بیماری های مقاربتی | علائم انواع بیماری های مقاربتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری های مقاربتی دسته‌ای از عفونت‌ها و بیماری‌هایی هستند که قابل انتقال از طریق رابطه جنسی اعم از رابطه دهانی، مقعدی و واژنی می‌باشند. علائم این بیماری‌ها همیشه قابل مشاهده نیست و امکان دارد به صورت پنهان در بدن باقی بمانند. عدم آشنایی و رعایت نکردن نکات بهداشتی باعث می‌شود تا نرخ ابتلای آن به افراد دیگر گسترش پیدا کند. از آن‌جایی که مداخله و شناسایی زودهنگام بیماری های مقاربتی بسیار اهمیت دارد، لازم است تا هر فردی با علائم و انواع مختلف بیماری‌های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی آشنا شود.

استفاده از کاندوم تا حدودی می‌تواند از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کند اما با این حال در صورت عفونت نیاز به مصرف دارو وجود دارد. در ادامه به طور کامل درباره این بیماری‌ها توضیح خواهیم داد. بهره بردن از مشاوره جنسی کمک می‌کند تا با روش‌های پیشگیری و نکات بهداشتی آشنا شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مقاربتی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علائم بیماری های مقاربتی چیست؟

علائم بیماری های مقاربتی

هر کدام از بیماری های مقاربتی علائم و نشانه های به خصوص خودشان را دارند، این نشانه ها گاه پنهان ماده و تظاهری ندارند، اما قابل انتقال هستند. بنابراین کسانی که روابط خطرناک برقرار می کنند یا شرکای جنسی متعدد دارند، باید نسبت به علائم بیماری های مقاربتی هشیار باشند. در ادامه برخی از شایع ترین علائم انواع بیماری های مقاربتی را در مردان آورده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

احساس خارش و ناراحتی در ناحیه تناسلی

لکه یا جوش های غیر طبیعی در نقاط مختلف بدن به خصوص ناحیه شرمگاهی

احساس درد، سوزش و خارش حین رابطه و یا بعد از آن

ترشحات و زخم های غیر معمول در ناحیه شرمگاهی

درد بیضه و یا قرمزی و متورم شدن آن

علائم بیماری های مقاربتی در خانم ها نیز ممکن است بروز نکند و آن‌ها تنها ناقل باشند. به طور شایع علائم زیر در زنان ظاهر می‌شود.

خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه در خانم ها

خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی

التهاب و قرمزی پوست در اطراف واژن و کشاله ران ها

بروز جوش های غیر معمول در نقاط مختلف بدن به خصوص دهان و ناحیه تناسلی

ترشحات غیر طبیعی واژن

به هم خوردن سیکل قاعدگی

قاعدگی های دردناک و یا تغییر محسوس در میزان و رنگ خونریزی

زخم های نامطلوب در واژن، مقعد، باسن و ران

حتما از کانال تلگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی متعددی وجود دارد که می‌تواند از طریق رابطه جنسی با مهبل، دهان و حتی مقعد فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود. تشخیص و شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا با شناسایی علائم این بیماری‌ها هم می‌توان از پیشرفت‌ آن‌ها در بدن جلوگیری کرد و هم مانع گسترش و انتقال آن به افراد دیگر شد. در ادامه به بیماری های مقاربتی رایج اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر در زمینه بیماری های قابل انتقال از مقعد کلیک کنید.

?ویروس ایدز (HIV)

ویروس ایدز ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها تخریب می‌کند و باعث ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. همین مسئله زمینه را برای ابتلا به هر بیماری و ویروس عفونی دیگر فراهم می‌کند. البته ویروس ایدز فقط یک بیماری مقاربتی نیست و از راه‌های دیگر هم منتقل می‌شود اما گزارش‌ها نشان دهنده آن است که بیشترین میزان انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انجام می‌شود.

?بیماری های مقاربتی | تبخال تناسلی

تبخال تناسلی معمولاً به شکل یک زخم، التهاب و تاول‌های دردناک در نواحی مختلفی از بدن به خصوص در نواحی تناسلی ظاهر می‌شود. این عارضه‌های پوستی ممکن است به صورت مخفی و پنهان در نواحی تناسلی ایجاد شوند به طوری که خود شخص متوجه این مسائل نباشد. علائم این نوع تبخال به صورت احساس سوزش و گزگز همراه با درد است. ممکن است در برخی موارد این عارضه‌های پوستی به طور خود به خود بهبود پیدا کنند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ویروس در بدن باقی می‌ماند و حتی اگر بدون علامت باشد باز هم قابل انتقال به فرد دیگری می‌باشد.

?زگیل تناسلی HPV

زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی یکی از بیماری های مقاربتی است؛ که باعث ایجاد زگیل‌هایی در نواحی تناسلی مردان و زنان می‌شود. بیش از 100 نوع زگیل تناسلی مختلف وجود دارد که عمدتا این زگیل‌ها شبیه به گل کلم، سفت و بدون درد هستند. به طور کلی زگیل‌ تناسلی در دو دسته کم خطر و پر خطر قرار می‌گیرد. نوع کم خطر آن برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند و به راحتی از طریق فریز کردن یا استفاده از داروهای موضعی قابل درمان است.

اما نوع پرخطر آن ممکن است باعث ایجاد سرطان شود که این نوع برای خانم‌ها خطرناک‌تر است چراکه احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. باید توجه داشت که حتی با از بین بردن زگیل در ناحیه تناسلی، ویروس از بدن حذف نمی‌شود و همچنان در بدن باقی می‌ماند و قابل انتقال به افراد دیگر می‌باشد. برای شناخت بیشتر در زمینه بیماری hpv و زگیل تناسلی کلیک کنید.

?عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا منجر به سوزش ادرار و ترشحات غیر طبیعی در آقایان و خانم‌ها می‌شود. از جمله عوارض ناشی از عدم درمان عفونت کلامیدیا می‌توان به عفونت لگنی و نازایی در زنان و ورم بیضه در مردان اشاره کرد. علاوه بر این موارد، کلامیدیا می‌تواند بر وضعیت بینایی فرد هم تاثیرگذار باشد همچنین می‌تواند باعث سفت شدن سطح داخلی پلک، نابینایی و شکنندگی سطح بیرونی قرنیه، تکرر ادرار و درد هنگام ادرار و ترشحات غیرطبیعی شود. همانند سایر بیماری های مقاربتی، کلامیدیا هم می‌تواند بدون علامت در بدن وجود داشته باشد و فرد متوجه آن نباشد، اما امکان انتقال عفونت به فرد دیگر وجود دارد.

?بیماری های مقاربتی | سوزاک

سوزاک از جمله بیماری‌های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی مقعدی قابل انتقال است. سوازک منجر به خروج ترشح مایعی مانند چرک از آلت تناسلی مرد و واژن زن می‌شود. همچنین ادرار دردناک از جمله علائم دیگر این بیماری است. همانند عفونت کلامیدیا، بیماری سوزاک هم می‌تواند باعث نازایی و عفونت لگنی شود. علائم سوزاک عمدتا شامل درد و ورم بیضه، خونریزی شدید در هنگام عادت ماهانه، درد شکمی، ترشحات غیرطبیعی و درد چشم است. خوشبختانه فرد مبتلا به سوزاک از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی و پنی‌سلین می‌تواند مورد درمان قرار بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری سوزاک کلیک کنید.

هرپس نیز یکی از ویروس هایی است که از طریف رابطه جنسی منتقل می شود، برای آشنایی با ویروس هرپس کلیک کنید.

?بیماری تریکوموناس | بیماری های مقاربتی

تریکوموناس یک عفونت انگلی است که به طور معمول یک هفته بعد از ابتلا به علائم در بدن ظاهر می‌شود. زنان نسبت به مردان بیشتر به تریکوموناس مبتلا می‌شوند. از جمله علائم این ویروس می‌توان به ترشحات غیرطبیعی از واژن یا آلت تناسلی، ادرار دردناک، خارش واژن یا آلت تناسلی، احساس درد در حین دخول، بوی بد واژن، زایمان زودرس، سوزش و التهاب در نواحی تناسلی اشاره کرد.

?بیماری های مقاربتی | سیفلیس

سیفلیس به صورت زخم باز و بدون درد در نواحی تناسلی، مقعد و حتی سایر اعضای بدن بروز پیدا می‎‌کند. سیفلیس به صورت تدریجی یا ناگهانی شروع می‌شود و می‌تواند به طور مزمن و در طول سال‌ها در بدن فرد وجود داشته باشد و در صورت عدم درمان تمام اعضای بدن فرد را درگیر می‌کند. از جمله علائم سیفلیس می‌توان به تب، ورم غدد لنفاوی، جوش قرمز، کاهش وزن، درد عضلانی و وجود زخم در نواحی آلت تناسلی اشاره کرد. با این‌حال امروزه کمتر کسی دچار سیفلیس می‌شود چراکه با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف قابل درمان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری سفلیس کلیک کنید.

?هپاتیت B

این نوع از هپاتیت توسط یک ویروس در بدن ایجاد شده و همچنین منجر به التهاب در کبد می‌گردد. این بیماری علاوه بر فعالیت جنسی از فرآورده های خونی و همچنین شیر مادر نیز منتقل می‌گردد. این بیماری نیز احتمالا سالها بدون نشانه مانده و فرد از ابتلا به آن اطلاع پیدا می‌کند. اما بعد از مدتی با بروز نشانه هایی مانند زردی چشم یا پوست، خستگی، تیره شدن ادرار، شکم درد و حالت تهوع همراه است.

?شپش تناسلی

شپش تناسلی نیز با شپش سر به موهای ناحیه تناسلی متصل شده و از این طریق به شریک جنسی هم منتقل می‌شود. به همین دلیل رعایت بهداشت فردی در مورد پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی اهمیت دارد. این انگل به راحتی قابل مشاهده نیست و افراد با بروز نشانه ها متوجه آن می‌شوند.

?گال

گال نیز یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که توسط یک کنه ایجاد می‌شود. این کنه در پوست انسان تخم گذاری کرده و از این طریق بین افراد منتقل می‌شود. در بیشتر موارد ابتلا به این بیماری با ایجاد بثورات پوستی و خارش در این نواحی همراه است.

?شانکروئید

شانکروئید نیز از بیماری های مقاربتی محسوب می‌شود که بسیار نادر است. این عفونت باکتریایی بوده و منجر به بروز زخم های دردناک در ناحیه تناسلی می‌گردد. ابتلا به شانکروئید احتمال ابتلا به ایدز را بیشتر کرده و همچنین درمان آن را نیز سخت تر می‌کند. این بیماری با استفاده از مصرف آنتی بیوتیک ها تا حدی قابل درمان است.

?مولوسکوم

مولوسکوم نیز عفونت ویروسی پوست است که جزو بیماری های مقاربتی خوش خیم محسوب می‌شود. این عفونت گاها در کودکان نیز ایجاد می‌شود. این بیماری در بیشتر موارد بدون نیاز به درمان از بین می‌رود اما در غیر این صورت می‌توان از داروهای مختلف و حتی گذاشتن یخ بر این زخم ها استفاده نمود.

راه های انتقال بیماری های مقاربتی

انتقال بیماری های مقاربتی

با اینکه یکی از ویژگی های اصلی بیماری مقاربتی انتقال از طریق رابطه جنسی است. اما امروزه شاهده برخی از مواردی هستیم که بدون رابطه جنسی نیز منتقل می‌شوند. انتقال این دسته از بیماری ها در حین دوران بارداری، زایمان و حتی شیردهی به کودک نیز ممکن است. از طرفی برخی از آنها از طریق برخورد پوست هم منتقل شده و به همین دلیل باید در این مورد بسیار احتیاط کرد.

راه تشخیص بیماری های مقاربتی

تشخیص بیماری های مقاربتی به راحتی نبوده و علائم ظاهری تنها عامل هشداردهنده ای برای مراجعه به متخصص هستند. پس اگر نشانه های ذکر شده را در خود یا شریک جنسی تان مشاهده کردید، حتما برای انجام آزمایشات و معاینات به متخصص مراجعه نمایید. گاهی اوقات نمونه ادرار یا مدفوع و یا سایر روش های تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشگیری از انواع بیماری های مقاربتی

اگر هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشید، باز هم ممکن است در معرض بیماری های مقاربتی قرار بگیرید. چرا که انتقال بسیاری از بیمارهای نام برده شده از طریقی غیر از جنسی قابل انتقال هستند که با رعایت بهداشت می‌توانید از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کنید.

داشتن یک شریک جنسی، استفاده از وسایل پیشگیری مثل کاندوم، اجتناب از رابطه جنسی دهانی، رعایت بهداشتی فردی از جمله اقداماتی است که شما را از ابتلا به انواع ویروس ها و باکتری های مرتبط با فعالیت های جنسی دور نگه می‌دارد. همچنین با انجام چکآپ های دوره‌ای می‌توانید از سلامت جنسی خود اطمینان حاصل نمایید.

درمان بیماری های مقاربتی

برای درمان مناسب بیماری های مقاربتی باید علت ابتلا و میزان شدت بیماری را مورد بررسی قرار داد. در واقع می‌توان گفت در ارتباط با بیماری‌های مقاربتی، پیشگیری بهتر از درمان است. در صورت ابتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی حتما در اولین فرصت به همسر خود اطلاع دهید و درمان آن را هرچه سریع‌تر شروع کنید. در برخی موارد بیماری‌های مقاربتی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برطرف می‌شوند اما بعضی از بیماری‌ها مانند عفونت کلامیدیا، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و… حتی با درمان عارضه‌های پوستی، ویروس همچنان در بدن باقی می‌ماند.

بنابراین بهترین کار تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری است. در همین راستا مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند تا نکات بهداشتی را در زمان رابطه رعایت کرده و همچنین با روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز آشنا شوید. برای اطلاع از روند دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

ادامه زندگی همراه با بیماری های جنسی

خیلی از بیماری‌ های مقاربتی قابل درمان نیست، اما فرد می‌تواند تحت شرایطی به زندگی خود ادامه دهد. از آنجا این گونه بیماری ها بدن بیمار را در برابر سایر ویروس ها آسیب پذیرتر می‌کنند؛ مراقبت های ویژه‌ای برای این دست افراد صورت خواهد گرفت. شاید بعضی‌ها بگویند که ادامه زندگی با وجود این بیماری چه فایده ای دارد و یا بهتر است به طور کل از درمان صرف نظر بکنیم. در چنین شرایطی باید بگوییم که احتمال پیدا شدن درمان و یا روش های جایگزین همیشه وجود دارد، پس نباید ناامید شد و با استفاده از امکانات موجود در به دست آوردن سلامت تلاش نمود.

سخن پایانی

بیماری های مقاربتی زندگی جنسی افراد را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار می‌دهند. از همین رو بهتر است از ابتلا و انتقال آنها پیشگیری کرد. این دسته از بیماری ها طیف وسیعی از علائم و مشکلات را در بر می‌گیرند که بهتر است با رعایت کردن احتیاط، احتمال بروز آنها را به حداقل رساند. زوجین باید هر دو در این مورد نکاتی را در نظر داشته و همچنین از مشاور جنسی نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مقاربتی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

زگیل تناسلی انواع مخلتفی دارد. به طور کلی امکان از بین رفتن ویروس از بدن وجود ندارد اما می‌توان عارضه‌های پوستی ایجاد شده را با فریز کردن یا استعمال داروهای موضعی از بین برد اما ویروس زگیل تناسلی برای همیشه در بدن فرد باقی می‌ماند. بهتر است هر فردی قبل از ازدواج یا برقراری رابطه جنسی در برابر زگیل تناسلی واکسیناسیون شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره