مسئولیت پذیری نوجوان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مسئولیت پذیری نوجوان لازمه ورود آن ها به دنیای بزرگسالی است. فرزند نوجوان شما در دوره سنی است که باید مسئولیت پذیری را تمرین کند و شما به عنوان والدین نقش بسیار مهمی در یادگیری این خصیصه دارید. برای آموزش مسئولیت پذیری به نوجوان روش های مختلفی وجود دارد، نصیحت کردن و صحبت با آن‌ها خوب است، اما نمی‌تواند چندان موثر باشد. پس حتما در این باره مطالعه کرده و برای رفع مسائل از مشاوران حاذق کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسئولیت پذیری نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

مسئولیت پذیری نوجوان

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که مسئولیت پذیری نوجوان چه اهمیتی دارد؟ بسیاری از پدر و مادرها تمام مسئولیت‌های فرزندشان را برعهده می‌گیرند و از آن‌ها هیچ توقعی ندارند. خیلی از این والدین تصور می‌کنند وقتی فرزندشان به بزرگسالی رسید و زندگی مستقل خودش را شروع کرد مسئولیت پذیری را یاد خواهد گرفت. اما واقعیت این است که این نوجوانان در آینده مشکلات بسیاری را در جامعه و در ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان را برای بزرگسالی آماده کنید مسئولیت‌پذیری یکی از ویژگی‌هایی است که او باید از شما یاد بگیرد.

یکی دیگر از فایده‌های مسئولیت‌پذیری افزایش اعتمادبه‌نفس در نوجوان است. وقتی فرزند شما به این نتیجه برسد که می‌تواند کارهای مختلفی را انجام بدهد؛ و به عبارتی توانایی اداره خودش را دارد طبیعتاً اعتمادبه‌نفس او بیشتر خواهد شد. همین موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری روی سایر جنبه‌های زندگی او نیز داشته باشد. برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس نوجوان کلیک کنید.

آموزش مسئولیت پذیری به نوجوان

آموزش مسئولیت پذیری به نوجوان

در ابن قسمت به بررسی برخی از روش های بهبود روحیه مسئولیت پذیری در نوجوان می‌پردازیم.

?تقویت رفتارهای مناسب

اولین و ساده‌ترین روش برای تقویت مسئولیت پذیری نوجوان، توجه و تشویق اینگونه رفتارها است. زمانی که فرزندتان کارهایش را به‌درستی انجام می‌دهد او را تشویق کنید. این تشویق می‌تواند از یک تشکر زبانی تا اینکه به او اجازه بدهید زمان‌هایی را با دوستانش بگذراند و یا هر چیز دیگری که فرزندتان را خوشحال می‌کند متفاوت باشد. مهم این است که نوجوان به این تصور برسد که اگر وظایفش را به‌درستی انجام بدهد می‌تواند به خواسته‌هایش برسد.

?مسئولیت پذیری نوحوان با روبرو شدن با پیامد رفتارها

یکی از بهترین راهکارها برای آموزش مسئولیت پذیری نوجوان این است که اجازه بدهید پیامد رفتارش را ببیند. برای مثال اگر او لباس‌هایش را مرتب نمی‌کند نباید این کار را به جای او انجام بدهید. اجازه بدهید حداقل یک‌بار با لباس‌های کثیف یا نامرتب وارد جامعه بشود. به‌این‌ترتیب نوجوان یاد خواهد گرفت که هر رفتاری پیامد خاصی دارد. در نتیجه تلاش خواهد کرد تا خودش را از پیامدهای منفی دور کند.

?تقویت اعتمادبه‌نفس نوجوان

یکی دیگر از راه های آموزش مسئولیت پذیری نوجوان به او، بالابردن اعتماد به نفس اوست. اگر می‌خواهید نوجوانی مسئولیت‌پذیر داشته باشید باید اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بالا ببرید. بسیاری از مواقع نوجوانان تصور می‌کنند که نمی‌توانند کاری انجام بدهند. و همین موضوع باعث می‌شود که در کارهایشان به شما تکیه کنند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد این باور را در او ایجاد کنید که فردی توانمند است. برای این کار بهتر است توانایی‌های فرزندتان را به او نشان بدهید. یا زمانی که یک کار را حتی ناقص و با اشتباه انجام می‌دهد به‌جای ایراد گرفتن او را تشویق کنید.

?داشتن انتظارات شفاف

یکی از دلایل اینکه فرزندتان مسئولیت‌پذیر نیست انتظارات شما هستند. وقتی بیش از توانایی فرزندتان از او توقع داشته باشید، یا زمانی که دقیقاً به او نمی‌گویید چه مسئولیت‌هایی دارد نباید انتظار داشته باشید که او بتواند کاری انجام بدهد. این شرایط تنها باعث گیج شدن فرزند شما می‌شود. برای بالابردن مسئولیت پذیری نوجوان وظایف او را شفاف برایش توضیح بدهید. برای درک هر چه بیشتر او حتما مقاله روانشناسی نوجوان را بخوانید.

?وظایف مختلفی برای نوجوان در نظر بگیرید

اینکه شما از فرزندتان بخواهید که کارهای مختلفی انجام بدهد بهترین راه برای تقویت مسئولیت‌پذیری نوجوان است. این کارها می‌تواند از مسئولیت‌های داخل خانه تا شرکت در خیریه‌ها و گرفتن مسئولیت بعضی امور در جامعه متفاوت باشد. این کار شما باعث می‌شود فرزندتان به‌جای شما با اجتماع روبرو شود. و همین موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری در یادگیری مسئولیت‌پذیری داشته باشد.

?برای مسئولیت پذیری نوجوان الگوی خوبی باشید

فرزند شما بیش‌تر از هر کس دیگری از شما یاد خواهد گرفت. پس اگر می‌خواهید نوجوانی مسئولیت‌پذیر داشته باشید اولین شرط آن این است که خودتان مسئولیت کارهایتان را به عهده بگیرید. در غیر این صورت مطمئن باشید که او نیز درست مانند خودتان رفتار خواهد کرد. برای آشنایی با بهترین روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

?آموزش کنترل احساسات

یکی از مشکلات بر سر راه مسئولیت پذیری نوجوان احساسات منفی هستند. همه ما وقتی حال روحی خوبی نداشته باشیم دوست نداریم کاری انجام بدهیم. به همین خاطر است که آموزش کنترل احساسات منفی به نوجوان بسیار اهمیت دارد. فرزند شما باید این را یاد بگیرد که داشتن یک روز سخت در مدرسه یا نگرانی از امتحان فردا دلیل خوبی برای انجام ندادن کارهایش نیستند.

?تهیه لیست و برنامه‌ریزی برای کارها

همان‌طور که گفتیم هرچقدر انتظارات شما از فرزندتان واضح‌تر باشد به مسئولیت‌پذیری نوجوان بیشتر کمک می‌کنید. به همین خاطر تهیه لیست از کارهایی که فرزندتان می‌بایست انجام بدهد بسیار مهم است. در یک زمان مناسب با کمک فرزندتان فهرستی از کارهایی که او باید انجام بدهد تهیه کنید. به‌علاوه برای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی انجام این کارها نیز به او کمک کنید. این رفتار باعث می‌شود فرزندتان به‌خوبی متوجه باشد که در هر زمانی باید چه کاری انجام بدهد.

?تشویق نوجوان به کارکردن

کارکردن یکی از بهترین روش‌هایی است که مسئولیت‌پذیری نوجوان را به او آموزش می‌دهد. پس می‌توانید از این روش برای تربیت فرزند خود استفاده کنید. انجام کارهای ساده در اوقات فراغت علاوه بر اینکه به فرزندتان برای داشتن درآمد و استقلال کمک می‌کند باعث خواهد شد تا او مسئولیت‌پذیری در قبال اجتماع را به‌خوبی یاد بگیرد.

?دیگران را مقصر ندانید | مسئولیت پذیری نوجوان

یکی از رفتارهای اشتباه نوجوانان و همین‌طور بسیاری از پدر و مادرها این است که دیگران را مقصر مشکلات می‌دانند. برای مثال وقتی فرزند شما در مدرسه نمره خوبی نمی‌گیرد مقصر دانستن معلم برای گرفتن امتحان سخت و یا درس دادن نامناسب کمکی به مسئولیت پذیری فرزند نوجوان شما نخواهد کرد. همیشه و در هر اتفاقی که می‌افتد به جای مقصر دانستن اطرافیان مسئولیت‌ها و اشتباه‌های فرزندتان را به او یادآوری کنید.

?احترام به شخصیت نوجوان

یکی دیگر از راه های بالا بردن مسئولیت پذیری نوجوان، احترام به شخصیت و فردیت اوست. باید به او اجازه دهیم آزادانه تصمیم گیری کرده و نترسد. برخی از نوجوانان به قدری نوجوان را به خود وابسته می‌کنند که او هیچ وقت آمادگی انجام کاری را به تنهایی ندارد. این موضوع نوعی بی احترامی به اوست که والدین باید از آن جلوگیری کنند.

?مدیریت زمان

مدیریت زمان نیز نقش اساسی در مسئولیت پذیری نوجوان دارد. اطرافیان باید آن ها را برای زندگی شلوغ بزرگسالی آماده کرده و به آنها مدیریت زمان در بخش های مختلف را بیاموزند. این موضوع حتی در مورد تحصیلات آنها نیز بسیار مهم است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

نقش مشاوران در مسئولیت پذیری نوجوان

گاهی اوقات استفاده از راهکارهای بالا نمی‌تواند به شما برای تربیت فرزندتان کمک کند. ممکن است نوجوان در مقابل حرف‌ها و خواسته شما مقاومت کند. بعضی از  بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اضطراب نیز توانایی مسئولیت‌پذیری نوجوان را کاهش می‌دهند. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید راهکارهای بالا نمی‌تواند به شما کمک کند بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی نوجوان به شما کمک می‌کنند بهترین راه برای ارتباط برقرار کردن با او را یاد بگیرید.

اهمیت افزایش مسئولیت پذیری نوجوان

نوجوانی دوره ای از زندگی است که هویت افراد به طور کامل در آن شکل می‌گیرد. اگر والدین انتظار دارند که نوجوان در آینده فردی مسئولیت پذیری شود باید این ویژگی را از این سن به او آموزش دهند. همچنین مسئولیت پذیری نوجوان در این دوران از آن جهت حائز اهمیت است که از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند. آنان با داشتن این خصصیه و همچنین استفاده از آن می‌توانند بهتر عمل کرده و همچنین آینده بهتری در انتظار آنان است.

روش های برخورد با نوجوان بی مسئولیت

برخورد با مسئولیت پذیری نوجوان

در مقابل والدین باید از نحوه برخورد با نوجوان بی مسئولیت نیز مطلع باشند. در واقع اگر اطرافیان با این موضوع به درستی برخورد کنند نه تنها شاهد شکل گیری مسئولیت پذیری نوجوان خواهیم بود بلکه اشتباهات نیز دیگر تکرار نمی‌شوند. والدین باید در مورد خط قرمزها با نوجوان صحبت کرده و حتی در صورت لزوم مجازات تعیین کنند. از طرفی از اعمال مجازات های سخت و طولانی مدت نیز بپرهیزند. نوجوان را نصحیت نکرده و به او نیز اجازه صحبت کردن بدهند. همچنین وظایف خانه را به روش عادلانه تقسیم کرده و برای نوجوان الگوی خوبی باشند.

سخن پایانی

مسئولیت پذیری نوجوان یکی از ویژگی های مهم و تعیین کننده برای او محسوب می‌شود. با اینکه نوجوانان احتمالا در این سنین تحت تاثیر روحیه هیجان طلبی خود، اشتباهات زیادی را مرتکب می‌شوند؛ اما این کاملا طبیعی بوده و نباید آنها را سرزنش کرد. اطرافیان در این مورد نقش بسیار مهمی دارند که باید به نوجوان کمک کرده و این روحیه را در او تقویت کنند. همچنین می‌توانند از یک مشاور نیز کمک گرفته و با او مشورت کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسئولیت پذیری نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین سن برای آموزش مسئولیت‌پذیری چه زمانی است؟

نمی‌توانیم سن دقیقی برای این کار در نظر بگیریم. بهتر است مسئولیت‌پذیری را از سنین کودکی به فرزندتان آموزش بدهید. اما اگر به هر دلیلی این کار را نکرده‌اید هرچه سریع‌تر و در هر سنی که فرزندتان هست این کار را شروع کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره