مصرف متادون با الکل | عوارض خوردن مشروب بعد از متادون

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف متادون با الکل چه عوارضی را در پی خواهد داشت؟ متادون نوعی داروی شبه افیونی است که در درمان اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر تریاک و هروئین به کار می‌رود. این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز از بروز علائم شدید سندروم محرومیت از مواد پیشگیری می‌کند. با این حال این دارو خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و حتما باید زیر نظر متخصص مصرف شود. علاوه بر این متادون با بسیاری از مواد از جمله نوشیدنی‌های الکلی تداخل دارد و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد مصرف همزمان متادون با الکل پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای اطلاع از شرایط اعتیاد به چند ماده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون با الکل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مصرف متادون با الکل | آشنایی با متادون و الکل

متادون نوعی داروی نگهدارنده شبه افیونی است که امروزه در ترک اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر تریاک، شیره و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز باعث می‌شود که سم زدایی با سهولت بیشتری اتفاق بیافتد و علائم ناشی از سندروم محرومیت از مواد به میزان بسیار کمتری رخ دهد. با این حال نکته حائز اهمیت اینجاست که متادون خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و حتما باید زیر نظر یک متخصص و در دوزهای بسیار کنترل شده مورد استفاده قرار بگیرد. برای اطلاع از بهترین روش ترک الکل کلیک کنید.

شاید بعضی ها در اثر مصرف متادون و مشروبات الکلی دچار عارضه نشده باشند. اما این موضوع علت های مختلفی مثل مقدار مصرف و سوخت و ساز بدن، عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و … می تواند داشته باشد. طبق مشاهدات عینی متادون و الکل آثار خطرناکی به دنبال دارد.

لطفا از توصیه های غیر علمی به سایر افراد اجتناب کنید.

در مقابل، الکل از منظر داروشناسی نوعی خواب آور انتخابی است که مصرف آن با علائمی نظیر کاهش بازداری، مهار گسیختگی، اختلال در تکلم، بروز مشکلاتی در تعادل حرکتی و مختل شدن قضاوت همراه خواهد بود. مصرف متادون با الکل و یا بسیاری از مواد تداخل دارد و در نتیجه استفاده همزمان آن‌ها می‌تواند خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هرگز متادون و الکل را با یکدیگر مخلوط نکنید و به طور همزمان این دو را مورد استفاده قرار ندهید. برای آگاهی بیشتر درباره اعتیاد به مشروبات الکلی کلیک کنید. 

 

فروشگاه آرامیس

عوارض مصرف همزمان متادون با الکل

منع مصرف متادون با الکل

مصرف متادون با الکل تداخل دارد و در نتیجه می‌تواند منجر به عوارض ناخوشایند و جبران ناپذیری برای فرد شود. ما در ادامه به مهم‌‌ترین عوارضی که ممکن است در پی مصرف این دو ماده با یکدیگر اتفاق بیافتند اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع بهترین روش ترک متادون کلیک نمایید.

 🔘افزایش خطر مسمویت با الکل

مصرف متادون با الکل باعث تشدید علائم آن می‌گردد. در این شرایط شما با خوردن مقادیر کمی از الکل ممکن است عوارض بسیار شدیدی را تجربه کنید و در نتیجه در معرض خطر مسمومیت با الکل قرار بگیرید. از جمله علائمی که در پی مسمومیت با الکل اتفاق می‌افتند باید به بروز مشکلات قلبی–عروقی، مشکلات تنفسی و از دست رفتن هشیاری اشاره کرد. در صورتی که فرد به موقع به اورژانس منتقل نشود مسمومیت با الکل می‌تواند به مرگ منجر شود.

 🔘تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی

مصرف متادون با الکل هردو از جمله موادی هستند که سیستم عصبی مرکزی را سرکوب می‌کنند. از همین رو مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند به تضعیف مضاعف این سیستم بیانجامد. در این شرایط ممکن است علائمی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون، کاهش ریتم تنفس، کاهش هشیاری و اغما را تجربه کنید. برای پیشگیری از خطر مرگ لازم است به محض مشاهده هریک از علائم مذکور فورا به اورژانس مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 🔘تشدید عوارض جانبی هنگام مصرف متادون با الکل

متادون و الکل هرکدام عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. مصرف متادون با الکل نه تنها این عوارض را کاهش نمی‌دهد بلکه می‌تواند منجر به بروز علائم ناخوشایند دیگری نیز بشود. از جمله عوارضی که در این شرایط اکثر افراد تجربه می‌کنند باید به احساس ضعف، افزایش تعریق، حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، بی خوابی، اضطراب و بی قراری شدید اشاره کرد. 

 🔘بروز اعتیاد چندگانه

مصرف متادون با الکل به طور همزمان می‌تواند باعث بروز اعتیاد همزمان به دو ماده شود. افرادی که در کنار اعتیاد به متادون به الکل نیز وابسته هستند برای ترک اعتیاد با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد چرا که در پی قطع هریک از این مواد علائم ناخوشایندی بروز می‌یابند که به عنوان مانعی برای کنار گذاشتن اعتیاد عمل می‌کنند. در این شرایط برای رهایی از سوءمصرف مواد لازم است که حتما با یک متخصص در ارتباط بوده و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

🔘ابتلا به افسردگی شدید

یکی دیگر از عوارض ناشی از مصرف متادون با الکل ابتلا به افسردگی شدید است. افرادی که این ماده را با یکدیگر مصرف می‌کنند؛ بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف روانی از جمله افسردگی قرار دارند. از طرفی این دو با یکدیگر رابطه دو سویه داشته و در مواردی افراد به دلیل ابتلا به افسردگی دست به مصرف مواد گوناگون مانند متادون و الکل می‌زنند.

🔘مرگ مغزی

فراموش نکنید که مصرف الکل با متادون منجر به اوردوز و مسمویت نیز می‌شود. به همین دلیل افراد دچار مرگ مغزی شده و به کما می‌شوند. در واقع با مصرف این دو ماده به طور همزمان، افراد در حال بازی کردن با جان خود هستند.

🔘تنگی نفس و حالت تهوع

تنگی نفس و حالت تهوع مداوم نیز از عوارض جانبی مصرف متادون با الکل هستند. در واقع به دلیل تاثیری که این مواد بر دستگاه تنفسی و گوارشی دارند؛ طبیعی است که افراد دچار چنین نشانه هایی شوند.

تجویز متادون برای ترک مشروبات الکلی

ترک مصرف متادون با الکل

بسیاری از افراد برای ترک اعتیاد به الکل از متادون استفاده میکنند. متادون یکی از داروهایی است که برای ترک اعتیاد به بسیاری از مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در مورد مصرف متادون با الکل به طور همزمان، با عوارض جانبی زیادی همراه است. به همین دلیل بهتر است برای استفاده از این روش افراد در ابتدا از متخصص کمک گرفته و سپس با دوز مشخصی از متادون مصرف نمایند.

ترک متادون با الکل

برخی دیگر اعتیاد به متادون را با الکل جایگزین می‌کنند. که در این شرایط نیز مجبور به مصرف متادون با الکل هستند. در چنین شرایطی نه تنها اعتیاد آنها درمان نمی‌شوند؛ بلکه به ماده جدیدی وابستگی پیدا می‌کنند. در واقع این اصلا روش مناسبی برای ترک متادون نیست و افراد باید در این زمینه حتما با متخصص مشورت نمایند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد متادون نوعی داروی نگهدارنده است که در درمان اعتیاد به موادی نظیر هروئین و تریاک تجویز می‌شود. متاسفانه برخی افراد از سر ناآگاهی این دارو را به طور سرخود مصرف می‌کنند. در حالی که متادون خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و تعیین دوز استفاده از آن حتما باید با نظارت یک متخصص صورت بگیرد. همچنین در نظر داشته باشید که متادون به عنوان یک داروی شبه افیونی با بسیاری از مواد و داروها تداخل دارد.

برای مثال مصرف متادون با الکل ، مخدرها و داروهای مسکن عوارض جانبی پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که اطلاعات خود را از این دارو افزایش داده و برای شروع درمان اعتیاد از طریق متادون تراپی پیش از هرچیز با یک متخصص در حیطه ترک اعتیاد مشورت نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون با الکل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف متادون با الکل کشنده است؟

مصرف متادون با الکل از طریق افزایش اثرات الکل و تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی می‌تواند به مرگ منجر شود. از همین رو لازم است که در صورت تجربه هرگونه علائم ناخوشایند سریعا به اورژانس مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫13 دیدگاه ها

  1. من متادون (قرص)میخورم و گاه وقتی هم پشتش شراب میخورم ،چیزی نمیشه ،بخورید بدون نگرانی ،بخورید

    1. نخور تورو قرآن من پنج ساله متادون میخورم و الان سه ساله که هرشب هم متادون میخورم و هم عرق یعنی بخدا شب نبوده تو این سه سال که من نخورم ….ولی بالاخره الان داغونم کرده از دیشب چنان مریز شدم نمی‌دونم چه مشکلی دارم ولی اوضاع خیلی خرابه احساس میکنم عرق تو معده من مثل آب کتری شروع به قل قل کردن می‌کنه ….به گوه خوردن افتادم داداش مرگ عزیزت نکن ….چون من محل ندادم تا الان که دیگ اگ بخام هم نمتونم بخورم

    2. سلام من روزی دو عدد ۴۰ باید بخورم، من بیماری های جسمی دحشناکی داشتم و باید سفر خارج از کشوررمیرفتم‌برای تامین خانواده ام اما هزینه درمان رو نداشتم چون مدرس دانشگاه هم بودم و اخراج شدم به دلایل ایدئولوژی و چاره ای جز مصرف متادون برایم باقی نمونده البته که انتخاب احمقانه بود به هر حال و امیدوارم هیچکس مجبور به رفتن چنین راهی نشه اما به هر حال ۴ سال هست و در حال حاضر هم میخوام نظر بقیه دوستان رو بدونم ممنون میشم بفرمایید که بعد از خوردن متادون چند ساعت باید بگذره و مشروب خوردن بدون خطر خواهد بود؟ و بلعکس
      ممنون از به اشتراک کردن تجربیاتتون

  2. سلا م

    سلا م تقریبا دو سال پیش پسر ۲۳ ساله من فوت کرد و پزشکی قانونی علت را مصرف توامان مادون و الکل اعلام کرد . در مورد مصرف شراب اعتراضی نبود چرا که شیشه شراب در محل بود ولی او اصلا و ابدا امکان دسترسی به کنار آن را نداشت چون بعلت ترس از کرونا و مرگ بر اثر کرونا از خانه بیرون نمیرفت تنها در خانه زندگی میکرد. و با توجه به تامین بودن از نطر عاطفی و مادی هیچ انگیزه ای برای خودکشی نداشت و در اخرین روز جشن دونفری با دختری بوده که قرار بوده باهم ازدواج کنند و ان جشن شادی انها بود ‌ توضیح اینه بخار وضعییت کرونایی و محدودیت های و بطته شدن تمام راها برای کار تحصیل در خارج از کشور دچار افسردهگی شده بود که البته رو به بهبود بود و از داروهایی مثل فلوکسیتین و لورازپام برای خواب مصرف میکرد . و با توجه به مطالعه اینترنت و اگاهی از اثراو سو اثر داروهایی که میخورد اگاه بود و محال است که از اثر مصرف همزمان الکل و متادون بی خبر بوده باشد . از یکی از پزشکان اورژان پرسیدم ایشان فرمودند مصرف الکل با هر یک از داروهای ضد افسردگی میتواند همان اثر تخریبی و مرگ را به همراه داشته باشد . لطفا اعلام نطر فرمایید . دو مورد دیگر در رد مبادرت به خودکشی فقدان وصییت نامه بصورت مکتوب موبایل یا لب تاب بود و دیگر اینه من برای مصرف هفتگی یاو داروهای فوق الدکر را بمیزان مورد نیاز تهیه میکردم و همچون دیگر مایحتاج ایشان در امارتمان مجردی ایشان میگداشتم که تمامی قرضها در کشو موجود بود و مصرف در حد معمول بود در حالیکه اگر قصد سوئی داشت میتوانست یکجا همه را مصرف کند
    با تشکر

    1. سلام علت مرگ طبق گفته خودتون از مراجع قانونی مشخص شده و احتمال خطا تقریبا صفره. به همین دلیل توصیه می کنیم که در این باره با متخصص روانشناسی موضوع رو مطرح کنید. رفتار و وضعیت روانی فرزندتون در روزهای اخر رو مورد بررسی قرار میدن و کمک می کنن تا علت این مساله برای شما هم روشن بشه.

  3. سلام.مطمئنی ک چیزی نمیشه…چون سالهاست ک برای مشکلی ک در سر دارم برای رفعش متادون میخورم ولی یکی از دوستان اشتباهی تو لیوان من الکل ریخت،اما میترسم ک باهم سازگار نباشن و مشکل پیش بیاد…راهنماییم کن لطفا

    1. بدترین عارضه مصرف همزمان الکل و متادون ایست قلبی است. پیشنهاد می کنیم که از مصرف این دو با هم خودداری نمایید.

  4. توروخدا نگین مشکلی پیش نمیاد، من برادرم رو از دست دادم نظر پزشکی قانونی همزمان مصرف کردم متادون و الکل بود، باعث شد تنفسش مشکل پیدا کنه و در نهایت سکته ی مغزی توی خواب، نکنین با خودتون اینکارارو، من برادرم فقط ۲۸سالش بود

    1. از شما ممنونیم که برای آگاهی بیشتر جوانان حادثه رخ داده برای برادرتون رو به اشتراک گذاشتید.
      برای شما و خانواده محترم صبوری و آرامش آرزومندیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره