قرص تریمیپرامین | موارد مصرف و عوارض قطع ناگهانی تریمیپرامین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص تریمیپرامین یکی از انواع داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای است. به طور معمول برای درمان‌افسردگی اساسی از این دارو استفاده می‌شود. مصرف خودسرانه تریمیپرامین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است عوارض و پیامدهای جدی با خود به همراه داشته باشد. اگر چه این دارو علائم به وجودآمده در اثر بیماری افسردگی را کاهش داده و از عود مجدد آن پیشگیری می‌کند، اما برای پایداری بیشتر نتایج مثبت درمان و کاهش عوارض جانبی مصرف داروها، بهتراست مشاوره درمانی در کنار دارو مورد استفاده قرار گیرد. روانشناسان به واسطه آموزش تکنیک‌های شناختی رفتاری تاثیرات قابل توجهی را در روند بهبود وضعیت بیمار ایجاد خواهند نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

قرص تریمیپرامین و مکانیسم اثر آن

قرص تریمیپرامین از مجموعه داروهای سه‌حلقه‌ای تجویزی برای درمان‌افسردگی است. مکانیسم اثر قرص تریمیپرامین از طریق تأثیر در مواد شیمیایی مغزی است که عدم تعادل در آن‌ها باعث به وجودآمدن علائم افسردگی در فرد مبتلا می‌شود. مکانیسم اثر تریمیپرامین بدین شکل است که از طريق مهار برداشت مجدد نوراپي‌نفرين و سروتونين توسط غشاء پايانه سلول عصبي پيش‌سيناپسي، غلظت آن‌ها را در سيستم اعصاب مركزي افزايش مي‌دهد. این دارو ﺗﻤﺎﻳــﻞ ﻧﺴــﺒﺘﺎً زﻳــﺎدی ﺑــﺎ ﮔﻴﺮﻧــﺪه ﻫﻴﺴﺘﺎﻣﻴﻨﻲ H1 دارد و در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺷﺪت ﺧﻮاب آور است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید. 

 

عوارض جانبی قرص تریمیپرامین

دارو یا قرص تریمیپرامین نیز مانند سایرداروها با عوارض جانبی همراه است که از آن‌ها می‌توان به آریتمی قلبی، افت فشارخون، گرگرفتگی، مشکلات عروق مغزی، افزایش یا افت فشارخون، گیجی، هذیان، سرگیجه و تهوع، خواب آلودگی، تشدید سایکوز، بی‌قراری، تشنج، احساس سوزن سوزن شدن، ریزش مو، افزایش تعریق، خارش، حساسیت پوست به نور، راش پوستی، کهیر، سیاه شدن زبان، کرامپ شکمی، بی اشتهایی، یبوست، اسهال، سختی در دفع ادرار، ضعف جنسی، تورم بیضه، احتباس ادرار، افزایش آنزیم‌های کبدی، لرزش، ضعف، تاری دید، گشادی مردمک و وزوز گوش اشاره کرد.  در صورت بروز این عوارض جانبی باید با به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت خطر برای قطع یا جایگزین کردن دارو شما را راهنمایی کند. برای کسب اطلاعات در زمینه علایم افسردگی کلیک کنید. 

 

تداخلات دارویی

_سایمتیدین ممکن است متابولیسم این دارو را مهار نموده و غلظت پلاسمایی آن را افزایش دهد.

_اثرات کاهنده فشار خون کلونیدین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد.

_مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد تیروئید ممکن است خطر بروز آگرانولوسیتوز را افزایش دهد.

_مصرف همزمان فراورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS، ممکن است سبب بروز ضعف شدید، مشکلات تنفسی و کاهش فشارخون شود.

توجه: برا جلوگیری از تداخلات دارویی، در صورت مصرف هرگونه دارو به پزشک خود اطلاع دهید تا مطابق با شرایط و داروهای مصرفی برایتان داروی جدید تجویز کند. 

برای آشنایی با انواع داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی تریمیپرامین

-اگر فردی اخیراً یک حمله قلبی را تجربه کرده است، نباید این دارو را مصرف کند.

-برخی از افراد جوان زمانی که برای اولین بار ازیک داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنند دچار افکار مربوط به خودکشی می‌شوند. در مورد  تغییرات در خلق و خوی و یا علائم خود هشیار باشید. هر گونه علائم یا بدتر شدن آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

-در صورت مصرف یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز (MAO) در ۱۴ روز گذشته جدا از مصرف داروی تریمیپرامین خودداری نمایید چراکه ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) شامل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رزاژیلین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین هستند.

-در هفته‌های اول درمان به دلیل افزایش تمایل به خودکشی باید بیمار را تحت نظر قرار داد.

-برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل ۶-۱ هفته وقت لازم است.

-ممکن است تریمیپرامین با ایجاد خواب آلودگی بر اعمالی که نیاز به مهارت و هوشیاری دارند مانند رانندگی تأثیر بگذارد.

-در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اضطراری، پزشک باید از مصرف دارو مطلع شود.

-احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف قرص تریمیپرامین وجود دارد. لذا ضروری است از پوشش ضد آفتاب استفاده شود.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، اگر رژیم درمانی به صورت چند نوبت در روز ‌باشد، به محض بخاطر آوردن آن را مصرف کنید. مگر اینکه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر شود.

پیشنهاد می‌کنیم درباره سایر روش‌های درمان افسردگی را نیز مطالعه کنید.

دوز بندی قرص تریمیپرامین

تعییین دوز دارو به عهده پزشک متخصص است اما به طور کل می‌توان گفت دوز آﻏﺎزﻳﻦ ﺑـﺮای قرص تریمیپرامین ۲۵ ﻣﻴﻠـﻲﮔـﺮم روزاﻧـﻪ ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎد ﺷـﺪه اﺳـﺖ، ﻫـﺮ ﭼﻨـﺪ دوز ۱۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم ﻧﻴﺰ در ﺑﻴﻤﺎران ﺑﺴﺘﺮی ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷـﻮد. دوز دارو  را ﻣﻌﻤـﻮﻻً ﻫـﺮ ﭼﻨـﺪ روز ۲۵ ﺗـﺎ ۵۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم اﻓﺰاﻳﺶ داده ﺗﺎ ﺑﻪ داﻣﻨﻪ ۱۵۰ ﺗﺎ ۳۰۰ ﻣﻴﻠﻲﮔﺮم روزاﻧﻪ ﺑﺮﺳﺪ. توجه داشته باشید که دوز دارو را نباید سرخود کاهش یا افزایش دهید. برای آشنایی بیشتر با نحوه مصرف و دوز داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص تریمیپرامین در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف داروی تریمیپرامین در دوره بارداری مضر است؟

مشخص نیست که این دارو به جنین آسیب برساند یا خیر اما اگر باردار هستید یا در حین درمان باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید تا تغییرات لازم را اعمال کند.

آیا تاثیرات داروی تریمیپرامین قابل انتقال از شیر مادر است؟

به طور قطع نمی‌توان گفت که این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند. لذا توصیه می‌شود که برای مصرف این دارو همزمان با تغذیه کودک شیرخوار خود با پزشک معالج مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من سالهاست ترس و اظطراب دارم داروها اثر نمیکنند چکار کنم دیگر چه دارویی وصرف کنم. دیگر طاقت ندارم

    1. سلام خوب اگر علاوه بر تجربه مصرف داروهایتان مقالات مربوط به اضطراب ها رو مطالعه کنید متوجه میشید که داروها تنها موجب کاهش اضطراب و استرس برای مدتی محدود میشن. شما با دریافت روان درمانی و تکنیک های غیر دارویی می تونید به این بیماری غلبه بکنید. با شماره های درج شده تماس بگیرید و در مورد روش های جایگزین دارو جویا بشید

  2. طریقه قطع کردن تریمیپرامین ۵۰ به چه شیوه ای هست پدرم ۱۹ماه داره مصرف میکنه ولی اثری نداره می‌خواهیم قطع اش کنیم

    1. قطع دارو حتما باید توسط متخصصین انجام بشه، برای دریافت درمان های موثر تر یا قطع دارو حتما از متخصصین مشورت بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره