ازدواج با بیمار دوقطبی | عاقبت عشق به دوقطبی ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج با بیمار دوقطبی چه مشکلاتی در پی دارد؟ اختلال دوقطبی وضعیتی است که طی آن فرد در برخی مواقع به مدت دست کم یک هفته دچار علائم شیدایی یا مانیا می‌شود و ممکن است دوره‌هایی از افسردگی اساسی را تجربه کند. همه این مسائل می‌تواند‌ بر همسر و سایر اطرافیان تاثیر گذاشته و مشکلاتی را برای آن‌ها به بار بیاورد. از همین رو ازدواج با بیمار دوقطبی می‌تواند با چالش‌های متعددی همراه باشد و بر بهداشت جسمی و روانی افراد تاثیرات نامطلوب بگذارد.

در ادامه در مورد چالش‌های ازدواج با بیمار دوقطبی و راه‌های کنارآمدن با آن توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم. با توجه به ویژگی‌های رفتاری افراد دوقطبی لازم است که پیش از ازدواج با این افراد حتما از مشاوره قبل از ازدواج بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با بیمار دوقطبی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ازدواج با بیمار دوقطبی | آشنایی با بیماری دوقطبی

قبل از اینکه بخواهید در مورد ازدواج با بیمار دوقطبی تصمیم بگیرید لازم است به درک درستی در مورد این اختلال برسید چرا که برداشت‌های نادرستی در مورد این بیماری رواج دارد و بسیاری از افراد اطلاعات صحیحی از مشکل دوقطبی ندارند.

برای مثال برخی افراد فکر می‌کنند مبتلایان به دوقطبی لحظه‌ای می‌خندند و لحظه‌ای دیگر به طرز شدیدی غمگین شده و گریه می‌کنند. در حالی که این وضعیت در بین متخصصین تحت عنوان چرخش خلق شناخته می‌شود و می‌تواند مقدمه‌ای برای افسردگی باشد اما با اختلال دوقطبی تفاوت دارد.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دوقطبی نوع یک و نوع دو

طبق تعریف انجمن روانپزشکان آمریکا اختلال دوقطبی دو حالت دارد که به آن‌ها دوقطبی نوع یک و نوع دو گفته می‌شود. در اختلال دوقطبی نوع یک فرد دست کم به مدت یک هفته در حالت شیدایی یا مانیا قرار می‌گیرد.

از جمله علائم مانیا باید به افزایش انرژی، کاهش نیاز به خواب، افزایش اشتها، درگیری در رفتارهای پرخطر، احساس سرخوشی مفرط و ولخرجی اشاره کرد. افرادی که درگیر دوقطبی نوع یک هستند ممکن است بعضا دوره‌هایی از افسردگی اساسی را نیز تجربه کنند. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

بیماردوقطبی نوع دو الزاما بیش از یک دوره افسردگی اساسی را تجربه می‌کند که هرکدام دست کم به مدت 2 هفته به طول می‌انجامند. در این زمان علائمی هم چون غمگینی مفرط، از دست دادن علائق، کمبود اشتها، از دست دادن وزن، بروز مشکلاتی در خواب، کاهش تمرکز، احساس بی ارزشی و افکار مرگ و خودکشی بروز می‌یابند.

در کنار دوره‌های افسردگی مبتلایان به دوقطبی نوع دو دوره‌هایی از مانیا را نیز تجربه می‌کنند که نسبت به دوقطبی نوع یک با شدت کمتری اتفاق می‌افتد. از همین رو به این دوره‌ها هیپومانیا گفته می‌شود. برای آگاهی بیشتر در زمینه بیماری اختلال دو قطبی کلیک کنید.

چالش‌های ازدواج با بیمار دوقطبی

ازدواج با بیمار دوقطبی می‌تواند سرشار از چالش باشد و همسر فرد را نیز تحت فشارهای روانی زیادی قرار دهد. در نتیجه اگر قصد ازدواج با بیمار دچار دوقطبی دارید، باید چالش‌های پیش روی خود را بشناسید و با دید بازتری تصمیم بگیرید. ما در ادامه به مهم ترین چالش‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- احساس بی ثباتی در زندگی از چالش‌های ازدواج با بیمار دوقطبی

بسیاری از افرادی که با مبتلایان به اختلال دوقطبی ازدواج می‌کنند همواره در زندگی نوعی بی ثباتی و عدم اطمینان را احساس می‌کنند چرا که ممکن است همسرشان پس از گذراندن دوره‌ای از افسردگی شدید در دوره‌ای از مانیا قرار بگیرد و علائمی همچون افزایش انرژی و سرخوشی مفرط را از خود نشان دهد.

این وضعیت اغلب همسران را سردرگم کرده و باعث می‌شود که احساس کنند شرایط زندگی آن‌ها تا حد زیادی غیر قابل کنترل و غیر قابل پیش بینی است.

2- در معرض فشارها و اختلالات روانشناختی قرار می‌گیرید

زندگی کردن با فردی که دوره‌هایی از افسردگی و مانیا را تجربه می‌کند تا حد بسیاری تنش زا است. شما در ازدواج با بیمار دوقطبی گاه به طور مرتب و گاه ناگهانی با این دوره‌ها مواجه می‌شوید. برای مثال ممکن است همسر شما بدون دلیل پول زیادی خرج کند یا درگیر رفتارهای پرخطری نظیر مصرف مواد یا قماری بازی شود. همین مسائل اضطراب زیادی را به همسران تحمیل می‌کند و می‌تواند زمینه ساز انواع اختلالات روانشناختی شود.

در نتیجه اهمیت دارد که علاوه بر پیگیری وضعیت درمان همسرتان خود نیز تحت نظر یک روانشناس باشید تا بتوانید با استقامت بیشتری اوضاع را مدیریت نمایید و بهداشت روانی خود را حفظ کنید. برای آگاهی بیشتر در زمینه بهداشت روانی در ازدواج کلیک کنید.

3- بروز مشکلات جانبی در کنار اختلال دوقطبی

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی علاوه بر علائم مرتبط با بیماری در دوره شیدایی ممکن است درگیر مسائل دردسرسازی شوند. برای مثال بسیاری از آن‌ها در این شرایط بیش فعالی جنسی را تجربه می‌کنند و یا ممکن است نسبت به مصرف مواد مخدر یا مشروب علاقه مند شوند. از همین رو درگیری با قانون و بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز از جمله مسائلی است که می‌تواند در این شرایط اتفاق بیافتد.

شما در ازدواج با بیمار دوقطبی نه تنها در خانه بلکه در همسایگی و جامعه نیز دچار مشکل خواهید شد. در نتیجه بسیار بیمار همواره باید تحت نظر یک متخصص در حوزه سلامت روان باشد و درمان‌های دارویی و روانشناختی لازم را دریافت نماید. 

4- افزایش ریسک ابتلا به اختلال‌های روان شناختی برای فرزندان

اختلالات روان شناختی نیز تا حدی ارثی هستند و می‌توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. البته باید گفت که در حقیقت این اختلالات از تعامل فاکتورهای زیستی و فشارهای محیطی پدید می‌آیند. از آنجایی که زندگی کردن در خانه‌ای که پدر یا مادر از اختلال دوقطبی رنج می‌برد می‌تواند برای فرزندان نیز آسیب زا باشد این احتمال وجود دارد که فرزندان نیز درگیر مشکلات روانشناختی شوند.

از همین رو افراد در این شرایط برای بچه‌دارشدن تردیدهای زیادی را تجربه می‌کنند. و پس از به دنیاآمدن فرزند نیز با چالش‌های بیشتری برای پرورش کودک خود مواجه هستند. برای شناخت بیشتر در زمینه معیارهای انتخاب همسر مناسب کلیک کنید. 

ازدواج با بیمار دوقطبی | توصیه‌هایی برای همسران

برای آنکه بتوانید چالش‌های موجود در زندگی مشترکتان را تقلیل دهید رعایت برخی توصیه‌ها می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- اطلاعات خود را از اختلال دوقطبی بالا ببرید

برای اینکه بتوانید تعاملات بهتری با همسر خود داشته باشید لازم است ابتدا وضعیت او را به درستی درک کنید. هرچقدر شناخت شما از بیماری او بیشتر باشد راحت تر می‌توانید علت رفتارهایش را دریابید و کمتر در این زمینه دچار مشکل می‌شوید. از طرف دیگر درک بیشتر شما با فراهم کردن حمایت اجتماعی برای همسر می‌تواند به بهبودی او تا حد زیادی کمک نماید.

2- به همسرتان برچسب نزنید

در صورت ازدواج با بیمار دوقطبی دیگر نباید به او برچسب مشکل دار بودن بزنید. شما پذیرفته‌اید که با این شخص ازدواج کنید. استفاده از اصطلاحاتی نظیر دیوانه یا روانی حتی به شوخی یا زمانی که عصبانی هستید می‌تواند تاثیر بسیار منفی روی همسر و رابطه‌تان بگذارد و او بیشتر در مشکل خود درگیر شود. قبول‌داریم ازدواج با بیمار دوقطبی سخت است، اما برچسب‌ها تنها حال او را بدتر خواهد کرد.

3- تبعیت درمانی او را نظارت کنید

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تبعیت درمانی کمی دارند. برای مثال شاید مصرف داروها را پشت گوش بیاندازند یا از رفتن به جلسات روان درمانی سر باز بزنند. بسیار اهمیت دارد که به عنوان همسر به او در این زمینه انگیزه بدهید و کمک کنید تا بتواند دوره‌های درمانی خود را با نظم بیشتری ادامه دهد. اگر نمی دانید چطور باید به همسر خود در این زمینه کمک بگیرید بهتر است با یک روانشناس مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با بیمار دوقطبی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

برای درمان اختلال دوقطبی چه داروهایی تجویز می‌شود؟

پزشکان معمولا برای کنترل این وضعیت از داروهای تثبیت کننده خلق نظیر لیتیوم کمک می‌گیرند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که داروهای روان پزشکی حتما باید تحت نظارت متخصص مصرف شود و استفاده خودسرانه از آن‌ها هرگز مجاز نمی‌باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره