید. ولی آنچه در درجه اول اهمیت دارد، این است که آرامش خودتان را حفظ کنید. دچار تنش و استرس نشوید، زیرا کودک می‌تواند حالات روحی شما را حس کند و در نتیجه استرس شما به او منتقل می‌شود و بیشتر گریه خواهد کرد. اگر با هیچ کدام از روش‌های فوق کودک آرام نگرفت، ممکن است درد جسمی و یا مریضی داشته باشد. در این حالت بهتر است او را نزد پزشک ببرید تا معاینه گردد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرام کردن کودک در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره