انجام چندکار همزمان | تمرکز روی یک یا چند کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

انجام چندکار همزمان نه تنها دشوار بوده بلکه فشار زیادی را نیز به افراد وارد می‌کند. برای همه ما در برهه ای از زمان پیش آمده است که در آن واحد باید به چند موضوع فکر کنیم. و یا حتی خود را مشغول انجام چند کار می‌کنیم. این مورد هم برای مدت زمان کوتاه و کارهای پیش پا افتاده و هم برای مدت زمان طولانی و کارهای مهم پیش می‌آید. که البته با طولانی شدن این شرایط فرد دچار فرسودگی شده و هیچ یک را به خوبی نمی‌تواند انجام دهد. به طور کلی این موضوع کمی قابل بحث و تامل است. چرا که برخی معتقدند که انجام چند کار به طور همزمان نشان دهنده توانمندی و هوش فرد است؛ و دیگران معتقدند که این شرایط تنها انرژی افراد را اتلاف کرده و هیچ ثمره مثبتی ندارد. در این مقاله هر دوی این جنبه ها را بررسی خواهیم کرد. می توانید از مشاوره فردی نیز استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انجام چندکار همزمان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

انجام چندکار همزمان

برخی از دانشمندان بعد از انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که انجام چندکار همزمان جزو ویژگی های فطری مغز انسان نیست. بلکه این ما هستیم که به طور مداوم بین وظایف مختلف در حال حرکت هستیم. برخی از افراد از این موضوع به عنوان تک بعدی یا چند بعدی بودن یاد می‌کنند. اما در واقع همه افراد تک بعدی هستند. اما بعد از مدتی خود را مجبور به انجام چندکار به طور همزمان کرده و به این شرایط تا حدی عادت می‌کنند.

اما این عادت خوبی نیست. چرا که اطراف آنها را پر از کارهای نصفه نیمه کرده و همچنین منجر به بروز اضطراب نیز می‌شود. چنین افرادی معمولا بعد از مدتی، به قدری خسته می‌شوند که همه کارها را به طور همزمان رها می‌کنند. برای اطلاع از راه های افزایش قدرت تمرکز و ذهن کلیک کنید.

آیا انجام چندکار همزمان امکانپذیر است؟

درجواب این سوالا به طور صریح می‌توان گفت بله. در واقع انجام چندکار همزمان امکانپذیر است اما کیفیت هر کدام در کارها بسیار پایین بوده و فرد نیز بعد از مدتی بسیار خسته می‌شود. اینکه چرا افراد اینکار را انجام می‌دهند؛ نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال برخی از افراد به دلیل کمبود زمان مجبور به انجام چند کار متفاوت در یک زمان مشخص می‌شوند. و یا برخی دیگر به شرایط پرفشار عادت کرده اند. میزان انرژی افراد و توانایی های آنان متفاوت بوده و به طور کلی نمی‌توان گفت همواره چنین چیزی غیرممکن است. اما در بیشتر موارد با کیفیتی پایینی همراه است. برای اطلاع از دلایل عدم تمرکز و پرش فکر کلیک کنید.

معایب انجام چندکار همزمان

معایب انجام چندکار همزمان

همانطور که گفته شد؛ انجام چندکار همزمان، معایب زیادی دارد. در واقع افراد قبل از اینکه کاری را شروع کنند هیچ ایده ای از اینکه این موضوع چقدر به وقت و انرژی نیاز دارد؛ نداشته و به همین دلیل آنها را آغاز می‌کنند. اما بعد از مدتی با مشکلات زیر مواجه می‌شوند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?کاهش بازدهی

فراموش نکنید که انجام چندکار همزمان اصلا باعث صرفه جویی در زمان نمی‌شود. بلکه به دلیل ازدیاد وظایف، نیاز به صرف زمان بیشتری داریم تا به هدف خود برسیم. این مسئله بازدهی افراد را به طور چشمگیری کاهش داد و آنها را دچار خستگی مزمن می‌کند.

?بالارفتن اضطراب

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد؛ مشخص گردید که افرادی که در حال انجام چندکار همزمان هستند هم از لحاظ جسمانی واکنش هایی را تجربه کرده و هم روان آنها دچار آشفتگی می‌شود. در واقع آنان به دلیل اینکه باید به طور همزمان به چندکار برسند؛ دچار استرس شده و قادر به کنترل آن نیستند.

?فشارآمدن به حافظه

از آنجایی که برای انجام چندکار همزمان نیاز به تمرکز بالایی دارید و باید به هر موضوع به اندازه کافی فکر کنید؛ حافظه کوتاه مدت شما بعد از مدتی دچار اختلال شده و حواسپرتی را تجربه می‌کنید. چنین افرادی در آینده در انجام وظایف خود دچار مشکلاتی می‌شوند.

?پرخوری عصبی

یکی دیگر از معایب انجام چندکار همزمان ، پرخوری عصبی است. طبیعی است که اضطراب بسیار زیاد منجر به برخی از واکنش ها مثل اختلالات تغذیه ای شود. چنین افرادی همچنین به دلیل خستگی و فشار عصبی که تحمل می‌کنند؛ مقدار زیادی غذا را در مدت زمان کمی می‌خورند.

?تضعیف کردن خلاقیت

انجام چند کار به طور همزمان حجم زیادی از حافظه افراد را اشغال کرده به همین دلیل مهارت های شناختی و حافظه افراد تا حد زیادی تخریب می‌گردد. این افراد نه تنها قدرت خلاقیت خود را از دست می‌دهند؛ بلکه دچار اختلال در تمرکز و حواسپرتی نیز می‌شوند. وقتی حافظه درگیر مسائل زیادی می‌شود؛ خلاقیت افراد آسیب می‌بیند.

حتما درباره روش زندگی افراد موفق بخوانید.

به جای انجام چندکار همزمان چه کنیم؟

جایگزین انجام چندکار همزمان

اما می‌توانیم برای کنترل و یا حتی پیشگیری از انجام چند کار همزمان از راهکارهایی استفاده کنیم. این موضوع نیاز به در نظر گرفتن جوانب مختلفی دارد. افراد باید قبل از شروع هر کاری به خوبی در مورد آن فکر کرده و شرایط خود را در نظر داشته باشند. در این قسمت به توضیح برخی از اقدامات جایگزین این مسئله، می‌پردازیم. برای آشنایی با راه های درمان اضطراب کلیک نمایید.

?برنامه ریزی دقیق

در قدم اول افراد باید برای کارهای خود برنامه ریزی داشته باشند. این موضوع را در نظر داشته باشید؛ که وقتی کارهای زیادی را در یک روز برای خود قرار می‌دهید؛ طبیعی است که به همه آنها نرسید. پس بهتر است کیفیت را فدای کمیت نکرده و کارهای محدودی را به درستی انجام دهید.

?مدیریت حواسپرتی ها

همچنین عوامل حواسپرتی را نیز محدود کنید. در واقع به جای انجام چندکار همزمان ، موضوعاتی که تمرکز شما را بهم می‌ریزد را شناسایی کرده و در قدم بعدی آنها را کنترل نمایید. خودشناسی در این زمینه بسیار موثر است. افراد وثتی شناخت درستی از خود داشته باشند؛ می‌دانند که با این موضوع چگونه برخورد نمایند.

برای آشنایی با نحوه مدیریت زمان کلیک کنید.

?تقویت خودکنترلی

همچنین داشتن ویژگی خودکنترلی و یا تقویت آن نیز در مورد انجام چندکار همزمان موثر است. افراد باید تا حدی خویشتن داری کرده و به کارهای که در اولویت نیستند را به تعویق بیاندازند. همه افراد تمایل دارند تا کارهای مورد علاقه خود را انجام داده و زودتر به هدف خود برسند. اما در این راه باید از برخی موارد نیز چشم پوشی کنند.

?لذت بردن از مسیر

معمولا افرادی که انجام چندکار همزمان را آغاز می‌کنند؛ تا حدی مبتلا به کمالگرایی هستند. به همین دلیل تنها به هدف و مقصود فکر کرده و اصلا از فرایند لذت نمی‌برند. آنها تصور می‌کنند تنها با دیدن نتیجه باید خوشحال شوند. در صورتی که در مسیر می‌توانند تجربه های بسیار جدید و جالبی کسب کرده و از آنها نیز خشنود شوند.

?بالابردن تمرکز

همچنین بهتر است برای جلوگیری از انجام چندکار همزمان، بر یک موضوع متمرکز مانده و این ویژگی را در خود تقویت نمایند. این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت کارها نیز تا حد زیادی افزایش یابد.

سخن پایانی

فراموش نکنید که در مسیر انجام چندکار همزمان نیاز به استراحت و تفریح نیز دارید. این موضوع نباید باعث آسیب و اختلال به فرایند طبیعی زندگی تان شود. همچنین بهتر است علاوه بر انجام روش هایی که در بالا ذکر شد؛ از یک مشاور نیز کمک گرفته و یا حتی با افراد موفق دیگر نیز مشورت نمایید. اینکار باعث می‌شود دید بهتری داشته و تصمیمات درست تری اتخاذ نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انجام چندکار همزمان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره