بیماری های قابل انتقال از مقعد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری های قابل انتقال از مقعد از جمله مواردی است که می‌تواند سلامت زوجین را به خطر بیاندازد و باعث پشیمانی آنان گردد. در واقع بیماری های قابل انتقال از مقعد یکی از جدی‌ترین بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود که از طریق برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به صورت رابطه از طریق مقعد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

عدم آگاهی نسبت به بیماری‌های مقاربتی باعث می‌شود تا افراد به احتمال زیاد‌تری رابطه جنسی مقعدی داشته باشند در صورتی که تنها برخی از این بیماری‌ها به راحتی قابل درمان است اما برخی دیگر ممکن است تا پایان عمر همراه فرد باشد. بنابراین لازم است که با کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی کامل‌تر در ارتباط با این موضوع از داشتن چنین رابطه‌ای خودداری نمایید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های قابل انتقال از مقعد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آسیب‌های ناشی از رابطه مقعدی

آسیب بیماری های قابل انتقال از مقعد

مقعد محل تجمع باکتری‌ها و میکروب‌های زیادی است و به همین دلیل از نظر پزشکی برقراری رابطه جنسی مقعدی در همه جای دنیا منع شده است. همچنین جدا از بیماری های قابل انتقال از مقعد رابطه مقعدی منجر به آسیب رساندن به بافت و عضلات بدن می‌شود که در برخی موارد می‌تواند عوارض آن برای همیشه باقی بماند. حتی یک بار رابطه جنسی محافظت نشده کافی است تا فرد دچار بیماری‌های ناشی از رابطه مقعدی شود. عوارض جانبی و بیماری‌های ناشی از رابطه مقعدی به شرح زیر است. برای آشنایی با نحوه بایدها و نبایدهای سکس مقعدی کلیک کنید.

?آسیب به بافت مقعد

اولین مسئله‌ای که در هنگام رابطه جنسی مقعدی و بیماری های قابل انتقال از مقعد پیش می‌آید آسیب به بافت مقعد است که می‌تواند منجر به پارگی و خون‌ریزی شود. همچنین رابطه مقعدی زیاد به دلیل آسیب به بافت عضلات می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل مدفوع شود.

?هموروئید | بیماری های قابل انتقال از مقعد

به دلیل فشاری که در هنگام رابطه مقعدی به وجود می‌آید این مسئله می‌تواند باعث ایجاد هموروئید شود. همچنین افرادی که از قبل هموروئید داشته‌اند و درمان شده‌اند اگر دوباره رابطه مقعدی برقرار کنند ممکن است هموروئیدشان باز گردد. ساختار و بافت مقعد قابلیت انعطاف‌پذیری و کشیده ‌شدن ندارد و پس از فشار زیاد می‌تواند زمینه را برای ابتلا به هموروئید فراهم آورد.

?فشار به کیسه منی

اکثر افراد فکر می‌کنند بیماری های قابل انتقال از مقعد فقط برای کسی که مفعول است آسیب دارد، اما باید توجه داشت که بافت مقعد محکم و سفت است به آلت تناسلی مرد فشار زیادی وارد می‌کند. بسیاری از مواقع به دلیل فشار زیادی که بر روی آلت است کیسه‌های منی موفق به خروج مایع منی نمی‌شوند، این مسئله می‌تواند باعث آسیب رسانی به غده پروستات و کیسه‌های منی شود و حتی می‌تواند منجر به درد بیضه پس از رابطه در مردان گردد. برای آشنایی با بهترین روش‌های رابطه جنسی کلیک کنید.

?احتمال بارداری

فراموش نکنید که حتی در صورت داشتن رابطه مقعدی نیز تا حدی احتمال بارداری از این طریق وجود دارد. در واقع اگر به هر روشی اسپرم در دوران تخم گذاری به واژن زنان برسد؛ منجر به لقاح شده و به بارداری منتهی می‌گردد. با اینکه این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت. چرا که بسیاری از افراد  به دلیل تری از بارداری ناخواسته از این روش استفاده می‌کنند.

بیماری های قابل انتقال از مقعد

بیماری‌های مقاربتی زیادی وجود دارد که از راه مقعد قابل انتقال هستند و نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در صورت استفاده از کاندوم می‌توان از این بیماری‌ها پیشگیری کرد اما با این حال آسیب‌هایی که بیان شد همواره برای زوجین وجود خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که از راه رابطه مقعدی قابل انتقال هستند می‌توان به ویروس ایدز، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، عفونت کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس اشاره کرد که در ادامه بیشتر درباره آنان صحبت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سایر رابطه جنسی پرخطر کلیک کنید.

?ویروس ایدز (HIV)

این ویروس سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‌ها تخریب کرده و زمینه را برای ابتلا به هر بیماری عفونی در بدن فراهم می‌کند. گزارش‌ها نشان دهنده آن است که بیشترین میزان انتقال ویروس HIV از طریق رابطه جنسی مقعدی انجام می‌شود. روابط جنسی مقعدی پر خطر و محافظت نشده می‌تواند احتمال ابتلا به ایدز را در افراد همجنس و غیر همجنس افزایش دهد.

برای آشنایی بیتشر با انواع بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

?بیماری های قابل انتقال از مقعد | تبخال تناسلی

تبخال تناسلی عمدتا یه صورت التهاب و تاول‌ها و زخم‌هایی دردناک در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است این زخم‌ها در واژن به صورت مخفی و پنهان وجود داشته باشند، به طوریکه خودشان متوجه بیماری نباشند. عمدتا قبل از اینکه زخم‌ها به وجود بیایند فرد در ناحیه تناسلی احساس سوزش و گزگز می‌کند.

زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی معمولاً بعد از یک مدت مشخص به طور خود به خودی از بین می‌روند اما خود ویروس برای همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند و براحتی با انجام رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

?زگیل تناسلی و اچ پی وی

همانطور که از نام این بیماری مشخص است باعث ایجاد زگیل‌هایی در ناحیه تناسلی می‌شود که عمدتا شبیه گل کلم، سفت و بدون درد می‌باشند. زگیل تناسلی می‌تواند بدون علامت، کم خطر و یا پر خطر باشد. در حالت پرخطر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم برای خانم‌ها وجود دارد. درمان آن معمولا به صورت موضعی انجام می‌شود اما خود ویروس از بین نمی‌رود و همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند.

?بیماری های قابل انتقال از مقعد | عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا می‌تواند باعث ترشح غیر طبیعی در مردان و زنان و سوزش ادرار شود. در صورت عدم درمان در زنان می‌تواند منجر به عفونت لگنی و نازایی شود و در مردان منجر به ورم بیضه گردد. از جمله پیامد‌های دیگر کلامیدیا تاثیر بر بینایی است به طوریکه باعث سفت شدن سطح داخلی پلک، کوری و شکنندگی سطح بیرونی قرنیه چشم می‌شود. کلامیدیا در برخی افراد بدون علامت بروز پیدا می‌کند و باعث عدم تشخیص می‌شود اما عفونت در بدن فرد وجود دارد و می‌تواند به شریک جنسی منتقل شود.

?سوزاک

یکی از پیامد‌های جدی رابطه مقعدی احتمال ابتلا به سوزاک است. سوزاک به صورت ترشح چرک از آلت تناسلی مرد و واژن زن بروز پیدا می‌کند. از دیگر علائم سوزاک می‌توان به ادرار دردناک و دشوار اشاره کرد. بیشترین آسیب سوزاک برای زنان اتفاق می‌افتد که منجر به عفونت لگنی و نازایی می‌شود. با اینحال سوزاک توسط مصرف آنتی بیوتیک‌های قوی و پنی سیلین قابل درمان است. برای آشنایی بیشتر با بیماری سوزاک کلیک کنید.

?بیماری های قابل انتقال از مقعد | سیفلیس

سیفلیس به صورت ناگهانی و یا تدریجی در طول سال‌ها بروز پیدا می‌کند. معمولاً اولین علائم ابتلا به سیفلیس شامل زخم باز و بدون درد در نواحی تناسلی، دهان، اطراف نواحی مقعد و یا سایر اعضای بدن مرد یا زن است. ویژگی منحصر به فرد سیفلیس آن است که اگر مورد درمان قرار نگیرد تمام بدن را درگیر می‌کند. با اینحال امروزه سیفلیس به وسیله مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است. برای اطلاع بیشتر درباره بیماری سیفلیس کلیک کنید.

?شپش تناسلی

شپش تناسلی نیز یکی دیگر از بیماری های قابل انتقال از مقعد است که افراد باید از آن پیشگیری کنند. شپش تناسلی بیشتر به دلیل وجود موهای زائد این ناحیه بین افراد منتقل می‌گردد. به همین دلیل رعایت بهداشت شخصی برای جلوگیری از این موضوع بسیار مهم است.

?تریکومونیازیس

از دیگر بیماری های قابل انتقال از مقعد، می‌توان به تریکومونیازیس نیز اشاره کرد. این بیماری از طریق تماس جنسی بین افراد منتقل می‌گردد که در رابطه مقعدی نیز احتمال آن وجود دارد. تنها یک سوم از افراد مبتلا به این بیماری از خود نشانه هایی بروز می‌دهند.

?هپاتیت

از آنجایی که ویروس هپاتیت می‌تواند در خون، مایع منی و سایر مایعات بدن باقی بماند؛ به همین دلیل جزو بیماری های قابل انتقال از مقعد محسوب می‌شود. بهتر است افراد برای جلوگیری از این موضوع آزمایش های لازم را انجام داده و همچنین از کاندوم استفاده کنند.

?گال

از آنجایی که گال در سطح پوست حفره ای ایجاد کرده و تخم ریزی می‌کند به همین دلیل می‌تواند از هر تماس پوستی منتقل شده و از بیماری های قابل انتقال از مقعد محسوب شود. البته احتمال ابتلا به این بیماری پایین است اما افراد باید در حین رابطه جنسی برای پیشگیری از ان نکاتی را رعایت کنند.

?شانکروئید

شانکروئید یک عفونت باکتریایی است که باعث بروز زخم های دردناک در ناحیه تناسلی می‌گردد. این بیماری بسیار نادر بوده؛ اما به هر حال از بیماری های قابل انتقال از مقعد است. اما از روش های دیگر رابطه جنسی نیز منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند احتمال ابتلا به ایدز را بسیار بالا ببرد.

راه های کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قابل انتقال از مقعد

کاهش بیماری های قابل انتقال از مقعد

برای اینکه افراد احتمال ابتلا به بیماری های قابل انتقال از مقعد را به حداقل برسانند؛ راه های زیادی در این زمینه وجود دارد. در واقع افراد با استفاده از این روش ها می‌توانند رابطه جنسی ایمن تری داشته و همچنین از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. یکی از این موارد استفاده کردن از کاندوم است. در موارد دیگر باید لوازم مورد استفاده در رابطه جنسی و حتی دست های خود را ضدعفونی کنند. از طرفی بهداشت فردی را رعایت کرده و همچنین به طور دوره ای به متخصص مراجعه کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

درمان بیماری های قابل انتقال از مقعد

اگر فرد در اثر داشتن رابطه مقعدی دچار بیماری های مقاربتی شود؛ احتمال درمان بسیار پایین است و تنها می‌توان نشانه ها را کنترل کرد. اما اگر دچار مشکلات دیگری می‌شوند می‌توانند با مراجعه به متخصص و همچنین استفاده از روش های ایمن تر در رابطه جنسی این مسائل را درمان کنند.

سخن پایانی

بیماری های قابل انتقال از مقعد تقریبا شامل همه بیماری های مقاربتی می‌شوند که راه انتقال آنها از طریق تماس جنسی است. افراد تصور می‌کنند راه انتقال این بیماری ها رابطه واژنی است؛ اما اینطور نبوده و در بسیاری از موارد حتی تماس پوستی نیز باعث بروز این بیماری ها می‌شود. افراد بهتر است تا حد امکان از داشتن این نوع رابطه پرهیز کرده و همچنین برای درمان و پیشگیری از آنها از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های قابل انتقال از مقعد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا رابطه مقعدی می‌تواند منجر به آسیب روانی شود؟

بسیاری از خانم‌ها تمایل به برقراری رابطه مقعدی ندارند اما در مواقعی ممکن است به اجبار همسرشان به برقراری رابطه جنسی مقعدی تن دهند. در چنین شرایطی فرد آسیب‌ها و پریشانی‌های روانی زیادی را تجربه می‌کند. زن هیچ لذتی از رابطه نمی‌برد و فقط دچار درد و آسیب می‌شود. اگر در وضعیت مشابه‌ای قرار دارید بهتر است به یک متخصص و مشاور امور جنسی مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره