ماشین دادن به نوجوان درست است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ماشین دادن به نوجوان و آزادی عمل دادن به او در این زمینه کمی برای خانواده ها نگران کننده است. فارغ از اینکه آنها احتمالا دست فرمون خوبی هم داشته باشند؛ اما احتمالا به دلیل انرژی و هیجان زیادی که دارند؛ در این مورد کمی جاه طلبانه عمل کرده و منجر به بروز مشکلاتی می‌گردند. البته که بهتر است تا زمانی که نوجوانان به سن قانونی نرسیده و گواهینامه نگرفته اند به طور جدی ماشین در اختیار آنها قرار نداد. چرا که با اینکار هم خود نوجوان و هم دیگران در معرض خطر قرار می‌گیرند. اما بهتر است خود را برای این شرایط آماده کنید و بدانید که باید در مقابل این درخواست چه واکنشی از خود نشان دهید. در این زمینه می‌توانید با یک روانشناس نیز مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماشین دادن به نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا به نوجوان ماشین بدهیم یا نه؟

در ابتدای مقاله باید به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا انجام اینکار درست است و یا خیر! با اینکه ماشین دادن به نوجوانان پیش از سن قانونی و قبل از گواهینامه گرفتن کار بسیار خطرناکی است؛ اما بازهم نمی‌توان به این سوال جواب قطعی داد. چرا که شرایط خانواده ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. آموزش مهارت رانندگی به نوجوان احساس اعتماد به نفس داده و حتی تا حدی ضروری است. اما این بدان معنا نیست که در مورد رانندگی کردن او سهل انگاری کرده و او را به حال خود رها کنید. به همین دلیل از دید متخصصین پاسخ به این سوال خیر است؛ اما بازهم خودتان باید در این مورد تصمیم بگیرید.

نوجوان من اصرار زیادی برای ماشین داشتن دارد؛ چه کنم؟

اصرار نوجوان به این موضوع به دلیل کنجکاوی، عدم اعتماد به نفس او و یا روحیه هیجان طلبی است. که در هر سه مورد هم با روش های دیگری می‌توان این موضوعات را حل کرد. نه با ماشین دادن به نوجوان. باید این کمبود توجه در جا و زمان درست به او بدهید. اینگونه می توانید نوجوانی با حرف شنوی بیشتر داشته باشید.

سعی کنید به او توجه و محبت کافی بدهید و برای ارضای این نیاز در او از روش های دیگر کمک بگیرید.

برای مثال او را به کارتینگ ببرید تا میل به رانندگی در او ارضا شود.

و یا از مشاور بخواهید تا روی اعتماد به نفس او کار کند.

حتی به صورت مستقیم در این زمینه با او صحبت کنید.

راهی برای تشخیص صلاحیت رانندگی نوجوان وجود دارد؟

صلاحیت لازم برای ماشین دادن به نوجوان

اما اگر تمایل دارید تا ماشین در اختیار نوجوان خود قرار دهید؛ بهتر است از موضوعاتی اطمینان حاصل کنید. برای مثال به این نکته توجه کنیدئ که نوجوان شما تا چه حد روی یک موضوع متمرکز است و یا به راحتی حواس او پرت موضوعات مختلف می‌گردد؟

💠او در حین رانندگی می‌تواند آرامش خود را حفظ کند و یا فردی لجباز و کینه ای است؟

💠او تحت تاثیر هیجان است و یا می‌تواند در شرایط مختلف صبوری کند؟

💠برای اینکه امتیاز ماشین داشتن را کسب کند؛ خودش هم تلاشی می‌کند و یا تنها از شما متوقع است؟

💠او توانایی تصمیم گیری به تنهایی را دارد و یا تحت تاثیر دوستانش است؟

توجه کردن به این موارد و یا حتی صحبت کردن با خود نوجوان، می‌تواند در مورد ماشین دادن به نوجوان بسیار موثر باشد.

مزایا و معایب ماشین دادن به نوجوان

طبیعتا والدین در مورد ماشین دادن به نوجوان دچار سردرگمی و نگرانی می‌شوند. اما با مطلع شدن از مزایا و معایب این کار و شناخت نوجوان خود، می‌توانند تصمیم درست تری در این مورد گرفته و واکنش بهتری از خود نشان دهند. در این قسمت در مورد برخی از مزایا و معایب اینکار توضیح خواهیم داد.

معاشرت بیش از حد با دوستان

زمانی که یک نوجوان ماشین دارد؛ در میان دوستانش محبوب تر شده و احتمالا با افراد بیشتری معاشرت خواهد کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا زمان زیادی را بیرون از خانه و با دوستانش سپری کرده و حتی در استفاده از ماشین هم زیاده روی می‌کند. تجربه این احساس برای نوجوان هم لذتبخش بوده و باعث احساس غرور در او می‌شود. همین موضوع می‌تواند برای نوجوان تبدیل به مشکل شود.

اعتیاد به تلفن همراه

ماشین دادن به نوجوان شاید باعث اعتیاد به تلفن همراه نشود؛ اما به این دلیل که نوجوانان در این دوران وابستگی زیادی به تلفن همراه خود دارند؛ در حین رانندگی نیز اینکار را انجام داده و منجر به بروز خطرات زیادی می‌شوند. اینکار علاوه بر اینکه حواس آنها را در حین رانندگی پرت می‌کند؛ خلاف قانون نیز هست و بار قانونی دارد.

قرار گیری در معرض مصرف مواد مخدر یا الکل

با ماشین دادن به نوجوان ، زمانی که او هنوز آمادگی اینکار را ندارد؛ او را در معرض خطرات جدی قرار خواهید داد. چرا که ماشین دادن به او با تمایل به مصرف مواد مخدر و الکل رابطه مستقیم و دوسویه داشته و بیشتر احتمال دارد که نوجوان مصرف آنها را آغاز کند. از طرفی زمانی که نوجوان تحت تاثیر مواد مخدر و الکل است اگر رانندگی کند؛ می‌تواند برای خود و دیگران خطرات جانی داشته باشد.

استفاده نکردن از کمربند ایمنی

نوجوانان معمولا بستن کمربند ایمنی و یا حتی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را بچه بازی دانسته و تصور می‌کنند با سرپیچی کردن از قانون، بهتر به نظر می‌رسند. این عادت از این سن روی آنها مانده و در آینده نیز دیگر اینکار را نخواهند کرد.

سرمایه گذاری برای نوجوان

اما ماشین دادن به نوجوان ، مزایایی نیز دارد. البته اگر اینکار به درستی انجام شود. برای مثال، یکی از مزایای آن این است که ماشین خریدن برای او به طور جداگانه نوعی سرمایه گذاری مالی است. اگر این پول را به طور مستقیم در اختیار نوجوان قرار دهید؛ احتمالا آن را هدر داده و به درستی از آن استفاده نخواهد کرد.

استقلال بیشتر او راحتی شما

با ماشین دادن به نوجوان او احتمالا در انجام برخی از کارهای شخصی دیگر به شما وابسته نخواهد بود. مثلا اگر پیش از این نیاز بود که شما او را به کلاس های مختلف برسانید؛ حال دیگر او خودش اینکار را انجام می‌دهد. از طرفی گاهی حتی به خودتان نیز کمک خواهد کرد.

ایجاد احساس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس در او

یکی دیگر از مزایای ماشین دادن به نوجوان ، ایجاد احساس مسئولیت پذیری در اوست. با اینکه نوجوانان هیجان زیادی دارند و بیشتر به فکر خوش گذرانی هستند. اما زمانی که ماشین دار می‌شوند می‌آموزند که باید مسئولیت وسیله ای که دارند و یا حتی مسافرینی که حمل می‌کند را به عهده بگیرند. این موضوع گاهی از میزان هیجان و جاه طلبی آنها می‌کاهد. برای اطلاع از فواید مسئولیت پذیری نوجوان کلیک نمایید.

اگر قصد ماشین دادن به نوجوان را داریم؛ چطور خطرات ناشی از آن را به حداقل برسانیم؟

خطرات ناشی از ماشین دادن به نوجوان

پیش از انجام هرکاری برای نوجوان، آموزش و آمادگی دادن به او مهم ترین اقدام است. به همین دلیل اگر نمی‌توانید نوجوان را به روش هایی که گفته شد؛ منصرف کنید، به شکل دیگری با او برخورد نمایید. برخی از اقداماتی که در این زمان می‌توانید انجام دهید؛ شامل موارد زیر هستند.

◀اطمینان از مهارت او در رانندگی

◀صحبت کردن با او در این مورد

◀کمک گرفتن از روانشناس

سخن پایانی

حتی بعد از ماشین دادن به نوجوان نیز از او توقع زیادی در مورد رعایت قانون و یا احتیاط نداشته باشید. اما با او در این مورد صحبت کرده و همواره مراقب او باشید. از طرفی پیش از ماشین دادن به او از مواردی اطمینان حاصل کرده و به طور ناگهانی اینکار را انجام ندهید. رسیدن به سن قانونی و گواهینامه گرفتن از همه چیز مهم تر است. اما به طور کلی اگر نوجوان شما اصرار زیادی به انجام اینکار دارد؛ پیشنهاد می‌شود که در این زمینه با یک روانشناس نوجوان نیز صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماشین دادن به نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا از خطرات ناشی از رانندگی در سن کم با فرزند خود صحبت کنیم و یا نگرانی هایمان را به او در میان بگذاریم یا خیر؟

صحبت کردن در مورد خطرات ناشی از رانندگی زیر سن قانونی اگر به درستی انجام شود؛ می‌تواند تا حد زیادی نوجوان را منصرف کرده و یا باعث دقت بیشتر او در رانندگی گردد.

آیا برای نوجوان ماشین جداگانه ای بخریم یا نه؟

بهتر است تا حد امکان اینکار را نکنید؛ اما در صورتی که امکان اینکار را داشته و یا خودتان با این موضوع مشکلی ندارید؛ حتما به نوجوان خود آموزش های لازم را داده و با او صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره