پول توجیبی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پول توجیبی کودکان چقدر باشد خوب است؟ در حال حاضر در شرایط اقتصادی قرار داریم که اهمیت مدیریت مالی و پس انداز کردن بیش از گذشته می‌باشد. به همین دلیل لازم است، آموزش‌های مورد نیاز در این زمینه، به کودکان داده شود. یادگرفتن مهارت مدیریت مالی از سنین کودکی سبب می‌شود که فرد در دوران بزرگسالی نیز بهتر بتواند از پس امور اقتصادی مربوط به زندگی برآید.

پول توجیبی کودکان وابسته به سن و موقعیتی که در آن قرار دارند، می‌تواند مقادیر متفاوتی داشته باشد. اما بهتر است با راهی شدن کودک به مدرسه، به منظور افزایش حس استقلال و همینطور تقویت اعتماد به نفس فرزند خود، روزانه و یا هفتگی مقداری پول به عنوان پول تو جیبی به او بدهید. در ادامه درباره اهمیت و مقدار پول تو جیبی به کودکان صحبت کرده‌ایم. اگر در این زمینه با سوالی مواجه هستید، می‌توانید از مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پول توجیبی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

پول توجیبی کودکان

پول توجیبی کودکان چه مقدار مناسب است

پول توجیبی کودکان باید از سنینی که کودک متوجه اطراف است صورت بگیرد. برای هر چیزی نیاز به آموزش داریم. مثلا برای دوچرخه سواری نیازمند دوچرخه هستیم. برای آشپزی نیازمند مواد اولیه هستیم و … . بنابراین برای پس انداز کردن نیز نیازمند پول داریم.

اگر از سنین کم به کودک پس انداز کردن و اهمیت آن را توضیح ندهیم، در بزرگسالی فرزندانمان با مشکلات پس انداز درگیر هستند. بنابراین برای آموزش نیاز به مواد اولیه داریم. اگر پول توجیبی کودکان را در نظر نگیریم، در سنین بزرگسالی کودک با تله های بزرگ تری روبرو خواهد شد. بنابراین تربیت کودک حائز اهمیت است. برای اطلاع از نحوه تربیت کودک کلیک کنید.

اهمیت پول توجیبی دادن به کودکان

با بزرگ شدن کودک و رفتن او به مدرسه، پدر و مادر نیز باید از شیوه‌های تربیتی دیگری برای آموزش او استفاده کنند. شرایط تربیتی کودکان در این سن تا حدود زیادی وارد بعد اجتماعی می‌شود. که نیاز است آن‌ها برخی ملزومات رفتاری را بیاموزند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودک باید با آن آشنا شود و بیاموزد، مسائل مالی است.

در این سن پول داشتن و برنامه‌ریزی کردن برای خرج آن و همینطور پس‌انداز کردن دارای اهمیت بیشتری است. برخی از پدر و مادرها تمایل دارند تمامی نیازها و مخارج فرزندان خود را تامین کنند. که نیازی به پول توجیبی کودکان نباشد. اما واقعیت این است که زمانی کودکان متوجه ارزش پول و نحوه خرج کردن آن خواهند شد که خودشان مقداری پول در دست داشته باشند. و برای خرج کردن آن برنامه ریزی کنند.

متخصصان تربیت کودک بر این عقیده هستند که به واسطه گرفتن پول توجیبی کودکان، پس انداز کردن، بخشیدن و آینده‌نگری را می‌آموزند. پول توجیبی سبب رشد شخصیت کودک می‌شود و احساس استقلال و همینطور مسئولیت‌پذیری را در او تقویت می‌کند.بنابراین توصیه می‌شود والدین وابسته به شرایط اقتصادی خود، مبلغی را به عنوان هفتگی و یا ماهانه برای فرزند خود در نظر بگیرند. و به آن‌ها یادآور شوند که با این پول باید نیازهای خود را برآورده سازند و همینطور پس انداز نیز داشته باشند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

از چه زمانی باید به کودکان پول توجیبی بدهیم؟

زمانی پول توجیبی کودکان مفید واقع می‌شود که کودک مفهوم شمارش، اعداد و همینطور مقایسه را درک کرده باشد. کودکان از سن چهار تا پنج سالگی رابطه میان خرید و پول دادن را درک می‌کنند. اما از سن شش تا هفت سالگی، به راحتی می‌توانند اعداد را درک کنند. و همیطور متوجه شوند که برای خرید چیزهایی که لازم دارند، باید پول پرداخت کنند.

روانشناسان بر این عقیده هستند که بهترین زمان برای پول توجیبی کودکان، زمانی است که آن‌ها وارد اجتماع می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر یعنی زمانی که کودک به مدرسه می‌رود، بهتر است به او پول تو جیبی داده شود. ممکن است او در دفعه‌های اول تمام پول خود را در مدرسه صرف خرید خوراکی کند. اما به مرور به او آموزش دهید که مقداری از پولش را پس‌انداز نماید.

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان

اینکه پول توجیبی کودکان چه مقدار باید باشد، وابسته به فاکتورهای مختلفی است. شرایط اقتصادی و مالی خانواده‌ها، نیازهایی که کودک دارد و همینطور سن کودک، می‌تواند در میزان پول تو جیبی او موثر باشد.

البته داشتن شرایط مالی خوب به این معنا نیست که باید پول تو جیبی زیادی را در اختیار کودکان قرار بدهیم. دلیل این موضوع این است که اگر کودکان پول زیادی برای خرج کردن داشته باشند. به مرور و ناخودآگاه ولخرجی کردن را می‌آموزند و نمی‌توانند مدیریت مالی را یاد بگیرند. همینطور دادن پول توجیبی کودکان اگر زیاد باشد سبب ایجاد و یا تقویت روحیه زیاده خواهی در او می‌گردد.

در مقابل برخی دیگر از خانواده‌ها نیز پول توجیبی کودکان را کم می‌دهند، این کار نیز اشتباه است. چراکه ممکن است سبب بروز رفتارهای نادرست از سوی فرزند همچون برداشتن پول از کیف پدر و مادر، احساس نادیده گرفته شدن، کمبود اعتماد به نفس، دیدگاه منفی به درس و … شود. بنابراین متعادل رفتار کردن و میانه‌روی در دادن پول تو جیبی به کودکان بسیار مهم است. برای آشنایی با روش های آموزش پس انداز کردن به کودکان کلیک کنید.

نحوه دادن پول تو جیبی به کودکان

کودکان دبستانی به دلیل اینکه سن کمتری دارند و ممکن است در تصمیم‌گیری برای خرید هیجان بیشتری داشته باشند. بهتر است به صورت هفتگی پول توجیبی کودکان پرداخت شود.

سعی کنید به صورت هفتگی مبلغی را به عنوان پول توجیبی کودکان در نظر بگیرید. و از او بخواهید با این پول نیازهای خود را همچون خرید خوراکی در مدرسه، خرید لوازم تحریر و … برآورده سازد و مقداری را نیز پس انداز کند. همینطور به او یادآور شوید اگر پول‌هایش را زودتر از یک هفته و بیهوده خرج کند، شما موظف به پرداخت پول بیشتری به او نیستید و او برای گرفتن پول باید تا هفته بعد صبر کند.

به این صورت کودک شما به مرور مدیریت مالی را می‌آموزد. اگر تمایل دارید به صورت ماهانه به کودک خود پول تو جیبی بدهید، باید به این نکته توجه کنید که باید نظارت و کنترل بیشتری را نیز بر روی او داشته باشید.

دادن رشوه به کودکان ممنوع

از اشتباهات تربیتی که اغلب والدین آن را انجام می‌دهند، این است که در قبال انجام مسئولیت‌ها و وظایف فرزندان‌شان به آن‌ها پول تو جیبی می‌دهند. به عنوان مثال به فرزند خود می‌گویند اگر سعی کنی تکالیف خود را به موقع انجام دهی، پول تو جیبی دریافت خواهی کرد. در چنین شرایطی والدین باعث می‌شوند که کودک‌شان شرطی شود. و همیشه پس از انجام مسئولیت‌ها و کارهایی که بر عهده دارد، انتظار پاداش داشته باشد. بنابراین پول توجیبی کودکان را پاداش نکنید.

در واقع دادن پول توجیبی کودکان ارتباطی با دیگر موضوعات ندارد. فرزند شما باید بداند که برخی از امور وظیفه او هستند و در صورتی که انجام ندهد، باید بازخواست شود. می‌توانید بخاطر مسئولیت‌پذیر بودن کودک‌تان به او پاداش و یا جایزه بدهید؛ اما نباید آن را به پول تو جیبی ارتباط دهید به گونه‌ای که انگار قصد دارید به او رشوه بدهید.

آموزش های لازم جهت پول توجیبی کودکان

آموزش های لازم جهت پول توجیبی کودکان

زمانی که پول توجیبی کودکان را آغاز می‌کنید، باید نکاتی را به آنها آموزش دهید. بنابراین در این بخش از مقاله در رابطه با آموزش های لازم توضیح داده ایم.

میانه رو باشید

پول توجیبی کودکان در صورتی مناسب است که میانه رو رفتار کنید. در این شرایط نه باید مبلغ زیادی را به کودک اختصاص دهید. و نه مبلغ بسیار کمی را در نظر بگیرید. پول تو جیبی زیاد باعث خودخواهی و پول تو جیبی کم باعث طمع می‌شود. بنابراین بر اساس نیازهای کودک پول مناسبی را در نظر بگیرید.

مبلغ را مشخص کنید

برای اینکه پس از پول توجیبی کودکان آموزش درستی صورت بگیرد، باید مبلغ را مشخص کنید. به صورت هفتگی یا ماهانه مبلغ مشخصی را برای کودک در نظر بگیرید تا پس انداز و مدیریت هزینه ها را یاد بگیرد.

کودک را وابسته نکنید

یکی از اشتباه ترین رفتار والدین پس از پول توجیبی کودکان، وابسته کردن کودک به پول است. با این رفتار ذهن کودک را تنها درگیر پول خواهید کرد. و هر کاری را انجام دهد در ازای آن پول خواهد گرفت.

قناعت را به کودک آموزش دهید

برای آموزش قناعت در صورت پول توجیبی کودکان، باید برای کودک دفترچه کوچکی تهیه کنید تا موارد مورد نیاز هر ماه و پولی که دریافت می‌کند را برنامه ریزی کنید. در این شرایط برنامه ماهانه کودک ترتیب داده می‌شود. و کودک قناعت کردن را به راحتی آموزش می‌بیند.

برای پس انداز او را تشویق کنید

یکی از نکات مهم آموزش در جهت پول توجیبی کودکان، پس انداز کردن است. بنابراین برای اینکه کودک بخشی از مبلغ خود را برای سرمایه گذاری کنار بگذارد، بهتر است او را تشویق کنید و حساب جدیدی را برای پس انداز او در نظر بگیرید تا با افزایش پول، تلاش بیشتری کند.

نکات مهم در پول توجیبی دادن به کودکان

در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با پول توجیبی کودکان اشاره کرده‌ایم.

اگر کودک‌تان برای خرید اسباب بازی و یا لوازم تحریر برای مدرسه، از شما می‌خواهد پول بیشتری به او بدهید، سعی کنید به او آموزش دهید که بهتر است برای اینکار پس‌انداز کند. و برای رسیدن به خواسته‌اش صبر و شکیبایی داشته باشد.

در صورتی که فرزند نوجوان شما دچار بحران مالی شده است، سعی نکنید به او کمک کنید و به قوانین مالی که تعیین کرده اید، پایبند باشید.

اگر فرزند شما در زمینه پس‌انداز کردن پول‌های خود موفق عمل کرده است، سعی کنید مقداری پول نیز به عنوان تشویق به او بدهید تا او از نتیجه پس‌انداز کردن آگاه شود.

کلام آخر

پول توجیبی کودکان باید بر اساس سن و رفتاری که دارند در نظر گرفته شود. توصیه می‌شود والدین برای تربیت و آموزش بهتر فرزندان‌شان، اطلاعات خود را پیرامون مسائل تربیت صحیح کودک افزایش دهند. در همین جهت شما عزیزان می‌توانید از مشاوره روانشناسی کودک کلینیک تخصصی کودک ذهن نو استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با روش های آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پول توجیبی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

پول توجیبی کودکان یاید چقدر باشد؟

میزان پول تو جیبی کودکان وابسته به عوامل مختلفی همچون شرایط اقتصادی، نیازهای کودک و … متفاونت می‌باشد؛ اما توصیه می‌شود در این زمینه میانه‌رو باشید و مقدار خیلی کم و یا خیلی زیاد را برای فرزندانتان در نظر نگیرید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره