مدیریت زمان چیست؟ 9 تکنیک مدیریت زمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مدیریت زمان از مهارت های لازم برای زندگی امروزی محسوب می‌شود. به طور کلی اینکه بتوانیم از زمانی که در اختیار داریم؛ بیشترین استفاده را کنیم، بسیار مهم و ارزشمند است. این موضوع تنها با مدیریت و برنامه ریزی حاصل شده و هیچ فرمول جادویی برای آن وجود ندارد. بسیاری از افراد به دلیل ضعف در این موضوع دچار مشکلاتی زیادی می‌شوند. از همین رو بسیار مهم است که افراد در این مورد مهارت کافی را داشته و از آن استفاده نمایند. از طرفی فراموش نکنید که زمان موضوعی مطلق است که نمی‌توان چیزی به آن اضافه و یا از آن کم کرد. ازطرفی به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست. به همین دلیل استفاده و برنامه ریزی در مورد آن حائز اهمیت است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت زمان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مدیریت زمان

اهمیتی ندارد که در چه شغل و یا موقعیت اجتماعی قرار دارید. در هر صورت به شکل های مختلفی نیاز به زمان داشته باید این مهارت را بیاموزید. مدیریت زمان یکی از فاکتور های اصلی موفقیت است که بدون آن افراد هیچ کنترلی بر مسائل خود ندارند. بسیاری به راحتی از کنار این موضوع عبور کرده و زمان خود را صرف کارهای غیرضروری می‌کنند. اما چنین افرادی احتمالا به زودی متوجه اشتباه خود شده عوارض زیادی را تجربه می‌کنند. زمان و انرژی انسان محدود است. اما با داشتن این مهارت می‌توان با صرف انرژی کمتر از زمان بیشتری استفاده کرده و بهره وری را به طور چشمگیری افزایش داد. برای اطلاع از روش های موفقیت در زندگی کلیک کنید.

لزوم یادگیری مدیریت زمان

لزوم یادگیری مدیریت زمان

فراموش نکنید که وقتی مدیریت زمان به درستی انجام شود؛ منجر به نتایج مثبتی در زندگی می‌گردد. برای مثال با اینکار سطح استرس افراد بسیار پایین آمده، روند تصمیم گیری بهبود پیدا کرده، افراد وقت آزاد بیشتری برای استراحت و تفریح در اختیار دارند و همچنین چالش های کمتری را تجربه می‌کنند. در واقع این موضوعات به قدری در زندگی اهمیت دارند که باید برای انجام و یا رسیدن به آنها حتما مدیریت زمان داشت و یا این مهارت را کسب کرد.

چرا دچار کمبود وقت هستیم؟

به طور کلی باید گفت که افراد به دلایل مختلفی دچار کمبود وقت می‌شوند. اما به طور کلی در همه حالات این موضوع از عدم مدیریت زمان نشات می‌گیرد. از طرفی پیدا کردن علت این موضوع می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. چرا که افراد راحت تر می‌توانند بر آن غلبه کرده و مشکل را حل نمایند.

نشانه های مدیریت زمان ضعیف

افرادی که از مهارت مدیریت زمان برخوردار هستند؛ نشانه های رفتاری بارزی دارند که به راحتی می‌توان این موضوع را در آنان تشخیص داد. اما معمولا افرادی که در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند؛ همواره نگران و مضطرب بوده و حتی به راحتی نمی‌توان ریشه این موضوع را در آنها تشخیص داد.

همچنین در بیشتر موارد آنان تلاش زیادی برای رسیدن به برنامه های خود می‌کنند؛ اما معمولا ناموفق هستند. چنین افرادی همواره دیر به قرار های خود می‌رسند، کند هستند، وقت زیادی را تلف می‌کنند، بیش ار حد کار کرده، بلاتکلیف هستند و همچنین کمبود انرژی را تجربه می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با روش زندگی افراد موفق کلیک کنید.

تکنیک های مدیریت زمان

تکنیک های مدیریت زمان

برای مدیریت زمان راه های مختلفی وجود دارد که می‌توان به کمک آنها این مهارت را در خود ایجاد نموده و یا آن را تقویت نمود. با اینکه در ابتدا انجام اینکارها و پایبندی به آنها دشوار است؛ اما بعد از مدتی برای افراد تبدیل به یک عادت سازنده می‌گردد. در این قسمت به توضیح این روش ها می‌پردازیم.

✨تعریف اهداف برای خود

در قدم اول برای مدیریت زمان باید اهداف خود را به طور واضح مشخص نمایید. اینکه دقیقا چه چیزی می‌خواهید. این هدف می‌تواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد. از طرفی نباید در ابتدا با هدف های بسیار بزرگ آغاز کرد. چرا که در چنین شرایطی افراد به درستی قادر به مدیریت زمان نبوده و بیشتر احتمال دارد که دچار شکست و سرخوردگی شوند.

✨برنامه ریزی و سازماندهی

همچنین برای مدیریت زمان به شکل صحیح باید برنامه ریزی و سازماندهی داشت. در واقع بعد از مشخص کردن هدف، حال برای رسیدن به آن باید برنامه ریزی کرد. برنامه ریزی منجر به صرفه جویی در زمان شده و افراد را قادر به انجام کارهای بیشتری در زمان مشخص می‌کند.

برای آشنایی با روش های انجام چند کار همزمان کلیک کنید.

✨مدیریت اضطراب

فراموش نکنید که داشتن استرس و اضطراب بالا در طول روز شما را از انجام کارهایتان و همچنین مدیریت زمان باز می‌دارد. به همین دلیل بهتر است در ابتدا بر خود مسلط بوده و استرس خود را کاهش دهید. این موضوع را می‌توانید به کمک یک روانشناس حل کنید.

✨جابه جا کردن وظایف

برای مدیریت زمان باید قادر باشید تا وظایف خود را محول کنید. برخی از افراد این موضوع را به معنای کار امروز را به فردا انداختن می‌دانند. اما توانایی جابه جا به جا کردن مسئولیت ها و وظایف به شکل درست به معنی هرگز انجام اندادن آنها و یا اهمالکاری نیست.

✨شناخت عوامل حواسپرتی

همچنین در مسیر مدیریت زمان باید عوامل حواسپرتی را به درستی شناسایی کرده؛ و از آنها دوری کنید. برای مثال استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی، تلویزیون و حتی گاهی صداهای اطراف نیز افراد را دچار حواسپرتی می‌کند. اما ما برای انجام کارهای خود به شکل بهتر، نیاز به تمرکز داریم. به همین دلیل بهتر است به کنترل این موضوع بپردازید.

✨تمرکز کردن بر یک کار

انجام چندکار به طور همزمان، منجر کاهش راندمان و کیفیت شده و به خود افراد نیز فشار زیادی وارد می‌کند. اما باید بهتر است با مدیریت زمان و برنامه ریزی، به هرکاری زمان مشخصی را اختصاص داده و از انجام انها به طور همزمان پرهیز کرد.

✨نه گفتن

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت زمان، نه گفتن است. در برخی موارد افراد به دلیل اینکه کارهای زیادی را قبول می‌کنند؛ دچار مشکل شده و نمی‌توانند به از زمان خود به درستی استفاده نمایند. اما باید اینکار را تمرین کرده و بدون هیچ گونه احساس خجالت و یا عذاب وجدانی نه بگویید.

✨پرهیز از تنبلی کردن

یکی از گامهای اساسی در مسیر مدیریت زمان، پرهیز از تنبلی کردن است. در واقع همه افراد زمان یکسانی را در اختیار دارند. اما برخی تنها به دلیل تنبلی نمی‌توانند به اندازه دیگران موفق باشند و یا وظایف خود را انجام دهند.

✨اولویت بندی

همچنین بهتر است برای مدیرت زمان به شکل صحیح، کارهای خود را اولویت بندی کرده و بر این اساس به آنها رسیدگی کنید.نمی‌توان به همه کارها تنها در یک روز رسید. بلکه باید بر اساس اولویت پیش رفت و کارهای مهم تر را زودتر انجام داد.

برای عضویت در کانال تلگرام ذهن نو کلیک کنید.

مزایای مدیریت زمان

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ مدیریت زمان تا حد زیادی بر کیفیت زندگی اثرگذار بوده و به افراد در امور کمک می‌کند. در واقع در شرایط سخت و پرفشار این تنها مدیریت زمان است که می‌تواند آنها را از بحران خارج کند. با وجود داشتن این ویژگی، افراد اعتماد به نفس بیشتری داشته و همچنین آرامش را تجربه می‌کنند. حتی در کنار کارهای خود می‌توانند به دیگران نیز کمک کرده و به اندازه استراحت و تفریح نیز داشته باشند.

برای مطالعه راهکارهایی برای سر وقت بودن کلیک کنید.

ابزاهای لازم برای مدیریت زمان

برای مدیریت زمان معمولا از برخی وسایل استفاده بیشتری می‌کنیم. خوشبختانه امروزه، ابزارهای زیادی در این زمینه طراحی شده و به افراد در انجام کارهایشان کمک می‌کنند. برخی از آنها شامل اپلکیشن های تلفن همراه، تقویم، ساعت مچی و دفترچه یادداشت می‌شود. البته این بدان معنا نیست که افرادی که از این وسایل استفاده می‌کنند؛ قطعا در مدیریت زمان خود موفق هستند. بلکه این موارد تنها تسریع کننده بوده و شرایط را برنامه ریزی راحت تر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله چطور به همه کارام برسم را بخوانید.

سخن پایانی

مدیریت زمان می‌تواند تفاوت های زیادی را در زندگی افراد ایجاد کند. از همین رو باید بیشتر به این مهارت توجه کرده و همچنین از آن بهره گرفت. با اینکه این موضوع کمی دشوار است اما کاملا کسب کردنی است و می‌توان آن را آموخت. افراد می‌توانند در کنار روش های گفته شده در این زمینه، از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت زمان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره